Netflix? Ne, raději Nyetflix. Český designér trefně změnil loga známých firem, aby vyjadřovala bojkot Ruska

Filip HouskaFilip Houska

kudelka_1-2

Foto: Václav Kudělka / CC

Český designér Václav Kudělka a jeho trefná díla

0Zobrazit komentáře

Vžijte se do pozice člověka v Rusku, který si chce dnes užívat zábavy a komfortu západního světa. Co na něj čeká? Například Nyetflix pro sledování filmů, Stopify pro poslouchání hudby, eBye pro online nakupování, Faceboo! pro komunikaci s ostatními, Lefthansa pro letecké přepravování, Adios pro nakupování sportovní módy nebo Neineken v případě, že by chtěl odchod západních firem zapít.

Ano, zmíněné názvy obsahují překlepy. A patrně jste poznali služby a výrobky, které reprezentují. Jde totiž o záměr. Přepracované názvy velkých firem včetně jejich log jsou dílem českého designéra a art directora esportového týmu eSuba Václava Kudělky, který se rozhodl, že trefně předělá korporátní identitu společností, jež daly Rusku v souvislosti s agresí páchanou na Ukrajině košem. „Nechtěl jsem jen nečinně přihlížet,“ říká Kudělka.

Jak pro CzechCrunch uvádí, grafiku bere jako svůj hlavní výrazový prostředek. „Víte, v reálném životě toho totiž moc nenakecám. A říká se, že pero – v mém případě spíše stylus od tabletu – je mocnější než meč, proto je tato cesta mou osobní formou boje s nespravedlností,“ zmiňuje. Při předělávání log odcházejících firem se soustředil hlavně na to, aby pořád vypadaly a zněly „podobně“.

„Za výběrem zrovna těchto log se neskrývá nic hlubokého. Šlo mi hlavně o to, aby jejich edit dával smysl, zněl stále dobře a dostatečně podobně s původním zněním. Také jsem chtěl, aby každý z postů stál na trochu jiném principu editace, abych sám sebe neopakoval a nevykrádal,“ dodává a reaguje tak na pozměněné designy značek jako například McDonald’s, Amazon, Disney nebo Starbucks.

Bez názvu (1500 × 2000 px) (1250 × 2000 px) (1400 × 2000 px) (1000 × 2000 px) (1100 × 2000 px) (1500 × 2000 px)

Foto: Václav Kudělka

Vtipně přepracovaná loga firem, která bojkotují Rusko

Celé to ale začalo Nyetflixem, ke kterému Kudělku dovedl nápad na takzvaný internyet. Právě osud globálního internetu visí v Rusku na vlásku a mluví se o tom, že by se země Vladimira Putina mohla od něčeho tak esenciálního zcela odstřihnout. Rusko nicméně jakési informační temno samo podporuje – vedle Facebooku a Twitteru zablokovalo dnes i třeba Instagram.

„Z těch návrhů mě asi nejvíce baví McDonald’s, respektive I’m leavin‘ it, a paradoxně Hasta la Visa. Paradoxně proto, že jsem toto logo nejprve vůbec nechtěl dávat ven. Na poslední chvíli jsem se rozmyslel – a nakonec je to asi můj favorit,“ říká sedmadvacetiletý grafický designér. Když pak výčet šestnácti log zveřejnil na LinkedInu, strhl se o ně velký zájem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ani mě nenapadlo, že by taková, s prominutím, kravina mohla mít mezinárodní přesah. Loga přebírala i zahraniční média (třeba Design Taxi) – a sám doteď nacházím logoedity i na náhodných místech na internetu. Nebo mi je někdo pošle. Samozřejmě už jsou ale neodzdrojované. Navíc mě to celé napadlo během cest do práce, takže se dá říct, že za pár hodin jsem měl hotovo,“ popisuje Kudělka.

Zdaleka ovšem nezahrnul všechny firmy, které kvůli vpádu ruských okupačních vojsk na Ukrajinu omezily byznys na tamním trhu. Na ty jsme se podrobněji podívali v naší souhrnné infografice z minulého týdne. Ovšem vzhledem k tomu, jak se situace vyvíjí, je možné, že infografika nebude zahrnovat úplně všechny společnosti.

***

Zásadní (nejen) byznysové zprávy z válečného konfliktu na Ukrajině pokrýváme i na CzechCrunchi, a to jak na webu, tak na Instagramu, kde se můžete dozvědět kratší novinky.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Moravské mmcité si odnáší další prestižní ceny. Designéři z Bílovic zaujali svět svou městskou lavičkou

Filip HouskaFilip Houska

mmcite-emau_1x

Foto: mmcité

Městská lavička oceněná porotou z Good Design Awards

0Zobrazit komentáře

O českých designérských ručičkách bylo ve světě znovu slyšet, a to rovnou v rámci prestižních cen Good Design Awards, které již přes sedmdesát let vybírají ty nejlepší návrhy v oblasti produktového designu. Dvě ocenění si z nich odnáší česká společnost mmcité, která odbornou porotu zaujala svým stojanem na kola a venkovní lavičkou.

Pro mmcité jsou produkty určené pro zlepšení života ve městech posláním, kterému se firma z Bílovic na Uherskohradišťsku věnuje už od roku 1993. Její návrhy spadají do škatulky takzvaného městského mobiliáře, tedy věcí, na které běžně narážíme při procházkách městem. Designéři se jim však snaží dávat punc minimalismu a stylu.

Vnímají to i poroty jedněch z nejprestižnějších designových soutěží planety. Například v roce 2019 vyhrálo mmcité cenu Red Dot za svůj městský sedací systém Pixel, aby o rok později obdrželo tu stejnou poctu, akorát za multifunkční lavičku Manta. Teď si tým v čele se spoluzakladatelem Davidem Karáskem připisuje další zajímavou cenu.

V soutěži Good Design Awards, která od roku 1950 každoročně oceňuje originální produktové designy, získalo mmcité cenu za dva návrhy. Jedním z nich je městská lavička s označením Emau, již byste od typických laviček, nacházejících se v každém parku, nejspíš jen stěží rozeznali. Možná i proto, že je inspirována „minulostí“.

mmcite-emau_2x

Foto: mmcité

Městská lavička

„Je to zcela současná lavička inspirovaná odkazem z minulosti. Promyšleně odlehčená boční silueta našla inspiraci v brutalistické architektuře šedesátých let, která přiznává nosné prvky při současném rozvinutí modelace. Průběžný pás dřevěných lamel spojuje sedák a opěradlo do jednoho elegantního celku,“ popisují designéři David Karásek a Viktor Šašinka na webu firmy.

Druhou cenu obdrželo mmcité za o něco méně tradiční návrh, a sice stojan na kola pod názvem Elk, který na první pohled jako stojan příliš nevypadá. A právě to byl cíl. Jak designéři popisují, chtěli jej vyladit spíše do stylu „sochy“, jež by doplňovala jak historickou architekturu v centrech městech, tak moderní linky budov v okrajových městských částech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nekonečná linie základního tvaru, obohacená o zesilující křivky, vytváří naprosto funkční stojan estetických kvalit, které nejsou na trhu běžné. Unikátní koncepce stojanu pro tři kola umožňuje vytvářet zajímavé kompozice pro parkování více kol. Čistý vzhled a měkké, neagresivní tvarování usnadňuje jeho zakomponování do jakéhokoliv typu projektu,“ píše se k návrhu, za kterým stojí Karásek spolu s ateliérem Herrmann&Coufal.

Ve stejných bílovických dílnách, kde svůj městský mobiliář tvoří mmcité, vychází ale i jiné oceňované produkty, a to pod značkou Egoé. Designové experty totiž předloni zaujaly sjezdové lyže i kempingová autovestavba, což značce zaměřující se i na venkovní nábytek pomohlo k větší relevanci ve světě i loňskému obratu okolo 70 milionů korun.