Notino vydělalo přes půl miliardy. Český e-shop s kosmetikou je mezi největšími prodejci napříč Evropou

Michal Zámec dokázal vybudovat e-shop, který z Brna konkuruje největším evropským hráčům. Předloni prodal zboží za 18 miliard.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

notino

Foto: Notino

Prodejna Notino v Bratislavě

0Zobrazit komentáře

Největší obchodníky, kteří své zboží prodávají významně také přes hranice, tradičně najdeme v západní Evropě. Na prvním místě je podle nejnovějších dat Ikea následovaná Lidlem a Zalandem. Mezi desítku největších evropských online hráčů se nyní vůbec poprvé vměstnala firma ze střední či východní Evropy. Jde o brněnské Notino, které založil Michal Zámece a které tím potvrzuje svůj silný růst z posledních let, kdy se z něj stal největší online prodejce parfémů a kosmetiky v Evropě. Zároveň celý byznys dobře vynáší, jak ukazuje číslo v kolonce čistého zisku za předchozí roky.

Výsledky za rok 2021 komunikovalo Notino už před rokem, kdy uvedlo, že prodalo zboží za 18 miliard korun. Díky nedávno zveřejněné účetní závěrce nyní můžeme přidat také zisk, který za období od května 2021 do dubna 2022 činil po zdanění 519 milionů korun. Rok předtím to bylo 500 milionů. Výsledky za svůj právě končící fiskální rok, v němž opět očekává poměrně výrazný růst, bude Notino teprve komunikovat. Už teď mu ale jeho výsledky vynesly deváté místo mezi největšími evropskými online obchody, které ve velkém prodávají ze zemí svého původu také do zahraničí.

Výroční žebříček TOP 500 evropských přeshraničních obchodů popáté sestavila belgická platforma Cross-Border Commerce Europe. Podle ní v Evropě vzrostl obrat z online B2C prodeje zboží v roce 2022 o 2,8 procenta na 657 miliard eur (15,4 bilionu korun), přičemž 179,4 miliardy eur (4,2 bilionu korun) z toho tvoří přeshraniční prodeje. To představuje meziroční růst o 4,8 procenta. „Hlavní příčinou, proč přeshraniční online prodej překonal v procentech růstu celkový online prodej, je pandemie koronaviru, která zvýšila důvěru spotřebitelů v online nákupy,“ uvádí analýza.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve svém žebříčku sleduje Cross-Border Commerce Europe čtyři hlavní ukazatele: výsledky online přeshraničního prodeje v patnácti zemích v rámci západní Evropy, Skandinávie a Velké Británie, počet a procento přeshraničních návštěvníků, počet aktivních zemí, do nichž obchodníci prodávají, či SEO indikátory ukazující výkonnost přeshraničního prodeje. Mezi další metriky patří například počet podporovaných jazyků, měn či platebních metod, dostupnost lokálních dopravních služeb či funkce tržiště.

Největší je v tomto ohledu švédská Ikea, jejíž přeshraniční obrat vyrostl podle Cross-Border Commerce Europe meziročně o 1,8 procenta na 5,6 miliardy eur (131 miliard korun). Na dalších místech jsou Lidl a Zalando z Německa, švédské H&M, dánské Lego, španělská Zara, dánský Jysk a německý Bauhaus. První desítku na devátém, respektive desátém místě uzavírají dva nováčci v žebříčku – české Notino a německý Adidas, kteří nahradili německý e-shop About You (loni šestý) a nizozemskou síť Euronics (loni desátá).

„Jsme neuvěřitelně hrdí na to, že jsme se stali devátým největším online přeshraničním prodejcem v Evropě a zároveň největším retailerem v kategorii osobní péče,“ říká výkonný ředitel Notina Zbyněk Kocián. Jeho firma je v první desítce spolu se Zalandem zároveň jediným čistě online hráčem, další obchodníci jsou buď multikanáloví retaileři nebo jde o výrobce značek.

jonas-cumrik

Přečtěte si takéJonáš Čumrik alias Johny Machette bude Notino ukazovat mladšímNotino posiluje Jonáš Čumrik alias Johny Machette. Českou online parfumerii má přiblížit mladé generaci

„Tento úspěch je ukázkou toho, že e-commerce v České republice je na nejvyšší úrovni v celé Evropě. Naše standardy a úroveň obsluhy, které jsou českým zákazníkem očekávány, nás posouvají dále. A pokud tuto kvalitu zvládneme udržet i v celé Evropě, jsme přesvědčeni, že toho ještě hodně dokážeme,“ plánuje Kocián, který se svým týmem řídí dnes již skutečně celoevropské operace i nadále převážně z brněnské centrály.

Notino zaměstnává zhruba 2 300 lidí a v Brně má zároveň hlavní logistické centrum pro celou Evropu. V roce 2022 mělo obsloužit 24 milionů zákazníků a prodat 3,2 produktu za sekundu. Největší podíl má na tržbách Notina, které v roce 2004 začínalo jako Parfums.cz, právě zahraničí. Celkově prodává do osmadvaceti evropských zemí a zatímco český trh se na výsledcích podílí ze 14 procent, zahraničí obstarává zbylých 86 procent. Největší část obratu celé firmy tradičně generují parfémy.

Značka Dáme jídlo končí. Německý majitel ji přejmenovává a přebarvuje na růžovo

Nově se Dáme jídlo bude jmenovat Foodora. Změna má z pohledu uživatelů probíhat postupně, nejdřív v aplikacích na telefonech.

Peter BrejčákPeter Brejčák

foodora-riders1-min

Foto: Foodora

Dáme jídlo se přejmenuje na Foodoru

0Zobrazit komentáře

Poprvé dovezl jídlo kurýr příznačně nazvané doručovací služby Dáme jídlo před jedenácti lety. Letos to bude – pod touto značkou – naposledy. Nově totiž ponese název Foodora. Německá společnost Delivery Hero, jež firmu vlastní od roku 2014, chce tímto krokem sjednotit značky v celkem sedmi evropských zemích. Ke změně jména dojde v nadcházejících týdnech.

„Dáme jídlo má v České republice dlouhou historii. Lidé značku znají a mají ji rádi,“ přiznává pro CzechCrunch Adam Kolesa, jenž firmu z pozice ředitele vede od začátku ledna, kdy vystřídal Filipa Fingla. „Věříme ale, že Foodoru budou mít naši zákazníci ještě raději. Nová značka bude společná pro Evropu, je to pro nás takový restart, kdy se daleko více chceme soustředit na kvalitu našich služeb a cenovou dostupnost,“ doplňuje.

Přejmenování bude probíhat postupně. Nejdřív se od 11. dubna aplikace přebarví společně s aktualizací pro uživatele s telefony s operačním systémem iOS, pro uživatele Androidu bude k dispozici od 17. dubna. Ostatní platformy a služby se mají změnit začátkem května.

Vedle rozvozové služby Dáme jídlo firma provozuje doručení potravin pod značkou Dáme market a také službu pro expresní doručení zboží nabízenou e-shopům a obchodníkům Dáme rozvoz. V těchto případech má dojít na přejmenování na Foodora Market, respektive Foodora Go.

adam-kolesa_dj-ceo-normal-min

Foto: Foodora

Adam Kolesa, ředitel služby Foodora

Společně s rebrandingem služba svým uživatelům plánuje kromě slevových akcí nabídnout také produktové novinky jako systém předplatného Foodora Pro s bezplatným doručením ze všech restaurací. Vedle toho slibuje ve všech větších městech rozšíření rozvozových zón.

Německé Delivery Hero, jenž je celosvětově největším hráčem na trhu rozvozu jídel, značku Foodora provozuje již v Dánsku, Finsku, Norsku a ve Švédsku, od května se kromě Česka připojí i Slovensko, Maďarsko a Rakousko. Od změny si Delivery Hero slibuje jednotnou uživatelskou zkušenost napříč celou Evropou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V Česku aktuálně platforma Dáme jídlo spolupracuje s téměř sedmi tisíci partnery ve 170 obcích. Podle posledních dostupných údajů v roce 2021 prodala tovar (GMV) za téměř pět miliard korun, výnosy firmy byly 1,3 miliardy a zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) dosáhly asi 100 milionů. Výroční zprávu za loňský rok firma zatím zpracovává.

„Nicméně s ohledem na ekonomickou situaci výsledky nebudou jako v předchozích letech, ale EBITDA bude stále pozitivní,“ doplňuje Kolesa s tím, že loni došlo k mírnému poklesu počtu objednávek, rostla však hodnota průměrného košíku, a tak by se měl celkový objem objednávek udržet více méně na úrovni roku 2021.