Obrat přes miliardu korun. Přesto multikina CineStar stále nepřekonala čísla před pandemií

Česká kina v roce 2023 navštívilo méně diváků než předloni, ale za vstupenku zaplatili výrazně víc. I to se odráží v tržbách CineStaru.

Michal MančařMichal Mančař

cinestar

Foto: CineStar

Jedno z multikin sítě CineStar

0Zobrazit komentáře

Už před dvěma lety bylo jasné, že nejtvrdší zásah covidových let odezněl. Tehdy se obrat kin CineStar přiblížil miliardě korun. Právě zveřejněné finanční výsledky za rok 2023 ukazují, že miliardová meta byla těsně pokořena. Obrat firmy však přesto stále nedosáhl předpandemických hodnot.

Za loňský rok síť multikin CineStar vyrostla v čistém obratu těsně nad miliardu korun. V meziročním srovnání stoupl obrat o 40 milionů z předloňské částky 967 milionů, o 30 milionů na 134 milionů korun CineStaru v roce 2023 narostl i zisk.

Ve srovnání s roky 2020 a 2021, kdy návštěvnost a tržby kin razantně ovlivnila protipandemická opatření, jde za poslední dva roky o prakticky dvojnásobná čísla. Jenže na výsledky za rok 2019 ty aktuální stále nedosahují. Tehdy CineStar vykázal obrat téměř 1,1 miliardy korun se ziskem 167 milionů.

CineStar se třinácti pobočkami v Česku se tím nevymyká trendům domácího trhu. Jak ukazují data Unie filmových distributorů, loňská čísla za těmi z před pěti let stále pokulhávají. V roce 2023 se kinosály naplnily 13,3 milionu diváků a tržby činily 2,28 miliardy korun. V roce 2019 do kin zavítalo 18,3 milionu lidí a celkové tržby přesáhly 2,6 miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V počtu diváků byl loňský rok dokonce mírně horší než ten předchozí, v průběhu roku 2022 si vstupenku koupilo 13,5 milionu návštěvníků. Výrazně se však zvýšila průměrná cena vstupného. Ta dnes činí 170,59 koruny, před dvěma lety to bylo 156,75 koruny.

Návštěvnost jednotlivých filmů CineStar neuvádí, obecně největším tahákem pro české návštěvníky kin byla v roce 2023 chytrá komedie Barbie. Ta přilákala 722 tisíc diváků a utržila 134 milionů korun. Tržby 146 milionů, ale o 15 tisíc lidí méně měl vizuálně úchvatný Avatar: The Way of Water. Z českých filmů se nejvíce dařilo Onemanshow: The Movie, na kterou přišlo 546 tisíc diváků, což znamenalo 101 milionů korun.

Řetězec CineStar v Česku působí od roku 2001, s mírně nadpolovičním podílem ho ovládá podnikatel Pavel Vodička, majitel filmové distribuce Falcon a společnosti zaměřené na kinoreklamu Cinexpress. Menší část CineStaru patří nizozemskému CineStar International.

Konkurenční Cinema City má mimochodem taktéž nizozemské napojení, tamější mateřská firma česká kina ovládá ze sta procent. Cinema City své výsledky za loňský rok ještě nezveřejnilo, v roce 2022 nicméně vykázalo obrat 1,2 miliardy korun.

Disney+ v Česku mění pravidla. Omezí sdílení hesel, chystá nové tarify předplatného a reklamu

Disney+ u nás dosud nabízelo pouze jeden tarif měsíčního předplatného. Ten má výrazně zdražit a připojí se k němu dva nové, levnější.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

the-bear-3-fx-disney

Foto: FX

Jeremy Allen White jako Carmy v seriálu Medvěd

0Zobrazit komentáře

Už to jistě mnozí viděli – otevřeli aplikaci Netflixu na telefonu nebo laptopu, zatímco byli připojeni k nové síti Wi-Fi, a rázem jim vyskočila otázka, jestli jsou na cestách. Nebo spustili Netflix na televizi a zobrazila se nabídka přidat další členy mimo domácnost k danému účtu. Je to součást opatření streamovací služby proti sdílení hesel třeba mezi přáteli a kolegy, aby zvýšila svoje tržby. Už brzy v Česku něco podobného spustí také Disney+.

Plán Netflixu i přes předpovídaný odliv frustrovaných uživatelů totiž skvěle vychází. Po období pomalého růstu či dokonce snižování počtu předplatitelů v posledních několika čtvrtletích nabírá nové zákazníky po milionech, investoři jsou spokojení a firma míří ke konzistentní ziskovosti. Disney+ mezitím prochází výraznými změnami, například v dostupnosti různého obsahu, zavádí balíčky s dalšími službami Disney, zvyšuje ceny předplatných a právě se pokouší i o omezení sdílení hesel.

Už loni v listopadu vstoupila v platnost nová pravidla pro uživatele streamovací služby v Kanadě, která říkají: „Pokud podmínky vašeho typu předplatného nehovoří jinak, nesmíte své předplatné sdílet mimo svoji domácnost.“ Pokud toto pravidlo někdo poruší, hrozí mu prý kompletní ztráta přístupu k účtu.

E-maily s novými pravidly používání Disney+ teď postupně přicházejí také českým uživatelům služby. Přesněji, zpráva přímo neuvádí, že účet bude zakázáno sdílet mimo jednu domácnost, zmiňuje ovšem nové podmínky pro sdílení. „Upravili jsme strukturu smlouvy a začlenili nová ustanovení, která umožní předplatiteli povolit přístup k Disney+ dalšímu členovi,“ stojí v textu.

sogun-disney-1

Foto: Disney+

Disney+ nabízí značky jako Marvel či Star Wars a seriálové hity Šógun, Medvěd a další

Přesnější informace zatím nejsou známy, zejména co se týče případných postihů pro uživatele, kteří nové podmínky poruší. Ty mají začít platit 1. září, není ovšem dané, že Disney+ hned plošně všem zakáže sdílet heslo s někým mimo definovanou domácnost. U Netflixu se nový systém zaváděl postupně.

Nové podmínky se týkají také změn v předplatných, a to jak v cenách, tak v jejich vlastnostech. Dosud Disney+ nabízelo pouze jeden plán za 239 korun měsíčně, respektive 2 390 korun při roční platbě. Tento tarif, přejmenovaný na Disney+ Premium a zahrnující nejvyšší dostupnou kvalitu přehrávání, zdraží na 11,99 eura (v přepočtu 303 korun) měsíčně. K němu se pak chystá dvojice nových, levnějších tarifů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Disney+ Standard za 8,99 eura (227 korun) nabídne přehrávání v rozlišení maximálně 1080p se zvukem Dolby Digital 5.1 a dvěma souběžnými streamy. Totéž bude možné pořídit také za 5,99 eura (151 korun) měsíčně, ovšem s reklamami v tarifu Disney+ Standard with Ads. Reklamy se ale prý v nějaké míře mohou objevit u všech tarifů a Disney bude poměrně ostře – převedením na vyšší tarif nebo ukončením smlouvy – trestat snahu je blokovat.

stella-mvp-x

Přečtěte si takéDcera člena Beatles vyrábí boty vonící po skořici, prodělává milionyDcera člena Beatles se stala módní ikonou. Teď vyrábí boty vonící po skořici a hlásí milionové ztráty

Podobné rozdělení tarifů je už delší dobu standardem ve Spojených státech a dalších zemích a v různých formách s ním operují také jiné velké streamovací služby. Ani v tomto případě ovšem není jisté, že novinky vstoupí v platnost plošně počátkem září. Disney v podmínkách a informacích používá jazyk, který mu dává volnost rozhodnout se nakonec jinak.

Rozeslané e-maily slouží především jako upozornění uživatelů na chystané změny, aby měli dostatek času rozhodnout se, jak se k nim postavit a které z předplatných do budoucna zvolit. Disney explicitně uvádí, že pokud někdo se změnami nesouhlasí, může svůj účet u jeho streamovací služby zrušit.