Obchodníky jde nabírat i přes Facebook aneb co dělat, když pracovní portály nefungují, píše šéf Prodatoru
Michal Mikulášek, zakladatel společnosti Prodator
Nové posily hledají všichni. Podíl nezaměstnaných osob se v České republice dál pohybuje pod čtyřmi procenty a pracovní trh je dlouhodobě vybrakovaný. Najít člověka v podstatě na libovolnou pozici není vůbec jednoduché, ať už se věnujete vývoji aplikací, stavíte domy, nebo vyrábíte čokoládu. Většina firem každopádně potřebuje dobré obchodníky a i těch je málo. Firmy jsou zoufalé, protože pracovní portály fungují čím dál méně.
V pražské společnosti Prodator, která se specializuje na HR marketing a generování kvalifikovaných leadů na pracovní pozice, proto svým klientům doporučují, aby se zaměřili na Facebook. Právě tam lze prý objevit posily, které firmy neúspěšně hledají jinde, a zakladatel Prodatoru Michal Mikulášek v komentáři pro CzechCrunch popisuje, jak na to. Jeho firma za poslední rok dokázala přinést přes 10 tisíc kvalifikovaných leadů a obsadit přes 300 obchodních pozic.
***
Ptáte se, proč fungují pracovní portály čím dál tím méně? Kromě toho, že nám to dnes a denně říkají klienti do telefonu, tak z logiky věci – co by dělal kvalitní obchodník na pracovním portálu? Kvalitní obchodníci někde prodávají, vydělávají a nemají čas si upravovat CV a rozhlížet se. Spíše je přetáhne klient, bývalý kolega nebo osloví někdo známý s nějakou nabídkou obchodní příležitosti. Jinými slovy doporučení.
Musíte se proto sami sebe zeptat – za jakých okolností se obchodník stane nezaměstnaný? Neplnil své cíle? Byl neetický? Odpověď jen těžko zjistíte. To stejné platí také o jiných pracovních pozicích, které obsazujeme. Kvalitní lidé pracují pravděpodobně pro vaši konkurenci.
Pokud vám dosud pracovní portály nefungovaly, přestaňte na nich inzerovat, protože to dělá každý a konkurence je na nich vysoká. Zkuste místo toho využít platformy Facebooku, na které bylo v roce 2020 v Česku přes pět milionů uživatelů. Tedy prakticky všichni vaši potenciální kandidáti.
Největší chyba v rámci HR marketingu
Dělat HR marketing je důležité. Největší chyba však je opakovat stále dokola ty stejné činy a očekávat různé výsledky. Pokud vám nefunguje náborová strategie, tedy že jste dvakrát po sobě nesplnili své cíle nastavený pro daný kvartál, co se týká náboru, tak je potřeba hledat jiné cesty.
Nejinovativnější firmy je hledají ještě dříve, než jsou potřeba. Nechtějí čekat, až něco přestane fungovat, a hledají další cesty. Jinými slovy největší chyba je nemít spočítané klíčové ukazatele jako cost-per-hire (náklad za nástup) a cost-per-succesful-hire (náklad za úspěšný nástup). Spočítáte je jednoduše – vezmete všechny náklady na nábor a vydělíte počtem nástupů za nějaké období. Nejlépe za kvartál.
Základem je řídit nábor přes čísla a fakta, nikoliv přes pocity manažera nebo HR. Pokud jste si spočítali váš náklad za úspěšný nástup a víte, že je špatný, logicky se musíte ptát – jak ho můžu zlepšit? Tady platí zlaté pravidlo tří. Potřebujete konkurenceschopnou pracovní nabídku pro potenciální obchodníky, dobrého manažera a dostatek kvalitních leadů na danou pozici.
Dobrá nabídka záleží obor od oboru a musí se vždy nastavovat individuálně. Obchodníci každopádně nejvíce slyší na zajímavé obchodní propozice (USP). Například: „Cílem vaší práce je udělat co nejvíce auditů u klientů, kteří vlastní e-shop, a vypočítat jim, kolik měsíčně by ušetřili nebo případně vydělali tímto řešením.“ Každý obchodník chce dělat něco, co má jasný záměr, který jednoznačně vydělává klientovi peníze a ideálně je unikátní.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.