Nepříznivá realita realitního trhu. Nájemních bytů v Praze je nejméně za posledních osm let

O vlastním bydlení v hlavním městě si může většina Čechů nechat jen zdát. Čeká nás podobná situace i v segmentu nájemního bydlení?

Praha

Foto: JESHOOTS.COM

Nájemních bytů je v Praze nejméně za osm let

0Zobrazit komentáře

V Praze je stále nedostupnější nejen vlastní bydlení, ale také to nájemní. Faktorů, které způsobují, že nabídka s byty k pronájmu se rychle ztenčuje, je několik. Největší roli hraje především rostoucí výše hypotečních sazeb, ale také příliv uprchlíků z Ukrajiny a obnovení turistického ruchu.

Objem poskytnutých hypoték v dubnu v porovnání s březnem klesl podle České bankovní asociace zhruba o 40 procent. Banky a stavební spořitelny poskytly domácnostem hypotéky v objemu 17,5 miliardy korun, zatímco v březnu se celkový objem vyšplhal přes 30 miliard. V meziročním srovnání jde dokonce o šedesátiprocentní pokles.

„Ačkoliv zájem o vlastní bydlení ve společnosti neklesá, rychle se snižuje množství lidí, kteří jsou ochotni a schopni v aktuálních podmínkách do bydlení investovat. Vzhledem k nejistému vývoji na trhu očekáváme, že propad objemů může pokračovat i v dalších měsících,“ uvedl Jiří Feix, předseda představenstva Hypoteční banky a ČSOB Stavební spořitelny.

Situace na hypotečním trhu se odráží v poptávce po nájemním bydlení. Podle analýzy realitního trhu společnosti GarantovanyNajem.cz, která vychází z dat portálu Realitymix.cz, je tak nyní v Praze nejméně dostupných bytů k pronájmu za posledních osm let.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Aktivních inzerátů je pouze 4 700. Očekáváme, že se situace ještě zhorší v průběhu prázdnin, kdy se lidé obecně více stěhují,“ dodává spoluzakladatel služby GarantovanyNajem.cz Viktor Mejzlík. Podobný údaj uvádí také portál Flat Zone, podle kterého je nyní v Praze v nabídce necelých 5 200 bytů.

V roce 2014 bylo v metropoli k dispozici zhruba 7 000 bytů k pronájmu, během pandemie se nabídka zvýšila na 15 tisíc, protože z hlavního města prakticky ze dne na den zmizeli jak turisté, tak studenti. Dnes je ale situace zcela opačná – nabídka bytů se zúžila o 69 procent.

S rostoucí poptávkou rostou i průměrné ceny měsíčního nájemného. Podle srovnání společnosti GarantovanyNajem.cz za pronajímaný metr čtvereční nyní pražští nájemci zaplatí 356 korun měsíčně, meziročně o 18,7 procenta více. Celorepublikový průměr se zvedl o 9,3 procenta. Rekordmanem se staly Pardubice, kde průměrná cena vzrostla dokonce o 24,6 procenta na 238 korun za metr čtvereční.

Prague, Czech Republic – 6.05.2019: View from the top of the Vitkov Memorial on the Prague landscape on a sunny day with the famous Zizkov TV tower on the horizon

Přečtěte si takéPrůměrné ceny starších bytů v Česku prolomily devadesátitisícovou hraniciPrůměrné ceny bytů prolomily hranici 90 tisíc za metr. V Praze jsou starší byty dražší než novostavby

Mejzlík tento růst odůvodňuje tím, že ve studentských městech ceny nájmů během pandemie výrazně klesly až o 20 procent, jelikož studenti se stěhovali zpátky do svých rodných měst kvůli distanční výuce. „V současné době ceny skokově rostou, a to již od září, kdy se studenti začali postupně vracet do sdílených bytů,“ dodává.

V nadcházejícím období tak lze podle odborníků očekávat, že ceny nájemného jednak porostou rychleji než prodejní ceny bytů, jednak pronajímatelé budou uzavírat nájemní smlouvy na kratší období. Jedině tak budou mít jistotu, že výši nájmu budou moci přizpůsobit inflaci a dalším faktorům ovlivňujícím dění na realitním trhu.

Stejně tak je pravděpodobné, že segment nájemního bydlení začne být ještě zajímavější z hlediska návratnosti a zvýší se množství velkých institucionálních investorů, kteří stojí za realizací projektů ryze nájemního charakteru.

S přispěním ČTK.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox

Nová budova pražské filharmonie změní dopravu v okolí Vltavské. Silnice povede pod ní

Na Vltavské je složitá dopravní situace. S novou filharmonií se ale auta přesunou pod zem a posunou se i tramvaje a výstup z metra.

Eliška NováEliška Nová

vltavska-filharmonie

Foto: BIG

Pohled z plánované Vltavské filharmonie v Praze

0Zobrazit komentáře

Voda přitahuje. Ne tak na Bubenském nábřeží. V místě, kde vznikne nová budova pražské filharmonie, je hustá doprava a ta přístupu k vodě brání. Ostatně ústí tu magistrála. Díky Vltavské filharmonii ale půjde k řece sejít přímo a kdo bude chtít, klidně bude moct nastoupit i na loď. Projekt nového hudebního svatostánku vzbudil ale kromě ohlasu také obavu, kudy se vlastně bude jezdit autem. A odpověď je jednoduchá – pod zemí.

„Úprava fungování automobilové dopravy mezi Hlávkovým mostem a Negrelliho viaduktem je zásadní změnou. Hlavní dopravní tepna na Bubenském nábřeží a sjezd z Hlávkova mostu jsou nově umístěny pod úrovní terénu a nejsou v kontaktu s pěší zónou,“ uvedl pro CzechCrunch k dopravním úpravám, které si vyžádá stavba v úterý ohlášené podoby nového sídla pražské filharmonie, jíž se podle jejího umístění říká Vltavská filharmonie, mluvčí pražského Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha.

Veřejný prostor a hudební svatostánek dopravní tepnu jednoduše překryjí. Právě to umožní, aby byla nábřežní promenáda snadno přístupná a propojená s prostorem filharmonie. Promenáda má zároveň sloužit pro pěší i cyklisty.

Není to ale jediná dopravní změna. V lokalitě jezdí také metro a tramvaje. I ty se budou projektu muset přizpůsobit. Mělo by se tak ale stát ku prospěchu věci. „Rozšíření a zpřístupnění veřejného prostoru na Vltavské nabídne pomyslnou venkovní přestupní platformu mezi metrem, tramvají, autobusem, taxi, bicyklem, přívozem či vlakem směřujícím přímo na letiště,“ uvádí Vácha.

Vltavská filharmonie

Foto: IPR Praha

Místo, kde by měla stát Vltavská filharmonie

K tomu všemu je potřeba přemístit tramvajovou trať severněji. Týkat se to bude i výstupu z metra. Zároveň bude ale obojí v blízkosti plánovaného nádraží Praha-Bubny. Jak už bylo naznačeno, tato železniční stanice by měla být součástí trati mezi Prahou, letištěm a Kladnem. Zastávka by měla být za Negrelliho viaduktem se vstupem skrze podzemní vestibul, a to i ze stanice metra Vltavská.

„Hlavní výzvou architektů při navrhování veřejného prostoru v lokalitě Vltavské bylo především plynulé propojení budovy filharmonie se stávající a budoucí městskou strukturou. Inspirací se stala i řeka Vltava a její pohyb skrze přírodu a město. Díky tomuto uvažování návrh pracuje s plynulým pohybem návštěvníků bez kolizí a konfliktů,“ líčí Vácha.

Budova filharmonie má pochozí střechu, která nabídne místo pro restaurace i panoramatický výhled na Prahu. Bude odtud také možné nahlédnout do koncertních sálů. Ty budou celkem tři. V místě by se pak mělo dát plynule přecházet mezi náměstím a střechou a také řekou, nábřežím, ulicí a parkem. Konkrétně budoucím centrálním bubenským parkem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podoba Vltavské filharmonie i přilehlého prostoru vzešla z mezinárodní architektonické soutěže, jejíž výsledky oznámilo hlavní město spolu s Institutem plánování a rozvoje v úterý. V soutěži uspělo světoznámé dánské architektonické studio Bjarke Ingels Group, tedy BIG.

„Autoři skvěle pochopili místo, kam budovu vsazují, ale přicházejí s pro Prahu zcela novým přístupem k veřejnému prostoru. Nutí nás nad ním více přemýšlet a přibližují nás k naší řece,“ uvedl k návrhu náměstek pražského primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

BIG má pobočky v Kodani, Londýně, New Yorku, Barceloně nebo Šen-čenu. Kromě toho, že v ateliéru pracují architekti a urbanisti, zaměstnává studio také teoretiky, kteří se zabývají výzkumem a vývojem budov. Mezi jejich díla patří moderní spalovna odpadů v Kodani nebo LEGO House v dánském Billundu.

Kromě nové budovy by měla v místě vzniknout také celá nová čtvrť Bubny-Zátory. V té by mělo vzniknout až jedenáct tisíc nových bytů.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání