Obří korporace beze stop. Microsoft chce do roku 2030 přestat produkovat odpad

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Satya Nadella, výkonný ředitel Microsoftu

0Zobrazit komentáře

Ekologie má dva zásadní rozměry, osobní a systémový, přičemž mezi ně nelze umístit rovnítko. Zatímco individuální rozhodnutí má totiž vliv především na etický a sociální status daného člověka, systémové změny jsou ty, které skutečně mění svět. Pokud miliardovou firmu ekologie nezajímá, my samotní ji můžeme nanejvýš kritizovat. Význam tohoto tématu ve společnosti ale naštěstí podněcuje také aktivity velkých korporací.

Zvýšený důraz na ochranu přírody už dnes patří k samozřejmým částem prakticky každé firmy, která se chce označovat za progresivní. Poté, co Apple oznámil plán, že se chce stát do roku 2030 s celým svým dodavatelským řetězcem uhlíkově neutrálním, na sebe dlouho čekat Microsoft. Pro stejný časový horizont ovšem představil trochu jiný cíl – do deseti let chce přestat ve svém provozu, produktech a obalech generovat odpad.

Podle environmentální organizace OSN každý rok vznikne kolem 11 miliard tun nového odpadu. Vedle toho 3 189 tun z největších kancelářských budov Microsoftu za loňský rok nepůsobí příliš významně, přesto jde stále o velmi vysoké číslo. Iniciativy na eliminaci odpadu u natolik velkých společností mohou navíc fungovat jako silný motivátor pro ostatní. Totéž zmiňuje sám technologický gigant z Redmondu, jehož snahou je kromě zametení si před vlastním prahem ke stejnému cíli podnítit také další firmy i svoje zákazníky.

pexels-emmet-128421

Foto: Pexels

Za rok 2019 lidé na celém světě vyhodili 53,6 milionu tun elektroniky

Aby Microsoft předkládané ambice naplnil, vytvoří tzv. cirkulační centra, kde bude přímo recyklovat 90 % vlastního odpadu, aby ho nemusel odevzdávát třetím stranám. Do toho se počítají například miliony serverů používaných v datových centrech společnosti. Těch jednak s rostoucí poptávkou po cloudových službách neustále přibývá a jednak je jejich průměrná životnost pouhých pět let.

Jelikož elektronika v současnosti představuje až 70 % nebezpečného odpadu na skládkách, Microsoft se chce sám postarat o správné zpracování vyřazených serverů. Komponenty, které budou stále funkční, poputují do nových sestav a zpracování zbytku proběhne přímo v cirkulačních centrech. Celý systém má pro co nejlepší efektivitu využívat umělou inteligenci.

Balení produktů bez jednorázových plastů

Nezapomíná se ale ani na další elektroniku, konstrukční materiály i každodenní odpadky. Plně recyklovatelné mají být jak produkty z řady Surface, tak jejich balení. Co nepůjde recyklovat, má zmizet úplně, takže do roku 2025 se v obalech Microsoftu přestanou objevovat jednorázové plasty.

Důležitou součástí nové iniciativy bude zlepšování záznamů vytváření a práce s odpadem. Díky tomu se firma nejen ujistí, že její rozhodnutí jsou skutečně dodržována, ale zároveň bude sledovat jejich vliv. Zároveň investuje 30 milionů dolarů (660 milionů korun) do venture kapitálové společnosti Closed Loop Partners zaměřující se na ekologické produkty a pokročilé recyklační technologie.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nulový odpad do roku 2030 je jen jednou z ekologických snah Microsoftu. Ve stejném časovém horizontu chce dosáhnout i uhlíkové neutrality a do roku 2050 chce dokonce z přírody odstranit veškerou uhlíkovou stopu, kterou v ní zanechal od svého založení v roce 1975.

Zatímco však Microsoftu tleskáme, vzpomeňme si ještě jednou na oněch 11 miliard versus 3 tisíce tun odpadu. Jak totiž zmiňuje magazín The Verge, firma do svojí statistiky nezahrnuje elektroniku, kterou prodá.

„Společnosti vyrábějící elektroniku svoje produkty navrhují skvěle z hlediska funkčnosti a užitku, ale rychlé změny v poptávce spotřebitelů znamenají také vytváření rychle stárnoucích výrobků. To znamená, že dnešní nejnovější, nejzajímavější produkt se stává zítřejším kusem odpadu,“ uvedl Scott Cassel z organizace Product Stewardship Institute.

Casselova organizace patří k těm, které volají po zlepšení životnosti výrobků například jejich snadnější opravitelností a zároveň chtějí, aby firmy za svoje produkty převzaly zodpovědnost i na konci jejich životního cyklu. Například Apple ve velkém vykupuje staré iPhony a Macy, které následně rozebírají specializovaní roboti. Ani v Applu ale nemají čisté ruce, MacBooky je stále těžké opravovat a sluchátka AirPods se starší baterií se vyhazují, i když ostatní komponenty jsou plně funkční.

Microsoft říká, že na lepší opravitelnost myslí, což dovozuje designem nového Surface Laptopu a tabletu Surface Pro X. Prý nicméně musí brát minimálně stejný ohled na další aspekty jako bezpečnost, odolnost a soukromí.

Na slavných masových kuličkách si pochutnají i vegani. IKEA v Česku začíná prodávat rostlinnou alternativu

Filip HouskaFilip Houska

ikeavegan1

Foto: IKEA

IKEA začíná prodávat veganskou verzi svých slavných kuliček

0Zobrazit komentáře

O tom, že má IKEA letos představit rostlinnou variantu svých proslulých masových koulí, jsme psali už v březnu. Ačkoliv jsme v té době věděli, o co půjde, proč je vůbec chce uvést na trh a na koho s nimi míří, netušili jsme jednu podstatnou věc: kdy přesně jídelní sortiment IKEA doplní. Teď už je ale jasno – švédský nábytkář, pro něhož představuje stravování stále zajímavější část byznysu, začíná veganské „masové“ kuličky prodávat dnes.

„Díky novým bezmasým kuličkám můžeme nyní milovníkům masa nabídnout udržitelnější alternativu, aniž bychom ohrozili zážitek z masových kuliček IKEA, které jsou tolik oblíbené. Nové bezmasé kuličky jsou totiž chutí i strukturou masu podobné,“ říká Jakub Slavík z IKEA Food a vyzdvihuje ekologičtější pojetí tohoto pokrmu.

Novinka totiž neobsahuje žádné živočišné produkty, proto je vhodná jak pro vegetariány a vegany, tak pro přírodu, které chce IKEA díky této verzi zčásti odlehčit. Bezmasé kuličky mají dle jejích propočtů mít o 96 % menší klimatickou stopu, když se srovná souhrn emisí skleníkových plynů a celý řetězec, který musí proběhnout při produkci od jednotlivých surovin po hotové kuličky.

ikea-nemasove-masove-koule-1

Foto: IKEA

Rostlinné masové koule budou vypadat stejně jako klasické

„Vývoj bezmasých kuliček trval zhruba půl roku. Hlavním cílem bylo vytvořit chuť a texturu podobnou masu, a to pouze za využití rostlinných ingrediencí. Zkoušeli a testovali jsme různé přísady a metody a s konečným výsledkem jsme velice spokojení,“ popisuje pro CzechCrunch Slavík.

Masové koule jsou obrovským hitem

Může se zdát, že IKEA okolo nového složení jednoho z nejtradičnějších pokrmů v nabídce dělá až příliš velké haló. Na druhou stranu je dobré mít na paměti, že jen v Česku prodá švédská firma svých masových koulí na sedmnáct milionů kusů ročně, celosvětově pak až jednu miliardu. A to už není zanedbatelné číslo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Budeme se snažit přesvědčit alespoň část našich zákazníků, kteří si oblíbili masové kuličky, aby si místo nich vybrali bezmasé kuličky. Pokud bychom dokázali převést přibližně 20 procent našeho prodeje masových kuliček na bezmasé, znamenalo by to snížení naší klimatické stopy v oblasti prodeje potravin celosvětově o 8 procent,“ dodává Slavík.

ikeavegan4

Foto: IKEA

Veganské kuličky IKEA si jde koupit i domů

Stejně jako u původních masových kuliček i nová alternativa, skládající se z hrachového proteinu, ovse, brambor, cibule a jablek, bude servírována s bramborovou kaší, brusinkovým džemem a smetanovou omáčkou, a to za nižší cenu 89 korun. V tomto případě však už nepůjde o ryze veganské jídlo – zákazníci si nicméně mohou zažádat pouze o samostatné koule, nebo je rovnou zakoupit v mražené podobě na doma.

Pro potěšení těch uvědomělejších

Pro slavného výrobce nábytku a doplňků do domácnosti, který v Česku loni utržil přes 10 miliard korun, ani zdaleka nejde o první vegetariánsko-veganský produkt. Loni na jaře například uvedl jahodovou zmrzlinu, která neobsahuje žádné stopy kravského mléka, a také zeleninový hot dog z kapusty, mrkve, zázvoru a červené čočky. Experimentoval taktéž se zeleninovým burgerem pro děti a samozřejmě zeleninovými „masovými“ koulemi s rajčatovým ragú se špenátem, brokolicí a bulgurem.

Je tedy zřejmé, že trend stravování čistě na rostlinných základech IKEA vnímá velmi intenzivně a snaží se uspokojovat i ty, kteří se rozhodli přestat nebo omezit konzumaci masa. Současně chce inspirovat k udržitelnějším stravovacím návykům a životnímu stylu s pozitivním dopadem na planetu.