Nešiďte rešerši při tvorbě značky. Naše přejmenování hodně bolelo, říká spoluzakladatelka Forendors
Spoluzakladatelka platormy Forendors Denisa Hrubešová popisuje strasti a útrapy při budování svého prvního startupu. Co by ráda věděla dřív?
Když jsme popisovali příběh Denisy Hrubešové, která s Davidem Slačálkem založila platformu Forendors, byla řeč o startupovém punku, protože oba zakladatelé se do světa vlastního podnikání pustili poprvé a po hlavě. Teď čtyřiatřicetiletá spoluzakladatelka projektu, který naskočil na vlnu stále populárnějších podcastů a autorů, kteří za svůj obsah nechávají fanoušky platit, v textu pro CzechCrunch upřímně popisuje, jaké všechny nástrahy už museli překonat.
***
Pokud jste celý svůj pracovní život byli zaměstnaní, nadchnout se pro vlastní nápad a založit startup není procházka růžovým sadem. V našem případě tomu nebylo jinak. Ze zaměstnání do vlastního byznysu nevedla úplně nejhladší cesta. Skočili jsme do toho po hlavě. Za více než tři roky jsme nasbírali spoustu zkušeností, a přestože se pořád učíme, jednu radu pro všechny začínající podnikatele máme už teď: pořád se na všechno ptejte. Ušetříte si tím totiž pravděpodobně dost času a také peněz…
Od začátku jsme měli s mým spoluzakladatelem Davidem Slačálkem nápad, odhodlání a chuť dělat něco nového a prospěšného. Vizi, se kterou jsme tehdy ještě Pickey, které jsme loni museli přejmenovat na Forendors, zakládali, pořád věříme. Stojíme si za tím, že online platforma pro monetizaci obsahu s důrazem na budování komunit a českou podporou své místo na slunci prostě má.
Co je Forendors?
- Monetizační platforma, která propojuje tvůrce a jejich publikum.
- Nejznámější pořady: Kecy a Politika, Stanice Hrůzy, Terapie sdílením, Chumelenice
- Nejznámější tvůrci: Michelle Losekoot, Eliška Vyhnánková, Andrej Poleščuk, Kate Trávníčková, Eliška Remešová
- Počet tvůrců: blíží se tisícovce
- Investoři: Petr Bureš, Quanti
Loňský rok se nesl ve znamení velkých změn, protože jsme nejen rebrandovali, ale také spustili vlastní mobilní aplikaci, přestěhovali se do nových prostor a otevřeli vlastní podcastové studio. Kdybychom při zakládání Forendors věděli, co víme teď, možná bychom byli už mnohem dál. Občas bychom se rozhodli jinak nebo zaměřili své priority jiným směrem.
Váš nápad na jméno už asi někdo měl
Přejmenování na Forendors hodně bolelo. Byla to situace pro nás spjatá s velkým stresem. A po změně jména jsme chvíli poslouchali, jak špatný tah jsme udělali. Teď už tahle vlna utichla. Málokdo si ale dokázal představit, co za naším stresem stálo, protože jsme ve skutečnosti hledali nové jméno už podruhé. Teď už tedy definitivně víme, na co si dávat pozor.
Zbystřit by měli všichni, kdo přemýšlí či zakládají online projekt či službu. Máme pro vás špatnou zprávu: pokud byste chtěli úderný dvojslabičný název, na který budete moct minimálně v EU získat ochrannou známku, budete to mít hodně složité. Pokud váš projekt spadá do kategorie 42, tedy online služeb, začněte s právní rešerší možných jmen a prostředí včas.
My jsme zjistili, že de facto všechna dvojslabičná jména jsou již někým z této oblasti podnikání pro ochrannou známku registrovaná. Na našem novém jménu si tak loni vylámalo zuby pár tvůrců značek, kteří jinak staví skvělé brandy – ale je pravda, že u fyzických produktů rešerše dopadají výrazně jinak. Ke jménu Forendors nám pomohlo až spojení s Michalem Pastierem, který se specializuje právě na stavění značek online služeb.
K výběru jména se hodí ještě jedna poznámka: počítejte, že jistotu ohledně registrace vaší vysněné značky budete mít zhruba půl roku poté, co návrh na ochrannou známku podáte. Takže než se po nalezení svého jména vrhnete do tvorby brand designu, grafických manuálů a vyrábění merche, zpomalte. Věnujte se nejdřív funkčnosti vašeho produktu a služby, abyste neutráceli peníze zbytečně. Opakovaně.
Nedáváme tady žádnou školometskou radu. Sami jsme si tím prošli. Ještě než jsme spustili Pickey, měla naše online platforma na monetizaci obsahu úplně jiný název. Moc lidí ho nezná, ale my s ním od samého začátku počítali. Dokážete si představit, jaké bylo naše zděšení, když jsme týden před oficiálním spuštěním platformy – a zhruba po půl roce od registrace jména – zjistili, že nás za něj napadá jedna zahraniční společnost s podobným jménem.
Byl to nečekaný problém, na který jsme nebyli připraveni. Vůbec jsme nevěděli, co s tím. Nebo co si v takové situaci můžeme dovolit. Nebránili jsme se. Ani jsme nevěděli, že se bránit vůbec můžeme. (S dobrými a zkušenými právníky v této oblasti se často lze s druhou stranou nějak domluvit. Možná jsme tehdy mohli za naše jméno bojovat a dnes neřešit rebranding po dvou letech na trhu, ale na kdyby se život nehraje).
Název jsme tedy ve spěchu a pod tlakem spustit hotový produkt co nejdříve – a nebýt až třetí na trhu – změnili právě na Pickey. Jenže když spěcháte, ne všechny souvislosti vám dojdou. A už v průběhu prvního půl roku jsme věděli, že název Pickey není pro naše tvůrce ideální. Zkuste jej jako podcaster říkat svým posluchačům. Kde vás české publikum asi bude hledat? No, nebylo to ideální.