Oblíbené Mapy.cz už nejsou jen zdarma. Za roční poplatek mají neomezené offline mapy a další funkce
Seznam pokračuje v částečném zpoplatňování svých služeb. Poprvé bude možné pořídit prémiovou verzi jeho populární mapové aplikace.
V západním světě hrají prim v navigacích Google Mapy nebo Waze, v Česku jim ale zdatně konkurují Mapy.cz, za nimiž stojí tuzemská internetová jednička Seznam. V hlavní sezoně má Mapy.cz používat až 4,8 milionu lidí, kteří je už nemají zdaleka jen pro turistiku, v čemž byly vždy velmi silné, ale také třeba pro navigování v autě. Dosud byla celá aplikace zdarma, nyní Seznam spouští placenou verzi, v rámci které uživatelům nabídne několik nástrojů navíc. Bezplatné Mapy.cz by ale měly nadále nabízet většinu funkcí, které pro běžnou navigaci dostačují.
Dlouho bylo zvykem, že prakticky všechny služby od Seznamu jsou zdarma. Firma stavěla na své masivní uživatelské základně, které následně zobrazovala reklamu. Tento výdělečný model však začíná dostávat trhliny s tím, jak regulátoři stále více tlačí na omezování sledování uživatelů a sbírání jejich dat. Na tom je přitom postavena úspěšnost internetové reklamy. Seznam se tak snaží hledat nové způsoby monetizace svých služeb a po možnosti připlatit si za jeho weby bez reklam nyní přichází s placenou verzi svých Map.
„Seznam poskytoval dlouhá léta své služby zdarma včetně aplikace Mapy.cz. Mohl si to dovolit primárně proto, že miliardové investice do jejich vývoje a inovace byly financovány z reklamy, převážně té cílené. S ohledem na měnící se digitální trh i chování uživatelů je ale výše zmíněný model neudržitelný. Proto se Seznam, stejně jako jiné subjekty na tuzemském i zahraničním trhu, snaží hledat vhodná řešení. Nabízet pokročilé funkce za poplatek může být jedno z nich. Avšak základní verze našich Map bude zdarma,“ vysvětloval v květnu Seznam v později smazaném příspěvku na síti X.
Firma zároveň tehdy ještě nechtěla uvádět bližší informace, jak má placená verze populární mapové služby vypadat. Nyní prozradila, v jaké podobě Mapy.cz Premium odstartují. Pro české uživatele budou k dispozici za 249 korun ročně a nabídnou několik exkluzivních funkcí. Češi a Slováci navíc dostanou výhodnější cenu.