Neměl herní konzoli, tak vytvořil figurky Labubu. Jsou ošklivé, děsivé – a přesto vydělávají miliardy

Panenky Labubu visí na kabelkách celebrit, jsou beznadějně vyprodané a čínské firmě Pop Mart už přinesly stovky milionů dolarů.

labubuStory

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Depositphotos

Panenky Labubu

1Zobrazit komentáře

Videa z jejich rozbalování sbírají miliony zhlédnutí na TikToku, samotné panenky visí na kabelkách zpěvaček Rihanny nebo Duy Lipy a v některých případech se přeprodávají i za stovky dolarů. Figurky Labubu, malí chlupatí skřítci se zvláštním úsměvem, se během několika měsíců staly virálním fenoménem. Odkud pochází a proč vzbudily takový rozruch?

Labubu je jednou z hlavních postav kreslené série The Monsters, kterou vytvořil hongkongský ilustrátor Kasing Lung. Původně je vytvářel jako samostatné kresby, až později je publikoval formou obrázkových knih primárně určených pro děti. Inspiroval se při tom evropskými pohádkami, které četl během svého dětství stráveného v Nizozemsku.

Už tehdy si kreslil vlastní skřítky, protože neměl přístup k videoherním konzolím. Postupně ale vytvořil hit. V roce 2019 podepsal smlouvu s čínskou firmou Pop Mart, která jeho kreslené postavičky přetvořila ve skutečné hračky.

Panenky Labubu jsou malé, zavalité a mají výrazné zuby, vysoké uši a často i velmi svérázný výraz. Podle sběratelů jsou přitažlivé právě svou ugly-cute estetikou – jsou ošklivě roztomilé, což v době retuší a neustálých úprav fotek působí skoro rebelsky.

Hlavní tahák ale spočívá ve způsobu prodeje. Každá nová edice se prodává v omezeném množství a rychle mizí z regálů. Jen některé figurky jsou ale opravdu vzácné – objevují se jen v malém zlomku balení. Panenky se totiž často prodávají v takzvaných blind boxech, krabičkách, u nichž nevíte, kterou postavičku získáte. Tím se každé rozbalení stává momentem překvapení, který se perfektně hodí pro sdílení na TikToku nebo YouTube.

Lidé na sítích si pak mezi sebou posílají tipy, kde sehnat vzácné edice, vyměňují si figurky, a dokonce zakládají i vlastní miniaturní módní značky, které šijí oblečky přímo na míru panenkám. Na platformách jako Etsy nebo AliExpress vznikl celý paralelní byznys s doplňky, sedačkami nebo minitaškami pro Labubu.

V posledním roce se tak z figurek stal i módní doplněk. Celebrity si postavičky na klíčenkách připínají na kabelky luxusních značek a stylizují je do nejrůznějších oblečků. Harrods, jeden z nejluxusnějších obchodních domů v Londýně, otevřel kvůli masivní poptávce i vlastní Labubu pop-up, kam pozval samotného ilustrátora Kasinga Lunga a který musel kvůli zájmu veřejnosti několikrát prodloužit.

A proč vůbec tak ošklivé figurky vzbudily zároveň tak velké pozdvižení? Mnozí sběratelé popisují Labubu jako něco, co navrací lidi do dětství. Mají z nich radost podobnou té, kterou zažívali při sbírání Pokémonů, Monchhichi panenek nebo otevírání Happy Mealu v McDonald’s.

Právě s Monchhichi, chlupatými figurkami z Japonska, které si získaly popularitu v 80. letech i v Československu, sdílí Labubu řadu rysů – infantilní vzhled, silný sběratelský kult, ale i fakt, že původně šlo o dětskou hračku. U obou značek navíc vznikly komunity fanoušků, kteří figurky oblékají, fotí a sbírají jako artefakty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V posledních letech nepopiratelně vzrostl počet zákazníků z řad ‚kidult‘, kteří zřejmě opravdu touží po nostalgii, radosti a snad i jednodušších časech. Vezměme si vliv filmů jako Barbie nebo Minecraft – všechny se zrodily z trendů v oblasti hraček, které oslovují mnohem širší trh dospělých,“ komentovala pro magazín Vogue aktuální trend vedoucí nákupu hraček v obchodě Harrods Kate Woodhead.

Vzhledem k rozsahu oblíbenosti Labubu není divu, že trend přináší i obrovské peníze. Firma Pop Mart loni dosáhla obratu 1,8 miliardy dolarů (více než 41 miliard korun), z čehož jen samotná značka Labubu přinesla 400 milionů (zhruba 9,2 miliardy korun). To je meziroční růst o více než 700 procent. A letos se očekává ještě masivnější. Díky fenoménu ošklivých hraček vzrostlo během jednoho dne v dubnu osobní jmění Wanga Ninga, zakladatele firmy Pop Mart, o 1,6 miliardy dolarů, tedy v přepočtu o 36,8 miliardy korun.

S vysokými tržbami ale rostou i ceny samotných figurek. Zatímco v Asii je možné je koupit za 13 až 16 dolarů, ve Spojených státech se prodávají o 60 procent dráž. Na přeprodávacích platformách jako StockX se pak některé kusy nabízejí i za 700 dolarů.

Na webových stránkách Pop Martu si mohou figurky koupit také lidé z Česka. Ceny tam začínají na asi 20 dolarech, tedy necelých 450 korunách, bohužel je momentálně ale neseženete – veškeré hračky v původním stylu jsou beznadějně vyprodané.

Na Smíchově otevřeli kavárnu, kde pracují senioři. Teď jim hrozí konec, ve sbírce shání 700 tisíc korun

Kavárna Stará škola funguje pod hlavičkou neziskové organizace Elpida, která v ní zaměstnává seniory a podporuje tak aktivní stárnutí.

staraskola

Foto: Elpida

V kavárně Stará škola pracují výhradně lidé v důchodovém věku

0Zobrazit komentáře

Kavárna Stará škola, kterou na pražském Smíchově provozuje nezisková organizace Elpida, spustila veřejnou sbírku na svou záchranu. Sociální podnik, kde pracují výhradně lidé v důchodovém věku, čelí totiž finančním potížím. Pokud se nepodaří vybrat potřebné prostředky, hrozí, že provoz kavárny bude muset být ukončen.

Provoz Staré školy byl zahájen na konci roku 2023 s cílem nabídnout pracovní příležitosti seniorům. Aktuálně tady tak ve zkrácených směnách pracuje šestnáct lidí, kteří připravují kávu, pečou sladké pečivo podle vlastních receptů a obsluhují hosty. Podnik sídlí v budově Elpidy, v blízkosti stanice metra Anděl.

„Kavárna už existuje dost dlouho na to, abychom viděli, že má smysl pokračovat. Našli se v ní seniorky a senioři, baví to naše hosty. Jak je v gastronomii běžné, nějakou dobu trvá, než se podnik dostane do kladných čísel. Jako nezisková organizace si ale nemůžeme dovolit udržovat projekt, který je ztrátový, byť dočasně,“ vysvětlila manažerka kavárny Broňa Hilliová.

Elpida zatím nenašla jiný zdroj financování, a tak spustila sbírku, která má za cíl vybrat 700 tisíc korun. Ty by pokryly mzdové náklady zaměstnanců a umožnily kavárně udržet provoz alespoň do konce letošního roku. Pokud by se podařilo vybrat vyšší částku, finance by byly využity na drobné opravy interiéru a zahrádky nebo rozšíření provozní doby. V současné chvíli je možné sem zajít ve všední dny od 8:00 do 19:00.

Nezisková organizace Elpida se v Česku dlouhodobě věnuje podpoře aktivního stáří a zlepšování postavení starších lidí ve společnosti. Kromě Staré školy provozuje také vzdělávací Centrum Elpida, projekt Ponožky od babičky nebo anonymní telefonickou Linku seniorů. Právě lidi v důchodovém věku zaměstnává například i jako lektory jazykových nebo pohybových kurzů.

sp-1

Přečtěte si takéČeský ležák? To nejtěžší pivo na světě, říká sládková z MaineČeský ležák? To nejlepší a nejtěžší pivo na světě, říká sládková, která ho vaří až v Maine

Podle údajů organizace se za posledních deset let počet pracujících seniorů v Česku zdvojnásobil. Vedle finanční motivace hraje roli i snaha o zachování sociálního kontaktu a smysluplného denního režimu. Právě těmto tématům se Elpida věnuje i v rámci své kampaně Babi nebude sedět v koutě, která se snaží stereotypy spojené se stářím vyvracet.

Aktuálně se organizaci podařilo na budoucí provoz kavárny vybrat přes 200 tisíc korun, tedy přibližně 30 procent z cílové částky. Na sbírku, která poběží až do konce roku 2025, je možné přispět online prostřednictvím platformy Darujme.cz, a to buď jednorázově, nebo v rámci pravidelných měsíčních plateb.