Novou šéfkou Twitteru bude dáma s přezdívkou Sametové kladivo. S Muskem si padla do oka už dřív

Linda Yaccarinová by měla do čela sociální sítě nastoupit na konci června. Posledních více než deset let strávila v koncernu NBCUniversal.

Luboš KrečLuboš Kreč

linda-elon-1

Foto: PwC US/YouTube / NASA/Flickr

Linda Yaccarinová a Elon Musk

0Zobrazit komentáře

V polovině dubna zpovídala Linda Yaccarinová v Miami na pódiu marketingové konference MMA Global Elona Muska. Řeč byla samozřejmě o Twitteru. Debata to byla přátelská a šedesátiletá manažerka mediálního koncernu NBCUniversal po ní na LinkedIn mimo jiné napsala: „Pojďme se do toho všichni pustit a zkusme nacházet taková řešení, která pomohou Twitteru 2.0 odlepit se od země.“ Její slova nyní ovšem dostala úplně nový význam. Proč? Protože Musk právě oznámil, že Yaccarinová bude novou šéfkou Twitteru.

Někoho, komu by mohl předat post CEO sociální sítě, kterou draze koupil loni na podzim, hledal Elon Musk již několik měsíců. Práce to je hodně komplikovaná a nevděčná, ostatně on sám hovořil o tom, že hledá někoho dostatečně bláhového, aby se jí zhostil. Twitteru drasticky propadly reklamní příjmy, protože velcí inzerenti platformu opustili po Muskově nástupu – na protest proti jeho nevyzpytatelnému přístupu k moderaci obsahu a kvůli jeho čím dál konzervativnějším názorům.

V těch si ovšem s dlouholetou inzertní ředitelkou konglomerátu, pod nějž patří třeba byznysová stanice CNBC, hollywoodské studio Universal či streamovací služba Peacock, bude nepochybně rozumět. Oba mají například relativně blízko k Donaldu Trumpovi, Linda Yaccarinová seděla v jedné z odborných komisí jeho administrativy. Podle informací deníku The Wall Street Journal byla s Muskem údajně v kontaktu už delší dobu – nabídla se totiž, že mu bude neformálně pomáhat z reklamní šlamastyky vybřednout.

Jestli už tehdy pomýšlela na nejvyšší post, je otázka – možná ano, protože podle lidí, kteří ji znají a s nimiž mluvili reportéři amerických médií, se nikdy netajila velkými ambicemi. Ostatně stačí si přečíst třeba úvodní text jejího profilu na LinkedInu a je zjevné, že jde o dámu, která o sobě nepochybuje a která se nebojí pochlubit. Kromě toho, že tam o sobě píše ve třetí osobě, na webu stojí: „Kteroukoliv show na jakékoliv obrazovce pohání rozsáhlá ekonomická a technologická infrastruktura. Nikdo nemá větší vliv na její fungování než Linda Yaccarinová.“

Její jméno se v posledních týdnech objevilo v souvislosti s jiným ředitelským postem – v dubnu vyšlo najevo, že dnes už bývalý šéf NBCUniversal Jeff Shell měl nepřiznaný poměr s jednou ze zaměstnankyň a musel kvůli tomu firmu urychleně opustit. O Yaccarinové se v kuloárech spekulovalo jako o jeho možné náhradě, jenže ve skutečnosti zřejmě nikdy vážnou kandidátkou na nejvyšší post nebyla. Je pravděpodobné, že tento neúspěch ji motivoval k tomu vyslyšet Muskovo volání.

Yaccarinová má pověst sice tvrdé, ale konstruktivní vyjednavačky, v reklamních kuloárech má prý přezdívku Sametové kladivo. S klíčovými partnery se snaží udržovat přátelské a korektní vztahy – to je něco, co impulzivní a výstřední Musk umí mnohem hůř. Navíc New York, který je finančním i reklamním srdcem Ameriky, není jeho parketou, tou je spíš Kalifornie nebo Texas. Takže někdo, kdo bude mít kontakty a vybudované vztahy na východním pobřeží, se mu bude jistě hodit.

Z Twitteru, jehož akcie Musk stáhl po akvizici z burzy a jehož mateřskou společnost přejmenoval na X Corp., se ovšem druhý nejbohatší muž světa nehodlá stáhnout. Zatímco Yaccarinová, která před NBCUniversal strávila dvacet let ve skupině Turner (dnes Warner Bros. Discovery), nastoupí na konci června a bude mít oficiálně titul CEO, on bude technickým ředitelem, tedy CTO.

musk

Foto: Czechcrunch/Midjourney

Portrét Elona Muska vytvořený v Midjourney

Jde o logické uspořádání: Twitter je i po masivních Muskových škrtech pořád hlavně ajťácká firma, ale technologie nejsou logicky oblast, v níž by Yaccarinová byla nejsilnější. Takže ji zakladatel Tesly nebo SpaceX, v jejichž čele současně také sedí, bude moct doplňovat a zároveň i kontrolovat.

„I když se stahuje z postu CEO, není pravděpodobné, že by se přestal zajímat o Twitter jako produkt. A bohužel je třeba si uvědomit, že problém Twitteru není jen na straně reklamních příjmů, ale i na straně produktové,“ vyjádřil v deníku Financial Times určitou skepsi ředitel analytické společnosti Forrester Research Mike Proulx.

Narážel na to, že od převzetí Muskem se Twitter zmítá v otřesech a změnách, které jdou nezřídka ode zdi ke zdi – vyhodí tisíce lidí včetně programátorů, aby je pak horečně najímal zpět, nepromyšleně vykřikuje, co všechno změní a jak přestane kontrolovat nezávadnost obsahu, ale pak se diví, že nadnárodní firmy nechtějí být vidět na síti vedle problematických příspěvků, od byznysu odstřihne celý ekosystém na Twitter napojených třetích stran a aplikací

Zda se Yaccarinové podaří Twitter pořádně nastartovat a opravdu jej rozpohybovat do podoby 2.0, jak psala ve svém příspěvku, je otázka, která se teď nedá odpovědět. Určitě na její řešení nebude sama a Musk, známý svou náročností, jí bude nepochybně stát blízko za zády.

Investoři v Tesle nebo ve SpaceX jsou ale určitě rádi, že do Twitteru někoho našel a že se opět bude moct o něco víc věnovat dalším svým projektům. Ostatně zatímco Twitter po sérii názorových veletočů koupil za 44 miliard dolarů a nyní jeho hodnotu odhaduje na 20 miliard, v případě Tesly se valuace pohybuje nad 500 miliardami dolarů a u SpaceX se hovoří o 130 miliardách. Jsou to tedy podstatně hodnotnější podniky než ten, který v posledních měsících konzumoval zdaleka nejvíc jeho pozornosti.