Nový byznys model, stejný záměr. Explorio Františka Peterky se poučilo z chyb a příští rok cílí až na 20 milionů

frantisek-peterka_explorio-cz

Foto: Explorio

František Peterka, zakladatel Explorio.cz

0Zobrazit komentáře

Svůj byznys model přemění téměř k nepoznání v prvním roce fungování řada nových projektů. Značných změn se nevyvarovala ani zážitková platforma Explorio Františka Peterky, který stojí například za projektem Driveto. Byť prvotní myšlenka projektu zůstává neměnná, byznysová stránka, jak toho dosahovat, je trochu odlišná.

Když František Peterka před rokem oznámil spuštění své nové služby, její byznys model byl vcelku jednoduchý. Cílem bylo nabízet balíčky ubytování a zajímavých aktivit pro rodiny s dětmi, což se však časem ukázalo být poněkud problematické.

„Hoteliérům se sice náš nápad líbil a nebyl problém vytvořit nějaký byznys model, ale narazili jsme na to, že jsme byli příliš malí, než abychom nabídli něco navíc. Takže by to dopadlo tak, že bychom vždy uzavřeli nějakou smlouvu na základě procentuální provize jak s ubytovacími zařízeními, tak s poskytovateli aktivit a koordinovali bychom to přes telefonáty,“ vysvětluje František Peterka, který založil i web Proděti.cz

tym-explorio

Foto: Explorio

Tým projektu Explorio

O zákazníky přitom nebyla nouze. Hned při spuštění projektu v říjnu minulého roku jich na web přišlo 27 tisíc, ovšem odrazovala je doba vyřízení celého pobytu. „Dnes musí být vše vyřízeno prakticky v rámci jednoho kliku a my jsme nebyli schopni takovou cestou rychle a efektivně dostatečnou nabídku na našem webu sestavit. Kostrbatý byznys model fungoval tak, že klient něco na našem webu objednal, my jsme po obdržení objednávky začali obvolávat naše partnery a až poté jsme klientům poslali potvrzovací e-mail – často během desítek minut, ale někdy až během dvou či tří dnů,“ přibližuje zakladatel Exploria.

Proto Explorio ještě před první vlnou koronaviru spustilo nový byznys model, v němž si poskytovatelé ubytování nabíjejí kredit, za který si kupují kliknutí, prostřednictvím kterých se k nim dostanou hosté. Samotná rezervace se ovšem odehrává přímo na stránkách ubytování, aby mohl poskytovatel ubytování se zákazníkem nezávisle komunikovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tento model je podporován také novým partnerským rozhraním, které partnerským hoteliérům ukazuje, kolikrát se na stránkách zobrazili, jak funguje reklama jejich hotelů na sociálních sítích a podobně

V současné době má Explorio stovky partnerů, kterým se navíc snaží poskytovat poradenské služby hodící se i v aktuální době. Jedná se o nejrůznější konzultační služby, které přinášejí řešení, jak ustát současnou situaci, ale i rady, jak se více přiblížit k zákazníkům či jak lépe zvládnout oblasti e-commerce, analytiky a online marketingu.

„Nechceme se řadit mezi weby jako Booking nebo Slevomat, které fungují jako prodejní agregátory, ale chceme fungovat o úroveň výš a kultivovat a edukovat český cestovní trh. Rádi bychom se stali poradním hlasem, který zvedá úroveň cestovního průmyslu pro rodiny s dětmi,“ poukazuje František Peterka na zásadní rozdíl mezi svou platformou a jinými online zprostředkovateli ubytování.

Velká očekávání

V průběhu letošního roku zaznamenal web Exploria přibližně 4 miliony návštěv, přičemž v posledním kvartálu tohoto roku je očekávaná návštěvnost okolo 4 milionů osob. Ty si mohou vybírat z přibližně 1 500 míst, kde strávit dovolenou, a ze stejného množství aktivit, které během ní mohou se svými ratolestmi uskutečnit.

explorio-cz

Explorio.cz, cestovní portál pro rodiny s dětmi

Podle odhadů Exploria by měla služba ke konci letošního roku pomoci partnerům přinést okolo 10 milionů korun měsíčně, a to již s přihlédnutím k aktuálním opatřením. Samotné Explorio přitom očekává letošní příjmy v jednotkách milionů korun. Jak ovšem Peterka upozorňuje, výše příjmu není primárním cílem pro první rok fungování projektu.

Ten chce podstatně vyšších příjmů dosáhnout až v příštím roce. Konkrétně se jedná o částku v rozmezí 15 až 20 milionů korun, přičemž počet návštěv webu by se měl vyšplhat na 8 milionů. Podaří-li se Exploriu etablovat v českém online prostředí s úspěchem, dalším krokem bude expanze na jiné trhy v zahraničí.

Z Chrudimi do Evropy. Skupina Vivantis ukázala rekordní výsledky, poprvé v historii pokořila miliardový obrat

Peter BrejčákPeter Brejčák

spak

Foto: Mall Group

Michal Špak, generální ředitel Vivantisu

0Zobrazit komentáře

Z Chrudimi do celé Evropy. Tak zní jedno z marketingových hesel českého e-shopu Vivantis, který spadá pod e-commerce skupinu Mall Group, a minimálně na základě čísel se zdá, že se tento cíl daří naplňovat. Firma se podle publikované účetní závěrky v posledním fiskálním roce (končícím v březnu) poprvé ve své dvacetileté historii přehoupla nad magickou hranici jedné miliardy korun.

Konkrétně skupina e-shopů Vivantis, pod kterou patří například Vivantis.cz, Parfemy.cz, Hodinky.cz nebo Prozdravi.cz, v období od dubna 2019 do března 2020 dosáhla obratu ve výši 1,115 miliardy korun, což z úrovně 917 milionů rok předtím přestavuje nárůst o 22 procent. Firmě se zároveň podařilo snížit ztrátu ze 42 milionů na 9 milionů korun v uplynulém roce.

„Za celý uplynulý rok jsme udělali spoustu změn, které přinesly pozitivní efekt. Jedním z největších zásahů do vizuální stránky naší firmy bylo genderové rozdělení navigace v rámci všech našich e-shopů, vyjma Prozdravi.cz a Prezdravie.sk,“ říká člen představenstva a generální ředitel Vivantisu Michal Špak.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vivantis se svými e-shopy kromě domácí České republiky aktuálně působí také na Slovensku, v Rumunsku (Vivantis.ro), Maďarsku (Vivantis.hu) a Rakousku (Vivantis-shop.at). „Uvědomujeme si, že naše budoucnost leží v zahraničí,“ doplňuje Špak s odkazem na úvodní motto firmy, jež pořád sídlí v Chrudimi.

Na trhu Vivantis působí od roku 2001, kdy jej spuštěním portálu CelostniMedicina.cz a vzápětí e-shopu Prozdravi.cz zakládal podnikatel Martin Rozhoň. Po plném začlenění Vivantisu do skupiny E-commerce Holding spadající do Mall Group v roce 2017 se Rozhoň začal věnovat andělským investicím do startupů „bohumilých“ projektů, mezi které patří portál Retino, náborový startup Recruitis nebo komunitní tržiště Scuk.cz.