V téhle firmě byste chtěli pracovat. Odmítá maily v pátek a nutí vám volno, přesto vydělává na nejlepší hře roku

Hades II je ještě větší hit než první díl. A videoherní vývojáři ze studia Supergiant Games ho tvoří v překvapivě pohodovém nastavení.

Michal MančařMichal Mančař

good-game-hades
Foto: Supergiant Games
Spoluzakladatel Supergiant Games Amir Rao a jeho nejnovější hit Hades II
0Zobrazit komentáře

Představte si firmu, která vám prakticky nutí nadprůměrně dlouhou dovolenou a která vás naopak nenutí chodit do kanclu. Ve které se neposílají maily v pátek odpoledne nebo o víkendu. A kde se nedostanete pod šílený tlak blížící se uzávěrky. Přesto taková firma vytvořila produkt, který patří ve svém oboru na špičku a vydělal miliony. Dolarů, samozřejmě. A teď si představte, že tenhle úspěch právě zopakovala a už zase sklízí chválu. A milionů ještě víc.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho herního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Herní studio Supergiant Games před pěti lety stvořilo akční hru Hades. V ní jste se coby syn řeckého boha podsvětí Háda snažili dostat z jeho říše skrz hromady příšer. Stal se z ní vychvalovaný hit, který posbíral několik ocenění za nejlepší hru roku a prodal přes milion kopií. To je na videoherní byznys solidní číslo. Dokonce až úctyhodné, když si uvědomíte, že Supergiant začali se sedmi full-time vývojáři a Hades pro ně znamenal nárůst na ani ne dvacítku lidí.

Firma navíc dodnes zůstává nezávislá, nenechala se zlákat ani spolknout velkými investory. Co si vydělá, to jí zůstane. A v těchto dnech už zase vydělává. Vydala totiž pokračování svého hitu Hades II. Ale než si o něm řekneme něco víc, pojďme se podívat zblízka na jeho vývojáře. Ti totiž uchvátili už dříve nejen kvalitou své hry, ale i tím, že pracovat u nich zní tak trochu jako dream job.

Supergiant Games se v odvětví sužovaném přesčasy, stresem a vyhazovy vyjímají. Už před těmi pěti lety například studio po svých lidech chtělo, aby si brali 20 dní dovolené. Minimálně. Češi se nad tím číslem možná usmějí, ale pohledem amerického zaměstnance je to nebývalý benefit. Tolik dní volna má v USA málokdo, navíc vybrat si ho (natož ve větším objemu) není ve workoholickém zámoří tak snadné jako naše nahlášení šéfovi, že jedete na dva týdny k moři.

Když zase definitivně odezněl covid, korporace po celém světě postupně zavelely k hromadnému návratu do kanceláří. Ne tak Supergiant Games, kteří nevyžadují, aby lidé trávili čas každodenním dojížděním do officu v San Francisku. Ten přitom mají velice pěkný, jak se můžete přesvědčit v reportáži serveru Game Informer. Kromě toho se studio snaží aktivně vyhýbat crunchi, tedy stresovému návalu práce těsně před uzávěrkou. Nebo razí přístup, že maily v pátek odpoledne a přes víkend počkají do příštího týdne.

„Neznamená to, že když máte super nápad, tak se o něj nemůžete hned podělit nebo ho realizovat. Znamená to, že to po vás firma nebude chtít,“ popisoval už dříve spoluzakladatel Amir Rao. „Pokud každý milník ve vývoji vyžaduje crunch, máte rozbitý celý pracovní proces. Herní vývoj je maraton, ne sprint,“ přidal široce aplikovatelnou myšlenku kreativní ředitel studia Greg Kasavin.

Mimochodem, o pozitivní pracovní kultuře svědčí i to, že ze sedmi vývojářů, kteří byli u zrodu Supergiant Games v roce 2009, celá sedmička v nyní už pětadvacetihlavém studiu zůstala dodnes. Možná vás ale překvapí, že ke vzniku takhle nastavené firmy nevedla nějaká traumatická zkušenost s opačným přístupem k práci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dvojice zakladatelů Amir Rao a Gavin Simon sice pracovala pro giganta Electronic Arts na sérii Command & Conquer (jejíž první díl právě oslavil 30 let) – jenže v době, kdy se po hlasité kritice tenhle obří korporát rozhodl pro změnu vedení a jakž takž razil rovnováhu práce a pohody. „Vůbec jsem netušil, že takhle to jinde nefunguje, protože to byla moje první práce,“ popisoval Rao.

Pozitivní dojem v něm ale zůstal a zakladatelé si jej přenesli i do vlastního projektu, který nejprve stvořil taktéž vysoce oceňované hry Bastion, Transistor a Pyre. Načež v roce 2020 přišel Hades – a před pár dny na jeho úspěch Supergiant Games navázali a vydali jeho druhý díl. Tedy zcela přesně řečeno, v předběžném přístupu byla nefinální hra už nějakou dobu dostupná, definitivní verze nicméně vyšla až teď.

good-game-martin-sadilek-outspace

Přečtěte si takéGood Game: Místo stamilionového byznysu začal dělat hruMísto stamilionového byznysu dal přednost vývoji vlastní hry. Stvořil obří vesmír, který spustíte v prohlížeči

Hades II už překonal dva miliony prodaných kusů. A na serveru Metacritic, který sbírá celosvětové recenze, má úchvatné skóre 94 ze sta. To je dokonce o bod víc než jednička a nejvyšší skóre z letošních nových her. Po nedávném nezávislém megahitu Hollow Knight: Silksong je tu prostě další adept na hru roku. A ani Hades není dílem obří korporace, ale malého týmu, který velkého úspěchu dosáhl ve stejně velké pohodě.

Jestli máte rádi příběhy o úspěších z videoherního průmyslu nejen v cizině, ale především v Česku, klikněte sem a přihlašte si náš herní newsletter Good Game. Každý čtvrtek ráno vám do mailu přijde podobně zajímavá story.

Top novinky ze světa her

💰 Za v přepočtu 1,1 bilionu (jako fakt bilionu, tisíc miliard) korun kupují investoři v čele se saúdskoarabským státním fondem Electronic Arts. Je to druhý nejdražší herní deal všech dob po spojení Microsoftu a Activision Blizzard. A klíčovou roli při uzavírání dohody sehrál investor Jared Kushner, zeť Donalda Trumpa.

🍺 O něco méně peněz vybrala na Startovači karetní hra Čecháčci. A stále ještě vybírá, takže tenhle projekt studentů z Brna podpořte, pokud si chcete lehce nekorektně hrát s národními stereotypy a porazit soupeře kombinací levného piva, ledvinky kolem pasu a výpečků se zelím… nebo perníku.

👩‍💻 Jaké to je být žena a pracovat v herním průmyslu? Už příští týden ve čtvrtek v pražském kinu Ponrepo budou na tuto a podobné otázky odpovídat české vývojářky i další ženy pohybující se na herní scéně. Vstup na akci je zdarma, součástí bude promítání i panelová diskuze s účastnicemi.

🕹️ V Brně právě probíhá filmový festival BRNO16, který ve spolupráci s herním projektem Gamer Pie nabízí i videoherní program.

⚔️ Máte rádi klasické pixelovaté dungeony? Tak se těšte na novou českou hru Shadows of Thornkeep od vývojáře Pavla Hůrky. Vypadá parádně retro a do early accessu se má dostat už za pár týdnů.

🏒 Pusťte si v pátek zápas hokejové extraligy mezi Karlovými Vary a Pardubicemi. Karlovarský brankář Dominik Frodl nastoupí v masce s designem samurajské akce Ghost of Yotei, ta pak půjde do dražby. „Každá koruna půjde na nově vznikající nadační fond, který je spojený s mojí charitativní iniciativou Project Frodo. Takže se těším, že společně s fanoušky této hry budeme moci někomu o trošičku zlepšit život,“ říká Frodl, který je sám hráč videoher.

👟 PlayStation před pár dny oslavil třicet let od vstupu na evropský trh – takže je naprosto logické, že… k tomu výročí vznikly tenisky ve spolupráci Sony a Reeboku. OK, I guess?

🍄 Bowser končí v Nintendu! Tedy ne Mariův úhlavní nepřítel, ale Doug Bowser, dlouholetý šéf Nintendo of America. Střídá ho Devon Pritchardová. Radši si nehledejte, jak na ženu v čele firmy reagují internetoví trollové. Co na tom, že pro herního obra na nejvyšších pozicích pracuje už 19 let.

🤔 Pro spoustu z nás to není novinka, ale je fajn, že se o tom teď mluví víc: hry (nejen) na Steamu často stojí v různých zemích velmi odlišné částky. Youtuber Water CS2 to ukázal na příkladu Metal Gear Solid Delta, který se v USA prodává za 70 dolarů, v Polsku v přepočtu za 102 dolarů a my ho tu máme v přepočtu za 94 dolarů. A to se ani nebavíme o kupní síle.

💸 A když je řeč o cenách, Xbox Game Pass od Microsoftu zdražuje. Za nejvyšší předplatné dáte 669 korun měsíčně. Stále za tu cenu nabízí skvělou hodnotu a obsah, ale nepotěší to.