Nezapomeňte mezi draky a prsteny na sny. Sandman na Netflixu skvěle adaptuje vynikající komiks

Příběhy snů i nočních můr, aluze na bibli i Shakespeara, horor, drama i láska. Adaptace nejslavnějšího díla Neila Gaimana stojí za připomenutí.

Michal MančařMichal Mančař

sandman-boxedKomentář

Foto: Netflix

Sen, Morfeus, Sandman. Ústřední postava nejslavnějšího díla Neila Gaimana

0Zobrazit komentáře

Spisovatel Neil Gaiman umí vykouzlit mnohovrstevné fantastično, které je generickým dílům o čarodějích a hrdinech na míle vzdálené. S Terrym Pratchettem spolupracoval na biblické komedii Dobrá znamení. Jindy přišel s myšlenkou alternativního Londýna, který v Nikdykde neviděný a nevnímaný existuje paralelně s tím skutečným. V Amerických bozích zase mísil panteony z mytologií mnoha kultur s myšlenkou, že koncepty jako média nebo neviditelná ruka trhu jsou božstvy současnosti. Anebo si vymyslí sedm Věčných, mocných bytostí představujících archetypální ideály od Smrti přes Touhu až po Sen… a vznikne o tom kultovní komiks Sandman.

Všechny zmíněné tituly se dočkaly televizního zpracování (a podle Gaimanových knih vznikla i další díla, třeba film Hvězdný prach). Nikdykde – jež jako jediné začínalo coby scénář, kniha přišla později – dokonce ještě v době předstreamovací v roce 1996, čemuž odpovídal i nepříliš vysoký rozpočet, který však dobrý výsledek nijak nesabotoval. Američtí bohové z před pěti let se taktéž dočkali solidních, byť ne uchváceně nadšených ohlasů. Úspěch Dobrých znamení jim zase vysloužil druhou sezonu na Amazonu. Tou nejnovější adaptací Gaimanova díla je ale samozřejmě stále ještě čerstvý Sandman.

Ten zavítal na Netflix teprve v srpnu. Tedy jen pár týdnů předtím, než oči diváků uchvátily Rod draka a Prsteny moci. Nic proti tvorbě G. R. R. Martina a J. R. R. Tolkiena ani jejich seriálovým adaptacím – naopak, oba počiny se nám líbí. Ale prequel Hry o trůny trochu šlape bezpečnou a mělkou vodu a seriál na motivy Pána prstenů sice mocně zahání původní obavy, avšak nevyvolává takové nadšení jako filmová trilogie Petera Jacksona. I tak velkolepý rozjezd obou seriálů Sandmana tak trochu odstrčil. A to by byla škoda, stojí totiž za připomenutí a zhlédnutí.

Postava vládce snů samozřejmě není komiksovým výmyslem. Stačí vzpomenout Morfea z řecké mytologie. V západním folklóru je zase Sandman bytostí, jež spáčům přináší sny tím, že jim posype oči čarovným pískem. A ráno z něj zbydou jen ospalky. I tyto aspekty si Gaiman pro své dílo vypůjčil, byť z pohádkové postavičky udělal mocnou, až božskou entitu vládnoucí snění. K nepoznání tak přetvořil a restartoval původní komiksovou sérii stejného jména od vydavatelství DC Comics ze sedmdesátých let, v níž byl Sandman mnohem klasičtějším superhrdinou s barevným pláštíkem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Gaimanův Sandman známý též jako Oneiros, Morfeus či prostě Sen z Věčných je mnohem temnější metaforicky i skutečně. Je až melancholický, odtažitý a zádumčivý, byť ne zlý. Naopak umí být (až hrozivě) heroický. Však vládne snům i nočním můrám současně. Je tak trochu emo, tak trochu všemocný. Emocný? Prostě přesně takový, aby byl v komiksu vyveden nejčastěji v ostrých černých liniích. A aby se na něj v netflixovské adaptaci hodil britský herec Tom Sturridge.

Ten se zhostil ztvárnění složité postavy ve stylizovaném dramatu, které jako by se zrodilo z antických amfiteátrů nebo nejhlubších Shakespearových představ – a to nejen těch tragických. Jak by také ne, když Gaimanova tvorba je obecně plná aluzí na neskutečné příběhy skutečného světa a Sandman je toho snad tím nejlepším příkladem. Kde jinde než ve snění byste potkali Kaina s Ábelem a mluvícího strašáka s dýní místo hlavy najednou? Seriálový Sandman vás přesně do tohoto světa snů přenese. Bez usnutí.

Michael Jackson jako král popu i král snů

Jenže než vznikl seriál na Netflixu, snaha dostat jeho příběhy na obrazovky či plátna musela Neilu Gaimanovi přivodit nejednu bezesnou noc. Třeba když krátce po vydání prvního dílu v roce 1989 projevilo zájem o zfilmování komiksu studio Warner Bros. „Sedli jsme si s tehdejším ředitelem Warnerů. Řekl mi, že mu volal Michael Jackson. Že by chtěl hrát Morfea,“ vzpomínal nedávno pro magazín Variety na fascinující představu, že by krále snů hrál král popu.

Nedopadl ani žádný jiný pokus o adaptaci mnohovrstevnatého a snového díla. Některé z produkčních důvodů, jiné z kvalitativních. „Nebyl to jenom ten nejhorší scénář k Sandmanovi, co jsem kdy četl. Byl to rozhodně ten nejhorší scénář, co jsem kdy četl,“ prohlásil Gaiman o dalším filmovém návrhu z devadesátek. „Byl bych raději, kdyby nevznikl žádný film o Sandmanovi, než aby vznikl špatný,“ popsal svůj pohled na věc spisovatel.

Nevyšel ani slibnější projekt s Josephem Gordon-Levittem v hlavní roli. Ten pocházel z hlavy Davida S. Goyera, jenž s Christopherem Nolanem scenáristicky spolupracoval na úspěšné batmanovské trilogii. To už ale producenti začali pokukovat po televizním, ne filmovém zpracování. A po třiceti letech od prvního komiksu to konečně klaplo.

https://www.youtube.com/watch?v=yyhNWzlUoho

Právě David S. Goyer oslovil Gaimana se svým nápadem na natočení seriálového Sandmana. Přizvali zkušeného producenta a scenáristu Allana Heinberga a tvůrčí trio nového projektu bylo na světě. Přesto si Sandmana mohli fanoušci dřív poslechnout, než ho uviděli na obrazovce. Předloňské audiodrama přineslo hvězdné obsazení, kromě samotného Gaimana v něm promluvili James McAvoy, Andy Serkis nebo Taron Egerton.

Ale to už si Warner Bros. definitivně plácli s Netflixem a letos v srpnu měla desetidílná série premiéru. Krátce nato dostali diváci ještě speciální dvouepizodu navrch. Sandmanova říše snů se konečně zhmotnila na obrazovkách. Tom Sturridge jako Sen byl na první pohled dostatečně mystický a éterický, ale co další postavy a jejich příběhy, které jako by po tři dekády dávaly na odiv svou nezfilmovatelnost?

Lidi, co brečí, že Smrt není bílá, nic nepochopili

V případě výše zmiňovaných Prstenů moci se převedení Tolkienova díla muselo kvůli omezeným právům na zdrojové materiály i kvůli jejich povaze – Prsteny sledují tu část vybájené mytologie, kterou pokrývají jen poznámky a dodatky, ne rozsáhlé spisy nebo celé knihy – spolehnout na vlastní představivost. Což nejfanatičtější fanoušci nesou nelibě. Ale Sandman zůstává adaptací, která některé jednotliviny mění, avšak zachovává si přesně ty snové kvality, které jsou Gaimanovým komiksům vlastní.

Tedy, není pouhým rozhýbáním ilustrovaných políček a jejich převedením na obrazovku jedna ku jedné. Znalci komiksu nicméně musí potvrdit, že úvodní díly komiksů nazvané Preludia a nokturna a Domeček pro panenky jsou v první řadě streamovaného počinu zpracovány dostatečně, místy dokonce i extrémně věrně. Povaha vyprávění prostřednictvím jiného média si ale vyžádala tu zhuštění postav i dějových linek, tu naopak rozšíření jejich dopadu na příběh. Ale i na scény doslovně kopírující komiksová políčka dojde.

Některé metamorfózy původního díla jsou nicméně zhmotněním snů seriálových scenáristů. Už jen časové zasazení je posunuté o pár desetiletí vpřed do současnosti. Mezi nejokatějšími příklady změn pak je proměna knihovníka Luciena v Lucienne a ztělesnění Smrti z bělošky na černošku. Už tak trochu tradičně se kvůli podobným zásahům ani Sandmanovi nevyhnuly klasické internetové bouře ve sklenici vody.

sandman-smrt

Foto: Netflix

Sen a Smrt. Neboli Tom Sturridge a Kirby Howell-Baptisteová

Jenže těžko (a hlavně – proč vůbec?) se přít s výsledkem kreativního procesu tvůrců, když jeho klíčovou součástí byl sám Gaiman. Ten totiž nebyl jen jménem připojeným k seriálu pro svou popularitu, ale aktivním spoluautorem, jenž promlouval do všech dílčích částí produkce od volby herců přes kulisy až po scénáře.

A protože už samotný komiks je v mnoha ohledech nesmírně progresivní a otevřený a v tématech sexuality nebo předsudků předbíhal nejen v osmdesátých letech dobu, není překvapením, že věci jako změna barvy kůže Gaimana netrápily. Naopak po méně vybraných reakcích na casting barvitým jazykem tweetoval, že ho opravdu nezajímají „lidi, co Sandmana ani nečetli nebo ho nepochopili a brečí, že Smrt není dost bílá nebo že Touha je nebinární“. Mnohem přísnější byl na ty skutečně klíčové aspekty svého díla – třeba dialogy.

„Těmi jsem byl doslova posedlý. I když někdo napsal skvělý scénář, i když prošel rukama Allanu Heinbergovi, i když jsem každou verzi četl i já, stejně jsem pak seděl a přemýšlel nad Morfeovými dialogy. Aby všechna slova seděla, aby všechno mělo správný rytmus,“ popsal Gaiman svůj přístup pro Entertainment Weekly. Neřešil přitom jen to, co Pán snů říká, ale i jak. Jednou prý vyjel i na Toma Sturridge, když se herec snažil měnit hlas do šepotu. „Zavrčel jsem na něj, ať si nehraje na Batmana,“ přidal Gaiman anekdotu z natáčení.

Horor, drama a splněné sny

Sandman skutečně Batman není, byť oba jsou postavami vydavatelství DC Comics. To byla mimochodem další ze změn, kterou obrazovková verze doznala oproti papírové předloze. V té se totiž postavy známé ze sešitů o pestrobarevně oděných superhrdinech čas od času objevovaly, patří totiž do stejného fiktivního multiverza. Zato seriál od tohoto spojení povětšinou upustil a vydal se svou čistě snovou cestou. A je to cesta nesmírně poutavá.

Některé epizody by bez přehánění vydaly na extrémně napjatou divadelní hru. Na prostoru pár metrů čtverečních běžného bistra a s hrstkou vcelku normálních lidí vystaví atmosféru hutnou tak, že by se dala krájet nožem, až by z ní tekla krev. Přitom všechno začne tak nevinně, když do podniku zavítají známí hosté, v kuchyni už pracuje málomluvný, ale jistě dobrosrdečný kuchař, na place zase obsluhuje milá servírka, která má na srdci dobro ostatních… Jenže stačí, aby se jejich sny začaly bezmezně naplňovat, a horor je na světě.

Jiné díly zase odbočí od přímočařejšího vyprávění a ukážou, co je sám Morfeus vlastně zač. Třeba ten, v němž chvástavý smrtelník získá věčný život a každých sto let se s Pánem snů potká. Je to krásná ukázka povedeného vyprávění a sonda do Sandmanova nitra, ale i náhled na to, jak se po staletí lidstvo (ne)mění. Totéž platí o epizodě, v níž Sen doprovází svou věčnou sestru Smrt na její hořkosladké pracovní pouti světem smrtelníků.

prsteny-moci-boxed

Přečtěte si takéViděli jsme první díly Prstenů moci, nejočekávanějšího seriálu rokuViděli jsme první díly Prstenů moci, nejočekávanějšího seriálu roku. Hobita předčí, ale co Pána prstenů?

Současně podobné odbočky nepůsobí jako pouhá výplň, než se hlavní děj opět posune kupředu. Naopak jsou šikovně ilustrovaným vývojem hlavní postavy, který se samozřejmě projeví i v událostech hlavní dějové linky. Dokonce se na jazyk, respektive na klávesnici dere myšlenka, že jsou zábavnější než občasné méně zajímavé chvilky v závěru rozplétání ústřední zápletky.

Seriál jistě – podobně jako jeho titulní postava – není bezchybný, ale v nabídce Netflixu patří k tomu nejpovedenějšímu i pro diváka neznalého zdrojového materiálu. Tedy za předpokladu, že v sobě nosí alespoň zrnko náklonnosti ke snovým a fantastickým příběhům. Pod dohledem jejího tvůrce zase zůstává velice věrný předloze, čímž potěší i jeho fanoušky. I proto na tři týdny od premiéry opanoval trůn světové sledovanosti Netflixu mezi anglicky mluvícími seriály.

Neil Gaiman třicet let odháněl snahy o přenesení ilustrovaných okének a textových bublin Sandmana na plátna či obrazovky, protože nebyly dost dobré. Nedokázaly vystihnout to, co Sandmana dělalo Sandmanem, Morfeem, Snem z Věčných, jenž vládne snění i nočním můrám. Nezachytily kouzlo a hloubku kultovního komiksu, při jehož čtení mrazí z vražedných choutek zhmotněné noční můry a který současně umí dojmout lidskostí i nelidských bytostí. Ale tentokrát se sen vyplnil. Snad se splní i sny manažerů Netflixu o tržbách a úspěchu, aby vznikla druhá řada.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Blockbustery, kvalitní televize a velké umění. Toto je přehled streamovacích služeb v Česku

Čeští diváci si mohou vybrat mezi desítkami streamovacích služeb, o mnoha z nich nejspíš ani netuší. Přinášíme jejich velký seznam.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

old-tv-street

Foto: Frank Okay/Unsplash

Sledování klasické televize je dnes pro velkou část publika pasé

0Zobrazit komentáře

Mnozí si jistě dobře pamatují nekonečné přepínání kanálů večer u televize, když jste se snažili najít něco zajímavého ke sledování. Ačkoliv je lineární vysílání stále dostupné a má miliony diváků, mladší generace se přesouvají spíše online ke streamovacím službám, kde je prakticky nemožné „nemít se na co dívat“. Naopak. Vytvořili jsme proto přehled služeb, které si lze v Česku předplatit.

Základem jsou samozřejmě zdaleka nejpopulárnější Netflix nebo HBO Max, jež u nás používá dohromady přes milion diváků. Ačkoliv se zde objevuje velká část z největších hitů i více umělecké nebo starší tituly, omezováním se na ně stále přicházíme o mnoho zajímavého. Jedna z nejlepších vlastností streamovacích služeb přitom je možnost předplatné kdykoliv snadno vytvořit, zrušit a vrátit se k němu podle toho, jaký typ obsahu nás právě zajímá.

V první části našeho seznamu přibližujeme nejznámější a největší streamovací služby, následují zahraniční služby se specifičtějším typem obsahu a po nich ty české. Vždy jsou přitom uvedeny základní informace o obsahu a cena předplatného. Seznam není nutně vyčerpávající.

Netflix

Přes sedm tisíc pořadů, 199 Kč měsíčně za SD, 159 za FullHD, 319 za 4K

Netflix jistě netřeba představovat. Největší streamovací služba na světě nabízí tisíce vlastních i licencovaných titulů, přičemž v její knihovně nalezneme většinou novější snímky, seriály a další typy pořadů se zaměřením na širší publikum. Ty, kteří nahlédnou hlouběji, ale překvapí i mnoha skrytými poklady od zajímavé mimoamerické produkce po artové záležitosti. Netflix jednoduše stále razí filozofii snahy nabídnout pro každého něco.

the-sandman-netflix-1

Foto: Netfilx

Seriál Sandman od Netflixu

HBO Max

Cca 1800 pořadů, 199 Kč měsíčně

HBO Max je oproti Netflixu o něco vybíravější, stále se však chlubí rozsáhlou knihovnou. Samozřejmě zde nechybí naprostá většina prestižní produkce HBO, ať už je to sci-fi Westworld, Hra o trůny nebo legendární Rodina Sopránů, která odstartovala trend tzv. quality TV s bohatší produkcí a komplexními zápletkami. Je zde také většina tvorby studia Warner Bros. zahrnující kompletní filmografii Christophera Nolana, komiksové filmy a seriály podle DC a bezpočet dokumentů či nezávislých snímků zaměřených na artovější publikum. Více zde.

Prime Video

Cca 700 pořadů, 79 Kč měsíčně (sedm dnů zdarma)

Jedna z nejdéle operujících streamovacích služeb, avšak s o poznání užší nabídkou než u těch předchozích. I zde je nicméně snadné si vybrat od mainstreamových akčních filmů přes vysokorozpočtové fantasy typu Kolo času. Až po oceňovanou komedii Potvora či umělecké drama Podzemní železnice. Samozřejmě nesmíme zapomenout na černou superhrdinskou parodii Banda a nově seriál Pán prstenů: Prsteny moci.

Apple TV+

Cca 100 pořadů, 139 Kč měsíčně (sedm dnů zdarma, tři měsíce zdarma při koupi nového zařízení)

Apple je na poli streamování filmů a televize stále začátečník, ale poměrně úspěšně se mu daří stavět do polohy služby, kde většina titulů stojí za pozornost. Například drama V rytmu srdce letos vyhrálo Oscara za nejlepší film, satirické sci-fi Odloučení od Bena Stillera patří k nejvychvalovanějším seriálům za letošní rok a dokument Prehistorická planeta navazuje na ikonickou Zázračnou planetu od BBC, ale s fotorealistickými dinosaury. Vedle toho nechybí velkolepé sci-fi jako Nadace či skvělé komedie typu Ted Lasso. Apple TV+ má díky tomu jeden z nejlepších poměrů množství obsahu ke kvalitě na tomto seznamu.

Disney+

Přes 1700 pořadů, 199 Kč měsíčně

Marvel, Star Wars, Pixar, National Geographic – to jsou hlavní značky Disney+. Služba je nabízí spolu s novějšími pořady i velkou knihovnou starších titulů přímo z produkce Disney. Zhlédnout všechny zajímavé novinky přitom nezabere příliš mnoho času, takže momentálně jde do velké míry o streamovací službu pro publikum, co rádo vzpomíná nebo má díry v kulturním přehledu. Díky sekci Star jsou zde například MASH, Živí mrtví, American Horror Story, nová trilogie Planety opic, Simpsonovi, Ztraceni a mnoho dalších. Více zde.

andor-disney-star-wars-1

Reprofoto: Star Wars/YouTube

Záběr ze seriálu Andor

MUBI

Přes 1000 titulů, 10,99 dolarů měsíčně (sedm dnů zdarma)

MUBI je možná nejlepší streamovací službou pro cinefily, která je dnes v Česku dostupná. Jsou zde tituly napříč filmovou historií z celého světa, přičemž nabídka se soustředí na kvalitu, ne množství. Jsou zde jak nové indie hity jako Všechno, všude, najednou, klasické filmografie Akiry Kurosawy či Davida Lynche, ale také nejlepší populární filmy, od Matrixu po Pána prstenů. Se zorientováním se pomáhají ručně vybírané kolekce podle mnoha témat. Jsou vytvářené jak lidmi z MUBI, tak aktivní komunitou filmových fanoušků z celého světa. Jedinou nevýhodou je, že většina titulů má jen anglické titulky.

Crunchyroll

Přes 30 tisíc epizod, 120 nebo 150 Kč měsíčně (14 dnů zdarma)

Zde není třeba detailního vysvětlování, Crunchyroll je zkrátka streamovací služba zaměřená na milovníky japonského anime s nejrozsáhlejší (tedy alespoň legální) nabídkou tohoto formátu na celém internetu. Crunchyroll má také vlastní aktivní komunitní část, velkou sbírku mangy a přehled novinek ze světa anime. Většina obsahu je ale dostupná pouze s anglickými titulky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aerovod

Cca 700 titulů, předplatné 150 měsíčně pro vybrané tituly, zbytek samostatně za 65 až 110 kč

Česká streamovací služba vycházející z programové nabídky distribuční společnosti Aerofilms. Zaměřuje se převážně na artovější filmovou či dokumentární tvorbu, objevuje se zde ale i mnoho populárních českých filmů od Prvoka, Šampóna, Tečky a Karla po Tři oříšky pro popelku. Ze zahraniční nabídky je zde mnoho festivalových titulů nedostupných na větších streamovacích službách, od americké přes evropskou až po vybranou asijskou (korejskou či japonskou) tvorbu.

KVIFF.TV

Cca 600 titulů, 160 Kč měsíčně pro většinu nabídky, část titulů samostatně za 70-120 Kč

Výsledek spolupráce Aerofilms s filmovým festivalem v Karlových Varech, který má časem zcela nahradit Aerovod. Je zde většina jeho knihovny plus mnoho dalších festivalových titulů, zdaleka ne vždy jen pro náročné publikum. Část obsahu je rozdělena do aktualizovaných, ručně vybíraných kolekcí podle žánrů, témat, zemí původu či režisérů. V nabídce jsou také bonusy z natáčení, rozhovory s tvůrci apod.

DAFilms

Cca 3500 titulů, 145 Kč měsíčně pro většinu nabídky, část titulů samostatně za 39-110 Kč

Pokud vás zajímají hlavně dokumentární filmy, zamiřte na DAFilms. Jelikož mezi zakládající členy patří festival MFDF Ji.hlava, značnou část nabídky představují autorské dokumenty o mnoha různých tématech a z mnoha různých zemí, od světové politiky po environmentalismus a přirodu, od Afghánistánu po Zimbabwe. Je zde ale také široká nabídka hraných filmů podobného zaměření jako na KVIFF.TV. Rovněž zde se lze orientovat prostřednictvím kurátorovaných kolekcí.

benedetta-verhoeven-1

Foto: Aerofilms

Film Benedetta

Edisonline

Cca 500 titulů, 155 Kč měsíčně, zvýhodněné tematické balíčky

Streamovací služba a zároveň filmové kanály české distribuční společnosti Film Europe, zaměřené na světovou festivalovou tvorbu. Opět to znamená výhradně filmovou nabídku, tentokrát zaměřenou primárně na současnou uměleckou tvorbu z různých zemí. Jsou zde ale k nalezení také starší díla jako třeba filmografie Ingmara Bergmana či němé švédské filmy. Rozhodně to ale neznamená pouze pomalé snímky o obskurních tématech. Můžeme zde zhlédnout tituly jako oscarovou komedii Chlast, Faunův labyrint, Město bohů či drama Snowden.

Filmbox+

Cca 800 titulů, 99 Kč měsíčně (sedm dnů zdarma)

Filmbox+ je v zásadě online formou tohoto placeného televizního kanálu. Najít zde tak lze prakticky tentýž obsah, pochopitelně s tím rozdílem, že na streamovací službě je možné si pustit cokoliv kdykoliv. Konkrétně knihovna nabízí převážně filmy i seriály určené pro širší publikum – od komedií přes romantické a akční tituly až po thrillery a dramata. Na své si přijdou ale také náročnější diváci, kteří ocení snímky Terrence Malicka, Pedra Almodóvara či Martina Scorseseho.

iVysílání

Zdarma

iVysílání je jednak živý přenos kanálů České televize online, jednak rozsáhlý archiv starších pořadů. Lze zde ale také nalézt mnoho filmů či seriálů ke zhlédnutí kdykoliv a zdarma. Z většiny se jedná o tuzemskou tvorbu, objevují se však i zajímavé zahraniční tituly. A to v závislosti na aktuálním programu televize.

Voyo

Přes 2000 titulů, 159 Kč měsíčně (sedm dnů zdarma)

Streamovací služba televize Nova v zásadě umožňuje si cokoliv z její nabídky pustit online, na vyžádání a bez reklam. Očekávat tak lze populární tituly televize, mnoho starších zahraničních filmů a seriálů či faktuálních pořadů včetně zpravodajství a sportu. Voyo produkuje také vlastní obsah, kam patří poměrně dobře přijaté minisérie Případ Roubal a Jitřní záře.

john-wick-3-parabellum

Na Voyo najdeme i oblíbené filmy jako John Wick 3

iPrima

Přes 1500 pořadů, 89 Kč měsíčně (zdarma s reklamami)

Podobně jako u Voyo, iPrima nabízí obsah kanálů televize Prima na vyžádání. To znamená populární původní tvorbu a trochu starší filmy a seriály, jak české, tak zahraniční, většinou mířící na široký okruh publika. Možná zajímavější je ale také vlastní videopůjčovna, kde je možné si za poplatek v rozmezí 39 až 69 korun přehrát i nové filmy jako Uncharted, Krotitelé duchů: Odkaz nebo Spider-Man: Bez domova.

Starmax

Cca 1400 titulů, 99 Kč měsíčně

Další streamovací služba zaměřená na široké publikum, nabízející filmy i seriály z česka i zahraničí, a to převážně trochu staršího data, ale také některé z posledních let. Pozornější diváci v rozsáhlé knihovně spíše mainstreamových titulů či tuzemské klasiky najdou také zajímavá artová díla režisérů Michaela Hanekeho nebo Nicolase Windinga Refna.

Dramox

Cca 300 titulů, 299 Kč měsíčně (polovina putuje participujícím divadlům)

Tato streamovací služba jako jediná na seznamu nabízí výhradně záznamy divadelních představení. Ačkoliv se sledování záznamu nemůže vyrovnat sezení ve skutečném hledišti, Dramox umožňuje zhlédnout tvorbu divadel napříč Českem i z mnoha zemí po celém světě. Lze tak objevit mnoho pokladů, které bychom jinak neměli šanci kdy vidět – a navíc podpořit divadla.

Richard Coeur de Lion de Grétry

Foto: Dramox

Divadelní inscenace Richard Lví srdce

MírPlay

Desítky titulů, 90 Kč měsíčně

Podobně jako Dramox, také MírPlay nabízí záznamy divadelních představení. Je ovšem unikátní v tom, že se zaměřuje výhradně na tvorbu jednoho divadla – ostravského Divadla Mír. Kromě inscenací původních i klasických her zde jsou přitom dostupné také populární skeče ze série Tři tygři či dokonce původní filmy. Prim u většiny titulů hraje nenáročná, mnohdy nekorektní, zábava.

YouTube

Také na YouTube lze nalézt kompletní filmy. Zdarma a z oficiálních zdrojů. Jednotlivých kanálů s takovou nabídkou je přitom velké množství a snadno by vydaly na samostatný rozsáhlý přehled. Z těch českých, které nabízejí starší filmy většinou s českým dabingem nebo rovnou od českých tvůrců, stojí za zmínku Filmy v češtině, KoukeYTe nebo Česká filmová klasika

V Česku fungují také další videotéky včetně O2 TV, T-Mobile TV, Vodafone TV, Sledovani.TV a pár dalších. Některé nabízejí měsíční předplatné, jiné prodej jednotlivých titulů v závislosti na typu obsahu (ten nejnovější se zpravidla platí samostatně). Také mezi nimi si lze vybrat mnoho zajímavého, od populárních českých pořadů po více uměleckou zahraniční tvorbu.