Od alarmů k internetu věcí. Jablotron Cloud Services střeží 300 tisíc zařízení, které denně ovládá půl milionu uživatelů

Peter BrejčákPeter Brejčák

Šéf technologické firmy Jablotron Cloud Services David Beneš

Česká technologická společnost Jablotron zakladatele Dalibora Dědka si své jméno ve světě vybudovala zejména díky alarmům, respektive zabezpečovacím a ovládacím systémům pro domácnosti a firmy. Jako holding však zahrnuje několik různých společností, z nichž nejnovější je Jablotron Cloud Services (JCS) zaměřená na cloudové služby a kompletní vývoj aplikací.

„Důvodem pro vznik JCS byl vzrůstající rozruch okolo světa internetu věcí, ve kterém jsme reálně od spuštění první verze aplikací v roce 2012. Začaly nás oslovovat firmy podobné Jablotron Alarms, zda bychom pro ně neudělali stejnou softwarovou podporu, proto jsme se loni rozhodli tuto část oddělit do samostatné firmy,“ popisuje pro CzechCrunch šéf JCS David Beneš.

Cílem firmy je klientům nabídnout řešení, se kterým mohou snadno a rychle doplnit svůj produkt o aplikaci pro všechny typy uživatelů, jako jsou například distributoři, instalatéři a koncoví uživatelé. Dnešní doba, kdy se na internet připojuje už téměř všechno, totiž vyžaduje, aby každý produkt nabízel kromě svých základních vlastností také možnost ovládat jej skrze aplikaci, nejčastěji z mobilu a na dálku.

Cesta Davida Beneše až na pozici ředitele JCS byla přitom relativně dlouhá, a to i vzdáleností, kdy se z rodné Ostravy přesunul až do Jablonce nad Nisou, kde Jablotron sídlí. Všechno začalo před deseti lety, kdy měl s kamarádem menší firmu věnující se softwaru pro Pulty centrální ochrany a vývoji internetových aplikací.

david-benes

Šéf Jablotron Cloud Services David Beneš

„Jablotron měl tehdy malé zkušenosti s vývojem softwaru, a proto nás oslovili, abychom převzali jeden jejich projekt. Šlo o jednoduchý hardware a software pro sledování aut, jenž jsme dotáhli do zdárného konce a úspěšně se prodává dodnes, byť s nezbytnými úpravami. Spolupráce se nám vzájemně natolik zamlouvala, že jsme společně zahájili nový projekt, a to předchůdce dnešního Jablotron Cloudu,“ vzpomíná Beneš.

V průběhu dalších let pak Jablotron firmu koupil a Beneš se se svým společníkem přestěhovali do Jablonce. „Lákala nás vidina možnosti změnit trh zabezpečovacích zařízení, který byl dlouhá léta na stejném místě a velmi konzervativní. Propojit jej se světem internetu, přinést k fyzickému zařízení aplikaci a dát tak uživatelům další přidanou hodnotu. To se, myslím, podařilo nad očekávání,“ pochvaluje si dnes šestačtyřicetiletý ostravský rodák.

Půl milionu uživatelů

Spokojenost dokazuje také čísly. Aktuálně je do cloudu jablonecké firmy připojeno přes 300 tisíc zařízení, které denně využívá téměř půl milionu uživatelů. Ti během jednoho měsíce dostanou v průměru 10 milionů notifikací. V prvních letech provozu platformy přitom firma ze strany trhu cítila nedůvěru v to, aby klienti měli svá data a možnost konfigurovat či ovládat alarmy po celém světě z cloudu. Díky důrazu na bezpečnost, pravidelným testům zranitelnosti a transparentnosti vůči klientům ale JCS dokázala tyto obavy eliminovat a dnes je připravena na požadavky různorodých klientů.

„Do platformy Jablotron Cloud dokážeme jednoduše připojit téměř jakékoliv zařízení a dodat na klíč požadovanou aplikaci, aniž by výrobce zařízení musel mít v této oblasti jakékoliv zkušenosti nebo silný softwarový vývoj. Kromě toho se stáváme klientovi partnerem v oblasti IoT a navrhujeme mu možná rozšíření či vylepšení jeho výrobku z pohledu uživatele mobilní aplikace,“ přibližuje Beneš s tím, že řešení je nabízené ve formě „Cloud as a Service“.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Největším zákazníkem JCS je sesterská společnost Jablotron Alarms, pro kterou vytvořila celý ekosystém produktů pokrývající vše od prvotní expedice přes aktivaci u zákazníka, vzdálený management až po připojení na pult centrální ochrany. Jablotron tak díky tomu nabízí svým zákazníkům možnost ovládat v podstatě celý dům na dálku z mobilního telefonu – rozsvítit světla, změnit teplotu v místnosti, otevřít garáž, roztáhnout žaluzie apod. Montéři jejich systémů pak mohou provádět vzdálenou diagnostiku, konfigurovat je a spravovat z pohodlí počítače nebo mobilního telefonu.

Mezi další projekty patří například aplikace pro řízení a konfiguraci systému zónového vytápění objektů, elektrické a plynové kotle, rekuperační jednotky, dohledávání aut s tvorbou elektronické knihy jízd a GSM relé například pro otevírání závor. Svým zákazníkům JCS nabízí například i celosvětovou datovou SIM kartu, jež řeší bezpečné internetové připojení pro integrovaná zařízení do jejich cloudu, nebo případně funguje jako záložní spojení při výpadku pevného internetu.

jcs

Jablonecké kanceláře JCS

Jako svou hlavní devizu JCS vidí zkušenosti z reálného návrhu, vývoje a provozu řešení, jež vycházejí z požadavků Jablotronu jakožto výrobce zabezpečovacích zařízení. Cloudové služby JCS přitom využívá celá skupina a integruje je do každého nově vznikajícího produktu. Další růst platformy pak podporuje i neustále se zvyšující tlak na zabezpečení systémů IoT, kde je otázka bezpečnosti pořád velmi často podceňována, trend se ovšem mění.

Firmu tak neomezuje ani prostředí podhůří Jizerských hor, kde sídlí. Kromě krásné přírody nabízí i relativně dobrou dostupnost do Prahy, v sousedním Liberci se pak nachází Technická univerzita s velkým zdrojem talentů a navíc má firma pobočku v Hradci Králové. A protože JCS k vývoji přistupuje agilně, jednotlivé týmy jsou zvyklé na distribuovanou formu spolupráce.

To se projevuje i na řízení samotné firmy, která se opírá o otevřenou formou řízení a komunikace. „Nestandardní kultura uvnitř firmy s minimalistickým managementem zapojuje do řízení každého člena týmu a dává mu možnost podílet se na směřování a klíčových rozhodnutích,“ popisuje Beneš.

Rozmach internetu věcí

Do budoucna pak Beneš očekává ještě větší rozmach řešení a systémů oblasti internetu věcí, kterému nahrává i rozšiřování tzv. LowPower technologií a datových sítí. V příštích letech podle něj bude existovat stále větší potřeba získávání analytických výstupů z obrovského počtu dat sbíraných z velkého množství zařízení, což umožní lépe poznat chování uživatelů, jejich potřeby, a tak i lépe definovat nové produkty.

„Kromě toho IoT dokáže šetřit obrovské sumy peněz. Nejen, že lze provádět spoustu věcí na dálku, jako je nastavování parametrů či dálkové odečty měření, ale dokáže upozorňovat na nestandardní stav, nebo jej dokonce predikovat a předcházet tak následným škodám způsobených odstávkou, havárií a tím způsobeným nákladům,“ říká Beneš.

fincher-spacey-netflix-house-of-cards

Přečtěte si takéDavid Fincher pro Netflix natočil jeden z nejlepších filmů roku a navíc s ním podepsal exkluzivní tvůrčí smlouvuDavid Fincher pro Netflix natočil jeden z nejlepších filmů roku a navíc s ním podepsal exkluzivní tvůrčí smlouvu

Za léta působení na trhu internetu věcí ale největší trend vidí v odklonu od prvotní ideje – poskytovat nové typy služeb a zjednodušovat život koncovým uživatelům zařízení. Mnohem více a častěji se dnes totiž objevují produkty mířené spíše na komerční trh. Obrovský rozvoj se týká zejména průmyslu 4.0, ale i smart city projektů, mezi které patří monitoring parkovišť, odečty měřičů nebo digitální zastávky hromadné dopravy.

Pro koncové uživatele jsou totiž náklady spojené s provozem chytrých IoT gadgetů mnohdy neúnosné. Problémem také je, že existuje celá řada zařízení, které komunikují „někam“ do cloudu, ve většině případů však nedokážou komunikovat mezi sebou.

„Tady si myslím, že je prostor pro řešení, jaké nabízíme například my. Jedna centrální jednotka, v našem případě ústředna zabezpečovacího zařízení, se kterou budou jednotlivé gadgety komunikovat, a ta bude zajišťovat minimalistickou autonomní logiku a sloužit jako komunikační brána do internetu,“ predikuje Beneš trend nejbližších let.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Jablotron Cloud Services. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Objednat přes aplikaci, vyzvednout a jít. Fastfoodový řetězec Chipotle otevírá svou první digitální restauraci bez stolů

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

chipotle-tacos

Foto: Chipotle

Ikonické tacos od Chipotle

0Zobrazit komentáře

Důležitou součástí restaurace je kromě jídla také její design, atmosféra a zkrátka vše, co ovlivňuje, jak se v ní cítíme. Nová newyorská pobočka Chipotle, jednoho z největších amerických fastfoodových řetězců, na všechny tyto aspekty myslí, ale nechce, aby se v ní lidé zdržovali. Funguje tedy pouze jako výdejní místo, kde si jen vyzvednete krabičku s jídlem.

V době pandemie bylo něco podobného jen otázkou času. Mnoho restaurací po celém světě je zavřeno a další hledají způsoby, jak svůj byznys v těchto náročných měsících udržovat. Ačkoliv karanténa vývoj situace urychlila, způsob, jakým lidé přistupují ke stravování, se mění dlouhodobě a je poháněný technologiemi. A týkají se i objednávání jídla.

Zákazníci do první „digital-only“ prodejny Chipotle, zaměřující se na mexickou kuchyni, přijdou až poté, co si vybrali menu v aplikaci a lidé ve výdejně ho začali připravovat. Na místě už tak v mnoha případech nemusejí dále čekat a stačí jim, když na pokladně sdělí patřičný kód.

Pak dostanou objednávku a mohou jít. Vlastně musí – na pobočce je totiž jen pár stolečků a lavička, která je připravena pro několik čekajících. Celou myšlenkou je minimální fronta, rychlé a hladké fungování a v neposlední řadě snadnější sociální distancování.

Chipotle-Digital-Kitchen

Foto: Chipotle

Nová pobočka Chipotle v New Yorku má stoličky jen pro čekající

Interiér této „digitální“ pobočky je navržený tak, aby stále zprostředkovával typickou atmosféru řetězce Chipotle se všemi charakteristickými zvuky a vůněmi vycházejícími z otevřené kuchyně. Vše ale slouží především k zachování identity značky, která v tomto případě prezentuje výrazně jinou zkušenost.

Ve výdejně si například nelze ani objednat u pokladny. To lze skutečně pouze přes aplikaci, ať už přímo té od Chipotle nebo třetích stran jako Uber Eats. Kromě osobního vyzvednutí je zde samozřejmě i možnost nechat si jídlo dovézt až ke dveřím.

I když se tak může zdát, že výdejní Chipotle je do velké míry reakcí na pandemii (ostatně i v Česku teď restaurace fungují jen jako výdejní okénka), spíše tomu tak není. Americký fastfoodový řetězec zkrátka už dlouhodobě zaznamenává rostoucí zájem o objednávání jídla online. Za poslední čtvrtletí, ač vzhledem k situaci méně vypovídající o normální době, si lidé svůj oběd vybrali na webu firmy až v polovině případů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Idea restaurace určené pouze pro take away není nová. Počet takto fungujících podniků se výrazně zvýšil hlavně v současné době pandemie, o trendu by šlo nicméně mluvit i mimo ni. Nová pobočka v New Yorku je jen jedním z prvních příkladů, kdy se do konceptu tzv. ghost kitchen pouští tak velký fastfoodový řetězec poháněný výrazným nárůstem online objednávek.

Chipotle v Česku dostupné není, téměř s jistotou ovšem můžeme předpokládat, že se do budoucna bude model ghost kitchen výrazně rozšiřovat napříč celým průmyslem. McDonald’s v Londýně otevřel pobočku tohoto typu už loni a experimentují s nimi také další řetězce. Deník Washington Post pak cituje projekci Euromonitoru, podle níž budou ghost kitchens do roku 2030 představovat trh s obratem bilionu dolarů.

chipotle-new-york-digital-kitchen-ghost-kitchen-2

Foto: Chipotle

Exteriér nové digitální kuchyně Chipotle

Jelikož se rapidně vyvíjí koncept home office a nejen velké technologické firmy s ním počítají jako s regulérní náhradou typického pracovního režimu, rychle roste také rozvoz jídla spojený s výdejnami. „Digitální kuchyně obsahuje inovativní vlastnosti, které doplní náš rychle rostoucí digitální byznys a zároveň našim hostům poskytne pohodlnou a hladkou zkušenost,“ říká Curt Garner, technologický šéf Chipotle.

onemenu-kratky-pohlreich-treslin

Přečtěte si takéStoryous spojuje síly se Zdeňkem Pohlreichem a dalšími. Spouští rozvoz jídel, který má být férovější k restauracímStoryous spojuje síly se Zdeňkem Pohlreichem a dalšími. Spouští rozvoz jídel, který má být férovější k restauracím

Server CNN přitom zmiňuje ještě další zásadní výhodu nového typu pobočky. Je mnohem menší. Pro firmu to znamená podstatně nižší nájem, náklady na interiérový design, zaměstnance a z toho vyplývající možnost otevřít větší množství výdejen. Přímo Chipotle ve spojitosti s tím mluví o rozšiřování byznysu mimo „tradiční lokace“. Získá díky tomu nové zákazníky a ti zase širší výběr.

Nevařit doma už zkrátka neznamená to, co ještě před několika lety. Na jednu stranu má čím dál více lidí možnost si nechat právě uvařené jídlo dovézt domů, na stranu druhou se návštěva „restaurace“ může stát otázkou několika desítek vteřin. Zmizení klasických podniků, kde se samotné jídlo stává také společenskou událostí, samozřejmě nehrozí. Například fastfoodové řetězce se ale přizpůsobují alternativním formám stravování, které s námi podle všeho zůstanou.

https://www.youtube.com/watch?v=ufzLsR1HE-E