Nový hráč ve vesmírném byznysu: startup Rocket Lab poprvé vypustil raketu na orbit

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Rocket_Lab_Still_Testing_launch_21_January_2018
0Zobrazit komentáře

Komercializace vesmírného byznysu, kterou před lety se svým SpaceX v podstatě začal podnikatel Elon Musk, se stává skutečností. Na znovuobnoveném zájmu o vesmírné bádání, tedy činnosti, která ještě donedávna byla doménou výhradně vládních organizací, se chtějí v dnešní době podílet mnohé soukromé subjekty. Jeden z nich, Rocket Lab, ze své základny na Novém Zélandu vypustil tento víkend raketu Electron, která se poprvé dostala na orbit.

V celkově druhé misi, trefně nazvané „Still testing“, došlo k úspěšnému vypuštění třech malých komerčních satelitů, což je podle představitelů firmy činnost, kterou se chtějí zabývat primárně. Odpovídá tomu ostatně velikost samotné rakety, která činí pouhých 16 metrů, přičemž unese 225 kilogramů. Pro srovnání, například Falcon 9 společnosti SpaceX měří 70 metrů.

458BA9BC-71CE-4011-B0A8-B37D3F8A9CF2

Přečtěte si takéNorsko chce být první zemí, která bude pro vnitrostátní lety využívat pouze elektrická letadlaNorsko chce být první zemí, která bude pro vnitrostátní lety využívat pouze elektrická letadla

K letu, který odstartoval v neděli ve 14:43 lokálního času, však vedla poměrně strastiplná cesta. Již v květnu minulého roku došlo na zcela první misi, nazvanou opět komicky „It’s a test“, při níž sice byla raketa úspěšně odpálena, ale nepodařilo se jí dosáhnout oběžné dráhy. Na vině však tehdy nebyla samotná raketa, ale pozemní systémy dodané subdodavatelem, které čtyři minuty po startu přestaly s Electron komunikovat a Rocket Lab byl tak nucen na základě regulí misi ukončit.

I poslední mise měla být provedena již prosinci, ale kvůli technickým problémům a počasí to nakonec nebylo možné. Ze země se tedy neodlepila raketa, která má vyrobené části motorů pomocí 3D tisku a disponuje unikátním pohonným cyklem na kyslík nebo letecký petrolej, který vynalezl samotný Rocket Lab.

Poptávka po malých satelitech roste

Fakt, že Rocket Lab nyní umí vynést raketu na orbit i úspěšně vypustit náklad, znamená, že může začít plnit požadavky zájemců, mezi kterými jsou podle serveru The Verge již dnes entity jako NASA, Spaceflight, ale i Moon Express, který chce dostat svoje výzkumné vozítko na povrch Měsíce. Výhodou je, že let na oběžnou dráhu se podle Rocket Lab dá uskutečnit už za 4,9 milionů dolarů. Přestože není zcela jasné, kdy k dalšímu letu dojde, firma uvádí, že má k dispozici pět hotových raket Electron připravených k použití.

CEO Peter Beck se nechal slyšet, že Rocket Lab „byl založen na principu otevřeného vesmíru, který umožní více porozumět naší planetě a vylepšit na ní život.“ S tímto přístupem ostatně buduje firmu už od roku 2006 a dnes má kromě Nového Zélandu pobočky na Floridě, Aljašce či v Kalifornii a vysloužil si finanční podporu investorů ve výši přesahující 75 milionů dolarů.

rocketlab3

RocketLab

Foto: Rocket Lab

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Alza za loňský rok utratila na reklamě přes miliardu korun. Stala se největším zadavatelem

Alza.cz_Výdej-2-e1481983222666
0Zobrazit komentáře

Největší tuzemský obchod s elektronikou Alza.cz se blíží v ročních tržbách 21 miliardám korun a upevňuje si svoji pozici jedničky, kterou zásadně prosazuje i na reklamním trhu. Ať už jde o online, televizní reklamu či tisk. Za celý loňský rok takto společnost Aleše Zavorala utratila 1,41 miliard korun, informuje agentura Nielsen Admosphere a jejich monitoring Ad Intel.

Pochopitelně jde na základě měření pouze o ceníkové ceny, ale i tak se Alza umístila na prvním místě, hned před Ferrero Česká republika s 1,29 miliardami korun, Procter & Gamble s 1,23 miliardami, Lidl Česká republika s 1,22 miliardami či Sazkou, která utratila 1,12 miliard korun. Jednoznačně nejsilnější byla televizní reklama, která si vydobyla téměř 40 % z celého reklamního trhu.

starbucksmobile

Přečtěte si takéStarbucks začal testovat první kavárnu, která přijímá pouze bezhotovostní platbyStarbucks začal testovat první kavárnu, která přijímá pouze bezhotovostní platby

V potaz je samozřejmě nutno brát rozdíl mezi ceníkovou a reálně dohodnutou cenou, stejně tak agentura do čísel nedokáže zařadit vlastní inzerci, i tak je to ovšem zajímavý ukazatel. Naopak Alza dále pokračuje ve své expanzi – již nyní funguje na 26 evropských trzích se 734 zaměstnanci a nedávno otevřela futuristickou nonstop prodejnu na pražské Floře, kde si zákazníci mohou vyzvednout zboží ve dne i v noci z automatizovaných výdejních boxů.

IMG_1113_B

Foto: Alza Press