O ochraně před hackery musí přemýšlet i malé firmy. Úspěšný útok může být devastující, říká Šantrůček z Avastu
Vítězslav Šantrůček, produktový ředitel Avastu
Nebezpečí hackerského útoku, který může zásadně ochromit fungování firmy, hrozí prakticky každý den. Zdaleka ne každá společnost si to však uvědomuje a zejména ty menší nemusí být na kyberbezpečnostní hrozby optimálně připraveny. „Bezpečnost je poměrně komplikované téma a zejména pro malé a střední firmy, které jsou mimo IT, jde o složitě uchopitelný problém,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Vítězslav Šantrůček, produktový ředitel Avastu.
Tuzemský antivirový obr proto vyvíjí specializovaný software a také provádí osvětu, aby i firmy, jež dosud ochranu před hackery tolik neřešily, začaly ve vlastním zájmu alespoň některé bezpečnostní prvky řešit. Antivirový program, který začali v Avastu vyvíjet ještě před sametovou revolucí a jenž se nakonec stal jedním z nejúspěšnějších v oboru, už ale dnes není hlavním zdrojem příjmů.
Avast se stále více soustředí také na ochranu uživatelů v digitálním prostoru, jimž chce zajistit maximální svobodu a také kontrolu nad tím, jaká data a s jakými firmami sdílí. Vítězslav Šantrůček, který dlouho působil v obřích společnostech jako Oracle, MSD či Sun Microsystems, v rozhovoru popisuje, jaké hrozby na firmy i jejich zaměstnance číhají a jak na ně reagovat.
O Avastu se tradičně mluví jako antivirovém obrovi. Je to označení správné, respektive co všechno dnes Avast dělá?
Avast se proslavil tím, že vytvořil jeden z nejúspěšnějších antivirových programů na světě. Jak postupně přibývala konkurence, začal se Avast dívat na další oblasti, kde by mohl být úspěšný. Naší vizí je, že chceme zajišťovat uživatelům svobodu v digitálním prostoru. Součástí svobody není jen zajištění bezpečnosti pomocí antiviru, ale také je to zabezpečení dat či soukromí v digitálním prostoru. Většina příjmů Avastu už dnes nepochází ze samotného antiviru, ale z dodatečných produktů, které zajišťují právě digitální bezpečnost a digitální svobodu uživatelů.
Co přesně svoboda v digitálním prostoru znamená?
Na jedné straně máme různé útoky, ať už tradiční viry, takzvaný ransomware nebo malware a další. Zároveň je ale jedním z hlavních problémů dnešní doby skutečnost, že uživatelé, ať už vědomě či nevědomě, poskytují na internetu velké množství informací o sobě nebo svých rodinách. V mnoha případech přitom nemají představu o tom, kolik informací se na internet ve skutečnosti dostává, a už vůbec nemají představu o tom, co se s těmi informacemi děje dál. Naším cílem je na jedné straně ochránit uživatele před možnými útoky a na druhé straně jim dát kontrolu nad tím, co se děje s jejich daty.
Když si představím, do jaké fáze jsme se dostali, kolik dat už jsme na internet poslali a jak s nimi firmy nakládají, je ještě cesty zpět, tedy vrátit kontrolu nad soukromím do rukou uživatelů?
Ve většině případů se dokážete k informacím, které o vás firmy vědí, dostat a požádat o jejich smazání. Dostat se k těm informacím však bývá mnohdy komplikované, a proto se to snažíme uživatelům usnadňovat. Primárně chceme dávat uživatelům kontrolu nad tím, co budou do budoucna sdílet a jaké informace se k firmám dostanou.
Ondřej Vlček popisoval, jak celý trh tak trochu zamrzl v 90. letech a že potřebuje zásadní transformaci. Proti čemu se dnes vlastně v kyberbezpečnostním světě nejvíce bojuje?
V první řadě jde o útoky na zařízení či firmy za účelem udělat škodu nebo se na tom obohatit. Druhá oblast je shromažďování dat od uživatelů a jejich přeprodávání či využívání ke komerčním účelům. Třetí směr, kterým se nyní vydává také Avast, je ochrana identity. Souvisí s tím nedávná akvizice americké společnosti Evernym. Jednak jde o ochranu identity uživatele ve smyslu, že nikdo nemůže předstírat, že je vámi a vzal si na vaše jméno třeba půjčku, a jednak jde o prokázání vaší identity třetím stranám.
Zmíním několik příkladů. Když dnes prokazujete aplikací Tečka prodělané očkování, číšník v restauraci zjistí vaše plné jméno, přitom jde o údaj, který vůbec nepotřebuje vědět. Stejně tak firmy shromažďují spoustu citlivých údajů, včetně rodného čísla, ale reálně je nepotřebují. Existuje přitom velké riziko, že jsou tato data duplikovaná na více místech, a ve chvíli, kdy se útočník dostane k jednomu z nich, vaše data získá. Snažíme se být proto zprostředkovatelem mezi uživatelem a třetí stranou, kdy garantujeme prokázání vaší identity, aniž by třetí strana znala vaše jméno a další údaje o vaší osobě.
Tedy něco na princip bankovní identity, která se u nás zavádí?
Ano, ale bankovní identita je jen lokální příklad. Dobrý příklad je řešení identifikace při cestování, na kterém pracuje právě společnost Evernym, již jsme koupili. Když cestujete, musíte se identifikovat na několika různých místech. Je to spoustu kroků a velké zdržení, ale ve chvíli, kdy se prokážete jen na prvním místě a všichni si informaci předají, tak už pak všichni na letišti vědí, že jste ověřen a nemusíte ani ukazovat letenku. Systém již ví, že jste osoba, která cestuje z místa A do místa B, a celý chod letiště se urychlí.
Je dnes internet více, či méně bezpečný než třeba před 10 lety?
Vyvíjí se to. Velkým milníkem byla pandemie, která významným způsobem změnila, jak fungují firmy i jednotliví uživatelé. Velká část aktivit, která dříve probíhala přímo na pracovištích ve firmách, kde měli administrátoři přehled o dění v síti, se přesunula mimo. Firmám zkomplikovalo situaci, že zaměstnanci začali ve větší míře pracovat z domova. Vidíme tak velký nárůst útoků na uživatele, kteří pracují vzdáleně, protože bývají méně chránění, ale zároveň registrujeme, že se začali z těchto důvodů více instalovat antiviry a další ochranné systémy.
Počítám, že je třeba odlišovat svět firem a svět běžných zákazníků? Nebo to je stejné?
Typy hrozeb jsou velmi podobné. Buď se jedná o čistě technologický útok, nebo je to útok na chování, respektive neznalost uživatele. Velmi úspěšným a běžným útokem stále zůstává takzvaný phishing, kdy uživateli přijde notifikace nebo zpráva s požadavkem na vyplnění hesla či předání nějakých dat. Tváří se přitom jako zpráva od vaší banky či jiné instituce, které zpravidla důvěřujete. Jakmile uživatel informace vyplní, okamžitě je získává útočník, který je snadno zneužije. V takovou chvíli je jedno, zda je uživatel v práci, nebo doma.
Častým typem útoků je také takzvaný ransomware, kdy jde útočníkovi o monetizaci své aktivity tím, že způsobí uživateli odstranitelnou škodu a za její odstranění chce zaplatit výkupné (ransom). Například mu zašifruje počítač, a tak se nemůže dostat k osobním či firemním datům. Mnohdy uživatelům nezbývá nic jiného než zaplatit a doufat, že jim útočník data odblokuje.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.