Očekávanou Vltavskou filharmonii v Praze navrhne světoznámé studio BIG. Podívejte se, jak bude vypadat
Chystaná nová budova pražské filharmonie zná svou podobu. Stojí za ní dánské studio Bjarke Ingels Group. Cena překročí 6 miliard korun.
S hesly Tady zakotví hudba a Už to slyšíte? odhalila za zvuků Smetanovy Vltavy Praha a její Institut plánování a rozvoje novou podobu budovy pražské filharmonie. Jiná skladba by tuto událost nevystihla lépe. Vždyť filharmonie bude mít přídomek Vltavská a vznikne nedaleko stejnojmenné stanice metra. Praha se s ní dočká nejen nového hudebního svatostánku, ale také světové architektury. Postará se o ni světoznámé studio Bjarke Ingels Group.
„Ateliér Bjarke Ingels Group je v současné době absolutní světovou špičkou, i tak mě ale překvapilo, s čím dokázali přijít. Jsem přesvědčen, že se budova okamžitě stane ikonou, symbolem Prahy. Je otevřená všem, demokratická, přesto má jasný řád,“ řekl k vítězství ateliéru dánského architekta Bjarkeho Ingelse náměstek pro územní rozvoj na pražském magistrátu a architekt Petr Hlaváček.
„Autoři skvěle pochopili místo, kam budovu vsazují, ale přicházejí s pro Prahu zcela novým přístupem k veřejnému prostoru. Nutí nás nad ním více přemýšlet a přibližují nás k naší řece. Už se těším na BIG koncert,“ dodal ještě.
„Byl to můj favorit od začátku. Praha je odrazem toho, jak se architektura po staletí vyvíjela. Teď je na nás, abychom doplnili něco, co je odrazem naší doby,“ uvedl ještě před vyhlášením primátor hlavního města Zdeněk Hřib. Vítěz se podle něj věnoval všem aspektům.
„Chtěli jsme vyřešit funkci filharmonie pro hudebníky, techniky i diváky. Je obklopená ostatními prostory, aby byla odcloněná od tramvaje i metra,“ popsal architekt Bjarke Ingels s tím, že když přišli s kolegy do Holešovic, viděli čtvrť rozdělenou vedví. Místo, kde jsou hlavně rampy a dálnice, které z výšky připomínají špagety. „Když budete teď chtít sejít k řece, narazíte na zeď. Příště budete moci sestoupit k lodi. Budou tu kavárny, sezení, nahoře na střeše počítáme s restaurací,“ dodal architekt.
Porotci vybírali mezi návrhy anonymně. V počátku ze 115 studií, které mají domov ve 25 zemích světa. Loni na podzim z nich porota zvolila patnáct, dalších pět oslovila. Ve hře tak bylo dvacet architektonických ateliérů z dvanácti zemí. Návrhů se sešlo devatenáct.
„Když začal konflikt na Ukrajině, myslel jsem, že s filharmonií je amen. A pak jsem viděl, jak na Majdanu hraje kyjevský orchestr. A řekl jsem si: A just ne,“ uvedl Hlaváček. „Myslím, že s filharmonií můžeme vstoupit jako sebevědomá společnost do jednadvacátého století,“ dodal.