Neznají zákazníky a jsou pomalé aneb 5 důvodů snižujících pozitivní zákaznickou zkušenost firem
Mít dobrou zákaznickou zkušenost se vyplácí, zákazníci neodejdou ke konkurenci, říká Tomáš Paulus z agentury Bell & Hurry, a Trask Company.
Snadná a jednoduchá cesta k nákupu, dobrá komunikace, personalizace a důvěra. To jsou dobře známé faktory, které vedou ke spokojenosti zákazníků. Řada firem se přesto potýká s nedotaženými zákaznickými cestami, které jejich klienty odrazují od nákupu služeb a produktů. Výsledkem je, že pak lidé odcházejí ke konkurenci. Jakých chyb se v tomto ohledu firmy dopouštějí a jak se jich vyvarovat?
O tom v komentáři pro CzechCrunch píše UX designér Tomáš Paulus z pražské agentury Bell & Hurry, která od loňského roku patří do stáje technologické společnosti Trask. Mít dobrou zákaznickou zkušenost se vyplatí i proto, že podle dat Marketingového institutu přiměla špatná zkušenost se zákaznickým servisem v roce 2021 k odchodu od nějaké značky až 85 procent klientů.
***
1. Nedostatečná znalost vlastních zákazníků
Firmy stále tápou v tom, kdo je vlastně jejich zákazník, protože své zákazníky často neznají. Buď nemají data, která by je informovala o jejich aktuálních potřebách, nebo s nimi nepracují. Některé zase předpokládají, že vědí, kdo je jejich zákazník, svou hypotézu však nijak nevalidují. Taková praxe přitom vede k investicím bez kýženého výsledku.
Pokud nevíte, komu přizpůsobujete zákaznickou cestu, pro koho navrhujete a optimalizujete digitální kanály, pak se takový projekt často řídí představami konkrétního zadavatele, který vychází ze svých zkušeností i domněnek. On ale není tím, kdo nakupuje firemní produkty.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Jestliže se tedy firma nesnaží poznat své klienty, interní týmy často nevědí, co se vlastně snaží uchopit. A pak se můžou třeba celý rok soustředit na něco, co vůbec nedává smysl. Kromě toho se stává, že se firmy navzdory poznatkům z výzkumů pořád soustředí hlavně na vlastní KPI a cíle, kterých potřebují interně dosáhnout, přičemž potřeby zákazníků dál stojí bokem.
Taková potřeba může mít různý charakter, od požadavku na přívětivost zaměstnanců na pobočce přes touhu nakoupit produkt, aniž by bylo třeba s kýmkoliv komunikovat, až po co nejkratší čas celého nákupu.
2. Nízká úroveň práce s daty v praxi
Pakliže firma disponuje daty o potřebách zákazníků, stále to ještě neznamená, že je umí naplnit. V této fázi je třeba pracovat s výzkumem, který odhaluje například demografické údaje, způsoby chování, nejčastější problémy, které zákazníci potřebuji řešit – a navázat tyto poznatky na povahu a možné přínosy daného byznysu.
U firem, které jsou schopné sestavit výzkum a průběžně sbírat data o svých zákaznících, pak často chybí nastavení kontinuálního procesu pro práci se zpětnou vazbou. V rámci výzkumu se obvykle pracuje s více typy dat. Nejprve získáte nějaká vstupní data, která vám poskytnou základní informace o klientech. K těm se posléze připojí metadata z uživatelských testů. Ta je třeba umět dále zpracovávat a kategorizovat podle toho, zda s nimi chceme, nebo nechceme pracovat a kdo se jimi má ve firmě zabývat.
3. Absence průběžného vylepšování zákaznické cesty
Firmy, které nejsou při vývoji uživatelských cest a zákaznické zkušenosti schopné udržet metodu Dual-Track Agile, kdy kontinuálně vyvíjejí nějaké řešení, jež průběžně vylepšují na základě nových dat, mohou mít problém nasadit novou kampaň nebo nové funkce včas.
Příkladem může být třeba aktualizace telefonů iPhone, která umožňuje odemknout obrazovku přes Face ID díky rozpoznání obličeje i tehdy, kdy má člověk na obličeji roušku, a která vyšla až po dvou letech od začátku pandemie. Sice musíte při vývoji takové aktualizace překonat různé technické obtíže, zákazníci společnosti Apple by však takovou funkci uvítali spíš po půl roce.
Podobné to je například s mobilními operátory, kteří stále nenabízejí možnost zakoupení tarifu online. Místo toho jim často musíte zavolat na call centrum. A to jen proto, že mají například pevně nastavený proces, kdy možnost zakoupení nového tarifu nabízejí pracovníci na pobočkách.
4. Nedostatečná spolupráce interních oddělení
Dalším nešvarem při vyvíjení a provozu kvalitní zákaznické cesty je chybějící komunikace mezi odděleními, která zastupují její jednotlivé fáze. Zákaznická cesta má totiž vždy několik částí, přičemž každou z nich ve firmách obvykle zastupují jiná oddělení. Ta mezi sebou ale kolikrát nekomunikují a narušují tím uživatelskou zkušenost.
Ve větších společnostech, kde se každé oddělení stará o něco jiného, pak může funkčnost uživatelské cesty pokulhávat i po technické stránce. Třeba když má každé oddělení svůj vlastní datový sklad a pracuje s různými systémy.
Foto: Depositphotos
Zákazník v e-shopu očekává hladký proces nakupování
Když například proces onboardingu začne telefonním hovorem, zákazník očekává, že ho během hovoru i dokončí – pak se ale dozví, že musí nejprve dojít na pobočku oskenovat doklady nebo že další fáze proběhne opět telefonicky, akorát s jiným pracovníkem, kterému není možné se několik dnů dovolat.
V takovém okamžiku se uživatelská zkušenost rozpadá. Je proto důležité respektovat všechny touchpointy, které tvoří výslednou uživatelskou cestu, a efektivně je propojit.
5. Nekonzistentní zážitek
To vše ve výsledku končí nekonzistentním uživatelským zážitkem, který v zákaznících vyvolává negativní pocity a může v nich probudit takovou nechuť, že raději rovnou přejdou ke konkurenci. Nároky na efektivní a jednoduchou uživatelskou cestu stále narůstají a většina z nás už dnes očekává hladký proces nakupování, který bude naše problémy řešit, nikoliv násobit.
Digitální prostředí navíc firmám umožňuje personalizaci, která by ve fyzickém světě možná nebyla – přesto ji kolikrát nevyužívají, zvláště tehdy, pokud teprve začínají s procesem digitalizace některých produktů a neumí tomu přizpůsobit své uvažování.
Je to velmi jednoduché. Představte si třeba e-shop s oblečením, který primárně funguje jako kamenná prodejna a tlačí své potenciální zákazníky, aby si vybrané kousky přišli vyzkoušet do obchodu. Dnes už si přece většina lidí raději objedná několik věcí online a pak vrátí to, co nechce.
Firmy, které nedokážou změnit své uvažování, pak nevidí, že místo toho, aby si zákazník jednou měsíčně zašel do kamenné prodejny koupit jedny boty, může si pohodlně co dva týdny objednat boty přes internet a koupit si je okamžitě. Navíc offline prostředí nenabízí tolik možností personalizace. Těžko někdo přijde do obchodu a uvidí své oblíbené kousky na prvním regále. V onlinu to ale jde a tvoří to základ úspěchu v digitálním světě.
Související témata:Trask
Trask
Vyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.