O osudu Pietro Filipi se musí rozhodnout tento týden, říká Michal Mička. Módní značce došly peníze a hledá investora

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mickaInsider

Foto: C2H

Michal Mička, majitel módních značek Pietro Filipi a Kara

0Zobrazit komentáře

Rozhodující týden má před sebou Pietro Filipi. Módní značka balancuje nad propastí, a pokud se jí v nejbližších dnech nepodaří najít nového investora, který by ji zachránil, hrozí jí zánik. Módní byznys, do něhož spadá také trutnovská značka Kara, dostal s příchodem pandemie obrovskou ránu, počítá stamilionové dluhy a jeho majitel Michal Mička už ho bez nového partnera nedokáže zachránit.

„Pořád ještě vidíme světlo na konci tunelu. Myslím, že s vhodným investorem mohou obě firmy přežít, ale tlačí nás čas. V případě Pietro Filipi se musí stoprocentně rozhodnout do konce tohoto týdne. V případě Kary máme o trochu více času, ale i tam je situace vážná,“ přiznává v rozhovoru pro CzechCrunch Michal Mička.

Třiatřicetiletý podnikatel už nemá vlastní prostředky, jimiž by držel svůj módní byznys spadající do skupiny C2H při životě. V Pietro Filipi museli v lednu propustit na 80 zaměstnanců, kterým firma oznámila, že nemá peníze ani na jejich odstupné, a teď čekají Mičku a jeho kolegy klíčová jednání s potenciálními investory a také věřiteli ohledně bezprostřední budoucnosti.

„Je těžké říct, jaká je pravděpodobnost, že značky zachráníme. Vývoj je velmi dynamický, každý den se posouváme v úvahách a v jednáních,“ říká Mička, jehož módní byznys byl z velké většiny postaven na prodeji v kamenných pobočkách. Ty loni na dlouhé týdny zavřela pandemie koronaviru, a tak se celý byznys zásadně propadl.

„Přes veškeré úsilí, které zahrnovalo razantní snižování nákladů a přesuny do online prodejů, je zjevné, že společnosti pietro filipi, s.r.o. nezbývá než přistoupit k formálnímu řešení ekonomických obtíží a opřít se o zákonem nabízené nástroje v podobě insolvenčního řízení a reorganizace,“ psal v prosincovém dopisu věřitelům Mička.

michal-micka2

Foto: C2H

Michal Mička

Tehdy prý šéf skupiny C2H vyhodnotil, že ani v roce 2021 se nebude situace pro jeho módní byznys vyvíjet příliš dobře. Začátkem roku jsou obchody v Česku skutečně stále zavřené a zatím nikdo nedokáže odhadnout, jak dlouho ještě bude celá situace trvat. Proto padlo rozhodnutí, že bez nového investora a nutné reorganizace to dál nepůjde.

„Vyhodnotili jsme, že je nevyhnutelné jít na úrovni společností Pietro Filipi a Kara insolvenční cestou, aby se ozdravily a snížilo se jejich zadlužení, protože situace není taková, že by byly schopné uhradit své závazky v následujícím roce nebo letech. Zkrátka nevíme, co bude, ani to, jestli budou ty firmy schopné fungovat, i když budou bez dluhů,“ přemítá Mička.

V případě Pietro Filipi jde aktuálně o pohledávky v celkové výši kolem 105 milionů korun. Zhruba 65 milionů korun připadá na entitu Pietro Filipi Stores, která má smlouvy a závazky s pronajímateli, dalších 40 milionů pak připadá na Pietro Filipi s.r.o. Kara registruje závazky po splatnosti ve výši kolem 45 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ještě horší je situace u celé investiční skupiny C2H, kde jsou podle Mičky závazky za 850 milionů korun. Vzhledem k vysokému dluhu se zdá být nepravděpodobné, že by se mohla zachránit rovnou celá skupina, ale minimálně o přežití dvojice módních značek Michal Mička nyní bojuje. Činí tak z pronajaté místnosti v pražském coworkingu Spaces, jelikož byl nucen své firmy vystěhovat ze sídla v Karlíně a minulý týden odevzdal klíče.

Aktuálně by měli být v jednání o možném vstupu do Pietro Filipy či Kary dva investoři. Jednoho Mička odhalovat nechce, druhým je slovenská investiční skupina Aspin Jozefa Špirka, která již vlastní módní značku Otto Berg s pánským oblečením. Dohoda ale zatím na světě není a klíčový bude také postoj České spořitelny, jakožto jediného zajištěného věřitele, který bude mít v potenciální reorganizaci důležité slovo.

Zástupci České spořitelny nechtějí citlivé téma komentovat, ale věřitelů je logicky více. Michal Mička totiž rozvíjel svůj byznys i díky dluhopisům, kterých bylo dle jeho vyjádření jen pro C2H Retail Holding, zaštiťující módní byznys, prodáno za 117 milionů korun. Dalších přibližně 300 milionů korun se prodalo v dluhopisech na C2H Financial s.r.o. Mezi nezajištěné věřitele vedle majitelů dluhopisů patří také pronajímatelé či dodavatelé.

Musí to dávat smysl

Mička nevylučuje, že pokud by to mělo firmy zachránit, může z Pietro Filipi či Kary odejít úplně. Zatím však není jasné ani to, zda bude mít potenciální investor zájem zachraňovat obě značky najednou, nebo třeba jen jednu. V C2H nicméně od nákupu obou značek před necelými třemi lety pracovali na tom, aby vše sjednotili pod jednu střechu (od managementu přes IT až po logistiku) a mohli využívat vzájemných synergií pro úsporu nákladů i snazší růst a expanzi.

„Díky vstupu investora se může zachránit jen jedna firma, ale i s ohledem na jeden management a propojení těch firem by dávalo největší smysl, aby se podařilo zachránit obě. Nechceme ale Pietro Filipi a Karu držet při životě za každou cenu – musí to dávat smysl pro potenciálního investora, kterému to musí vycházet číselně, a musí to dávat smysl i všem věřitelům,“ říká Mička.

Koncem tohoto týdne by již měl s velkou pravděpodobností znát scénář, jakým se minimálně v případě Pietro Filipi vydá. Vše pak bude podléhat jednání s investorem, bankou i věřiteli o potenciální reorganizaci, pokud se vůbec s nějakým investorem domluví. Definitivně rozhodnuto by mělo být patrně v řádech týdnů. Kara má sice ranvej ještě o něco delší, a tak zatím nemusela propouštět své zaměstnance, ale příliš času ji taktéž nezbývá.

in20-boxed

Přečtěte si takéJe jich dvacet, jsou kreativní a inspirativní. Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit ČeskoJe jich dvacet, jsou kreativní a inspirativní. Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit Česko

Jisté je zatím jen to, že se nevyplní původní Mičkova vize, která byla v budování módního domu, do něhož se postupem času mohly přidat vedle Pietro Filipi a Kary i další značky (C2H již bylo také majitelem zastoupení značky Etam) a investicemi do společného rozvoje a synergií by se postavil životaschopný byznys.

V roce 2019 vykázal C2H Retail Holding, pod něhož spadá Pietro Filipi, Kara i francouzský Etam, v konsolidovaných tržbách 895 milionů korun. Konsolidovaná ztráta činila 62 milionů. Na prodejnách, které u Pietro Filipi i Kary tvořily přes 90 procent obratu, byly firmy podle Mičky schopné generovat kolem 150 milionů korun zisku. Pokud by nechtěl dál růst a expandovat, mohl se dle svých slov přiškrcením investic a dalších nákladů otočit vstříc profitabilitě.

Mičkova vize ale byla větší. O velkých plánech, jak prorazí s českou módou ve světě, hovořil před dvěma lety ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch. Místo zmíněných zhruba 900 milionů korun Mička plánoval, že by za pár let mohl i díky novým značkám v portfoliu generovat obrat třeba kolem 2,5 miliardy, což už by mohl být při plánované 15% EBITDA marži slušný byznys.

„Taková marže je v retailovém módním byznysu obvyklý benchmark. Věděli jsme, že bychom při obratu 2,5 miliardy korun byli schopní generovat 375 až 400 milionů provozního zisku. Měli jsme napočítané, jakou míru zadlužení v ten moment budeme mít, a vycházelo nám tam světlo na konci tunelu,“ popisuje Mička. Světlo profitability nakonec zhaslo dříve, než se módní vlak z Česka stačil rozjet – a je otázka, jestli se ještě vůbec rozjede.

CzechCrunch Jobs