O osudu Pietro Filipi se musí rozhodnout tento týden, říká Michal Mička. Módní značce došly peníze a hledá investora

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mickaInsider

Foto: C2H

Michal Mička, majitel módních značek Pietro Filipi a Kara

0Zobrazit komentáře

Rozhodující týden má před sebou Pietro Filipi. Módní značka balancuje nad propastí, a pokud se jí v nejbližších dnech nepodaří najít nového investora, který by ji zachránil, hrozí jí zánik. Módní byznys, do něhož spadá také trutnovská značka Kara, dostal s příchodem pandemie obrovskou ránu, počítá stamilionové dluhy a jeho majitel Michal Mička už ho bez nového partnera nedokáže zachránit.

„Pořád ještě vidíme světlo na konci tunelu. Myslím, že s vhodným investorem mohou obě firmy přežít, ale tlačí nás čas. V případě Pietro Filipi se musí stoprocentně rozhodnout do konce tohoto týdne. V případě Kary máme o trochu více času, ale i tam je situace vážná,“ přiznává v rozhovoru pro CzechCrunch Michal Mička.

Třiatřicetiletý podnikatel už nemá vlastní prostředky, jimiž by držel svůj módní byznys spadající do skupiny C2H při životě. V Pietro Filipi museli v lednu propustit na 80 zaměstnanců, kterým firma oznámila, že nemá peníze ani na jejich odstupné, a teď čekají Mičku a jeho kolegy klíčová jednání s potenciálními investory a také věřiteli ohledně bezprostřední budoucnosti.

„Je těžké říct, jaká je pravděpodobnost, že značky zachráníme. Vývoj je velmi dynamický, každý den se posouváme v úvahách a v jednáních,“ říká Mička, jehož módní byznys byl z velké většiny postaven na prodeji v kamenných pobočkách. Ty loni na dlouhé týdny zavřela pandemie koronaviru, a tak se celý byznys zásadně propadl.

„Přes veškeré úsilí, které zahrnovalo razantní snižování nákladů a přesuny do online prodejů, je zjevné, že společnosti pietro filipi, s.r.o. nezbývá než přistoupit k formálnímu řešení ekonomických obtíží a opřít se o zákonem nabízené nástroje v podobě insolvenčního řízení a reorganizace,“ psal v prosincovém dopisu věřitelům Mička.

michal-micka2

Foto: C2H

Michal Mička

Tehdy prý šéf skupiny C2H vyhodnotil, že ani v roce 2021 se nebude situace pro jeho módní byznys vyvíjet příliš dobře. Začátkem roku jsou obchody v Česku skutečně stále zavřené a zatím nikdo nedokáže odhadnout, jak dlouho ještě bude celá situace trvat. Proto padlo rozhodnutí, že bez nového investora a nutné reorganizace to dál nepůjde.

„Vyhodnotili jsme, že je nevyhnutelné jít na úrovni společností Pietro Filipi a Kara insolvenční cestou, aby se ozdravily a snížilo se jejich zadlužení, protože situace není taková, že by byly schopné uhradit své závazky v následujícím roce nebo letech. Zkrátka nevíme, co bude, ani to, jestli budou ty firmy schopné fungovat, i když budou bez dluhů,“ přemítá Mička.

V případě Pietro Filipi jde aktuálně o pohledávky v celkové výši kolem 105 milionů korun. Zhruba 65 milionů korun připadá na entitu Pietro Filipi Stores, která má smlouvy a závazky s pronajímateli, dalších 40 milionů pak připadá na Pietro Filipi s.r.o. Kara registruje závazky po splatnosti ve výši kolem 45 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ještě horší je situace u celé investiční skupiny C2H, kde jsou podle Mičky závazky za 850 milionů korun. Vzhledem k vysokému dluhu se zdá být nepravděpodobné, že by se mohla zachránit rovnou celá skupina, ale minimálně o přežití dvojice módních značek Michal Mička nyní bojuje. Činí tak z pronajaté místnosti v pražském coworkingu Spaces, jelikož byl nucen své firmy vystěhovat ze sídla v Karlíně a minulý týden odevzdal klíče.

Aktuálně by měli být v jednání o možném vstupu do Pietro Filipy či Kary dva investoři. Jednoho Mička odhalovat nechce, druhým je slovenská investiční skupina Aspin Jozefa Špirka, která již vlastní módní značku Otto Berg s pánským oblečením. Dohoda ale zatím na světě není a klíčový bude také postoj České spořitelny, jakožto jediného zajištěného věřitele, který bude mít v potenciální reorganizaci důležité slovo.

Zástupci České spořitelny nechtějí citlivé téma komentovat, ale věřitelů je logicky více. Michal Mička totiž rozvíjel svůj byznys i díky dluhopisům, kterých bylo dle jeho vyjádření jen pro C2H Retail Holding, zaštiťující módní byznys, prodáno za 117 milionů korun. Dalších přibližně 300 milionů korun se prodalo v dluhopisech na C2H Financial s.r.o. Mezi nezajištěné věřitele vedle majitelů dluhopisů patří také pronajímatelé či dodavatelé.

Musí to dávat smysl

Mička nevylučuje, že pokud by to mělo firmy zachránit, může z Pietro Filipi či Kary odejít úplně. Zatím však není jasné ani to, zda bude mít potenciální investor zájem zachraňovat obě značky najednou, nebo třeba jen jednu. V C2H nicméně od nákupu obou značek před necelými třemi lety pracovali na tom, aby vše sjednotili pod jednu střechu (od managementu přes IT až po logistiku) a mohli využívat vzájemných synergií pro úsporu nákladů i snazší růst a expanzi.

„Díky vstupu investora se může zachránit jen jedna firma, ale i s ohledem na jeden management a propojení těch firem by dávalo největší smysl, aby se podařilo zachránit obě. Nechceme ale Pietro Filipi a Karu držet při životě za každou cenu – musí to dávat smysl pro potenciálního investora, kterému to musí vycházet číselně, a musí to dávat smysl i všem věřitelům,“ říká Mička.

Koncem tohoto týdne by již měl s velkou pravděpodobností znát scénář, jakým se minimálně v případě Pietro Filipi vydá. Vše pak bude podléhat jednání s investorem, bankou i věřiteli o potenciální reorganizaci, pokud se vůbec s nějakým investorem domluví. Definitivně rozhodnuto by mělo být patrně v řádech týdnů. Kara má sice ranvej ještě o něco delší, a tak zatím nemusela propouštět své zaměstnance, ale příliš času ji taktéž nezbývá.

in20-boxed

Přečtěte si takéJe jich dvacet, jsou kreativní a inspirativní. Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit ČeskoJe jich dvacet, jsou kreativní a inspirativní. Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit Česko

Jisté je zatím jen to, že se nevyplní původní Mičkova vize, která byla v budování módního domu, do něhož se postupem času mohly přidat vedle Pietro Filipi a Kary i další značky (C2H již bylo také majitelem zastoupení značky Etam) a investicemi do společného rozvoje a synergií by se postavil životaschopný byznys.

V roce 2019 vykázal C2H Retail Holding, pod něhož spadá Pietro Filipi, Kara i francouzský Etam, v konsolidovaných tržbách 895 milionů korun. Konsolidovaná ztráta činila 62 milionů. Na prodejnách, které u Pietro Filipi i Kary tvořily přes 90 procent obratu, byly firmy podle Mičky schopné generovat kolem 150 milionů korun zisku. Pokud by nechtěl dál růst a expandovat, mohl se dle svých slov přiškrcením investic a dalších nákladů otočit vstříc profitabilitě.

Mičkova vize ale byla větší. O velkých plánech, jak prorazí s českou módou ve světě, hovořil před dvěma lety ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch. Místo zmíněných zhruba 900 milionů korun Mička plánoval, že by za pár let mohl i díky novým značkám v portfoliu generovat obrat třeba kolem 2,5 miliardy, což už by mohl být při plánované 15% EBITDA marži slušný byznys.

„Taková marže je v retailovém módním byznysu obvyklý benchmark. Věděli jsme, že bychom při obratu 2,5 miliardy korun byli schopní generovat 375 až 400 milionů provozního zisku. Měli jsme napočítané, jakou míru zadlužení v ten moment budeme mít, a vycházelo nám tam světlo na konci tunelu,“ popisuje Mička. Světlo profitability nakonec zhaslo dříve, než se módní vlak z Česka stačil rozjet – a je otázka, jestli se ještě vůbec rozjede.

Je jich dvacet, jsou kreativní a inspirativní. Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit Česko

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

in20-boxed

Foto: CzechCrunch

Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit Česko

0Zobrazit komentáře

Rok 2020. Rok plný solidarity a spolupráce. Rok plný těžkých zkoušek pro celou planetu. A také rok, kdy více než jindy platilo známé heslo „inovuj, nebo padni“. Na první pohled může tento výrok působit až příliš drsně, ale rok 2020 ukázal, že svět posouvají především ti, kteří se nezastaví a pořád vymýšlí, jak jít dál, i když jim zrovna padají klacky pod nohy. A právě ty jsme se rozhodli najít a ukázat v rámci našeho projektu Innovators 20.

Je jich dvacet. Jsou kreativní, inspirativní, úspěšní a v roce 2020 pomohli změnit nejen Českou republiku. Ve společném projektu CzechCrunche a Hospodářských novin nazvaném Innovators 20 jsme vybrali největší inovátory z byznysu, umění i akademické sféry a věříme, že pestrá dvacítka osobností ukazuje, že rok 2020 přinesl i mnoho dobrého.

Dvacítku inovátorů pomáhala z několika stovek nominací veřejnosti vybírat odborná porota, složená z výrazných postav tuzemské podnikatelské scény. „Inovace pro mě znamená novátorství, objevování a zlepšování. Krok do budoucnosti,“ říká módní návrhářka Liběna Rochová – a právě směrem kupředu jsme se díky našim laureátům posouvali.

Společně s Liběnou Rochovou zasedli v odborné porotě také investor Ondřej Fryc, majitel sklárny Lasvit Leon Jakimič, zakladatel Livesportu Martin Hájek, majitelka textilní značky Unuodesign Petra Plemlová, Martin Wichterle ze skupiny Wikov Industry, zakladatelka Frusacku Hana Fořtová, vědec Tomáš Mikolov a šéfka inovací ČSOB Michaela Lhotková.

in20web

Foto: CzechCrunch

Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit Česko

„Svět se mění a je fajn u toho být,“ říká Ladislav Trpák, který se mezi laureáty Innovators 20 objevuje mimo jiné za to, že loni se svými kolegy postavil vůbec první 3D tištěný v Česku a následně ho usadil na hladinu Vltavy. Budoucnost architektury a stavebnictví obecně navíc ukazuje i dalšími svými projekty. V jeho hlášce každopádně najdeme rysy i všech ostatních inovátorů v našem výběru, který najdete zde.

Chtějí měnit svět, hýří nápady a ovlivňují naše životy. Známá jména jako Tomáš Čupr, Josef Průša nebo Ondřej Krátký ukázala, že měnit sebe sama i společnost jde prakticky neustále, pokud máte ten potřebný drajv. „Tomáš Čupr se nebojí dělat odvážné věci. Hrne to na hraně a hrne to ve velkém. Je jednoznačně inovátorský Kandidát s velkým K,“ komentuje volbu zakladatele online supermarketu Rohlik.cz investor Ondřej Fryc.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obrovská vlna solidarity a snaha pomoci svými schopnostmi, když to je potřeba, se ukázala mezi tisíci dobrovolníky v rámci iniciativy Česko.Digital, jejíž ústřední postavou se po boku zakladatele Jakuba Nešetřila stala Eva Pavlíková. Měnit Česko k lepšímu si jako svou misi s kolegy stanovili už od začátku, ale v době pandemie jejich role nabývala na síle. A nebyli jediní.

David Miklas dal dohromady své četné zkušenosti z podnikání a v době nejvyšší nouze sestrojil z potápěčských masek netradiční ochranné vybavení pro zdravotníky, zatímco profesor Karel Roubík opodál s kolegy vyvíjel světově unikátní plicní ventilátor CoroVent. Ruku k dílu v obou projektech přiložil na dálku i David Procházka, přes jehož dárcovskou platformu Donio putovaly na konání dobra desítky milionů korun.

IT gympl, soběstačný dům i duševní zdraví

„Pandemie nás donutila být více sami se sebou, vrátit se k základním hodnotám a dala nám možnost přehodnotit své současné postoje a nastavení,“ říká Simona Zábržová, která se se svou společností Soulmio rozhodla věnovat duševnímu zdraví ve firmách, což je téma, které právě loňský rok akcentoval. Výrazněji se začala měnit také lékařská péče, u čehož nemohl chybět chirurg Tomáš Šebek, když i jeho služba uLékaře.cz začala ve velkém pronikat do firem.

Bezprecedentní proměny potkaly vzdělávací systém, v němž se nehledě na pandemii snaží měnit status quo Markéta Fibigerová a Vanda Horáčková Seidelová. První jmenovaná otevřela moderně laděné IT gymnázium a její kolegyně zase digitalizuje předškolní vzdělávání. Z nejmladší generace pak byla vidět také Jana Soukupová, která chce s iniciativou Youth, Speak Up motivovat mladé lidi, aby se nebáli promlouvat do klíčových debat o naší budoucnosti.

„Když jde o inovace, často se zapomíná na lidi z vědy, a to je hrozná škoda,“ říká jedna z porotkyň Hana Fořtová, a proto ani v našem výběru Innovators 20 vědci nechybí, naopak. Vedle Karla Roubíka byli vidět Jakub Maščuch se svou mikroelektrárnou na biomasu, Julie Dobrovolná a její boj proti stresu či Jan Lukačevič, který jednak balil energetické balíčky pro lékaře a také začal radit samotnému generálnímu tajemníkovi NATO.

partneri-in20-copy

Partneři Innovators 20

Stále silněji ve společnosti rezonuje také téma udržitelnosti, které si vzal za své Cyril Klepek. Jeho digitální odpadové tržiště Cyrkl pomáhá tisícovkám firem lépe nakládat s odpadem, který nemusí končit tam, kde nemá, a odnesl si za to nejen místo mezi největšími inovátory, ale také speciální cenu za udržitelné inovace od ČSOB, hlavního partnera Innovators 20. Dalšími podporovateli jsou společnosti Trask, Zásilkovna, SAS a Keboola.

Udržitelností žije také Pavel Podruh, který po letech příprav začal stavět vlastní soběstačný dům a ani pandemie ho v tom nezastavila. „Jak jsem si rok 2020 naplánoval, tak jsem ho také strávil. Z valné většiny tedy v montérkách na stavbě,“ usmívá se Podruh. Své plány pro rok 2020 naopak musel totálně překopat Jan Vlachynský, majitel legendárních brněnských barů.

Těžkou situaci však vzal věčně dobře naladěný Vlachynský jako příležitost a s kolegy rozjel hned několik nových aktivit, díky kterým ukázal možnou cestu i dalším lidem z gastrobyznysu, který prochází tvrdou zatěžkávací zkouškou. Ještě těsně před příchodem pandemie pak celé společnosti ukázala temnou stránku internetu, sociálních sítí a mladistvých režisérka Barbora Chalupová, když s Vítem Klusákem natočila dokument V síti, který po celé zemi zarezonoval jako máloco.

Kompletní přehled laureátů premiérového ročníku Innovators 20 najdeme na webu innovators20.cz. A pokud na podobné inovátory narazíte i v letošním roce, nebojte se nám váš tip zaslat!