O knihy z druhé ruky je v krizi větší zájem. Knihobotu to pomohlo i v těžkém roce vyrůst na 182 milionů
Online antikvariát se loni na jaře potýkal s vážnými problémy a musel propouštět. Zájmu o použité knihy nakonec ale nahrálo zdražování.
Příběh knižního secondhandu Knihobot by sám o sobě vydal na román. Společnost neustále roste, za minulý rok, který rozhodně nepatřil mezi ty lehké, to bylo o 140 procent. Její obrat se vyšplhal přes 180 milionů korun a vyrostlo i množství zákazníků. A i když se loni moderní antikvariát musel rozloučit s některými zaměstnanci, letos plánuje růst dál. A taky třeba expandovat do Rakouska.
Ještě před pár lety koloval ve společnosti názor, že moderní technologie a s nimi spojená média přinesou zkázu knižnímu trhu, a tedy i antikvariátům. Toto proroctví se však nenaplnilo, z čehož těží i internetový projekt Knihobot, díky kterému lze kupovat a prodávat přečtené knihy z pohodlí domova.
V roce 2022 Knihobot dostal tímto způsobem zpět do oběhu celkem 1,3 milionu svazků, díky čemuž vyrostl o 140 procent na obrat 182 milionů korun. Potenciál však byl podle Dominika Gazdoše, zakladatele společnosti, větší. „Chtěli jsme růst výrazně víc, ale na jaře se Knihobotu vlivem války a nestabilní ekonomické situace propadly prodeje a bylo nutné najít okamžité řešení, jak nastalou situaci zvrátit, aby se firma nedostala do ztrát,“ vysvětluje Gazdoš.
„Došlo tedy k propuštění části zaměstnanců, což byl velmi náročný úkol, který ale ve výsledku firmu stabilizoval, zefektivnil procesy a pomohl dostat Knihobot opět k růstu,“ dodává.
K růstu společnosti paradoxně nahrála situace na trhu a zdražování, které navýšilo zájem o zboží z druhé ruky. To potvrzuje Gazdošovu filosofii, podle které se v re-commerce, tedy obchodu s použitým zbožím, ukrývá velký potenciál, a to nejen pro obchodníky, ale i zákazníky.
Jejich počet v případě Knihobotu v loňském roce vyrostl na více než 200 tisíc a online antikvariát jim za knihy, které jeho prostřednictvím prodali, vyplatil přes 70 milionů korun. „První kontakt s námi většinou lidé mají prostřednictvím nákupu. A když zjistí, že poslat knihy do oběhu je s Knihobotem otázka pár kliknutí, začnou je točit,“ popisuje Dominik Gazdoš s tím, že mezi nejlépe prodejnými tituly byly ty od spisovatele a divadelního režiséra Patrika Hartla, spisovatelky Radky Třeštíkové či Petra Ludwiga.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDobrým výsledkům společnosti pomohla také expanze na slovenský trh, který po tři čtvrtě roce přítomnosti antikvariátu generuje pětinu jeho zisků. A to i přesto, že v zemi prozatím nemá fyzické zastoupení a ani ho zde mít neplánuje. Cílem je vytvořit síť partnerských míst.
Již v únoru by se měl navíc robůtek, jenž je maskotem Knihobotu, začít učit německy. Společnost má totiž v plánu expanzi na rakouský trh, což chtěl Gazdoš učinit již v loňském roce, nicméně okolnosti tomu nenahrávaly.
„Na rozdíl od slovenského trhu, který byl zajetý a generoval zisk, nám bylo jasné, že do startu v Rakousku budeme muset z počátku investovat, což by pro nás v době nestabilní e-commerce bylo zbytečné riziko,“ vysvětluje Gazdoš, který má podobně jako na Slovensku v plánu operovat v Rakousku bez přítomnosti kamenných poboček.
Pro české zákazníky Knihobot na letošní rok chystá nové funkce na webu, které jim pomohou s inspirací a výběrem vhodného čtení na víkend či knihy určené jako dárek pro babičku. Zakoupený knižní titul si bude navíc možné vyzvednout i vrátit ve větším počtu takzvaných knihobodů, tedy výdejních a odběrných místech, na kterých Knihobot spolupracuje se sítí knihkupectví Levné knihy. Tuto síť navíc v loňském roce antikvariát posílil prostřednictvím sběrných boxů.
„Vyvážit výkup a prodej je u nás asi nikdy nekončící proces. Aby se dobře prodávalo, je nutné mít zajištěný nekolísající výkup. Proto chceme i nadále jít lidem naproti a vracení knih jim usnadnit,“ komentuje Gazdoš. Pokud se podaří tento balanc udržet a bude se dařit i v zahraničí, je podle něj Knihobot i v letošním roce schopen dosáhnout dvojnásobného růstu, případně i zopakovat růst z minulého roku.