Nový byznys model, stejný záměr. Explorio Františka Peterky se poučilo z chyb a příští rok cílí až na 20 milionů
Svůj byznys model přemění téměř k nepoznání v prvním roce fungování řada nových projektů. Značných změn se nevyvarovala ani zážitková platforma Explorio Františka Peterky, který stojí například za projektem Driveto. Byť prvotní myšlenka projektu zůstává neměnná, byznysová stránka, jak toho dosahovat, je trochu odlišná.
Když František Peterka před rokem oznámil spuštění své nové služby, její byznys model byl vcelku jednoduchý. Cílem bylo nabízet balíčky ubytování a zajímavých aktivit pro rodiny s dětmi, což se však časem ukázalo být poněkud problematické.
„Hoteliérům se sice náš nápad líbil a nebyl problém vytvořit nějaký byznys model, ale narazili jsme na to, že jsme byli příliš malí, než abychom nabídli něco navíc. Takže by to dopadlo tak, že bychom vždy uzavřeli nějakou smlouvu na základě procentuální provize jak s ubytovacími zařízeními, tak s poskytovateli aktivit a koordinovali bychom to přes telefonáty,“ vysvětluje František Peterka, který založil i web Proděti.cz
O zákazníky přitom nebyla nouze. Hned při spuštění projektu v říjnu minulého roku jich na web přišlo 27 tisíc, ovšem odrazovala je doba vyřízení celého pobytu. „Dnes musí být vše vyřízeno prakticky v rámci jednoho kliku a my jsme nebyli schopni takovou cestou rychle a efektivně dostatečnou nabídku na našem webu sestavit. Kostrbatý byznys model fungoval tak, že klient něco na našem webu objednal, my jsme po obdržení objednávky začali obvolávat naše partnery a až poté jsme klientům poslali potvrzovací e-mail – často během desítek minut, ale někdy až během dvou či tří dnů,“ přibližuje zakladatel Exploria.
Proto Explorio ještě před první vlnou koronaviru spustilo nový byznys model, v němž si poskytovatelé ubytování nabíjejí kredit, za který si kupují kliknutí, prostřednictvím kterých se k nim dostanou hosté. Samotná rezervace se ovšem odehrává přímo na stránkách ubytování, aby mohl poskytovatel ubytování se zákazníkem nezávisle komunikovat.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTento model je podporován také novým partnerským rozhraním, které partnerským hoteliérům ukazuje, kolikrát se na stránkách zobrazili, jak funguje reklama jejich hotelů na sociálních sítích a podobně
V současné době má Explorio stovky partnerů, kterým se navíc snaží poskytovat poradenské služby hodící se i v aktuální době. Jedná se o nejrůznější konzultační služby, které přinášejí řešení, jak ustát současnou situaci, ale i rady, jak se více přiblížit k zákazníkům či jak lépe zvládnout oblasti e-commerce, analytiky a online marketingu.
„Nechceme se řadit mezi weby jako Booking nebo Slevomat, které fungují jako prodejní agregátory, ale chceme fungovat o úroveň výš a kultivovat a edukovat český cestovní trh. Rádi bychom se stali poradním hlasem, který zvedá úroveň cestovního průmyslu pro rodiny s dětmi,“ poukazuje František Peterka na zásadní rozdíl mezi svou platformou a jinými online zprostředkovateli ubytování.
Velká očekávání
V průběhu letošního roku zaznamenal web Exploria přibližně 4 miliony návštěv, přičemž v posledním kvartálu tohoto roku je očekávaná návštěvnost okolo 4 milionů osob. Ty si mohou vybírat z přibližně 1 500 míst, kde strávit dovolenou, a ze stejného množství aktivit, které během ní mohou se svými ratolestmi uskutečnit.
Podle odhadů Exploria by měla služba ke konci letošního roku pomoci partnerům přinést okolo 10 milionů korun měsíčně, a to již s přihlédnutím k aktuálním opatřením. Samotné Explorio přitom očekává letošní příjmy v jednotkách milionů korun. Jak ovšem Peterka upozorňuje, výše příjmu není primárním cílem pro první rok fungování projektu.
Ten chce podstatně vyšších příjmů dosáhnout až v příštím roce. Konkrétně se jedná o částku v rozmezí 15 až 20 milionů korun, přičemž počet návštěv webu by se měl vyšplhat na 8 milionů. Podaří-li se Exploriu etablovat v českém online prostředí s úspěchem, dalším krokem bude expanze na jiné trhy v zahraničí.