Netflix si jde do kin pro Oscary. Uvede v nich Scorseseho film The Irishman a 9 dalších snímků

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

deniro_pesci

Foto: Netflix

Joe Pesci (vlevo) a Robert De Niro v novém filmu The Irishman

0Zobrazit komentáře

Hlavním produktem Netflixu jsou seriály, které jsou pro danou platformu dokonalé – služba vydává vždy celou mnohahodinovou řadu najednou a podněcuje tak diváky, aby u ní strávili co nejvíce času a nechtěli odcházet. Filmy jsou v tomto méně zajímavé, ale představují zase jiný způsob přítomnosti produkčního studia v kultuře.

Proto se Netflix v poslední době stále více otevírá možnosti uvádět filmy v kinech a letos na podzim jich má být rovnou deset.

Lepší viditelnost studia kromě prostého uvádění v kinech označuje také sbírání filmových cen. Produkční strategie Netflixu je dlouhodobě označovaná jako nadvláda kvantity nad kvalitou, není to ale tak docela pravda. Stále sice platí, že produkuje velké množství obsahu, jeho seriály i filmy ovšem zároveň získávají mnoho těch nejprestižnějších cen.

netflix-la-hq-min

Foto: Netflix

Sídlo Netflixu v Los Angeles

Na loňských Emmy například Netflix v počtu nominací překonal HBO, které jim předtím vévodilo sedmnáct let. Letos má nejvíce nominací i díky fenoménu Hra o trůny opět dlouholetá značka kvality, ale Netflix není moc pozadu.

Zatímco HBO je pořád primárně tradiční prémiová televize produkující jen minimum filmů, Netflix má ambice výrazněji se například po boku Amazonu podepsat také na kinematografii. Loni měl na Oscarech velký úspěch film Roma, který se po počátečních spekulacích dostal také do široké kinodistribuce. Alespoň omezené uvedení v kinech je totiž podmínkou pro zařazení do soutěže o ceny Akademie.

dicapriowindy

Přečtěte si takéČeské Windy.com na Instagramu Leonarda DiCapria. Slavný herec na něm ukazuje hořící amazonské pralesyČeské Windy.com na Instagramu Leonarda DiCapria. Slavný herec na něm ukazuje hořící amazonské pralesy

Důvodů, proč Netflix svoje filmy v kinech distribuuje jen minimálně, je několik. Jednak se o výdělky musí dělit s mnoha články komplexního distribučního systému a navíc vynakládat další úsilí pro zařazování svých filmů do něj. Hlavním problémem je ovšem spor s fungováním kinodistribuce.

Pro ni je totiž standardem několikaměsíční mezera mezi uvedením filmu v kinech a prodejem digitálních a fyzických kopií koncovým spotřebitelům. Netflix naopak razí strategii okamžité dostupnosti obsahu na všech kanálech zároveň.

S velkým rozpočtem musím do kin

Do sporu se Netflix dostal také s filmovým festivalem v Cannes, který už před pár lety odmítl přijmout filmy do svých soutěžních kategorií, pokud není v plánu jejich uvedení ve francouzských kinech. Někteří v těchto problémech vidí dokonce fundamentální rozdíl mezi evropskou a americkou filmovou kulturou.

Zatímco evropská je poměrně cinefilní a sledování filmu na velkém plátně s ostatními diváky považuje za důležitou specifickou součást zkušenosti s kinematografií, ve Spojených státech je film prostě filmem a je v zásadě úplně jedno, kde a jak ho kdo uvidí.

martin-scorsese

Foto: Siebbi

Režisér Martin Scorsese

Nyní pro Netflix film natočil také Martin Scorsese, jeden z nejuznávanějších režiséru současnosti a cinefil. Ten se společnost snaží přesvědčit, aby dlouho očekávanou novinku The Irishman kromě své streamingové služby uvedla také v široké kinodistribuci. Filmy promítané v kinech si už jen tímto faktem zajišťují určitou prestiž a je méně pravděpodobné, že zapadnou v nepřeberném množství obsahu streamingové služby.

Šestasedmdesátiletý Scorsese chce, aby jeho nový gangsterský film s Robertem De Nirem, Al Pacinem a rozpočtem 160 milionů dolarů bylo možné vidět na velkých plátnech všude po světě. Cílem Netflixu je naopak získat 50 milionů přehrání v prvních čtyřech dnech od vydání.

harley-davidson-kids-boxed

Přečtěte si takéI ty nejkonzervativnější značky se mění. Dětské motorky od Harley-Davidson dokazují, že na nostalgii už není časI ty nejkonzervativnější značky se mění. Dětské motorky od Harley-Davidson dokazují, že na nostalgii už není čas

Držitel Oscara za snímek Skrytá identita z roku 2006 se film pro Netflix natočit rozhodl hlavně kvůli rozpočtu, který mu tradiční studia nechtěla schválit, a americká streamingová firma zase vidí v návratu krále gangsterských filmů ke svému žánru možnost pro získání mnoha nových předplatiletů, jež se pak může pokusit nalákat i na další filmy a seriály.

Bereme kina na milost

Tento podzim Netflix přichází, zdá se, s prvním výrazným ústupkem od své distribuční strategie. Do kin totiž uvede rovnou deset filmů, přičemž všechny se na streamingové službě objeví až o několik týdnů později. Přesto se však plně nepřizpůsobuje klasickému modelu, spíše se mu podařilo vyjednat kompromis. Mezi objevením v kinech a na zařízeních předplatitelů totiž uběhne pouhý měsíc.

Důvodem pro pokus o kompromis je nejspíš snaha přitáhnout další věhlasné tvůrce ke spolupráci, kteří z většiny vyžadují uvádění svých projektů na velkých plátnech. Například Steven Spielberg řekl, že vše produkované pro Netflix jsou „televizní filmy“, což je označení klasicky asociované s nižšími produkčními kvalitami.

Navíc má minimálně zmíněný The Irishman silné Oscarové ambice a v kině v Los Angeles se tedy alespoň po dobu jednoho týdne promítat musí. Premiéra očekávaného filmu je naplánovaná na 1. listopad, přičemž na Netflixu se pak objeví už 27. listopadu.

Seznam veškerých filmů Netflixu, jež se na podzim objeví v kinech, je následující: The Laundromat, Dolemite Is My Name, The King, The Irishman, Earthquake Bird, Marriage Story, Klaus, I Lost My Body, Atlantics, The Two Popes. Kromě novinky Scorseseho jsou mezi nimi také projekty Stevena Soderbergha a Noaha Baumbacha.