Nespoléhejme na technologie v boji se změnou klimatu, varují vědci. Po překročení limitů není cesty zpět

Nová studie v časopise Nature varuje, že pokud překročíme určené limity oteplení klimatu, bude to nevratné. Zachytávání oxidu uhličitého nepomůže.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Emise

Foto: Chris Leboutillier

Emise CO2 jsou dnes nejvyšší v historii lidstva

1Zobrazit komentáře

Lidé jsou velice vynalézavý druh a zatím jsme téměř vždy dokázali nalézt chytré technické řešení pro problém, kterému čelíme. Nová vědecká studie publikovaná v prestižním časopise Nature ale říká, že u klimatické změny se na to spoléhat nemůžeme. Od určitého bodu jednoduše není cesta zpět a technologie pro extrakci oxidu uhličitého z atmosféry nepomohou. Od bodu, k němuž se zatím stále řítíme s nohou přitlačenou na plynu.

Skupina třiceti vědců podepsaných pod studií s názvem Overconfidence in climate overshoot (volně přeloženo jako Přílišná důvěra v možnosti překročení klimatických limitů) vychází z dosud asi nejvýznamnějšího mezinárodního dokumentu o boji s klimatickými změnami – Pařížské dohody z konference OSN o změně klimatu z roku 2015.

Ta stanovuje, že bychom měli předejít zvýšení průměrné globální teploty o více než 1,5 °C oproti hodnotám před průmyslovou revolucí. Hned první věta nového výzkumu ovšem konstatuje: „Globální úsilí o snížení emisí nadále nestačí na to, abychom dosáhli teplotního cíle Pařížské dohody.“

Ačkoliv totiž dohoda představovala důležitý zlom po dekádách diskuzí a absenci shody, nestanovila žádné konkrétní kroky a scénáře, jak vlastně překročení limitu předejít. Od té doby si proto jednotlivé země určují vlastní cíle a politiku a na klimatických konferencích probíhají další diskuze a zaznívají apely, že je konečně potřeba činit zásadní kroky. Ty ovšem chybí v dostatečném měřítku.

emise-cr-vyvoj-1990-2021

Foto: Fakta o klimatu

Emise v Česku dlouhodobě klesají, stále jsou ale při přepočtu na osobu 1,5krát vyšší, než je globální průměr

V posledních letech se proto stále častěji řeší, za jakých podmínek by bylo možné limity přesáhnout a zároveň zabránit velice špatným důsledkům. V anglofonním prostředí se používá termín „climate overshoot“, tedy překročení klimatických limitů, který označuje právě takový scénář – dočasné překročení oteplení 1,5 °C a následné ochlazení planety různými metodami na zachycování oxidu uhličitého.

Nová studie dochází k závěru, že je potřeba udělat vše v našich silách pro to, abychom se této možnosti vyhnuli, stávající technologie totiž nestačí a ty budoucí situaci nezachrání. Skupina vědců v čele s Carlem-Friedrichem Schleussnerem z berlínské neziskové výzkumné instituce Climate Analytics uvádí, že i dočasné překročení teplotních limitů by znamenalo narůstání dopadů na klima v průběhu několika následujících desetiletí i déle.

Vědci spočítali, že pokud by globální průmysl měl z hlediska produkce emisí pokračovat ve stejném trendu jako dosud, do roku 2100 bychom museli zachytit 400 gigatun oxidu uhličitého. Článek v Nature, který novou studii komentuje, uvádí, že to je jako americký energetický průmysl běžící pozpátku asi osmdesát let. Ani v takovém případě ale nelze počítat s tím, že se podmínky na Zemi vrátí do bodu před procesem oteplování.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Některé důsledky jsou zkrátka nevratné a budou se projevovat v horizontu stovek až tisíců let. Zahrnovat to může například zvyšování hladin moří a oceánů, změny v místních ekosystémech nebo dopady na zemědělství. Náznaky těchto posunů vnímáme už dnes třeba ve formě zvýšené četnosti sucha či nekonzistentního počasí, které ničí úrodu.

Podstatně nebezpečnější pak může být dosažení jistých zlomových bodů, pro které by stačilo překročit teplotní limity i na relativně krátkou dobu. Samozřejmě čím více je překročíme, tím větší je šance špatných dopadů. Vědci jako příklady nevratných změn v tomto případě zmiňují absolutní kolaps grónského ledovce nebo odumření amazonského pralesa. Obojí by spustilo celý další řetězec klimatických událostí, který snížení globální průměrné teploty nezastaví.

To ovšem neznamená, že technologie pro extrakci oxidu uhličitého z atmosféry nebudou potřeba. Mezinárodní panel pro změnu klimatu (IPCC) v roce 2018 vydal zprávu, podle níž se bez nich možná neobejdeme, pokud máme oteplování planety omezit na 1,5 °C. I zde se ovšem operuje s velkou nejistotou ohledně škálovatelnosti technologií, které máme k dispozici, a to z hlediska čistě technického, ale také politického, ekonomického či etického.

Současný stav globální klimatické politiky nasvědčuje tomu, že dodržet Pařížskou dohodu se nepodaří.

Podle letošní zprávy Global CCS Institute, mezinárodního think tanku usilujícího o zavádění zachytávání a ukládání CO2, tyto technologie v poslední době zaznamenaly výrazný růst. Po dostavění všech aktuálních projektů by měla globální kapacita extrakce CO2 z atmosféry dosáhnout 100 milionů tun ročně. Do roku 2100 by to znamenalo 6,7 gigatuny – více než padesátkrát méně než bychom podle nejnovějších projekcí potřebovali.

Odstraňováním oxidu uhličitého nemůžeme plýtvat

Současný stav globální klimatické politiky nasvědčuje tomu, že dodržet Pařížskou dohodu se nepodaří. Článek publikovaný ve vědeckém časopise Science loni v červnu uvádí, že aktuální opatření by vedla k oteplení kolem 2,5-3 °C do roku 2100, které by pokračovalo i dále.

Spojené království nedávno zavřelo svou poslední uhelnou elektrárnu a v průběhu následujících 25 let chce investovat asi 22 miliard liber (665 miliard korun) do technologií pro zachytávání a ukládání oxidu uhličitého. Značné částky stejným směrem investují také Microsoft nebo Google a řada firem oznámila plány na dosažení uhlíkové neutrality, tedy stavu, kdy do atmosféry nevypouštějí více oxidu uhličitého, než zachytávají či jinak kompenzují.

Například u Googlu ale kvůli umělé inteligenci za posledních pět let emise skleníkových plynů naopak vzrostly o 48 procent. V mnoha dalších případech se pak jedná o prostý greenwashing, kdy firmy mají stanovené ambiciózní cíle, ale chybí veřejnosti přístupné konkrétní kroky, jak jich chtějí dosáhnout.

lymbery

Přečtěte si takéZbývá lidstvu šedesát sklizní? Přesné číslo není důležité, ale jsme na špatné cestě, říká aktivistaZbývá lidstvu šedesát sklizní? Přesné číslo není důležité, ale jsme na špatné cestě, říká aktivista

Světová meteorologická organizace spadající pod OSN loni publikovala analýzu, podle níž bychom globálního oteplení klimatu o 1,5 °C mohli dosáhnout už v horizontu následujících pěti let. Prozatím by se jednalo jen o krátkodobé překročení, jde nicméně o silně varovnou předpověď.

Vědci z nové studie publikované v Nature od zachytávání skleníkových plynů z atmosféry neodrazují, naopak zdůrazňují jeho důležitost. Důrazně však upozorňují, že musí jít ruku v ruce s řadou dalších opatření pro snižování emisí, které se do atmosféry vůbec dostanou. „Nemůžeme plýtvat odstraňováním oxidu uhličitého na kompenzaci emisí, kterým se můžeme vyhnout,“ poznamenává spoluautor studie Guarav Ganti.

Zapomeňte na levné propisky. V merchi se prosazuje kvalita, jedou trička Patagonia či diáře Moleskine

Kvalitní a originální merch je trend, do nějž se vyplatí investovat, hlásí Bontonfilm Promotions. Česko-americká firma sídlí v Praze a San Francisku.

Luboš KrečLuboš Kreč

bf-promotions-1

Foto: Bontonfilm Promotions / Canva Pro/CzechCrunch

Ředitelka Bontonfilm Promotions Karolína Čermáková

Když se člověk prochází legendární ulicí Market Street v San Francisku, běžně potkává lidi v tričkách či mikinách s logy známých technologických firem jako Uber, Airbnb, Salesforce nebo Square. Nejspíš jdou do nebo z práce, protože zmíněné firmy mají v okolí nejznámější třídy Silicon Valley své ústředí. Zapomeňte ale, že by na sobě měli banální a nevzhledný textil, nezřídka jde o sortiment od vyhlášených výrobců jako Patagonia či The North Face. A tento trend se čím dál víc ukazuje i v Česku.

Trendy, které se objeví v byznysu v Americe, se záhy dostanou i k nám. Zvlášť když tu vzniká čím dál víc firem s mezinárodním přesahem či zkušenostmi. Příkladem je kvalitní merchandising, jehož průkopníky jsou technologické startupy, které ho převzaly od svých vzorů či partnerů v USA. Společností, která jim pomáhá jít s dobou a která takovému přístupu sama rozumí, neboť je také rozkročená mezi oba kontinenty, je agentura Bontonfilm Promotions.

Bontonfilm Promotions má – svým způsobem – kořeny na západním pobřeží USA, protože jednak patří do filmařské skupiny Bontonfilm, která pravidelně spolupracuje s hollywoodskými studii, jednak je podílníkem firmy americká kreativní agentura Creative MC, jež sídlí v Kalifornii. „To je ostatně naše velká výhoda, že jsme rozkročení přes USA i Evropu a umíme oslovit a fungovat na obou těchto velkých trzích,“ upozorňuje ředitelka Bontonfilm Promotions Karolína Čermáková.

Společnost vznikla před 10 lety a inspirací jí bylo to, jak s merchem zacházejí velká filmová studia typu Disney nebo Warner Bros. Pro ně prodej filmového oblečení nebo tématických hraček představuje klíčový marketingový i byznysový kanál. „Postupně nám ale došlo, že tohle naše know-how se dá uplatnit i obecněji, že můžeme firmám nabízet, že jim pomůžeme s jejich merchem i s jeho strategií,“ popisuje Čermáková.

Bontonfilm Promotions v kostce

  • součást skupiny Bontonfilm, kam patří ještě společnosti Bontonfilm Studios, jež se věnuje produkci filmů, a Bontonfilm Distribution, která se zaměřuje na filmovou distribuci
  • klienty Bontonfilm Promotions jsou známé či mezinárodně úspěšné společnosti a startupy jako Productboard, Make, Tatra nebo Červený jelen
  • svým klientům umí Bontonfilm zprostředkovat produkty od věhlasných značek typu Stanley/Stella, Prodir, Moleskine, Patagonia, The North Face nebo Kinto
  • Bontonfilm Promotions se zaměřuje na tzv. 360stupňový servis v oblasti merchandisingu, který umožňuje jeho komplexní outsourcing. Služby zahrnují tvorbu merchových strategií a consulting pod názvem Brand Styling, výrobu a distribuci reklamních předmětů a digitalizaci v podobě krátkodobých či dlouhodobých e-shopů s merchem

Bontonfilm, resp. jeho divize Studios a Distribution, pomáhaly na svět či s distribucí známým českým i zahraničním filmům, z těch tuzemských například Prvok, Šampón, Tečka a Karel, Kazmova One Man Show nebo nově Vlny. A Bontonfilm Promotions se u většiny podílelo či podílí na přípravě a výrobě reklamních předmětů. Jenže vedle toho má mezi klienty hvězdná jména zdejší startupové scény jako Productboard, technologické brandy typu Make (což je původem česká firma Integromat, kterou koupil německý Celonis), tradičního výrobce automobilů Tatra či populární pražskou restauraci Červený jelen.

A právě jejich merch je ukázkou toho, že o firemním oblečení a reklamních předmětech je třeba přemýšlet koncepčně a pouštět do světa produkty, které mají jak estetickou, tak užitnou hodnotu. „Taková svatá česká merchová trojice jsou tužka, tričko a hrnek. Zní to jako nuda, ale správně namyšlené můžou být základními pilíři každého brandu,“ vysvětluje Karolína Čermáková, která stála i přímo u vzniku Bontonfilm Promotions.

Jde o to, aby věci, které firma rozdává svým zaměstnancům nebo obchodním partnerům, měly skutečnou hodnotu a plnily misi, kterou si s nimi společnost vytyčila. Což zaměnitelná a obyčejná propiska nebo nepadnoucí tričko s generickým potiskem a nezajímavým nápisem zvládnou jen stěží… „Trend je sázet na kvalitní materiály a kvalitní design,“ dodává Čermáková.

Když o tom hovoří, v kancelářích Bontonfilm Promotions za ní stojí vitrína s diáři od známé italské značky Moleskine a vedle visí na ramínkách trička od prémiového belgického výrobce Stanley/Stella. Při povídání opakovaně zmiňuje legendární outdoorové brandy Patagonia nebo The North Face – právě s produkty těchto společností v Bontonfilm Promotions pravidelně pracují: „To je i ten důvod, proč v San Francisku lidé firemní merch běžně nosí. Protože jednak jsou hrdí na to, kde pracují, jednak jde o kvalitní věci, které by si sami kolikrát třeba ani nekoupili.“

A pak přidává i jeden až komicky triviální, ale v podstatě velmi pragmatický důvod, proč se startupový ekosystém stal průkopníkem ve využívání merchandisingu. „Lidé od počítačů, hlavně pánové, nebývají z těch, kteří by řešili, co si vezmou na sebe. Takže když dostanou něco vkusného a funkčního od firmy, mají vlastně o starost míň,“ směje se Karolína Čermáková.

Tím, jak často zmiňuje to, že reklamní produkty firem nosí její vlastní zaměstnanci, se nabízí otázka, komu je vlastně moderní merch určený – jestli spíš partnerům, případně klientům třeba v závěru roku, nebo čím dál víc vlastním zaměstnancům? Podle Čermákové platí všechny kategorie, nicméně interní motivace získává v posledních letech na síle a například při hiringu hrají různé onboardingové balíčky s kvalitními reklamními produkty stále důležitější roli.

Co to je merchandising

  • historicky jde o jeden ze základních nástrojů marketingové komunikace sloužící k podpoře prodeje
  • čím dál víc se ale uplatňuje i v jiných oblastech firemní komunikace a pomáhá s posílením firemní kultury a firemní image
  • v zásadě existují tři základní kategorie: dárky pro zaměstnance, dárky pro partnery či zákazníky a prodejní merchandising, jako jsou třeba trička populárních umělců pro fanoušky

V Bontonfilm Promotions, která má dvě desítky zaměstnanců a její roční obrat se počítá ve středních desítkách milionů korun, ale nedělají jen to, že by startupům či korporátním klientům zhmotňovali jejich merchové představy. Přibývá totiž klientů, kteří žádají komplexní službu nazvanou Brand Styling, jež zahrnuje například konzultace s nastavením strategie v oblasti merche nebo zřízení e-shopu, na kterém si zaměstnanci, ale někdy i lidé zvenčí, mohou některé reklamní, firemním logem opatřené produkty jednoduše koupit.

„Tuto cestu vidíme jako budoucnost, jsou tam před námi velké příležitosti. Jsou firmy, které přijdou a mají jasno, co chtějí. Ale přibývá těch, které se s tím vlastně nechtějí trápit, nerozumí tomu, nechtějí na vymýšlení pálit čas a chtějí se věnovat svému byznysu a tomu, v čem jsou dobré. Všechno kolem merche pak rádi outsourcují na někoho jiného, kdo jim s tím pomůže a kdo tomu na rozdíl od nich rozumí,“ popisuje Čermáková s tím, že tito zákazníci zároveň chápou, jak důležitá noha v rámci marketingu a HR merch je a jak cennou roli může sehrát při budování vztahů se zákazníky i vlastními zaměstnanci.

Služby, které Bontonfilm Promotions nabízí, jsou z principu určené pro firmy, které chtějí tvořit z reklamních předmětů kvalitní merch, a to nejen lokálně, ale i mezinárodně. Tím, že spolumajitelem podniku je americká agentura Creative MC se sídlem v Silicon Valley, jsou navíc Čermáková a spol. ideálním dodavatelem pro ty, kteří mají byznys na obou stranách Atlantiku. „To je něco, co nás hodně odlišuje. Konkurence na trhu není malá, ale my se snažíme být na před. A aspoň zatím se nám to daří a udáváme tempo, protože z první řady vidíme a podílíme se na tom, co se děje v USA, kde tyto trendy mnohdy vznikají,“ loučí se.

CC Native

Partnerem článku je Bontonfilm Promotions