Nový technologický normál podle Jana Antoše z Trasku: Práce odevšad, hyperautomatizace a lepší digitál

Jan AntošJan Antoš

jan-antos-trask1Komentář

Foto: Trask

Jan Antoš, výkonný ředitel pro strategické inovace v Trasku

Rok 2020 byl, měřeno rychlostí vývoje a inovací, jeden z nejzajímavějších. Lidstvo udělalo skok dopředu – technologický skok. Proběhla překotná digitalizace služeb a obchodu. Nákupy se přesunuly do online světa a nuceně se zdigitalizovala také populace, od dětí v základní škole až po seniory. A to zdaleka není vše.

Ve firmách proběhly rychlé transformace a digitalizace portfolia, přechod na vzdálené fungování donutil zautomatizovat řadu procesů. Tyto změny s koncem pandemie neskončí, ale budou pokračovat. Úspěšní budou ti, kteří dočasných taktických výhod využijí pro dlouhodobé zvýšení produktivity a rozšíření svého byznysu.

Jak bude vypadat „nový normál“, který teď i díky technologiím pomáháme stavět? O tom ve svém komentáři píše Jan Antoš, výkonný ředitel pro strategické inovace v technologické společnosti Trask. O transformaci, hledání, přežití, prosperitě, a především o roli technologií v měnící se společnosti se bude hovořit také na konferenci Trask Future_Insight 2021, která proběhne online 17. a 18. března.

***

Jak ukazuje průzkum společnosti Gartner, většina CEOs má jako prioritu růst. Dobrý zdravý růst, který překoná svou rychlostí i předkrizové období. Generální ředitelé se dívají skrz současnou krizi do budoucnosti s velkým optimismem. Je to úplně jiný pohled a mentální přístup než během ekonomické krize 2008.

Dvě třetiny ředitelů očekávají transformaci své společnosti do něčeho nového, jen třetina plánuje obnovení stavu před krizí. Prioritou je růst založený na technologiích. Ne úspory, ale zvýšení produktivity. Ne propouštění, ale udržení zaměstnanců a jejich intenzivní vzdělávání.

Jak ukázala krize v roce 2008, dnešní nejúspěšnější dokázali zrychlit právě během krize, a utekli tak peletonu ostatních firem. Tato výhoda jim pak vydržela minimálně dalších 10 let.

Remote first

Zásadní trend dnešní doby, tedy fungování na dálku, lépe řečeno „fungování odevšad“, pravděpodobně povede k fundamentální změně způsobu života lidí ve vyspělém světě. Otevřeně se mluví o postupné „deurbanizaci“.

Pokud se to opravdu stane a města se začnou vylidňovat a krajina a vesnice zalidňovat, tak to otřese řadou dnešních jistot. Jak to bude s růstem cen nemovitostí? Pokud začnou ceny nemovitostí klesat, co všechno se otřese?

trask-office-kancelar2

Foto: Trask

Kanceláře Trasku v Praze

Pokud lidé nebudou jezdit do kancelářských komplexů a nebudou chodit do velkých nákupních center, bude se muset transformovat celý systém maloobchodu a služeb. Jaký to nechá vliv na urbanismu, ale třeba i na marketingu a byznys strategii řady firem?

Deurbanizace se ale neomezí na přesun v rámci jedné země – lidé budou schopni fungovat opravdu na dálku, tedy z jiného státu nebo světadílu. Nakonec bude možná důležitější, jaké značky preferují a součástí kterých technologických ekosystémů jsou, než v jaké zemi právě teď sedí. Dopady budou nedozírné. Nestane se to přes noc, ale může se to stát až neočekávaně rychle. Rychleji, než si mnozí dokážou představit.

E-commerce není digital

Obrovský růst e-commerce podnítil i obrovské investice do digitálních technologií. Ale v rámci rychlé digitalizace řada společností sklouzává k e-commerce z počátku století. Je velký rozdíl, jestli pouze vezmu existující služby/zboží a nabídnu je pomocí prodeje přes webové stránky, nebo jestli provedu skutečnou digitalizací vztahu se zákazníkem a digitalizaci produktů.

Jeden příklad: Před čtyřmi lety jsme pro Českou spořitelnu uvedli na trh plně online úvěr pro neklienty banky. Od prvního kliknutí k penězům na účtu to trvalo nejvýše 15 minut. Ukázalo se, že to sice funguje a banka úvěry prodává, ale nebylo to ono. Nevyužil se potenciál přesunu do digitálního světa, konkrétně možnost dostat se do „byznys momentu“ zákazníka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nikdo nechce půjčku jen tak, většinou ji chce ve chvíli, kdy si něco kupuje nebo vybírá. Pořízení úvěru je třeba dostat do momentu nákupu, tj. integrovat úvěr do platebních bran. Tam se ale ukázalo, že 15 minut je příliš dlouhá doba a nefunguje dobře jako platební metoda. V e-shopech zůstávalo příliš opuštěných košíků.

Logickým vývojem se proto došlo k odložené platbě. Zákazník rychle objedná zboží a následně má 14 dní na to, aby si vyřídil úvěr, pokud potřebuje (samozřejmě snadno a plně online). To vše ilustruje „digitalizaci“ úvěru – od prostého převodu online až po fundamentální redesign podstaty produktu a úplně nové digitální distribuce založené na ekosystému partnerů (platebních bran, e-shopů) a technologicky založené spíš na API než webovém řešení.

Schopnost skládat

Zároveň výše uvedený příklad ukazuje další trend, který se bude v budoucnu stále více prosazovat. A to je kompozice věcí neboli skládání. Velký trend – spíš princip či metodika nebo způsob myšlení než konkrétní technologie – je tzv. Composable Business.

O co jde? Je to v podstatě agilita vytažená na úroveň celé firmy. Agilita v organizaci, v tvorbě produktů a služeb až po skládání celých byznysů. Krásným příkladem „Business Assembly“ je právě nákup v e-shopu.

„Hon za vyšší produktivitou je recept na rychlý růst po odeznění krize. Ne úspory a propouštění.“

Z pohledu klienta jde o jeden zážitek, ale ve skutečnosti je složený z mnoha firem a služeb. Zákazník nakupuje v e-shopu, platí přes platební bránu pomocí karty, případně financuje nákup přes banku, jedním škrtátkem si sjedná pojištění, vybere dopravu pomocí spediční firmy a zboží vyzvedne v nějaké uložence.

Vše dohromady musí perfektně fungovat. Zádrhel v jakémkoliv bodě ruinuje zkušenost i všem ostatním. A právě schopnost vstupovat do takových složených zážitků nebo služeb bude oddělovat úspěšné od ostatních. Digitální svět toto umožňuje a zákazník to po pár zkušenostech bude vyžadovat a očekávat i od ostatních.

Digital Business Platform

Dále se tak bude rozvíjet koncept „Digital Business Platform“, tedy vrstvy postavené nad původními systémy banky. Plně real time, podporující dlouhou řadu digitálních kanálů, přístupná přes API směrem k partnerům, tedy směrem k ekosystému.

Platforma, která dokáže rychle skládat nové služby a produkty z atomických „business komponent“, platforma založená na API, na nových technologiích, jako je event stream processing, elastické datové struktury, low-code platformy, kognitivní služby, embedovaná analytika. Platforma, která pracuje s daty principem jednotné data fabric.

pavel-riegger-trask

Přečtěte si takéTrask ulovil v EY nového CEO. Pavel Riegger pomůže české miliardové firmě v dobývání EvropyTrask ulovil v EY nového CEO. Pavel Riegger pomůže české miliardové firmě v dobývání Evropy

Hlavním cílem této platformy už nebude pohánět internetové bankovnictví, ale pohánět nové ekosystémy partnerů, které vytvoří nové digitální distribuční kanály pro úplně nové či redesignované produkty. Aby ale uměla rolovat na trh produkty a služby dostatečně rychle, bude třeba vyměnit/předělat i jednotlivé business systémy, aby byly „skládatelné“ podle design patternu „Packaged Business Capabilities“.

Technologické trendy se tak letos nesoustředí na nové sci-fi technologie, ale jsou pragmatické: důraz na efektivitu vyzdvihuje automatizaci jako hlavní trend. Vedle toho je samozřejmě digitalizace, která vyžaduje vybudování digital business platformy. V provozu se pomalu, ale jistě vše přesouvá do cloudu (nebo spíš nově pořizuje v cloudu). Pro efektivnější provoz se začíná prosazovat distribuovaný cloud.

Hyperautomatizace

Nové, převratné technologie ale rostou rychle. Pokrok je vidět hlavně na kvantových počítačích, které začínají vylézat z laboratoří. Jejich význam podtrhuje i množství peněz, které jsou ochotny do nich investovat vyspělé státy (například Německo do vývoje a využití kvantových počítačů investuje dvě miliardy eur). Další technologie ze sci-fi je rychlý rozvoj využití DNA jako záznamového média.

Ten určitě největší trend současnosti je ale automatizace. Hon za vyšší produktivitou je recept na rychlý růst po odeznění krize. Ne úspory a propouštění. Plně automatizované procesy jsou potřeba pro digitalizované produkty a služby, protože při online fungování chce zákazník reakci ihned, ne až další pracovní den.

futureinsight

O technologické budoucnosti se bude hovořit na konferenci Trask Future Insight

Plně automatizované procesy zároveň umožňují škálovat, a to i v době nedostatku pracovních sil. Nové technologie jako umělá inteligence nebo Natural Language Processing, tedy přirozené zpracování jazyka, dokážou plně zautomatizovat i procesy, kde se pracuje s nestrukturovanými daty, dokumenty, hlasem a podobně.

Funguje to překvapivě dobře, jak jsme sami zjistili na pilotních projektech. Dnešní technologie umí automatizovat v podstatě jakékoliv úkoly, procesy, business funkce nebo celé dodavatelské řetězce ve firmě. Ovšem základem je dobrá analýza, kde se automatizace vyplatí. I tuto analýzu lze ale automatizovat!

Exploze inovací

Rok 2020 byl výjimečný v počtu inovací. Řada firem nebo i celých oborů, musela kompletně přemyslet svůj byznys, experimentovat a hledat nový prostor na trhu. I firmy, které nebyly primárně ohrožené, musely rychle využít nových možností, a ještě tak posílit.

Předpovídat v této situaci, co bude hýbat následujícími roky, je skoro nemožné. Dokážeme pojmenovat nadějné technologie, ale nedokážeme odhadnout, kam se bude byznys ubírat. Předestřít, co nás čeká a nemine, se nicméně pokusíme na naší konferenci Trask Future Insight_2021, která se bude virtuálně konat v březnu a můžete na ní načerpat inspiraci i pro svůj byznys.

Je totiž dobré se zamyslet, zda směřujete k obnově, nebo k předělání svého byznysu, jestli se vaše strategie liší od ostatních. A hlavně zkuste odhadnout, jak bude vypadat nový normální svět třeba za tři roky, jaká musí být role vaší společnosti, ale i role vás osobně v novém světě. Zažádat o pozvánku na konferenci Trask Future Insight_2021 můžete zdarma zde.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Trask. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Konkurence VC fondů v našem regionu povede k většímu počtu jednorožců, říká Martin Hudeček z RSJ Investments

Martin HudečekMartin Hudeček

hudecek-rsjKomentář

Foto: RSJ/CzechCrunch

Martin Hudeček, Asset Manager společnosti RSJ Investments

0Zobrazit komentáře

Loňský rok výrazně ovlivnil také venture kapitálovou scénu, když na jaře mnoho fondů a investorů omezilo své aktivity. Technologické startupy se ale ukázaly jako vítězové krizové situace a rok 2020 nakonec přinesl i několik zajímavých exitů, díky kterým je náš region výrazně více vidět na mapě mezinárodního venture kapitálového ekosystému, což může mít zásadní dopady na jeho další rozvoj.

Takový je názor Martina Hudečka, asset managera v tuzemském investičním fondu RSJ Investments, který o tématu příležitostí a nových trendů na trhu bude mluvit na konferenci 0100 Virtual CEE, jejímž hlavním mediálním partnerem je CzechCrunch.

Konference věnující se oblastem private equity a venture kapitálu v regionu střední a východní Evropy proběhne online ve dnech 16. až 18. března. Při této příležitosti Hudeček pro CzechCrunch sepsal z pohledu VC investora analýzu loňského vývoje na trhu i největších trendů, které jej ovlivní v letošním roce.

***

Z našeho pohledu vyšel evropský technologický ekosystém z roku 2020 vítězně, což ovšem podpořil výrazný zájem hráčů ze Spojených států a také Asie. V první polovině roku jsme i my očekávali výraznější negativní dopady na portfolio, připravovali se na snížení valuace a odpis těch, kterým se nepodařilo do konce roku 2019 získat hotovost na alespoň jeden rok. Mýlili jsme se.

Technologie se, jak všichni víme, ukázaly jako vítěz této etapy, a to často i ty, které působí v nejvíce zasažených odvětvích. Příkladem je firma Duffel z portfolia VC fondu Blossom Capital, která dodává řešení pro letecké dopravce. Projekty, které přináší přímo řešení pro covid éru, potom naopak svou valuaci výrazně navýšily. A nemluvím přitom jen o Hopinu, který sedmnáct měsíců od svého založení dosáhl statusu jednorožce s valuací přesahující jednu miliardu amerických dolarů.

Region střední Evropy tedy kopíroval vývoj evropského ekosystému, nicméně oživení trvalo déle, neboť jsme stále v rané fázi rozvoje celého oboru a potřebujeme jak více zkušeností, tak silnější infrastrukturu zakladatelů, manažerů VC fondů i investorů. Dalším negativním faktorem je naše vyšší senzitivita k riziku obecně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celkový růst trhu ve střední Evropě byl primárně pozitivně ovlivněn několika projekty, které výrazně navyšovaly svou valuaci. Nejvíce původně rumunským startupem UiPath, který byl již na počátku roku dolarovým unicornem a v průběhu roku svou valuaci dále navyšoval až do úrovně několika desítek miliard dolarů.

Jeden takový projekt dokáže výrazně posunout výkonnost celého regionu. V našem portfoliu se nedařilo pouze UiPath, ale také Productboardu, Photoneo či SecurityScoreCard. V regionu také proběhlo několik exitů, například Displate či Integromat, a jednorožec se stal z estonského Pipedrive. Rok 2020 tedy můžeme hodnotit pozitivně a díky uvedeným projektům je náš region výrazně více vidět na mapě VC ekosystému, což bude mít zásadní dopady na jeho další rozvoj.

Co očekáváme pro rok 2021

V roce 2021 dojde podle mého názoru k výraznému zvýšení konkurence na všech frontách a konkurence vede k růstu kvality. Nejviditelnější potom bude v první polovině IPO v podání UiPath, kdy právě tento projekt ukazuje, že i v našem regionu může vzniknout decacorn, tedy startup o hodnotě více než 10 miliard dolarů.

Současně je z pohledu amerického investora valuace startupů v Evropě stále podhodnocená, je tedy ideální doba na jeho vstup na náš trh. Vidíme to u nejlepších VC fondů, které budují vlastní lokální týmy, a to i v kontinentální části Evropy.

Covid navíc odstranil bariéru fyzické vzdálenosti, neboť v online světě je jedno, jestli mluvíte s člověkem z Rumunska či Paříže. VC manažeři se naučili využívat big data pro vyhledávání zajímavých projektů, rozhodovat o investici bez nutnosti fyzického setkání. To vše je pro náš region pozitivní.

uipath_ceo

Foto: UiPath

Daniel Dines, zakladatel a CEO UiPath

Věřím také, že v roce 2021 dojde k nárůstu nových projektů. Zlepšuje se možnost získat pre-seed investici od angel investorů, ale také VC fondů, které, byť investují v áčkovém kole, jsou schopné investovat i dříve a často je to pro ně jediná možnost, jak se dostat ke kvalitnímu projektu a jeho zakladateli. Všechny VC fondy v naší pipeline nám potvrzují zájem o náš region.

Realizované exity potom v mnoha ohledech pozitivně ovlivňují celý ekosystém. Jejich zakladatelé mohou se svou zkušeností a kontakty založit nový projekt, rozšíří počet angel investorů v regionu a přenesou svoji zkušenost. Posledním otazníkem a vlastně jediným možným problémem je tak potom množství nových projektů, zakladatelů, kteří se odhodlají své představy, plány a sny realizovat.

Jaké trendy ovlivňují míru VC investic

Za klíčový považujeme rostoucí počet startupů, které dosáhly valuace přesahující jednu miliardu, respektive deset miliard dolarů. Proč? S celkovým nárůstem valuací se ještě více vyostřuje nutnost mít v portfoliu mimořádně úspěšné projekty. VC fond, kterému se to nepodaří, není schopen naplnit očekávání investorů. Proto roste, a ještě výrazně poroste, konkurence investorů u projektů, které tento potenciál potvrzují.

Stále více uslyšíme o áčkových kolech o velikosti klidně 50 milionů dolarů, seedová kola budou klidně 10 milionů dolarů. Často teď slýcháme tvrzení, že Evropa je dnes v podobné situaci jako Silicon Valley v roce 2000. Tento tlak nutí VC fondy z Evropy investovat v ranější fázi a v regionech, které ještě na mapě ještě nejsou tak viditelné.

jakub-klimes

Přečtěte si takéČeši a Slováci z HealthMode modernizují zdravotnictví. Za 700 milionů je kupuje MindMedČeši a Slováci ze startupu HealthMode modernizují zdravotnictví. Teď je za 700 milionů korun kupuje MindMed

Současně je v rámci kontinentu region střední Evropy nejrychleji rostoucím. Tento trend bude mít velké důsledky na lokální ekosystém, a to jak negativní, tak pozitivní. Podle nás ovšem převažují ty pozitivní, neboť kvalitní investoři jsou klíčoví pro úspěch nadějných projektů.

Jen těžko si dnes představit úspěšný startup, který by svého úspěchu dosáhl bez podpory kvalitních investorů. Ponese to s sebou ale také vyšší tlak na růst, ochotu akceptovat vyšší rizika, jít do nich a v neposlední řadě disponovat dostatečným kapitálem pro financování silného růstu.

Lokální VC fondy se tomuto musí přizpůsobit, a to tím, že budou investovat ještě dříve, respektive posílí svoji přidanou hodnotu pro zakladatele. Ty, které to nezvládnou, skončí, což je ale pro ekosystém dobře. Končím tedy tím, čím jsem začal. Konkurence je pro rozvoj pozitivní.

***

Martin Hudeček vystoupí na virtuální konferenci 0100 propojující investory a budoucí business partnery v oblasti private equity a venture capital, kde promluví v LP Roundtable: Opportunities & New Market Trends.

Keynote speakerem na konferenci bude Andrew Macadam, Head of Microsoft for Startups Global na téma startupových trendů v CEE. Mezi další řečníky patří například Michal Rybovič, partner v Sandberg Capital, který promluví na panelu PE Strategies – Building a Platform.

Miriama Kováčová, Investment Manager & Board Member Venture to Future Fund, vystoupí na panelu New VC Funds in the Region a Jan Bravek, COO v Jet Investment, pak promluví na panelu Fundraising – Any Challenges Ahead?

Více o programu a řečnících konference naleznete zde. Investoři se na akci mohou registrovat bezplatně, vstupenky pro další zájemce jsou k prodeji na těchto stránkách.