Obnošené vraťte, vyrobíme z něj nové. Ostravský startup mění módní zvyklosti a spouští první cirkulární kolekci oblečení

Filip HouskaFilip Houska

nilmore-1-2

Foto: Nilmore

Mikuláš Hurta, zakladatel ostravské firmy Nilmore

0Zobrazit komentáře

Módní průmysl patří k největším znečišťovatelům planety. Na vině je především levné, nepříliš kvalitní oblečení, které vydrží jednu sezónu a pak se vyhazuje. Říká se tomu „fast fashion“. Na opačném konci horizontu stojí takzvaná pomalá móda, která je založena na přesném opaku – tedy na dražším, avšak kvalitnějším oblečení, které déle vydrží. A pokud je vyrobeno z udržitelných, recyklovatelných materiálů, je jeho ekologický rozměr ještě větší. Na tom staví český startup Nilmore.

Ostravský projekt, za kterým stojí Mikuláš Hurta, chce lidem nabídnout další alternativu, jak se dobře oblékat, ale zároveň se snažit být v souladu s přírodou. Gró jeho byznysu je založeno na takzvaném cirkulárním oblečení, kdy zákazník po nějaké době vrátí obnošený, již nepotřebný kousek zpět do oběhu tak, že ho donese na jedno ze sběrných míst Nilmoru nebo zašle poštou k recyklaci. Nilmore pak z vyřazeného kusu přes speciální proces udělá nové oblečení.

„Seděl jsem v ředitelském křesle lakovny letadel IAC, kde jsem si časem uvědomil, že člověk stráví třetinu života v práci, a proto se vyplatí tuto práci přetvořit v něco společensky a ekologicky užitečného,“ popisuje Mikuláš Hurta pro CzechCrunch motivaci, která následně vedla k založení firmy Nilmore. „Módní průmysl mi byl vždy blízký,“ dodává.

Svůj startup založil už před třemi lety, ale až letos spustili pod značkou Nilmore první kolekci. Úvodní dva roky totiž tým ve spolupráci s univerzitními vědci strávil výzkumem a vývojem nového textilního materiálu a jeho recyklace. Jedná se o cPLA, tedy takzvanou cirkulární kyselinu poly-mléčnou.

hurta-1

Foto: Nilmore

Mikuláš Hurta pro výrobu oblečení vybral materiál cPLA

„Jde o biopolymer, který se získává z kukuřice nebo cukrové třtiny. Patří do skupiny tzv. bio-based materiálů stejně jako tencel, viskóza nebo modal,“ objasňuje Hurta. Jen pro upřesnění se tedy nejedná vyloženě rostlinný materiál, nýbrž bioplast s vlastnostmi, které se mohou uplatnit napříč odvětvími.

Jak Hurta uvádí, samotný vývoj materiálu se tým snažil rozdělit na dvě části – textilní (aby zjistil, jak z materiálu PLA dělat látky) a recyklační pro zajištění optimální recyklace. „Jde o specifické oblasti biopolymerního inženýrství, proto jsme navázali spolupráci s odborníky z Nizozemska i brněnského VUT,“ doplňuje šestadvacetiletý rodák z Ostravy.

Právě s tímto materiálem chtěl Nilmore vstoupit na trh, kde by prodával módu přímo koncovým zákazníkům. V angličtině se tomuto postupu říká B2C, respektive business-to-customer. A pracoval na tom, aby se tak stalo co nejdřív. Jenže pak přišel covid, který plány změnil – a podle dnešního zpětného zhodnocení od Hurty k lepšímu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během náročných koronavirových dní si tým uvědomil, že potenciál cirkulární módy nemusí stát pouze na vlastní kolekci, ale také na spolupráci s ostatními značkami. Začátkem letošního roku se proto primárně začal zaměřovat na obchod s jinými byznysovými partnery, nikoliv přímo koncovými zákazníky. A šlo to dobře.

„Do dnešního dne jsme navázali okolo třiceti různých partnerství. Některým firmám vyrábíme přímo finální oděvy dle jejich požadavků, jiným zase poskytujeme látky z našeho cirkulárního materiálu. Díky tomu jsme od začátku roku dosáhli obratu okolo půl milionu korun, tudíž jsme získali důležité finance k tomu, abychom mohli podpořit i naši očekávanou módní kolekci,“ dodává Hurta.

Zlomové září

S příchodem září Nilmore vstoupil do měsíce, který může firma považovat za zlomový. Před několika dny Hurtův tým spustil e-shop, na kterém nabízí první dva produkty podzimní kolekce, a to dámský kardigan a pánský svetr. Kompletní kolekci pak pokřtil na festivalu udržitelné módy Slou Days v Praze a do prodeje ji celou uvede postupně během následujících měsíců.

nilmore-1-1

Foto: Nilmore

První kusy pánské a dámské kolekce značky Nilmore

Na tomto festivalu Nilmore vyhrál mimo jiné prestižní soutěž Kamily Boudové S Brand 2021, která doporučuje udržitelné značky módy, obuvi či kosmetiky. Od roku 2022 chce ostravský startup najet na systém půlročních kolekcí. Cílem je nabízet cenově relativně dostupné oblečení, které nijak zvlášť nezatěžuje životní prostředí a není jen produktem „greenwashingu“, kdy si firmy na udržitelnost pouze hrají.

„Nejhorší dopady na planetu má u každého oblečení pěstování či výroba surovinového zdroje a děj po vyhození. Díky cirkularitě se surovinové zdroje šetří a konec života je řešen recyklací. Díky tomu a dalším vlastnostem materiálu cPLA dosahují naše produkty velmi nízkých environmentálních dopadů,“ objasňuje Hurta.

„Současně zákazník nemusí nutně omezovat spotřebu, jelikož nošením našeho oblečení (a jeho vracením) prakticky ničím neplýtvá,“ pokračuje Hurta a naráží na další bod cirkulárních plánů Nilmoru. Řeč je o sběrných místech, v rámci kterých zákazníci mohou oblečení značky Nilmore vracet, aby je tým následně sesbíral, poslal na recyklaci a získal recyklát, který znovu zvlákní.

nilmore-2

Foto: Nilmore

U oblečení značky Nilmore bude převládat minimalistický design

Na začátek má Nilmore těchto sběrných míst, které Hurta trefně nazývá jako „cirkulární Zásilkovny“, dvanáct, a to napříč celou republikou – od Chebu přes Prahu, Brno, Olomouc až po Ostravu. V centru domovské Ostravy mimo jiné budují i showroom, který bude zároveň sloužit jako komunitní místo pro lidi se zálibou v udržitelnosti a cirkulární ekonomice.

„Na rekonstrukci prostor, kde bude stát náš showroom, padne i část ze soukromé investice ve výši 4,5 milionu korun, kterou jsme obdrželi. Co se ale financování týče, dost z toho plyne z našich obratů, vlastních kapes a odměn z vývojových projektů, kterých jsme se účastnili,“ říká Hurta, jehož startup zaujal i porotu letošní soutěže Vodafone Nápad roku, kde vyhrál Speciální cenu Arch Summit Award.

Nyní chce Nilmore pokračovat ve svých nastavených plánech, ale už teď samozřejmě vnímá budoucnost. Jednou z novinek, které chystá, je i uvedení dalších dvou nových cirkulárních materiálů, jež – stejně jako cPLA – budou mít za dopad ve výsledku nižší spotřebu vody, menší uhlíkovou stopu a nulový odpad. Nejprve ale chce na trhu usadit materiál cPLA a zároveň dostatečně vysvětlit běžným zákazníkům, co to vůbec cirkulární móda je a jak funguje.

„Nevýhoda je v novosti materiálu – oděvní průmysl je z podstaty velmi tradiční a je zapotřebí zákazníky důkladně seznámit s naším novým materiálem. Je to běh na dlouhou trať, ale pozitiva vidíme již nyní,“ zakončuje Hurta.

Nespresso přináší do Česka nový kávovar a kapsle. Připravíte z nich espresso i překapávanou kávu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nespresso-vertuo0

Foto: Nespresso

Nespresso Vertuo umí připravit kávu různých velikostí

0Zobrazit komentáře

Zapnete stroj, vložíte do něj hliníkovou kapsli a během pár desítek sekund už se v hrnku zrcadlí třeba lahodné espresso. Takový způsob přípravy kávy dnes již zajišťuje mnoho výrobců, ale průkopníkem mezi nimi je společnost Nespresso, která teď do České republiky a na Slovensko přináší nový systém. Jmenuje se Vertuo a jeho specializací je příprava oblíbeného nápoje ve vícero velikostech, včetně těch největších.

Systém Vertuo není na trhu žádnou novinkou. Nespresso s ním dle svého vyjádření dlouhodobě boduje v mnoha zemích Severní Ameriky, Evropy a Asie, a tak s ním nyní přichází i k nám. Nespresso totiž tvrdí, že téměř 80 procent konzumentů v Česku preferuje větší šálek kávy, když den začíná s nápojem o objemu více než 180 mililitrů. A právě na to je systém Vertuo v čele s novým kávovarem i kapslemi stavěný.

„Zavedením systému Vertuo rozšiřujeme možnosti přípravy kávy v domácnosti. Nabízíme větší kávy, u nichž nijak neslevujeme z chuti nebo výjimečné kvality, jež od každého šálku Nespresso očekáváte. Milovníci kávy tak budou moci objevovat kávy různých velikostí od espressa (40 ml) po karafu (535 ml) ve stylu překapávané kávy, která je jako stvořená pro sdílení kávových momentů,“ říká Pavla Marková, coffee ambasadorka společnosti Nespresso.

nespresso-vertuo2

Foto: Nespresso

Nespresso Vertuo umí připravit i karafu ve stylu překapávané kávy

Také v systému Vertuo sází Nespresso na tradiční hliníkové kapsle, které však mají trochu jiný tvar, než jsme dosud byli zvyklí v tuzemsku potkávat. Jednotlivé kapsle mají jinou velikost s ohledem na to, jak velký objem kávy chcete připravit, přičemž samotný kávovar požadovaný objem rozpozná díky čárovému kódu na jejich obalu. Vždy tak stačí stlačit jedno tlačítko a kávovar si sám upraví parametry louhování.

Kávovar Vertuo Next, který bude v České republice i na Slovensku k dostání, umí připravit kávy pěti různých velikostí. Od klasického espressa (40 ml) či jeho dvojité dávky se můžete dostat přes Gran Lungo (150 ml) a Mug (230 ml) až po Carafe Pour-Over Style (535 ml), tedy karafu ve stylu překapávané kávy. Nespresso přitom bude k jednotlivým formám přípravy nabízet několik druhů kapslí, celkem třiatřicet.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

radek-pilar2

Přečtěte si takéChyběla mu solidní dlouhá trika, tak na nich postavil módní značkuVšude frčí oversize, ale co my? Dlouhánovi z Brna chyběla trika, co by mu sedla, tak je začal vyrábět

Zatímco kávovar Vertuo Next, jehož cena začíná na 3 990 korunách, bude k dostání také u vybraných maloobchodních partnerů Nespressa, samotné kapsle bude švýcarská firma nabízet výhradně prostřednictvím svých distribučních kanálů, tedy kamenných obchodů a e-shopu. Nedávno ostatně Nespresso ukončilo spolupráci s online supermarketem Rohlik.cz, kde své kapsle několik měsíců nabízelo, ale nakonec se rozhodlo zůstat u vlastního exkluzivního prodeje.

Nespresso se snaží u svých produktů dál dbát na ochranu planety, a tak samotné kávovary dodává v recyklovatelném balení vyrobeném z 95 procent z recyklovaného materiálu, který obsahuje recyklovaný papír a kompostovatelnou kartonáž z kukuřičného a bramborového škrobu. Navíc dbá na recyklaci hliníkových kapslí. I ty již začala vyrábět z většiny z recyklovaného hliníku, čímž se snaží uzavřít cirkulární okruh. Cena samotných kapslí Vertuo bude o několik korun dražší než u stávajících kapslí.