Od ledna sice klesne DPH, ale supermarkety prý musí zdražit aneb Jak selhává antimonopolní úřad
Makroekonomický analytik skupiny ČSOB Dominik Rusinko poukazuje na to, jak špatně funguje český antimonopolní úřad v otázkách hospodářské soutěže.
Takhle si ChatGPT představuje hněv zákazníků v supermarketu, kde se zdražilo
Glosa Dominika Rusinka: Ministr zemědělství Marek Výborný v tomto týdnu oznámil, že obchodní řetězce v lednu zvýší ceny navzdory poklesu DPH. Neformální tlak ze strany politiků tak opětovně nezafungoval. Efektivní nástroje nicméně nedrží v rukou vláda, ale především Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), o jehož úloze se v rámci aktuální inflační epizody bohužel příliš nemluví.
Primárním cílem všech antimonopolních úřadů je zajistit funkční tržní prostředí, které bude přinášet prospěch spotřebitelům. Zcela konkrétně má ÚOHS za úkol chránit hospodářskou soutěž, ať už sankcionováním zneužití dominantního postavení, rozbíjením kartelů nebo nepovolením fúze. V tomto ohledu však tuzemský antimonopolní úřad plní svou roli jen částečně. Zabývá se totiž většinou menšími kauzami a nejvíce energie věnuje oblasti dohledu nad veřejnými zakázkami.
To je samo o sobě netypické a vysvětluje to, proč ÚOHS v mezinárodním srovnání dlouhodobě zaostává, jak ukazuje nedávná analýza skupiny Frank Bold. Důsledkem je nežádoucí upozadění agendy hospodářské soutěže, jež stojí oproti veřejným zakázkám stranou zájmu veřejnosti, politiků i expertů.