Netflix testuje jednu z největších změn. Epizody seriálů by mohly místo najednou vycházet po týdnech
Určitě to znáte, začnete se dívat na nový seriál, často je už k dispozici několik částí, ale projedete je moc rychle a narazíte na známý problém – další části jednoduše nejsou a vy musíte čekat týden na každou novou epizodu. To je pravidlem u většiny streamingových služeb, jako jsou HBO Go nebo Hulu. Mezi nimi ale vždy svítila jedna výjímka – Netflix, který odjakživa vydával všechny nové řady seriálů najednou.
V poslední době za to byl poměrně často kritizován z mnoha stran. Pro diváky je to samozřejmě skvělá věc, ale většinu nových seriálů doprovází masivní několikaměsíční kampaň, jako to bylo v případě třetí série Stranger Things, jenže pak přijde vyhlížené datum a celý mnohaměsíční boom vyprchá během krátké doby. Na celou sérii se pravděpodobně spousta lidí podívá v jednom dvou dnech a pak hledají další obsah, který je ale nutně musí zaujmout podobným způsobem tak, aby se znovu přikovali k obrazovce.
Na Netflix to vytváří poměrně velký tlak na neustálou tvorbu nové kvalitní zábavy, což je pravděpodobně dobře. Zároveň služba drží poměrně velký počet diváků u svých obrazovek najednou podstatně delší dobu než konkurence. To vše by se ale mohlo brzy zásadním způsobem změnit.
Vůbec poprvé letos na podzim Netflix na americkém trhu uvede dva seriály, jejichž epizody budou vycházet postupně na týdenní bázi místo toho, aby byly k dispozici okamžitě od prvního dne a najednou. Konkrétně má jít o The Great British Baking Show s jednou epizodou týdně nebo hudební soutěž Rhytm + Flow, která bude od 9. října vycházet po čtyřech epizodách týdně. Což je další nestandardní přístup.
Netflix samozřejmě zatím nepotvrdil, zda podobné změny chystá i u mainstreamových seriálů, a vše tak bude spíše záležet na číslech, které změna ukáže. Na možnosti zhlédnout všechny epizody nové série najednou nebo postupně podle vlastního uvážení byla platforma postavená. A dokonce tomu odpovídají i data pro takzvaný binge-watching, tedy nárazové sledování seriálů několik hodin v kuse.
Kolem 60 procent Američanů si jednou týdně sedne k Netflixu a dívají se na něj například celý den, takže stihnou celou sérii najednou. Často sledují právě jen jeden nebo dva seriály. Pouze 28 procent z nich podle dat serveru Business Insider kouká několikrát za týden a jen 15 procent pak denně. Jde o poměrně zajímavý trend, jelikož u jiných služeb se často stává, že si je jejich uživatelé předplácí jen pro konkrétní seriál a za ním chodí pouze jednou týdně, když vyjde nová epizoda.
Vidět to bylo například na masivním nárůstu předplatitelů HBO, když běžela poslední série Hry o trůny. Další obsah je ale často nezajímal. Důležité je zmínit, že zásadním způsobem záleží na typu obsahu, který diváci sledují. Obě show, které bude Netflix se změnou testovat, jsou nicméně soutěžní reality show, u kterých je princip trochu odlišný.
Výhodou ale může být fakt, že nejrůznější servery a magazíny mohou psát na týdenní bázi shrnutí, co se v nich přihodilo, zatímco kdyby vše vyšlo najednou, byla by mediální masáž spíše jednorázová a postupně vyšuměla jako v případě mainstreamových seriálů.
Test přichází krátce předtím, než se na mediální trh vtrhnou další streamingové služby v čele s Apple TV+ a Disney+, do kterého oba giganti vkládají obrovské prostředky a chtějí Netflixu konkurovat naplno. Například Apple ještě před vstupem platformy na trh investoval do obsahu už přes 6 miliard dolarů, Netflix investuje ročně přes 10 miliard, Amazon pro své Prime Video připravuje seriál na motivy Pána prstenů za miliardu dolarů, a Disney+ zase chystá do nabídky vložení kompletní filmové historie, která se jinde neobjevuje, včetně mnoha exkluzivních titulů z vlastní produkce. Čekají nás poměrně zajímavé časy.