Obchodní válka na TikToku. Čínské dupes se vydávají za luxusní značky a lákají Američany na levný nákup

Čínská taktika funguje a aplikace DHGate a Taobao, skrz které se napodobeniny prodávají, patří aktuálně mezi nejstahovanější v americkém App Storu.

tiktok

Foto: TikTok / Canva Pro

Čínští výrobci využívají chaosu okolo nových cel a zaplavili TikTok videi s napodobeninami luxusních značek

0Zobrazit komentáře

Na TikToku se otevřela nová fronta probíhající americko-čínské obchodní války. V posledních dnech se tam virálně šíří videa, která Američanům slibují možnost nakupovat luxusní zboží přímo od čínských výrobců – a za zlomek běžné ceny. Tvůrci videí tvrdí, že pracují ve stejných továrnách jako slavné značky, realita je ale většinově jiná. Nejedná se totiž o originály, ale o kvalitní napodobeniny, tedy takzvané dupes.

Vlna tohoto obsahu na TikToku přišla právě v době, kdy americká administrativa pod vedením Donalda Trumpa zavedla nová cla na čínské zboží ve výši až 145 procent. Zrušena má být i daňová výjimka pro zásilky pod 800 dolarů. Čínští dodavatelé tak zkoušejí oslovit americké zákazníky přímo – ještě než se clo reálně projeví v cenách.

Místo klasických e-shopů s napodobeninami proto teď vsadili na TikTok. Videa, která dodavatelé natáčí, často působí jako reálná expozé – ukazují záběry z továren i detaily šití z míst, kde mají vznikat produkty podobné těm od značek jako Lululemon, Louis Vuitton nebo Hermés. Zboží, které by běžně stálo stovky dolarů, tam pak nabízejí za pět až deset dolarů.

Watch on TikTok

Tvůrci do videí zároveň vkládají i přímé výzvy s tím, že pokud si lidé zboží nekoupí hned, bude brzy stát i víc než v jejich místním butiku. Některé z účtů dokonce nabízejí přímý kontakt přes WhatsApp nebo WeChat, aby uživatele nalákaly na rychlý a jednoduchý nákup.

A právě americké publikum na tento obsah reaguje nadšeně – některá videa mají miliony zhlédnutí a čínské aplikace jako DHGate nebo Taobao, které nákupy napodobenin umožňují, se vyšplhaly mezi nejstahovanější aplikace v místním App Storu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve videích se objevují lidé, kteří tvrdí, že jsou originálními výrobci známých značek. To ale zpochybňují i samotné brandy. Lululemon, který vyrábí sportovní oblečení, například v prohlášení uvedl, že s dotčenými továrnami nespolupracuje.

„Skuteční dodavatelé luxusních značek bývají vázáni smlouvami o mlčenlivosti a je tedy vysoce nepravděpodobné, že by veřejně vystupovali na sítích s firemními tajemstvími,“ uvedl pro CNN analytik Chao Tung ze Southamptonské univerzity.

Mnohem spíš se tedy jedná o napodobeniny vyráběné v továrnách, které nejsou napojeny na původní značky – i když používají podobné materiály nebo postupy. Některé výrobky tak ve finalé mohou být kvalitní, jiné naopak velmi nekvalitní. Právě v tom spočívá hlavní riziko: spotřebitel nemá totiž žádnou záruku, co mu přijde, a navíc může narazit na problémy s celním řízením nebo vrácením zboží.

Podle dalších odborníků jsou podobná videa pokusem využít zmatku kolem cel k prodeji duplikátů a vyvolání dojmu autenticity, který ale nemá reálný základ. Trend nicméně rezonuje i proto, že odhaluje, do jak velké míry jsou západní značky na čínských dodavatelských řetězcích závislé – ačkoliv finální kompletace probíhá v Evropě nebo Spojených státech, většina komponentů vzniká právě v Asii.

Dedoles je v restrukturalizaci – opět. Původní plán se ukázal jako příliš optimistický, přiznává majitel

Tentokrát jde o součást tzv. veřejné preventivní restrukturalizace, která má zajistit, že se Dedoles neocitne v insolvenci.

Peter BrejčákPeter Brejčák

jaroslav-chrapko-dedoles-1Insider

Foto: Jaroslav Chrapko

Zakladatel Dedolesu Jaroslav Chrapko

0Zobrazit komentáře

Byznysové trápení slovenského prodejce veselé módy Dedoles, který má výraznou pozici také v Česku, nadále pokračuje. Po přibližně dvou letech od momentu, kdy věřitelé společnosti schválili ozdravný plán, v úterý soud e-shopu oficiálně povolil tzv. veřejnou preventivní restrukturalizaci. Jde o proces na záchranu firem, které ještě nejsou v konkurzu, ale mají finanční problémy – s cílem odvrátit možné vyhlášení insolvence.

Jak na sociální síti LinkedIn napsal zakladatel a většinový majitel Dedolesu Jaroslav Chrapko, soud tento proces povolil na základě návrhu managementu. „Neměli jinou alternativu. Původní restrukturalizační plán se ukázal jako příliš optimistický,“ komentoval Chrapko, jenž se z aktivního vedení firmy stáhl koncem roku 2022 a z pozice ředitele ji ozdravným procesem provádí jeho nástupce Ján Cifra.

Chrapko ale zdůraznil, že Dedoles funguje. „Platíme závazky, dodržujeme plán restrukturalizace. Ale situace na trhu je tvrdá. Po zlepšení v roce 2023 (pozitivní EBITDA, tedy zisk před zdaněním, úroky a odpisy) přišel nájezd čínských e-shopů, který nás zasáhl naplno,“ napsal s tím, že jde o jeho osobní myšlenky, ne oficiální stanovisko firmy.

Dedolesu se tak pod tlakem, kdy českou e-commerce výrazně ovlivňují zejména aktivity čínského tržiště Temu, nedaří přinášet inovace, jež by mu pomohly zlepšit hospodářské výsledky. „Negenerujeme dostatek zisku na pokrytí budoucích splátek restrukturalizace, navzdory tomu, že se ve firmě dělá hodně skvělých aktivit. A to je problém,“ pokračoval Chrapko.

Management proto požádal o veřejnou preventivní restrukturalizaci, což je nástroj, jak předejít problémům s cash flow. „Cílem je poskytnout dlužníkům dostatečný prostor pro účinnou, efektivní, rychlou a transparentní preventivní restrukturalizaci v rané fázi, kdy úpadek „hrozí“. A zabránit tak tomu, aby se dlužník dostal do úpadku a byl řešen v některém z insolvenčních řízení,“ vysvětluje proces slovenské ministerstvo spravedlnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dnes víme, že původně naplánované splátky staré restrukturalizace bychom bez radikálního zlepšení ekonomických výsledků firmy nedokázali splnit. Čekat na zázrak by byl hazard,“ doplnil Chrapko, podle nějž již Dedoles aktuálně splatil přes dvacet procent starých dluhů. Jejich původní výše přesahovala hranici půl miliardy korun.

Dnes čtyřiatřicetiletý podnikatel zakládal módní e-shop známý zejména díky barevným ponožkám a zpívajícím křečkům v reklamách v roce 2011. Nejrychlejší růst Dedoles zaznamenal během pandemie, kdy mezi lety 2019 až 2021 v tržbách vyrostl ze 400 milionů na 2,3 miliardy korun. Následně ale bojoval s propady poptávky, propouštěním i neschopností platit pohledávky. I z těchto důvodů Chrapko koncem roku 2022 předal vedení Jánu Cifrovi, pod kterým věřitelé firmě schválili ozdravný plán a jenž e-shop v podstatě obrátil vzhůru nohama.

Jak Chrapko popsal začátkem letoška ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch, sám po odchodu z aktivního řízení bojoval s psychickými i emočními problémy. „Když se firma dostala do potíží, byl to pro mě impuls věnovat se osobním otázkám, kterým jsem se dlouhodobě vyhýbal,“ přiznal s tím, že si prý neuvědomoval, že není spokojený, a musel se opět postavit na nohy.

Aktuálně prý přitom zvažuje, že se do firmy vrátí. „Po tvrdém dopadu na dno jsem začal znovu tvořit. Poučil jsem se ze všech těžkých a brutálně drahých chyb, které jsem udělal. Ty měly zničující dopad nejen na společnost Dedoles a na mě, ale i na mnoho dalších firem,“ napsal na LinkedInu s tím, že s Cifrou probírají možnost návratu do aktivnější role. „Tentokrát jako inovátora a zejména člověka zodpovědného za produkty,“ dodal.