Nizozemci dostanou právo na práci z domova, v odůvodněných případech ji půjde zakázat
Verzi legislativy, která by více definovala pravidla home office, chystá i české Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Foto: Depositphotos
Zatímco v některých zemích se stala práce z domova přechodnou normou jen kvůli pandemii, jinde už společnost postupuje dále. A tak na novou situaci musí reagovat i legislativa. V Nizozemsku je těsně před schválením zákon, který zcela převrací právní logiku home office.
Zákon už prošel dolní komorou nizozemského parlamentu a čeká na formální stvrzení senátem. Říká, že pokud může zaměstnanec přiměřeně plnit své povinnosti na dálku, má zákonné právo pracovat z domova. Zaměstnavatel by mohl práci z domova zakázat jen v „odůvodněných případech“. Zaměstnanec pak důvody bude moci napadnout u soudu.
Doposud přitom tento režim práce musel zaměstnavatel schvalovat zaměstnanci. Pro Nizozemsko se však nejedná ani tak o revoluci, jako spíš přirozený vývoj. Země tulipánů a vodních mlýnů totiž byla poměrně napřed už před pandemií.
Podle dat Eurostatu pracovalo v roce 2019 z domova přes 14 % Nizozemců a země se tak řadila na špičku v Evropské unii společně s Finskem. V okolí velkých měst jako Amsterdam je navíc home office výrazně běžnější – více než 50 % lidí podle nizozemského statistického úřadu pracovalo už před pandemií z domova alespoň občas.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Pro srovnání, v Česku tou dobou pracovalo z domova pod 5 % lidí, přičemž celoevropský průměr činil 5,4 %. V pandemickém roce 2020 se počet lidí pracujících z domova napříč unií více než zdvojnásobil, v Nizozemsku narostl na 17,8 % a v Česku na 7,2 %.
Byla to navíc právě nizozemská vláda, která na konci minulého roku schválila i další zákon týkající se home office. Od 1. ledna mohou zaměstnanci v Nizozemsku čerpat dávku 2 eura za každý den práce z domova. Ta má pomoci pokrýt výdaje, za které by v kanceláři neplatili – ať už je to občerstvení, nebo zvýšená spotřeba vody a elektřiny.
Regulovat se chystá i ministr Jurečka
V Česku je práce na home office upravená jen stroze v zákoníku práce. Na člověka pracujícího z domova se vztahují de facto všechna práva a povinnosti běžného zaměstnance například s tím rozdílem, že se mu neurčuje pracovní doba, prostoje nebo přerušení práce z důvodu počasí. Zároveň takovému zaměstnanci ani nepřísluší mzda za přesčasy či příplatky za práci o svátcích.
Ministerstvo práce a sociálních věcí pod vedením Mariana Jurečky tak již avizovalo, že se podmínky práce z domova chystá narovnat. Daný legislativní návrh je podle serveru Česká justice teprve v přípravě, avšak vycházet by měl ze směrnice Evropské unie o rovnováze mezi pracovním a soukromým životem rodičů a pečujících osob z roku 2019.
Směrnice by například měla regulovat pracovní dobu při režimu home office, aby zaměstnanci nemuseli být stále připojení a k dispozici. Evropská unie tak vychází i ze snah jednotlivých členských států v oblasti takzvaného práva na odpojení. To má velkou tradici třeba ve Francii, ale nově se objevilo v Itálii, Španělsku či Portugalsku.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.