Od lidí nabrali přes miliardu, ambiciózní plány nenaplnili. Future Farming nemá ani na výplaty

Společnost Future Farming měla největší aquaponickou farmu v Evropě a velké ambice. Její finanční problémy se ale táhnou již delší dobu.

Peter BrejčákPeter Brejčák

future-farming5

Foto: Future Farming

Michal Fojtík a Martin Podoba, dvě tváře projektu Future Farming

0Zobrazit komentáře

Česká firma Future Farming, která se zabývá aquaponickým zemědělstvím, se potýká s problémy. Nemá peníze na výplaty zaměstnanců ani na uspokojení věřitelů, kteří si koupili firemní dluhopisy, a chystá uzavření farmy v Brně. Od drobných investorů přitom vybrala přes miliardu korun, uvedly Seznam Zprávy. Agentura ČTK také z insolvenčního rejstříku zjistila, že od pátku je v něm návrh na insolvenci na sesterskou firmu Future Farming Invest II, který podal právní zástupce pěti věřitelů.

Finanční potíže firmy, která je součástí investiční skupiny GFF, se táhnou již delší dobu. Plány, které její majitelé představili před třemi lety, byly přitom poměrně velkolepé. Měla výzkumnou stanici v Kalech na Brněnsku, připravovala stavbu skleníků v Dolních Heršpicích v Brně, v Letonicích na Vyškovsku i na Slovensku a před dvěma lety také koupila zemědělský areál v Přerově nad Labem na Nymbursku.

Velká část plánů se neuskutečnila. Již při jejich představování se objevovaly hlasy, které upozorňovaly, že stanovené závazky není společnost schopna naplnit vzhledem ke svým tržbám. Na to však firma reagovala tím, že její byznys plán počítá v následujících letech s příjmy v řádech stovek milionů, a opírala se o studii předpovídající růst sektoru vertikálních farem o 26,4 procenta ročně.

Většina zaměstnanců ale stále nedostala březnové výplaty a farma v Brně ukončí provoz. V polovině května poslalo vedení Future Farming zaměstnancům sdělení, z něhož vyplývá, že stav firmy je kritický. Koncem loňského roku odešel ze skupiny GFF jeden z podílníků Martin Luňák. Většinovým majitelem a generálním ředitelem je Ondřej Bartoš, který dříve podnikal s kryptoměnami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hospodaření skupiny GFF bylo již dříve ztrátové a skupina se potýká s vysokým zadlužením. Prodlení ve výplatě čtvrtletních úrokových výnosů vedlo i k podání insolvenčního návrhu. Pět drobných investorů si koupilo dluhopisy v hodnotě desítek tisíc korun a část výplat má prodlení delší než tři měsíce.

Firma vznikla v roce 2018 a jejím cílem byla komerční produkce potravin, především salátů, ve velkých objemech. Rostliny se pěstují vertikálně v patrech nad sebou po celý rok. Součástí systému jsou sumečci afričtí, kteří žijí v kádích. Skleníky jsou s káděmi propojené hadičkami a trubkami a vzájemně se doplňují. Ryby poskytují živiny rostlinám a ty svými kořeny čistí vodu, která do kádí cirkuluje. Systém již poměrně dlouho a úspěšně funguje ve světě a v menším měřítku se jím zabývají i některé jiné firmy v Česku.

S přispěním ČTK

Havrlant opět nakupuje v kultuře. Rockaway investuje do festivalu Designblok i Czech Grand Design

Skupina chce podpořit český design ve světě, přilákat ty nejvěhlasnější designéry do Česka a propojit uměleckou komunitu s tou byznysovou.

Peter BrejčákPeter Brejčák

havrlant

Foto: Rockaway

Jakub Havrlant, CEO Rockaway Capital

0Zobrazit komentáře

Několik let po vstupu do Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary a hudebního festivalu Colours of Ostrava rozšiřuje investiční skupina Rockaway Capital zakladatele Jakuba Havrlanta své působení v kultuře o nové značky. Stala se strategickým investorem společnosti Profil Media, jež stojí za festivalem designu a módy Designblok, udílením cen Czech Grand Design nebo za značkou Křehký.

„Díky budoucím společným projektům chceme firmu posunout ještě mnohem dál – ukázat sílu českého designu ve světě a zároveň přilákat špičková zahraniční jména k nám. Za zásadní pak považujeme propojení umělecké komunity s tou byznysovou,“ komentuje transakci investiční partner Rockaway Jan Jírovec. Výši investice společnost nesdělila.

Designblok si během čtvrtstoletí vybudoval pozici jednoho z nejzásadnějších mezinárodních festivalů českého a evropského designu u nás. Záměrem jeho majitelů Jany Zielinski a Jiřího Macka bylo vytvořit akci srovnatelnou se světovými designovými veletrhy a seznámit tak širokou veřejnost s aktuálními trendy v oblasti designu, módy i architektury.

Rockaway věří, že pro vedení festivalu, které zůstává personálně neměnné, znamená jeho vstup zajištění stability a také možnost, jak více zintenzivnit své postavení na mezinárodní kulturní scéně. Příkladem má být speciální putovní výstava Designblok Cosmos, která se objevila jak v říjnu 2023 na samotném Designbloku, tak na letošním Milano Design Week, či projekt Made by Fire, odkazující na historii i současnost českého skla a porcelánu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ke spolupráci s investorem nás lákaly možnosti dalšího rozvoje našich aktivit, strategického propojování projektů a sdílení know-how. Těší mě, že jsme se stali součástí skupiny Rockaway Arts společně s MFF KV a Colours of Ostrava, tedy předními festivaly, které dokazují, že v Čechách umíme pořádat významné kulturní události a pomáháme tak k dalšímu rozvoji naší společnosti a ekonomiky,“ popisuje spolumajitelka společnosti Profil Media a ředitelka festivalu Designblok Jana Zielinski.

splendid-bar-9

Přečtěte si takéV Grandhotelu Pupp otevřeli tajný bar inspirovaný BondemV Grandhotelu Pupp otevřeli tajný bar. Je inspirovaný Bondem a mají tu aktuálně nejdražší drink v Česku

Právě Zielinski zakládala kreativní agenturu Profil Media ještě v roce 1999 společně s Jiřím Mackem, od téhož roku organizují Designblok. Sedm let poté se stala organizátorem cen Czech Grand Design, které každoročně uděluje nezávislá Akademie designu České republiky. V roce 2010 společnost založila vlastní značku Křehký, která ve spolupráci s českými i světovými designéry nabízí malosérie a limitované kolekce sběratelského designu vyrobené v českých manufakturách.

S českým kulturním prostředím má skupina Rockaway několikaleté zkušenosti. Na začátku roku 2021 vstoupila do Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, posléze vznikla skupina KVIFF Group, která zastřešila všechny kulturní aktivity kolem této akce. V létě 2022 zase oznámila majetkový vstup do festivalu Colours of Ostrava.