Obří čtvrtletí pro elitní čtyřku. Apple spolkl Microsoft jen v tržbách za iPhony, Facebook s Googlem táhly reklamy

Filip HouskaFilip Houska

cook-nadella-pitchai-zuckerberg

Foto: CzechCrunch

Cook, Nadella, Pitchai, Zuckerberg, šéfové Applu, Microsoftu, Alphabetu a Mety

0Zobrazit komentáře

Blíží se konec dubna, což se v technologickém světě nese v duchu zveřejňování hospodářských výsledků těch největších společností za první letošní čtvrtletí. A minimálně v Applu, Microsoftu, Facebooku a Googlu šlo o velkou jízdu. Vedení všech firem a jejich akcionáři si mohou mnout ruce, ovšem pokud hledáme toho, kdo uplynulý kvartál zboural, musíme zavítat do kalifornského Cupertina.

Applu se úvodní měsíce letošního roku povedly na výbornou. Utržil celkem 89,6 miliardy dolarů, tedy o 53,6 procenta více než před rokem, a jeho čistý zisk se vyšplhal na hranici 23,6 miliardy dolarů. To je více než dvojnásobný růst oproti stejnému období v minulém roce, kdy zaznamenal zisk necelých 11,3 miliardy dolarů. Procentuálně řečeno: zisk je vyšší o 110 procent.

Společnosti pod vedením Tima Cooka se dařilo snad na všech produktových frontách. Tradičně se skvěle vedlo iPhonům, jejichž prodeje i díky nejnovější generaci s označením 12 dosáhly hodnoty 48 miliard dolarů (oproti 29 miliardám před rokem). Počet prodaných telefonů Apple už pár let nezveřejňuje, ale podle odhadů analytiků ze Strategy Analytics si lidé měli zakoupit přes 57 milionů kusů (meziročně o 44 procent více).

Možná největším překvapením je ale růst Maců, které Applu vygenerovaly tržby 9,1 miliardy dolarů. Samozřejmě bez započítání nových iMaců, které firma nedávno teprve představila. Rostl také segment iPadů (7,8 miliardy dolarů) a zvýšil se i zájem o Apple Watch a nositelnou elektroniku, produkty do domácnosti a jiné doplňky. Na 16,9 miliardy dolarů pak vyrostly také služby, od iCloudu přes Apple Music až po Apple TV+.

iphone12pro

Foto: Apple

Modrý iPhone 12 Pro

Pro Apple jde nepochybně o vydařené období, což potvrdil i jeho šéf, na druhou stranu jsou tyto údaje srovnávány s dobou, kdy svět „zastavila“ pandemie. Proto mohou být tyto nárůsty tak vysoké. Apple nicméně z pandemické situace vytěžil maximum, což potvrzuje i fakt, že se Macy staly po iPhonech druhou nejrychleji rostoucí kategorií. A počítačovému segmentu se dařilo také v Microsoftu.

Technologický obr z washingtonského Redmondu, kterému šéfuje Satya Nadella, sice tak výrazně netěží z výroby vlastních strojů (byť jeho řada Surface narostla o 12 procent), ale zato má dobré výsledky z prodeje služeb, typicky produktivního balíčku Office pro firmy a jednotlivce. V této kategorii Microsoft zaznamenal tržby na úrovni 13,6 miliardy dolarů s 15procentním meziročním růstem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle očekávání ale nejvíce rostl jeho cloudový byznys, který se za první kvartál letošního roku zvýšil na hranici 15,1 miliardy, tedy o 23 procent více než před rokem. Konkrétně řešení Azure mělo velké tempo a vyrostlo o 50 procent, přičemž oblast serverových produktů a cloudových služeb narostla o 26 procent. Dobré výsledky měl i Xbox.

Celkově pak Microsoft dosáhl na tržby ve výši 41,7 miliardy dolarů (o 19 procent více v meziročním srovnání) a jeho čistý zisk vyrostl o úctyhodných 44 procent na 15,5 miliardy dolarů. Nabízí se ale zajímavé srovnání – to, co Microsoft v uplynulém kvartálu utržil napříč celým svým byznysem, udělal Apple jen s iPhony. A ještě zhruba šest miliard přidal.

Nejsilnější první kvartál pro Facebook

Budeme se opakovat, ale stejně jako Apple a Microsoft rostl v uplynulém čtvrtletí i Facebook s Markem Zuckerbergem za kormidlem. Jeho tržby dosáhly hranice 26,2 miliardy dolarů, což je o 48 procent více oproti stejnému období v loňském roce (17,7 miliardy) a rovnou o zhruba tři miliardy dolarů více, než očekávali analytici. Po stránce čistého zisku zaznamenal 9,5 miliardy, tedy o 94 procent více v meziročním srovnání.

Zásadní dopad na toto skóre měly prodeje z reklamy. Facebooku se v prvním kvartálu roku 2021 podařilo zvýšit průměrnou cenu za reklamu o 30 procent a také dokázal o 12 procent navýšit počet doručených reklam. Navíc očekává, že v podobném tempu to bude pokračovat napříč celým rokem, byť mu klacky pod nohy hází Apple, který jeho příjmy z reklam na iPhonech a iPadech omezuje.

Zuckerberg během ohlašování výsledků zmínil, že je v zájmu celé firmy se více soustředit na nové oblasti jako rozšířenou a virtuální realitu nebo e-commerce. Co se samotné sociální sítě týče, na ní bylo v uplynulém období měsíčně aktivních 50 milionů uživatelů s tím, že za poslední měsíc Facebook alespoň jednou použilo rekordní 2,85 miliardy lidí.

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf Facebooku

A co Google, respektive jeho mateřská společnost Alphabet? I ta zažila skvělé první tři měsíce letošního roku. Nejen, že se jí meziročně zvýšily tržby o 34 procent na 55,2 miliardy dolarů, ale dosáhla trojnásobného zisku oproti minulému roku. Ten činil 17,9 miliardy dolarů. A děkovat může především svému reklamnímu byznysu a cloudovým službám.

Jeho nasazené reklamy se postaraly o tržby ve výši 44,6 miliardy dolarů, tedy o 32 procent více ve srovnání se stejným obdobím minulého roku, přičemž jen z YouTube plynulo asi 6 miliard. Silnou měrou se na výsledcích podepsala i pandemie koronaviru, díky níž rostl i Google Cloud a zaznamenal tržby okolo 4 miliard dolarů, jen lehce pod očekáváními analytiků.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Spotify v prvním čtvrtletí utržilo přes dvě miliardy eur, ale jeho profitabilita klesá. Zdraží proto předplatné

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

daniel-ek-spotify2

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

0Zobrazit komentáře

Na rozdíl od čím dál tím dražšího soupeření na poli televizních streamovacích služeb, mezi těmi hudebními se trh nyní zdá zcela stabilní. Spotify tak za uplynulé čtvrtletí získalo další, poměrně standardní, tři miliony platících posluchačů a s přehledem si drží místo na vrcholu. Na jeho poli ale začíná zase trochu jiný typ boje. Švédská služba spouští placené podcasty, rozšiřuje dostupnost i na Facebook a plánuje zdražení několika typů předplatného.

Z finančního hlediska na tom Spotify nebylo vůbec špatně. Za počáteční měsíce letošního roku ohlásilo obrat 2,15 miliardy eur (přes 55 miliard korun), což je nárůst přibližně o 16 % oproti loňskému roku a přesně taková částka, jaká se očekávala. Dobré zprávy přinesla také čísla ztrát na akcii, které byly oproti předpokladům naopak nižší. Hodnota akcií firmy po ohlášení výsledků přesto asi o desetinu klesla.

Spotify totiž sice neustále stabilně roste, ale pomaleji, než se předpokládalo. Navíc pořád ztrácí peníze, byť méně než dříve. Zatímco na Wall Street se očekávalo, že se služba pochlubí asi 360 miliony všech aktivních uživatelů, skutečné číslo se zastavilo na 356 milionech, blízko spodní hranice vlastních projekcí firmy. Stejně jako tomu bylo koncem loňského roku se pak také nyní snížil průměrný příjem z jednoho placeného účtu, konkrétně o 7 % meziročně.

Jak zmiňuje The Wall Street Journal, snižování příjmu na prémiového uživatele platí pro pět z šesti posledních čtvrtletí. Způsobují to hlavně snahy o nabírání nových předplatitelů různými promo akcemi a levnějšími předplatnými v zemích jako Indie a Rusko. Spotify proto postupně ohlašuje a spouští nové strategie, jak tuto situaci zlepšit a přiblížit se obecné ziskovosti.

joerogan-spotify-2

Foto: Spotify

Největší podcaster na světě Joe Rogan je exkluzivně na Spotify

Stále například počítá s tím, že jedna z hlavních cest k tomu vede přes podcasty. Ty jsou, jako v případě Joe Rogan Experience, díky exkluzivitě jedním ze způsobů, jak lidi lákat k přechodu na prémiové účty, a zároveň nabízejí široké pole pro reklamu. Podle informací Spotify tráví uživatelé jeho služby poslechem podcastů čím dál více času a například zmíněný Joe Rogan prý výrazně překročil očekávání.

Dalším krokem tak je v tomto audio formátu představit další způsob, jak uživatele motivovat k placení. Na prezentaci minulý týden představil placené podcasty Apple a Spotify nyní spouští vlastní verzi. Tvůrci budou v rámci předplatného svým posluchačům nabízet bonusový obsah nebo předplatitelé prostě získají možnost si své oblíbence vychutnat bez reklam či je přímo finančně podpořit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zajímavostí je, že Spotify předplatné nebude nabízet přímo ve svojí aplikaci, ale na separátní platformě pro podcasty Anchor. Firma si také z předplatných od tvůrců po dobu prvních dvou let nebude nic brát, až pak jim naskočí poplatek pěti procent z každého prodaného předplatného. V současnosti se podcasteři mohou do programu registrovat a mezi uživatele se prémiový obsah začne dostávat v průběhu následujících měsíců.

Připlatit si ovšem brzy budou muset i posluchači, které žádný speciální podcastový obsah neláká. Spotify totiž ve Spojených státech i Evropě chystá zdražování několika typů předplatného pro hudbu. Zatímco v Severní Americe se vyšší ceny mají prozatím týkat jen Premium účtů pro celou rodinu, obyvatelé Evropské unie, tedy samozřejmě i Česka, by měli očekávat růst cen i jinde.

spotify

Foto: Omid Armin/Unsplash

Spotify nabídne hi-fi předplatné s bezztrátovou kvalitou zvuku

Konkrétně se od června zdraží předplatné u plánů Family, Duo a Student. První ze zmíněných bude místo stávajících 14,99 eura měsíčně stát 17,99 eura, plán pro dvojice vyjde na 7,99 eura a studenti budou nově místo 2,99 eura platit 5,99 eura. Pro nové uživatele by měly všechny změny platit už od zítřka. Větších nákladů na poslech se naopak prozatím nemusí obávat uživatelé standardních individuálních účtů.

Spotify plánuje dostupnost a s ní také profitabilitu svých služeb zvýšit novým hardwarem do aut i integrací do Facebooku. Švédi se sociálním gigantem vymysleli, že když někdo bude na svojí zdi sdílet hudbu ze streamovací služby, půjde si ji pustit přímo tam, bez nutnosti přecházet na samostatný web. Uživatelé Facebooku ve 27 zemích, mezi nimiž však není Česko, tak už nyní mohou ve svém feedu narazit na odkaz na skladbu a pustit si ji ve speciálním minipřehrávači stejně jako třeba video z YouTube.