Obří únik informací o GTA VI. Na internet se dostalo 90 videí z vývoje, leaker má i zdrojový kód

Hacker vypustil do světa hodinu videí z GTA VI a hrozí dalšími leaky. Vývojáři ze studia Rockstar potvrdili, že uniklé záběry jsou skutečné.

Michal MančařMichal Mančař

gta-v

Foto: Rockstar Games

Záběr z Grand Theft Auto V od Rockstar Games

0Zobrazit komentáře

Grand Theft Auto VI bude. O tom, že vývojáři slavné akční série ze studia Rockstar Games na pokračování pracují, informovali sami už začátkem roku. Téměř deset let od zatím posledního dílu to není žádný šok, možná šlo o nejméně překvapivé oznámení herního průmyslu za mnoho let. Nyní ale šestý díl veleúspěšné značky dostává mnohem konkrétnější obrysy – ale způsobem, jaký Rockstaru přidělává spoustu vrásek. Na internet totiž unikly desítky videí z vývoje šestého GTA.

V neděli se rozpoutala bouře, jakou herní komunita dlouho nepamatuje. Uživatel s přezdívkou teapotuberhacker na stránku GTA Forums věnovanou sérii Grand Theft Auto vypustil devadesát videí z vývoje očekávaného šestého dílu jedné z nejúspěšnějších herních značek v dějinách. Měl je získat přímo z aplikace Slack, kterou studio Rockstar podobně jako spousta jiných – a nejen technologických – firem využívá k interní komunikaci. Leaker také tvrdí (a i přezdívkou teapotuberhacker naznačuje), že právě on stojí i za nedávným hackem taxislužby Uber.

Dohromady padesát minut záběrů obsahuje snad vše, co z GTA udělalo fenomén. Jízdu v otevřeném městě, přestřelky s muži zákona, loupežné přepadení. Ale také návštěvu strip klubu, nadabované dialogy s dalšími postavami – nebo hráčem, či lépe řečeno testerem ovládanou hlavní hrdinku Lucii. To vše v rozhraní s viditelnými vývojářskými prvky, ale současně v překvapivě hratelném stavu. Nápisy Vice City zase naznačují zasazení do stejnojmenného fiktivního města, ve kterém se odehrává i jeden z dřívějších dílů GTA. Záběry nicméně ukazují současnost.

Herní vydavatel Take-Two Interactive v reakci na leak okamžitě vyrazil na křížovou výpravu a začal se dožadovat svých práv a stažení uniklého obsahu. Internet tak nyní sleduje, jak se sisyfovsky pokouší na různých platformách od YouTube přes Twitter až po Reddit co nejrychleji zamezit šíření balíku tří gigabajtů videí z vývoje. Spolu s ním navíc teapotuberhacker údajně získal i části zdrojového kódu nové hry i pátého dílu. Také měl vyzvat zástupce studia Rockstar či vydavatele Take-Two ke kontaktu. „Chci uzavřít dohodu,“ ohlásil na GTA Forums.

Původní únik informací doprovázela nejistota, jestli se skutečně jedná o záběry z šestého dílu série. Skutečnost, že zatím poslední GTA V vyšlo už před dlouhými devíti lety a samotné studio Rockstar Games práce na vývoji pokračování oznámilo, k tomuto závěru – spolu s přáním komunity – samozřejmě směřovala. Definitivní stvrzení spekulací nicméně zakrátko přinesl až respektovaný reportér Bloombergu Jason Schreier.

„Ne snad, že by o tom bylo příliš pochyb, ale zdroje z Rockstaru mi potvrdily, že se skutečně jedná o Grand Theft Auto VI. Jedná se samozřejmě o záběry z nedokončené verze hry. Je to jeden z největších úniků informací v dějinách videoher a pro Rockstar Games to je noční můra,“ tweetoval herní žurnalista. Na poslední větu navázal komentářem, že leak negativně ovlivní práce na novém titulu. Může například vést k omezení home officů, další a ještě vážnější dopady navíc mohou teprve přijít.

Pro Take-Two Interactive a Rockstar to je mimochodem během pár let už druhý boj s velkým prozrazením informací. Server TrustedReviews v únoru roku 2018 zveřejnil informace o pokračování kovbojského hitu Red Dead Redemption 2, které získal z interního dokumentu herní společnosti více než půl roku před vydáním hry. Netrvalo dlouho, než byl třaskavý článek nahrazen omluvou a jeho vydavatel donucen věc urovnat částkou přesahující milion liber, kterou Take-Two poukázalo charitativním organizacím.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ani taková komplikace jako obrovský únik obsahu nicméně budoucí úspěch nového titulu nejspíš neohrozí. Série Grand Theft Auto si od své premiéry v roce 1997 vybudovala obrovskou fanouškovskou základnu, navíc ujela pořádný kus cesty a svým způsobem ilustrovala proměny herního průmyslu. Dva úvodní díly i rozšíření London 1969 nabídly shora viděnou akci odehrávající se prakticky ve dvou rozměrech, byť samotné grafické zpracování už pracovalo i s 3D grafikou. Do trojrozměrného světa se naplno proměnil až v roce 2001 titul s trojkou v názvu.

Následovaly úspěšné odbočky s podtituly Vice City a San Andreas, které se spolu s GTA III dočkaly loňského remasteru. Ten se v jednom z mála zaškobrtnutí ze strany tvůrců však kvůli rozpačitému technickému stavu setkal s vlažným přijetím. Zatím poslední díl známé značky GTA V vyšel už v roce 2013 a jeho popularitu tvůrci stále přiživují novým obsahem, což je investice, která se jim bohatě vyplácí.

Během téměř dekády na trhu totiž pátý díl GTA prodal 170 milionů kopií – druhý prodejně nejúspěšnější rok po tom premiérovém přišel dokonce v roce 2020 – a stal se druhou nejprodávanější hrou v dějinách za Minecraftem. To mu také vyneslo šest miliard dolarů v tržbách a status finančně nejúspěšnějšího produktu zábavního průmyslu. Laťka pro šestý díl, o kterém se dlouho spekulovalo, ale až současný únik o něm přinesl záplavu informací, je tedy nastavena extrémně vysoko.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Madfingeru po čínské investici opět spadly tržby. Pro novou hru studuje brněnské studio vojenskou taktiku

Čeští vývojáři se odklonili od mobilních her. Aby jejich novinka na PC byla co nejrealističtější, prošli střeleckým výcvikem a studují zbraně.

Michal MančařMichal Mančař

madfinger-2

Foto: Madfinger Games

Brněnské studio Madfinger Games vyvíjí realistickou střílečku na PC

0Zobrazit komentáře

Jsou úspěšnými tvůrci akcí nabitých mobilních titulů, ale rozhodli se zúročit své zkušenosti třeba z Vietcongu a vytvořit realistickou střílečku na počítače. Výroční zpráva brněnských herních vývojářů z Madfinger Games připomíná výraznou změnu dosavadního směřování firmy, ale i dopady čínské investice. A především ukazuje opětovný pokles tržeb.

Tři roky nazpátek vykázalo herní studio Madfinger Games mírný zisk a tržby přes 120 milionů korun. O rok později ale přišla ztráta, propad obratu na 95 milionů, a dokonce i snižování počtů zaměstnanců. Oznámení výsledků za rok 2021 v sestupné tendenci pokračuje, byť pokles není tak znatelný. Za loňský rok Madfinger hlásí tržby 83,4 milionu a ztrátu ve výši 21,7 milionu korun, výsledky společnost nechtěla komentovat.

Rok 2021 byl pro Madfinger významný z byznysového i vývojářského hlediska. Na jaře totiž výměnou za menšinový podíl získal od čínského Nuverse pět milionů eur, zhruba 130 milionů korun. Nuverse je herní divizí čínského giganta ByteDance, jenž provozuje extrémně populární sociální síť TikTok. „Naším cílem je investovat tyto prostředky k získání talentovaných herních vývojářů a vybudování týmu schopného dělat hry na světové úrovni,“ vysvětlují zástupci brněnského studia.

A právě takovou světovou a „tříáčkovou“ hrou by měla být chystaná novinka Madfingeru. Ten si za více než deset let vybudoval silné jméno na trhu s mobilními hrami, kde u hráčů uspěl s tituly jako Dead Trigger, Unkilled nebo se sérií stříleček Shadowgun. Nová hra ale vyjde na PC a místo arkádové mobilní akce nabídne ultrarealistický počin z pohledu první osoby využívající moderní technologie Unreal Enginu 5.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Hlavní devizou nové hry má být vysoká míra realističnosti. Celý tým věnoval hodně času a úsilí nastudování zbraní a vojenských taktik a každý člen produkčního týmu dostal šanci projít základním kurzem manipulace s palnými zbraněmi na střelnici. Taktéž jsme navázali spolupráci s mnoha experty z vojenského prostředí a s muzeem zbraní v Leedsu,“ hlásá výroční zpráva firmy.

V ní Madfinger vytyčil i hlavní cíl na následující měsíce. Tím je posunutí jinak blíže nespecifikovaného projektu do hratelné podoby. S tím by mu mohlo výrazně pomocí interní know-how, ve svých řadách má totiž vývojáře, kteří kromě Zaklínačů nebo Mafií mají na kontě například ikonický Vietcong nebo Hidden & Dangerous 2. Tedy do skutečné historie zasazené akční hry s vyšší než obvyklou dávkou taktiky a realismu.

Madfinger mimochodem nebyl jediný český herní subjekt, který loni spojil síly s Čínou. Začátkem roku se akcionářem Bohemia Interactive stala firma Tencent. Ani její velikost podílu ve studiu, které je s více než miliardovými tržbami českou dvojkou, nebyla zveřejněna. Stejně jako v případě Madfingeru ale má jít o minoritní část. Rozdílná je ale výše investice – v případě Bohemky má jít nikoliv o desítky milionů, ale o miliardy.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.