Ochutnali jsme ManaBurger. Česká rostlinná alternativa hovězího burgeru chce oslovit i masožravce

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

manaburger-belzepubStory

Foto: Mana

Rostlinný ManaBurger lze ochutnat exkluzivně v pražském Belzepubu

0Zobrazit komentáře

V úterý jsem si ve své oblíbené vinohradské burgrárně poručil svůj oblíbený burger. Poctivé hovězí maso s několika druhy sýra, slaninou a chilli papričkami. Byť jsem ho měl už poněkolikáté, kolegové by vám potvrdili, že jsem se nad ním rozplýval jako nad božskou manou. Jenže „manu“ jsem měl dostat až druhý den. Ve středu jsem totiž ochutnal ManaBurger.

Poprvé nás se svou rostlinnou alternativou hovězího masa Jakub Krejčík seznámil koncem loňského roku. Tehdy jeho Mana poprvé ukázala, jak se chce rozkročit za hranice svých funkčních nápojů, a rozhodla se, že své zkušenosti zúročí v oblasti, která teď raketově roste.

A z vlastní zkušenosti mohu říct, že se její ManaBurger mezi světovou konkurencí rozhodně neztratí. „Na vývoji burgeru jsme pracovali téměř tři roky. Hledali jsme ty nejlepší suroviny a unikátní výrobní proces, díky kterému nyní můžeme uvést jako první výrobce na světě nutričně kompletní, rostlinnou alternativu k masu,“ říká tvůrce Many a spoluzakladatel firmy Jakub Krejčík.

Jak moc je ManaBurger nutričně kompletní, teď může jít stranou. Mě jako masožrouta zajímalo především to, jak bude rostlinná alternativa k hovězímu karbanátku chutnat. Když se na ManaBurger, zejména když je nakousaný, podíváte, na první pohled byste klidně mohli říct, že to maso je.

manaburger0-min

Foto: Ondřej Holzman/CzechCrunch

Je to kus hovězího, nebo není?

Potravinářští a biochemičtí experti Many dokázali strukturu vyladit opravdu dobře a subjektivně si myslím, že ještě o něco lépe než třeba americký Beyond Meat, jeden z nejviditelnějších a největších hráčů na trhu s rostlinnými alternativami k masu.

Možná se teď ptáte, proč jsem se vlastně jako masožravec do takového experimentování s něčím, co se poctivému hovězímu burgeru maximálně jen podobá, pouštěl, ale vtip tkví v tom, že Mana svůj burger nedělá jen pro vegany. Chce s ním oslovit všechny, i třeba právě masožrouty, kteří občas chtějí zkusit i něco jiného.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proto mě zajímalo, jak bude placka složená z pěti rostlinných bílkovin, z nichž převažuje hrachová doplněná rýžovou, konopnou, mungovou a řasovou, chutnat. Že to není maso, poznáte hned, jak se zakousnete. Pokud ale mám brát komplexní zážitek z celého ManaBurgeru, který mi naservírovali v žižkovském Belzepubu, tak nemohu říct, že by mi nechutnalo.

Naopak. Zcela subjektivním pohledem mohu říct, že mi ManaBurger, který jsem si poručil podobně jako den předtím klasický hovězí burger ve variantě chilli, zachutnal více, než když jsem zkoušel rostlinnou alternativu od zmíněného Beyond Meat či Rebel Whopper z Burger Kingu, který začal loni v Česku také prodávat oblíbený burger s falešným masem. Chutná to jinak než maso, ale není to špatné.

manatym

Foto: Mana

Tým stojící za Manou v čele se zakladatelem Jakubem Krejčíkem

„Vyvinuli jsme burger, který má skvělou chuť a strukturu jako skutečné maso, jeho výroba je výrazně šetrnější k životnímu prostředí a energetická náročnost je o polovinu nižší než u výroby hovězího masa,“ říká k tomu Jakub Krejčík, který se právě s podnikem Belzepub rozhodl odstartovat exkluzivní spolupráci.

Žižkovský bar má za sebou dlouhou historii. Téměř před dvěma dekádami byl undergroundovým doupětem, ale v posledních letech prošel pod vedením Daniely Michalové a Jana Roskota významnou proměnou a z pivnice se stala restaurace, která na svém menu nabízí výhradně rostlinná jídla. A tak se Belzepubu nový ManaBurger skvěle hodil do konceptu.

misa-kloudova-genster

Přečtěte si takéGenster šatníky mužům nejen plní, ale i čistí. Michaela Kloudová chce, aby se staré oblečení zbytečně nevyhazovaloGenster šatníky mužům nejen plní, ale i čistí. Michaela Kloudová chce, aby se staré oblečení zbytečně nevyhazovalo

„Začínali jsme jen s vlastními rostlinnými plackami, z ekologických a etických důvodů. Teď máme možnost zařadit i burger od Many, který chutná výborně, a díky tomu, že je jako první na světě nutričně kompletní, můžeme mluvit také o zdravotním důvodu,“ říká spolumajitelka Belzepubu Daniela Michalová.

Druhým dechem hned dodává, že se v Belzepubu rozhodně nechtějí nijak vymezovat a mít svůj podnik striktně pro vegany. Sami však maso nejí, a tak podle toho vypadá i jejich jídelní lístek. Občas si ale i Daniela Michalová ráda dopřeje nějakou „prasárnu“, jak sama říká, a to je pro ní například burger s rostlinným masem.

manaburger-belzepub2-min

Foto: Mana

ManaBurger je v několika variantách k dispozici v Belzepubu

Složením tedy jde o záležitost pro vegetariány či dokonce vegany, ovšem v bulce nechybí tradiční omáčky, cibule, sýry (v případě Belzepubu tzv. „nesýry“), jalapeños či kyselá okurka, zkrátka tradiční přísady většiny burgerů. A právě v tom tkví i kouzlo celého produktu, když ho ochutná masožravec. Pokud se vše dobře promíchá a ochutí, neurazí ManaBurger ani mě, milovníka krvavých steaků a poctivých burgerů, z nichž teče šťáva.

Všechno je to ale hodně subjektivní, čemuž odpovídaly i reakce u stolu. Každý v tom totiž hledá něco jiného, a tak je zásadní především to, jak k ManaBurgeru a obecně rostlinným alternativám mletého masa přistupujete. Zda jen experimentujete a chcete ochutnat něco nového, nebo jste vegetarián či vegan a hledáte třeba co nejvěrnější náhradu za maso. Právě tomu se ostatně Mana svým složením i chutí snažila přiblížit, a když se všechny ingredience dobře propojí, funguje to.

Já, až půjdu příště na burger, určitě zase zvolím starou dobrou hovězí klasiku, nicméně klíčové je, že svůj názor na rostlinný ManaBurger si může udělat každý. Sám zastávám názor, že když už burger, tak jedině s hovězím, ale respektuji, že poptávka po celém světě po nemasových alternativách sílí, a proto vždy rád zkusím i to, co jedí ti „na druhé straně barikády“.

belzepub-min

Foto: Mana

Majitelé Belzepubu Daniela Michalová a Jan Roskot

„Dejme lidem na výběr, ukažme jim alternativu. Není cílem, aby se všichni stali vegany. My jsme naopak vyvinuli burger proto, abychom nabídli alternativu i těm, kteří nedají dopustit na maso a hovězí burgery, ale jsou otevření vyzkoušet i rostlinnou variantu, která je zdravější a ekologičtější,“ dodává Jakub Krejčík.

Hned v několika úpravách můžete ManaBurger nově ochutnat ve zmíněném Belzepubu v Praze na Žižkově, který se stává prozatím jedinou restaurací s tímto pokrmem na menu. Objednat si tam však lze rostlinné burgery také přes Wolt a kdo chce experimentovat doma úplně od začátku a připravit si vlastní pochoutku, může si balení ManaBurgeru koupit na webu Many nebo v online supermarketu Košík.cz.

Že je o takový produkt na trhu zájem, potvrzuje i to, že od prosince, kdy Mana svůj rostlinný burger představila, přijala předobjednávky na 100 tisíc zmražených burgerů, tedy zhruba 5 tisíc balení. Ty od května postupně rozváží prvním zákazníkům po celé České republice, ale přímý online prodej na webu bude prozatím dostupný pouze pro zákazníky v Praze.

manaburger-production-min

Foto: Mana

Výrobní linka ManaBurgeru

Bez zisků, bez prodejů, a přesto stejně hodnotná jako Ford. Tesle se v Nikole začíná rýsovat soupeř, jaký tu ještě nebyl

nikola-tre2Story

Foto: Nikola

Tahač Nikola Tre

0Zobrazit komentáře

Hvězda Elona Muska září tím doposud nejjasnějším světlem. Šlape jeho vesmírný byznys a daří se i automobilce Tesla, která pomalu, ale jistě míří k milníku nejhodnotnější automobilky na světě. Jenže Elon Musk není jediný, komu pod rukama roste automobilový byznys doslova raketovým tempem. Svou slávu si nyní vychutnává i Trevor Milton, zakladatel automobilky Nikola, který chce udělat díru do světa se svými elektrickými a následně i vodíkovými náklaďáky.

Založit si automobilku vyrábějící elektrické vozy a pojmenovat ji Nikola, vyžaduje určitou dávku odvahy a možná i drzosti. Přesně to ale před pěti lety udělal Trevor Milton, tehdy dvaatřicetiletý milovník technologií, který nebyl schopen dostudovat vysokou školu.

Jeho studium ostatně pořádně ani nezačalo, protože vysokoškolskému studiu v rodném Utahu věnoval pouze jediný semestr. Poté shledal, že studium pro něj není a pustil se do vlastního podnikání. O tom, co přesně Trevor Milton dělal od doby, kdy skončil se studiem, do doby, než založil Nikolu, se toho příliš mnoho neví. O svých tvrdých pádech se Milton pořádně rozhovořil až pro americký magazín Forbes.

Dno poznal dvakrát

První projekt, do něhož Milton vložil rodinné úspory, byl e-commerce projekt Upillar, který umožňoval nákup od několika prodejců prostřednictvím jediné platformy. Toto odvětví bylo v té době ještě v plenkách, a přesto se Miltonovi podařilo každý měsíc přilákat na 80 milionu uživatelů.

trevor-milton3

Foto: Nikola

Trevor Milton, zakladatel automobilky Nikola

Dobře rozjetý podnik ale časem najel na skaliska a utopil všechny Miltonovy finance. Energetický podnijatel, který prý vyniká především v komunikačních schopnostech, se nevzdal a krátce poté se pustil do startupu jménem dHybrid. Jednalo se o společnost, která se zabývala přestavbou konvenčních dieselových agregátů na kombinovanou pohonnou jednotku schopnou pracovat na naftu i zemní plyn.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vše se vyvíjelo velice slibně a Milton našel prvního odběratele, se kterým podepsal stamilionový kontrakt. Bohužel příliš pozdě zjistil, že partnerovi jde především o jeho duševní vlastnictví. Celý spor nakonec vedl k ukončení činnosti dHybridu a vleklým soudním tahanicím, které nebyly dodnes vyřešeny.

Dělat věci jinak

Ne nadarmo se ovšem říká, že všechno zlé je k něčemu dobré. Milton začal probouzet z popela to, co z jeho společnosti zbylo, a rozjel projekt pojmenovaný dHybrid Systems. Ten se orientoval podobným směrem jako předchozí projekt, ovšem kladl větší důraz na technologii využití zemního plynu a vodíku.

Právě zde se začal lámat chléb a Milton narazil na tu správnou zlatou žílu. Jeho dHybrid Systems od něj zakoupil metalurgický gigant Worthington Industries, pod kterým Milton nějaký čas působil coby generální ředitel dHybridu. Nakonec se rozhodl plně osamostatnit a založil další společnost pojmenovanou Nikola Motor Company. Jejím primárním cílem byla produkce nákladních vozů s nulovými emisemi za využití klasického elektrického i vodíkového pohonu.

nikola_tre_3

Foto: Nikola

Tahač Nikola Tre

Zajímavostí je, že podobně jako Marc Tarpenning a Martin Eberhard při zakládání Tesly, ani Milton toho o způsobu vedení automobilky a elektromobilitě zase tolik nevěděl. Překvapivě k sobě do týmu začal hledat další osoby s minimem znalostí z oboru, ale maximálním odhodláním jít do projektu, který nebudil příliš důvěry. Důvodem prý byla absence jakýchkoliv zažitých pravidel a postupů, což dávalo celému týmu naprosto volné ruce.

lilium-taxi-min

Přečtěte si takéPo boku Tesly či SpaceX. Vzdušné taxíky Lilium mají 35 milionů dolarů od investora, který pomohl i projektům Elona MuskaPo boku Tesly či SpaceX. Vzdušné taxíky Lilium mají 35 milionů dolarů od investora, který pomohl i projektům Elona Muska

Počátky Nikoly se ovšem začátkům Tesly podobají i v tom, že ani jedna automobilka se nehnala do výroby a marketingu. Oba výrobci se soustředili především na tvoření kvalitního produktu a Milton i na odlišné budování filozofie značky. Zatímco většina automobilek staví svou image na produkovaných modelech, pro Nikolu je o něco důležitější palivo, na které její tahače jezdí.

Se silou elektřiny a vodíku operuje Nikola již od samotného počátku a i to je jeden z důvodu, proč pro ni nikdy nebyl problém na své modely sbírat předobjednávky.

nikola-one

Foto: Nikola

Vodíkový tahač Nikola One

Už její první modelový prototyp Nikola One, který byl představen v roce 2016, získal předobjednávky ve výši 2,3 miliardy dolarů. Nikola později představila model Two, v roce 2019 model Tre a díky tomu nyní drží předobjednávky na 14 tisíc vozů v celkové hodnotě 10 miliard dolarů. Jen 800 vozů by měl mít zamluvených pivovarnický gigant Anheuser-Busch.

Raketový růst

Minulý pátek navíc Nikola vstoupila na burzu, což se okamžitě promítlo do ceny jejích akcií i tržní hodnoty. Zatímco ještě v pátek měla cena jedné akcie hodnotu necelých 36 dolarů, během dnešního dne raketově vystřelila na hodnotu téměř 93 dolarů a aktuálně se pouští do zajímavého rodea.

Podobný efekt měl vstup společnosti na burzu i na její tržní hodnotu, o čemž informoval Bloomberg. Zatímco hodnota automobilky Ford, která má daleko důvěryhodnější historii, zastoupení na trzích po celém světě, na kterých nabízí desítky modelů a dokáže generovat zisk, se pohybuje na hranici 29 miliard dolarů, hodnota Nikoly se aktuálně pohybuje ve výši 28 miliard dolarů.

miroslav-fuksa-2

Přečtěte si takéCo neměříš, to neřídíš. O tom, jak měřit práci v IT, aby z toho nebyl Big Brother, píše Miroslav Fuksa z Coding BearCo neměříš, to neřídíš. O tom, jak měřit práci v IT, aby z toho nebyl Big Brother, píše Miroslav Fuksa z Coding Bear

A to je poměrně slušný úspěch na automobilku, která pro letošek nečeká žádné výnosy, na trhu nemá ani jeden model a první vydělanou miliardu dolarů za rok plánuje až na rok 2023. I proto se najdou tací, kteří se na Nikolu a její úspěch dívají skrze prsty, celou věc vnímají jako nafouknutou bublinu a někteří dokonce mluví o podvodu.

Příkladem je i článek na investičním portálu Seeking Alpha, který zpochybňuje celý obchodní model společnosti a polemizuje nad efektivitou tahačů a jejich vodíkového pohonu. A pochybovačný je i například tento příspěvek na Redditu. Zda bude Nikola schopna tyto fámy vyvrátit, bychom se měli dozvědět již během příštích několika let.

nikola-badger-pick-up2

Foto: Nikola

Badger sází na modernější design

Nyní má minimálně dobře našlápnuto k tomu, aby začala konečně odbavovat objednávky. První vozy chce začít vyrábět již během příštího roku v Evropě za pomoci společnosti Iveco. Další tahače by měly vznikat v chystané továrně poblíž domovského Phoenixu. V plné produkci Nikola počítá s výrobou 15 tisíc bateriových a 30 tisíc vodíkových tahačů ročně, přičemž tohoto cíle chce dosáhnout v roce 2027.

Kdy přesně a zda vůbec se na trh dostane i vodíkový pick-up Badger, momentálně není jasné. Nikola se chce primárně zaměřit na sektor těžké nákladní dopravy, na kterou bude také koncipovat své výrobní linky. Pro výrobu vodíkového pick-upu proto bude muset najít partnera, nicméně objednávky na vůz již byly otevřeny. Spolu s tím chce navíc investovat do sítě vodíkových čerpacích stanic, které jsou alfou a omegou úspěchu vodíkové mobility.

A Trevor Milton? Ten vstup Nikoly na burzu prožíval jako nikdo jiný. Minulý pátek označil za druhý nejdůležitější den ve svém životě, hned po svém svatebním dnu. A není se čemu divit, jednalo se o klíčový den jak pro Nikolu, tak i pro jeho osobní bohatství, jelikož v Nikole drží největší podíl.