Obnovené hodiny jako restart Florence. Místo na pomezí Prahy 1 a 8 se začne před ciferníky měnit

Původní hodiny toho viděly už hodně. Teď se na Florenc vrátila replika a dozajista toho také zažije dost. V plánu je proměna celé pražské části.

Eliška NováEliška Nová

hodiny

Foto: Facebook Zdeněk Hřib

Ikonická plastika hodin na Floreci

0Zobrazit komentáře

Možná vám až doteď na pražské Florenci něco chybělo, ale nevěděli jste přesně, co to je. Na přelomu roku to začalo být jasné. Unikátní hodiny, které zdobily Florenc několik desítek let, před třemi lety zmizely. Před vestibul metra se vrátila nejdřív hlavní konstrukce, pak i zbytek ikonické plastiky.

Dílo akademického sochaře Rudolfa Svobody stálo na Florenci už od roku 1985. Na vrcholu má kulaté ručičkové hodiny, níž pak tabulku se světovým časem, který ukazují hodiny překlápěcí. Kouknete se a vidíte, kolik je zrovna v Káhiře, Moskvě, Bombaji, Šanghaji, Tokiu, Sydney, San Francisku, New Yorku a v Londýně.

„Původní dominanta už byla v havarijním stavu. Do čtyřicet let staré konstrukce zatékalo, takže došlo k jejímu nenávratnému poškození,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Opravu plastiky si vzala na starost městská společnost Technologie hlavního města Prahy. Byť zachránit už se ji celou nepodařilo.

Ocelová, dvanáct metrů vysoká a pět tun těžká konstrukce byla poškozená tak, že by její oprava byla nákladnější než vytvoření repliky. A tak se právě k tomu Praha uchýlila. Přesná kopie vznikla v zámečnické firmě Kovo Lang v Jaroměřicích nad Rokytnou. Do Prahy pak konstrukce cestovala v jednom kuse jako nadměrný náklad.

„Na zhotovení repliky se musel připravit nový projekt a vypsat veřejná zakázka, což výrazně posunulo i původní plán realizace,“ uvedl předseda představenstva společnosti Technologie hlavního města Prahy Tomáš Jílek. Vyrábět se nakonec začalo až letos v květnu, hotová byla na přelomu září a října, kdy se také vrátila na Florenc, ale zatím bez hodin.

Ukazatele času, a to jak kulaté, tak i překlápěcí, repasovala pražská firma Elektročas. Zajímavostí je, že právě tahle firma stojí i za výrobou původní tabule světového času. S repasí hodin ale musel pomoci bývalý zaměstnanec, který už je v důchodu, protože podobné strojky se už dlouho nevyrábí, a seřídit je tak dokáže jenom pamětník.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na konci roku se vše zkompletovalo, položila se dlažba. Hodiny zůstanou dominantou Florence, která se ale začne před ciferníky pomalu měnit. V současnosti zde probíhá rekonstrukce stropní desky v části metra, na jejímž konci by mělo metro dostat další světelnou instalaci.

Mnohem větší budou ale změny ve veřejném prostoru, které by se měly začít odehrávat podle urbanistické soutěže Florenc 21. Tu vyhrálo na konci roku 2021 architektonické studio Unit architekti, kteří navrhují mimo jiné i vznik nové ulice, která by měla vést za Muzeem města Prahy.

Ulicí by se mělo být možné dostat tam, kde končí Seifertova a začíná Husitská ulice na Žižkově a měla by se stát novou městskou třídou s obchody, byty a kancelářemi. Zároveň by na Florenci měl vzniknout také park a změnit by se mělo také autobusové nádraží, které nyní celé vlastní společnost Penta, jež ho na konci loňského roku odkoupila od ČSAD Praha holding. I ta má s Florencí velké plány, je také například vlastníkem zdejšího obchodu Billa.

Podívejte se, jak bude vypadat nové letiště v Kambodži. Velmi se podobá chystanému pražskému hlaváku

Dřevěná konstrukce vycházející z lidové slovesnosti Kambodže připomíná nový návrh pražského hlavního nádraží. Ten se naopak inspiruje secesí.

Eliška NováEliška Nová

nove-letiste-v-kambodzi-6

Foto: Foster + Partners

Nové letiště v Kambodži podle návrhu britského studia Foster + Partners

0Zobrazit komentáře

Asi dvacet kilometrů od centra města Phnompenhu, své metropole, buduje Kambodža mezinárodní letiště Techo. Návrh čerpá inspiraci z jedné z nejstarších civilizací na světě, lidové slovesnoti a reaguje na tropické klima. Pro našince je zajímavý především proto, že se až nápadně podobá návrhu od Henning Larsen Architects, který dánské studio připravilo pro nové pražské hlavní nádraží.

S novým letištěm v zemi na jihu Asie ovšem Dánové nemají nic společného. V soutěži na jeho podobu totiž uspělo britské studio Foster + Partners. Ti kromě masterplanu celého letiště navrhli také budovu terminálu, která má dřevěnou střechu.

„Střecha, která je podepřená konstrukčními stromy o rozpětí 36 metrů, je lehká ocelová mřížková skořepina s inovativním stíněním, které filtruje denní světlo a osvětluje rozsáhlý prostor terminálu. Ten je navržen tak, aby byl dobře čitelný v lidském měřítku, a proto jsou v něm minimální změny úrovní a výhledy na odbavovací plochu,“ popisuje Foster + Partners, podle kterého jsou interiérové materiály teplé a příjemné a evokují kambodžskou lidovou slovesnost současným způsobem.

„Design terminálu, inspirovaný historií a stavebním dědictvím Kambodže, je moderním ztělesněním kambodžské kultury. Střecha terminálu je výrazem lehkosti a přirozené modularity a slouží jako symbolická brána pro každého cestujícího,“ uvedl vedoucí partner architektonického studia Nikolaj Malsch.

Podobný postup zvolili i dánští architekti, kteří navrhli dřevěnou konstrukci k nové odbavovací hale v soutěži na budoucí podobu pražského hlavního nádraží. Henning Larsen zvolil otevřený prostor, který se ale dá při nepříznivém počasí v úrovni vchodu do metra uzavřít.

Nekrytá tak zůstává jen malá část haly. Ta je zároveň schovaná pod speciální folií, takže jsou lidé uvnitř i venku chráněni například před deštěm. Střecha by měla zasahovat i nad novou tramvajovou zastávkou, jež má vzniknout přímo před odbavovací halou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

ecomail

Přečtěte si takéE-mailing táhne byznys. Co spojuje 3 e-shopy z žebříčku TOP 100?E-mailing táhne byznys. Co spojuje tři úspěšné e-shopy z žebříčku TOP 100? Loajální zákazníci a dobrá data

Co se kambodžského projektu týče, má být jedním z nejvíc ekologických letišť na celém světě. Udržitelné mají být materiály použité na výstavbu i samotný provoz dopravního uzlu.

V terminálu je pak navržená spousta zeleně včetně vzrostlých stromů. Budova by měla využívat pouze energii vyrobenou fotovoltaikou na místě.Vedle centrální budovy by měly vzniknout dvě další, které budou sloužit pro přílety a odlety.