Obchodní válka na TikToku. Čínské dupes se vydávají za luxusní značky a lákají Američany na levný nákup
Čínská taktika funguje a aplikace DHGate a Taobao, skrz které se napodobeniny prodávají, patří aktuálně mezi nejstahovanější v americkém App Storu.
Na TikToku se otevřela nová fronta probíhající americko-čínské obchodní války. V posledních dnech se tam virálně šíří videa, která Američanům slibují možnost nakupovat luxusní zboží přímo od čínských výrobců – a za zlomek běžné ceny. Tvůrci videí tvrdí, že pracují ve stejných továrnách jako slavné značky, realita je ale většinově jiná. Nejedná se totiž o originály, ale o kvalitní napodobeniny, tedy takzvané dupes.
Vlna tohoto obsahu na TikToku přišla právě v době, kdy americká administrativa pod vedením Donalda Trumpa zavedla nová cla na čínské zboží ve výši až 145 procent. Zrušena má být i daňová výjimka pro zásilky pod 800 dolarů. Čínští dodavatelé tak zkoušejí oslovit americké zákazníky přímo – ještě než se clo reálně projeví v cenách.
Místo klasických e-shopů s napodobeninami proto teď vsadili na TikTok. Videa, která dodavatelé natáčí, často působí jako reálná expozé – ukazují záběry z továren i detaily šití z míst, kde mají vznikat produkty podobné těm od značek jako Lululemon, Louis Vuitton nebo Hermés. Zboží, které by běžně stálo stovky dolarů, tam pak nabízejí za pět až deset dolarů.
Watch on TikTok
Tvůrci do videí zároveň vkládají i přímé výzvy s tím, že pokud si lidé zboží nekoupí hned, bude brzy stát i víc než v jejich místním butiku. Některé z účtů dokonce nabízejí přímý kontakt přes WhatsApp nebo WeChat, aby uživatele nalákaly na rychlý a jednoduchý nákup.
A právě americké publikum na tento obsah reaguje nadšeně – některá videa mají miliony zhlédnutí a čínské aplikace jako DHGate nebo Taobao, které nákupy napodobenin umožňují, se vyšplhaly mezi nejstahovanější aplikace v místním App Storu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVe videích se objevují lidé, kteří tvrdí, že jsou originálními výrobci známých značek. To ale zpochybňují i samotné brandy. Lululemon, který vyrábí sportovní oblečení, například v prohlášení uvedl, že s dotčenými továrnami nespolupracuje.
„Skuteční dodavatelé luxusních značek bývají vázáni smlouvami o mlčenlivosti a je tedy vysoce nepravděpodobné, že by veřejně vystupovali na sítích s firemními tajemstvími,“ uvedl pro CNN analytik Chao Tung ze Southamptonské univerzity.
Mnohem spíš se tedy jedná o napodobeniny vyráběné v továrnách, které nejsou napojeny na původní značky – i když používají podobné materiály nebo postupy. Některé výrobky tak ve finalé mohou být kvalitní, jiné naopak velmi nekvalitní. Právě v tom spočívá hlavní riziko: spotřebitel nemá totiž žádnou záruku, co mu přijde, a navíc může narazit na problémy s celním řízením nebo vrácením zboží.
Podle dalších odborníků jsou podobná videa pokusem využít zmatku kolem cel k prodeji duplikátů a vyvolání dojmu autenticity, který ale nemá reálný základ. Trend nicméně rezonuje i proto, že odhaluje, do jak velké míry jsou západní značky na čínských dodavatelských řetězcích závislé – ačkoliv finální kompletace probíhá v Evropě nebo Spojených státech, většina komponentů vzniká právě v Asii.