Nová příď a delší dojezd. Škoda představila modernizaci svého oblíbeného elektromobilu Enyaq

Svůj první elektromobil představila Škoda Auto v roce 2020. Teď přichází populární model Enyaq v nové verzi, jeho cena překračuje milion korun.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

1skoda-enyaq2025_1

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq

0Zobrazit komentáře

Škoda Auto představila modernizovanou verzi svého elektrického modelu Enyaq. Má novou přední masku, lepší aerodynamiku a zvýšený dojezd zhruba o třicet kilometrů na až 590 kilometrů. Základní cena při spuštění objednávek je 1,015 milionu korun. Ceník předchůdce začínal u méně výkonné verze na 899 tisících korunách.

Škoda Enyaq byla uvedena na trh v roce 2020. Šlo o první model značky Škoda postavený na modulární platformě pro elektromobily MEB koncernu Volkswagen a dnes patří k nejprodávanějším elektromobilům na mnoha klíčových evropských trzích. Do konce roku 2024 bylo toto elektrické SUV spolu s variantou Coupé dodáno více než 250 tisícům zákazníků. Loni si Enyaq koupilo 75 tisíc lidí.

Nový Enyaq nabízí dvě verze trakčních baterií o kapacitě 60 a 85 kWh a tři výkonové verze – od 150 kW do 210 kW. U předchůdce výkon začínal na 132 kW. Modely Enyaq 60 a Enyaq 85s s jedním elektromotorem mají pohon zadních kol. Enyaq 85x má druhý elektromotor umístěný na přední nápravě a nabízí pohon všech kol.

„Nová řada Enyaq nyní přináší nové funkce a technická vylepšení, včetně ještě stylovějšího designu a ještě delšího elektrického dojezdu. Chceme trh ještě více nadchnout tím, že budeme stavět na stávajících silných stránkách modelu Enyaq, jako jsou velkorysý prostor, účinné pohonné jednotky a vysoká užitná hodnota,“ uvedl předseda představenstva Škody Klaus Zellmer.

Standardní výbava Enyaqu zahrnuje vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, systém KESSY s funkcemi automatického odemykání a zamykání, třízónovou automatickou klimatizaci Climatronic, hlídání mrtvého úhlu, prediktivní tempomat nebo asistenta při jízdě v koloně. Novými digitálními funkcemi za příplatek jsou parkování na dálku a uložený parkovací manévr.

Škoda očekává od modernizovaného Enyaqu a nedávno uvedeného menšího elektrického SUV Elroq v letošním roce zvýšení prodejů svých elektrických vozů na více než 80 tisíc. To má automobilce spolu s hybridními motorizacemi pomoci splnit přísnější evropské limity pro průměrné emise oxidu uhličitého vyráběných aut.

S přispěním ČTK

Tesle poprvé za více než deset let klesl celoroční odbyt. V Česku má mezi elektromobily první místo

Americké automobilce Elona Muska roste ve světě stále větší konkurence. V Česku zatím i nadále jezdí nejvíce elektromobilů právě značky Tesla.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tesla-model3

Foto: Tesla

Tesla Model 3 Performance

0Zobrazit komentáře

Poprvé za více než deset let musela americká automobilka Tesla reportovat meziroční pokles odbytu svých vozů. Konkrétně šlo o pokles o 1,1 procenta, když firma doručila 1,79 milionu vozů. Poslední kvartál loňského roku byl přitom pro Teslu v této metrice rekordní, ale slabší čísla v celém roce nakonec nezachránil. Akcie s označením TSLA na oznámené výsledky reagovaly propadem zhruba o šest procent. Jde mimo jiné o důsledek rostoucí konkurence ve světě elektromobilů. Například v Česku ale stále jezdí nejvíce aut s elektromotory právě od Tesly.

O tom, že nejčastěji lze na českých silnicích potkat elektromobily značky Tesla, hovoří nově zveřejněné údaje na webu Čistá doprava, která vycházejí z dat ministerstva dopravy. Podle nich se u nás loni zvýšil počet jezdících elektromobilů kategorie M1 zhruba o 14 tisíc, a to včetně těch ojetých, na více než 36 tisíc vozů. Na všech registrovaných vozidlech v Česku aktuálně elektromobily představují podíl 0,54 procenta. Nejvíce elektrických vozidel, téměř 12,5 tisíce, je registrováno v Praze.

Nejčastěji lze na českých silnicích potkat elektromobily značek Tesla, Škoda a Volkswagen. Tesle s 8 642 registrovanými vozidly patří 23,7 procenta trhu s bateriovými elektrickými vozy. U Škody je to asi 5 500 kusů, u Volkswagenu zhruba 3 750. Tesla byla zároveň největším prodejcem elektromobilů v Česku i v loňském roce. Podle dat Svazu dovozců automobilů za loňský leden až listopad u nás bylo registrováno 3 394 vozů Tesla (necelých 1 500 Modelů 3, přes 1 800 Modelů Y a několik desítek Modelů S a X) a 1 538 vozů Škoda (všechno modely Enyaq). Další značky se přes hranici tisíc kusů nedostaly.

elektromobilycr

Foto: Čistá doprava

Provozované elektromobily v Česku v roce 2024 podle značek

V rámci globálních čísel Tesly za loňský rok je nicméně znát například slábnoucí poptávka po elektromobilech ve Spojených státech i v dalších zemích. Celoročnímu poklesu odbytu přitom nezabránila ani opatření na podporu prodeje, která zahrnovala například bezúročné půjčky na nákup aut či bezplatné nabíjení. Průměrná prodejní cena vozů Tesla podle analytiků oslovených firmou FactSet ve čtvrtém čtvrtletí klesla na 41 tisíc dolarů, což je v přepočtu zhruba milion korun. Podle agentury AP to byla nejnižší úroveň za nejméně čtyři roky.

Přestože Tesla dosáhla v rámci čtvrtého kvartálu rekordního počtu doručených vozů, tak jak připomíná agentura Bloomberg, analytici projektovali proti skutečným zhruba 495 tisícům více než 512 tisíc vozů. A aby automobilka dosáhla na svůj původně plánovaný „nepatrný“ růst, potřebovala prodat téměř 515 tisíc aut. Pochybnosti mají někteří i nad plánem Elona Muska pro letošní rok.

Na posledním hovoru s investory šéf Tesly mluvil o předpokládaném růstu o dvacet až třicet procent, který má pohánět i nový cenově dostupnější model. Ten má ale být teprve představen a zatím se o něm neví prakticky nic. Zásadní může být pro Teslu nejen vývoj globální poptávky po elektromobilech, ale také kroky nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa.

S ním je sice Elon Musk ve velmi intenzivním spojenectví, dokonce dostal na starost i nově vytvořený úřad pro zajištění větší efektivity vlády, ale zároveň se očekává, že by Trump mohl zrušit mnoho pobídek právě na nákup elektromobilů, včetně daňové úlevy ve výši 7 500 dolarů (přes 180 tisíc korun). Ve světě zase Tesla řeší nástup konkurence, a to zejména v Číně, která je pro Muskovu automobilku největším a nejdůležitějším trhem, ale domácí hráči v čele s BYD rychle rostou.

macaly-founders2

Přečtěte si takéStartup prodali za stovky milionů, teď možná narazili na zlatou žíluPrvní startup prodali za stovky milionů, se druhým se rok plácali. Teď možná narazili na zlatou žílu

Právě BYD nyní oznámilo, že v loňském roce zvýšilo celkový prodej svých aut o 41 procent na téměř 4,3 milionu. Čínská automobilka přitom vyrábí automobily s čistě elektrickým pohonem i hybridní vozy a na světovém trhu s automobily s čistě elektrickým pohonem v poslední době soupeří o vedoucí pozici s Teslou. Za loňským růstem nicméně stály především hybridy. Firma vloni zvýšila prodej osobních aut s hybridním pohonem o 73 procent zhruba na 2,5 milionu vozů. Prodej jejích osobních aut s čistě elektrickým pohonem vzrostl o 12 procent asi na 1,8 milionu.

S přispěním ČTK