Netflix uzavřel kapitolu půjčování DVD. Firmu čeká složitá budoucnost pod tlakem diváků i investorů
Netflix začal jako online půjčovna DVD – a tuto službu nabízel až dosud. Teď obrací list, zatímco čelí výzvám v podobě sdílení hesel a diváckého očekávání.
Millie Bobby Brown jako Jedenáctka v seriálu Stranger Things
Koho by napadlo, že jedna z největších mediálních firem na světě začne jako vcelku obyčejná videopůjčovna. Nemalá část dnešních uživatelů Netflixu si DVD nebo Blu-ray nejspíš nikdy nepůjčila. Přitom firma tuto možnost nabízí dodnes. Když minulý týden konečně oznámila její zrušení, symbolicky tím uzavřela kapitolu své historie. Není proto od věci shrnout, v jaké éře se Netflix nachází dnes a kam možná směřuje.
Ačkoliv se Netflix stal jedním z hlavních zdrojů domácí zábavy až v posledních pěti letech a působí tak jako relativně mladá služba, ve skutečnosti nabízí digitální obsah už od roku 2007. Náročnou operaci, která vyžadovala vysoké investice do serverů a technologií pro streamování videa, si přitom mohl dovolit zaplatit jen díky dobře fungujícímu byznysu s půjčováním DVD.
S tím přišel Reed Hastings, tehdy počítačový inženýr s velkým úspěchem v Silicon Valley, a jeho kolega Marc Randolph už v roce 1997. Chtěli nějakým způsobem napodobit zajímavý mladý start up Amazon v zásadě tak, že by našli něco, co by se skvěle prodávalo na internetu. Nejdříve padla volba na VHS, ty se ale ukázaly jako příliš drahé na skladování a příliš křehké na rozesílání.
Zrovna v té době se ale objevila vzrušující novinka, která by mohla oba problémy vyřešit – filmy na DVD. Na zkoušku, jestli by byly dobrým artiklem k prodeji nebo půjčování, si několik disků nechali poslat domů – a voilà, disk dorazil neporušený.
Sám Hastings počátky Netflixu popisuje trochu jinak. K nápadu na založení online půjčovny filmů prý přišel, když od tehdy dominantní půjčovny VHS Blockbuster dostal pokutu čtyřicet dolarů za opoždění s vrácením kazety. Kniha Netflixed: The Epic Battle for America’s Eyeballs ale došla k závěru, že je to spíš příklad snahy vznik firmy trochu mytologizovat. Blockbuster byl totiž jedním z hlavních konkurentů Netflixu, jelikož se ale dostatečně rychle nepřizpůsobil rostoucímu digitálnímu trhu, v roce 2010 zkrachoval.
Historka o vzniku firmy každopádně zdůrazňuje jednu z vlastností, kterou se její služba odlišila od konkurence. Hastings a Randolph na trh s půjčováním filmů vstoupili jako první, kteří nabízeli DVD online, další ale na sebe nenechali dlouho čekat. Netflix proto necelé dva roky po svém založení stávající nabídku půjčování po jednom či několika discích za poplatek posunul dál a představil možnost předplatného. Za měsíční platbu si zákazník mohl nechat poslat prakticky kolik disků chtěl a nechat si je jakkoliv dlouho bez pokuty.
Na první pohled riskantní nabídka by se firmě rychle vyplatila, nebýt prasknutí internetové bubliny na přelomu tisíciletí. Ještě nedávno nadějný start up se potýkal se značnými ztrátami a vedení dokonce nabídlo Blockbusteru, jestli by ho nechtěl koupit za 50 milionů dolarů. Ředitel Blockbusteru se nabídce vysmál – neštěstí pro něj, štěstí pro Netflix.