Ohlédnutí za Startup School 2014

0Zobrazit komentáře

Startup School, akce pořádaná v poslední době často opěvovaným akcelerátorem Y Combinator, oslavila tento rok 10 let. Nabízíme krátké ohlédnutí za těmi nejlepšími zážitky.

Ron Conway, SVAngel

Ron Conway ze společnosti SVAngel za svojí kariéru investoval již do více než 700 společností. Na SS2014 se snažil popsat, jaké jsou hlavní aspekty silného vůdce startupu, toho pravého foundera za kterým budou stát lidi.

A je jedno, zda je to inteligence, kuráž, ambice, agresivita nebo pracovní nasazení – vše spojuje jedno. Ten pravý founder musí být zaměřený pouze a na svůj startup, mít drive ho pořád zlepšovat a jít s ním za hranice svých možností, jak technicky, tak obchodně. Věnovat mu klidně 24 hodin, 7 dní v týdnu a spoustu odříkání. Jste na to připraveni?

visidom-yc

Přečtěte si takéJak český startup Visidom nakoukl do kalifornského Y CombinatoruJak český startup Visidom nakoukl do kalifornského Y Combinatoru

Zmínil se i o tom, jak je důležité správně vybírat co-foundera. Mimochodem i proto, že jen málokterý startup se stal úspěšným a měl pouze jednoho člověka v čele. Měli byste být připraveni nejen pracovat na daném problému, ale řešit ho s reálnými lidmi, společně.

Danae Ringelmann, Indiegogo

Nápad, který se zrodil v hlavě Danae na založení Indiegogo přišel v době, kdy pracovala jako investiční bankéřka na Wall Street. Na vlastní oči byla svědkem toho, jak moc těžké bylo sehnat finance od investorů pro novou divadelní hru známého spisovatele Arthura Millera. Když se zpětně ohlídne, čím si za 6 let prošla, může rozdávat rady na počkání.

Předně byste si podle ní měli ujasnit, proč děláte, co děláte. Proč řešíte problém, jaký řešíte a proč ho nevyřešil už někdo před vámi? Pokud přijdete na rozumnou odpověď, dodá vám to neuvěřitelný drive směrem kupředu, správnou strategii a taktéž přinese zájem zvědavých uživatelů.

Vytvořte si firemní hodnoty a těmi se řiďte. Jak sami, tak z hlediska najímání nových zaměstnanců přesně tak, aby dodržovali kulturu, kterou jste nastolili. Vše není jen o tom měřit, kolik vyděláte nebo kolik máte platících zákazníků, ale i o tom, jak produktivní a jak šťastní jsou vaši zaměstnanci.

Kevin Systrom, Instagram

Pokud bych vám měl dát jednu radu o životní strategii – neexistuje žádný zcela správný další krok. Říká Kevin, který se vyhrabal z vedlejších projektíků na Stanfordu, přes práci v Googlu až k založení Instagramu. Důležité je podle něj se nikdy nezastavovat, stále se učit a vyvíjet progress.

Nemusíte být nejlepší programátor, stačí pokud budete dané oblasti trochu rozumět. Při práci na startupu si zakladatelé často pletou funkce, které by měli mít a tak se sami učí jak motivovat lidi, jak na týmovou práci, ale i na to, jak programovat. Přitom například při založení sociální platformy Instagram byl první hire do funkce community manažera, který se postaral o to, aby byl každý uživatel spokojený a právě to odstartovalo úspěch.

Reid Hoffman, LinkedIn

Sám sebe popisuje jako zakladatele Facebooku pro profesionály. Reid radí začínajícím podnikatelům, aby se na hony vzdálili derivátovým službám jako Airbnb pro psy nebo Uber pro něco … Místo toho říká, abyste vstupovali na trh, kde je značná konkurence a zkusili prozkoumat ne tolik probádané oblasti bez množství rozruchu.

Reid se často společností, do kterých by rád investoval ptá na zvídavé otázky. Je možné škálovat váš produkt až na stovky milionů zákazníků? Zvládl by to stávající tým? Je tohle opravdu to, co svět potřebuje? Pečlivě vybírejte investora podle toho, co vám za podíl nabízí. Nejde jen o kvantitu peněz, ale především o hodnotu, kterou přináší.

Jim Goetz, Sequoia Capital & Jan Koum, WhatsApp

Na stagi se společně objevili Jim Goetz ze Sequoia Capital a Jan Koum, zakladatel WhatsApp a bavili se o začátcích WhatsAppu. Jan prohlásil, že se vlastně nikdy ani nechtěl pouštět do firmy. Vytvořil si pouze produkt, který potřeboval přesně podle svých představ a když ho nabídl lidem, byli ochotni za něj zaplatit.

Po dlouhou dobu byl WhatsApp s celým týmem, tak trochu mimo hledáček radaru pozornosti. Úplně kašlali na e-maily od investorů nebo rozhovory.

Dokonce ani kapitál nebyl tolik potřeba, jelikož měla společnost již značné revenue v takové výši, aby se dala udržovat. Dosáhli toho zpoplatněním WhatsAppu cenovkou $0.99 za měsíc. Díky revenue si prakticky mohli vybírat, s kým do partnerství půjdou a slovo padlo na Sequoia Capital.

Eric Migicovsky, Pebble

I kdybyste si uměli v hlavě poskládat ten nejdokonalejší model fyzického produktu, prvním a nejdůležitějším krokem je z vize udělat realitu. První verze chytrých hodinek Peeble byla obrazovka telefonu a Arduino. S týmem programátorů a industriálních designerů z toho vzešly hodinky, které se dají vytisknout na 3D tiskárně včetně elektroniky. S názvem inPulse.

Jelikož měla firma velmi omezené finance, snažila se pitchovat kde mohla a ne že by se jí úplně dařilo. Museli tedy vytvořit kreativní kampaň, aby dostali peníze. A kam jinam s kreativní kampaní, než na Kickstarter. Během pouhých 30 dnů vybrali neuvěřitelných 220 milionů korun od přibližně 70 tisíc uživatelů!

Andrew Mason, Detour and Groupon

Groupon začal jako vedlejší projekt tehdy první společnosti Andrewa s názvem The Point. Prakticky hned po spuštění ale začal výrazně přerůstat původní business a firma se rozhodla věnovat pouze kuponovému impériu.

Byl to takřka neomezený škálovatelný business, který byl jednoduše aplikovatelný na každou zemi. Daly se dělat jednoduché změny a vše optimalizovat během několika dní a právě to zajistilo raketový růst, který vynesl Grouponu titul, nejrychleji rostoucí firmy v historii.

Dejte si ale pozor na to, abyste si při masivním a rychlém rozvoji, pokud kupujete konkurenci, dali záležet na výběru lidí, které tak získáte do firmy. Zda mají stejné hodnoty jako CEO nebo ne. Stejně tak, pokud myslíte, že máte takřka neomezeně škálovatelný business a rostete, neprodávejte firmu!

Michelle Zatlyn & Matthew Prince, CloudFlare

Zakladatelé startupu CloudFare měli několik zajímavých poznámek o najímání lidí a o co-founderech. Místo toho, abyste přemýšleli o tom, kdo bude CEO, COO nebo CTO, přemýšlejte o tom tak, že chcete najmout nejlepšího obchoďáka, organizátora a top developera. Pokud jste co-foundeři a přemýšlíte o tom, kdo má a nemá jako role a pravomoce, jste asi ve špatném týmu.

Něco málo k tomu, jak hledat zaměstnance. Najímejte lidi, kteří mají zkušeností přímo s danou rolí, kterou požadujete, ne lidi, kteří dělali X věcí a jen minimum výborně. Pokud tedy například najímáte skvělého programátora, co nikdy nekoukal do ničeho jiného než do řádků kódu. Nesnažte se ho přesvědčit, že by měl umět myslet kreativně a navrhnout vám třeba homepage.

Emmett Shear, Twitch

Nemůžete se naučit být founder, dokud si to sami nezkusíte, a nevzdávejte to! Ještě před Justin.tv nebo Twitch oba zakladatelé vytvořili 6 různých startupů v pouhém roce a půl. Žádnému z nich se tak výrazně nedařilo, ale získali potřebné zkušenosti, jak v prototypování, tak programování pro rozjetí většího, škálovatelného byznysu s názvem Twitch.

Opravdu zkušení foundeři by měli přesně znát svůj projekt a složité technické operace za ním. Měli by přesně vědět, jak růst, jak najímat lidi a jak managovat celou společnost. Měli by umět motivovat zaměstnance, na druhou stranu, ale i promlouvat k zákazníkům a zjišťovat jejich potřeby.

Zdroj: Y Combinator , Foto: Robert Scoble / Flickr.com

Proč nedávat zaměstnancům podíl ve vašem startupu

Jakub MachJakub Mach

startupy
0Zobrazit komentáře

Tímto mým článkem bych rád navázal na článek Andreje Kisky, který před pár týdny vyšel zde na CzechCrunchi a otevřel tak polemiku na toto zajímavé téma.

Když to zjednoduším, Andrej doporučuje startupistům, aby nabídli část podílu ve firmě svým zaměstancům a pozastavuje se nad určitou neochotou  ze strany českých startupů toto dělat. Já si naopak myslím, že ta neochota je celkem přirozená. Použil bych příměr z reálného života. Když si stavíte dům, také řemeslníkům nenabídnete majetkový podíl a přesto je možné mít na stavbě ty nejlepší řemeslníky. Jinak to není ani s budováním startupu.

5406303613_1e455419d8_b

Přečtěte si takéProč je důležité nabídnout zaměstnancům podíl ve vašem startupuProč je důležité nabídnout zaměstnancům podíl ve vašem startupu

Mám poměrně letité zkušenosti s najímáním zaměstnanců. Vždy jsme nabízeli i různé nefinanční benefity, ale pro zaměstnance zůstala klíčová otázka výše platu a atraktivita svěřené práce. Měli jsme v našich řadách jak běžné řadové zaměstnance, tak ale i nejlepší české mozky nebo dokonce zahraniční specialisty. Situace byla vždy stejná.

Nabízený podíl většinou není až tak extrémně sexy

U obchodníků máme motivační složky odpovídající realizovaným obchodům, ale i to je částka, na kterou si sáhnou velice brzy. V případě podílu ve firmě, je to čekání výrazně delší a navíc s nejistým výsledkem. On totiž při valuaci startupů ten nabízený podíl není až tak extrémně sexy. Proč? Pokud bude český startup ohodnocen například na 100.000.000 Kč (kolik takových je?) a majitel oněch 20% rozdá mezi svých 40 klíčových zaměstnanců, tak každý zaměstanec defakto drží podíl v hodnotě 500.000 Kč. No a to je částka, kterou si u nás vyděláte během jediného roku!

Co je pak lepší motivace? Jistota, že si na tyto peníze sáhnu velice rychle, pokud s mými výsledky bude zaměstnavatel spokojený nebo sexy pocit, že jsem minoritním spolumajitelem, resp. spíše držím příslib, že si někdy v budoucnu budu moci koupit akcie za sníženou cenu? Andrej má pravdu v tom, že jsou i nefinanční motivace, speciálně s ohledem na sdílení hodnot a stejného podnikatelského příběhu. Ale to je přeci možné i bez odevzdání podílu. Cítím, že pro zaměstnace je důležité být součástí zajímavého příběhu, ale to jsou i v případě, kdy pobírají standardní plat.

Pomáháme jim s osobnostním PR, jejich hodnota na trhu práce s námi roste, mají pocit dobře odvedené práce, ale také dobře zaplacené. Pracovali byste pro Steeva Jobse? Mnozí z nás i bez nároku na honorář a ještě bychom se přetrhli. Nabídněte příběh, nadchněte ve společný cíl. To je mnohem důležitější než formální příslib podílu.

Nic není černobílé a Andrejův postoj má jistě něco do sebe a určitě se nechám poučit i vašimi příběhy z praxe, s čím ale rozhodně nemohu souhlasit je ten extremismus, který z jeho příspěvku sálá. Namátkou vybírám pár Andrejových vět:

Hned na začátku Andrej opakovaně shodí všechny firmy, co jeho postoj nesdílí.

  • Píše: A má pravdu, pokud chce budovat českou společnost a ne globální startup.”
  • „Někteří investoři tvrdí, že velikost zaměstnaneckých podílů je dobrým měřítkem vyspělosti startupového ekosystému.“ a ve finále je označí za trapné komunisty:
  • „A podnikatelé ze CEE se možná kvůli čtyřiceti letům nuceného socialistického společného vlastnictví neradi dělí o každé procento.“
  • A je vidět, že Andrej nezná všechny věci, ke kterým se vyjadřuje, viz. např píše: Tito lidé se nenechají zlákat velkým platem, to by mohli jít pracovat rovnou do korporace.”

Přitom není žádné pravidlo, že v korporacích se vydělává více než ve startupech. Naši lidé si vydělávají sakra dobře. Navíc plat není jediným lákadlem. Je tu ještě aktrativita nabízené práce, svoboda, časová flexibilita, firemní kultura … tzn. oproti korporacím nabízíme celou řadu výhod.

Dále Andrej ve svém příspěvku naznačuje, že v evropských firmách se pracuje na píchačky, když píše:

  • „Typickou obavou krále – CEO je: “Vadí mi, že zaměstnanci odcházejí domů v pět večer a nezdá se, že by jim záleželo na osudu společnosti.” A už jste zkusili nabídnout jim podíl?“

Naši zaměstnanci mají například funkční samořízení. Vědí, kdy je třeba investovat více času, abychom naplnili očekávání, zároveň však všichni odmítáme tolik propagovaný workoholismus, protože přetížený mozek není schopen inovací.

Pokud je zaměstnanec dlouhodobě jednostranně zaměřený na svou práci, nezískává inspiraci z reálného světa a časem vyhoří. Proto je třeba myslet i na kvalitní odpočinek, kvalitní osobní život atd. Za svou praxi jsem už viděl mnohokrát jak na kvalitu práce měly vliv zdánlivě nesouvisející věci jako třeba spokojená partnerka zaměstnance atd. (a ta spokojená nebude, když se ji nebude věnovat :-) Jak už to tak často bývá, nejsou správně ani píchačky, ani workoholismus. Pravda je někde uprostřed a já jsem si jistý, že ve většině českých internetových firem ten rozumný kompromis funguje.

Z čeho mám obavu je představa, že právě toto je nosné téma minimálně v Credo Ventures při jednání se startupy. To je otázka ochoty vzdání se části podílu na své firmě opravdu tak zásadní pro vyhodnocení atraktivity startupu a investice do něj? Měl jsem očekávání, že hlavní měřítkem pro posuzování startupů, žádajících o investici je míra inovace kterou přináší, kvalita týmu, business potenciál, kvalita exekuce.

To, že je něco zvykem v Silicon Valley, přeci neznamená, že jiný přístup je špatný. Pokud jste si jistí, že máte kvalitní zaměstnance tak se nenechejte zvyklat z cesty, která je k vám přivedla. Teprve pokud si kvalitní zaměstnanci k vám cestu nenachází, tak se začněte ptát proč.

foto: pinkpurse/Flickr