Jak český startup Visidom nakoukl do kalifornského Y Combinatoru

visidom-yc
0Zobrazit komentáře

V dnešní době 7 z 10 započatých objednávek provedených na internetu zůstane nedokončených. Důvodů je mnoho – šílený webdesign, nefunkční web, neporazitelná captcha, vysoké ceny za dopravu, větší sleva konkurence apod. Tradiční nástroje webové analytiky vám poví, že vám nedokončilo 7 z 10 lidí. Visidom ukazuje kde a proč k tomu došlo. Pomáháme tak agenturám i samotným majitelům webů zefektivnit náklady na marketing, zlepšit použitelnost webu a vydělat více peněz. Od února sídlíme nově i v San Franciscu, za Visidom totiž vyjel za velkou louži Martin Novák a z tamějšího pobytu chceme vytěžit co nejvíce. V březnu jsme se rozhodli podat přihlášku do vyvoněného Y Combinatoru. Teď ke konci května na vše koukám s odstupem, a tak sdílím svůj zážitek z přijímacího řízení modly dnešních startupů.

Balení a odlet směr San Francisco

Je středa 16.4., v 7 ráno mě probudí zvonění telefonu, americké číslo. „Vstávej, kámo, budíček, postoupili jsme! Chtějí nás vidět osobně! Máme příští čtvrtek interview v Mountain View. Sežeň si letenku, zabal kufry a čekám tě v San Franciscu. Y Combinator čeká.“ Chvilku to všechno zpracovávám, šance na interview byla asi tak 5-10%, přihlášku i application video jsme zvládli za jedno odpoledne, a tak tomu pořád nechci uvěřit. No nic. Sehnal jsem letenku, zabalil kufry a koupil piva v plechu na hujerovský úplatek.

Sežeň si letenku, zabal kufry a čekám tě v San Franciscu.

Je středa 23.4., opět 7 hodin ráno a já poslouchám bezpečnostní pokyny v letadle před odletem z Prahy. Za těch 7 dní jsme s vývojovým týmem stihli tolik práce, co nám běžným tempem trvá měsíc. Vzpomínám na vyškrtnutý spánek z denního režimu, přespávání v kanceláři a mnu si unavené oči. Máme super funkční demo, říkám si. To jsem pochopil jako hlavní zprávu Y Combinatoru pro interview: a) ukázat produkt (nejlépe funkční), předvést, že umíte přetvářet myšlenky a nápady do funkčních řešení, b) pohotově odpovídat na otázky a ukázat, že umíte přemýšlet o problémech, před které staví porota váš projekt.

Produkt/demo jsme vcelku měli, průběh interview ověřoval hlavně kolega Martin Novák, který tou dobou obepisoval startupy z minulých kol YC o rady, tipy a triky. Každý účastník měl ale rozdílné zážitky z finálového kola a rozdílné rady na přípravu, a tak jsme zvolili jako základ dobrou připravenost na notoricky známý seznam otázek. Během letu a na přestupu v Londýně upravuji excel s ukázkou trakce a finančních plánů. Zkouším usnout asi na sto způsobů, ale marně. V San Franciscu se okolo 5. hodiny odpolední potkávám s Martinem, má pro mě připravené pití a jídlo, postupně hltám a pouštíme se do technické přípravy – čísla, grafy, odpovědi, ať to sedí. Je půlnoc, moje oči už silně připomínají baseta, a tak to s Martinem balíme. Přespím u Davida z 3D tiskáren be3D, po jízdě s kufrem a lehkém bloudění, ulehám okolo 2 hodiny ranní.

Interview

Vstávám poměrně čerstvý, do ruky beru všechny tiskové materiály k interview, nasedám do tramvaje a vyrážím směr kancelář – Bush street. Snažím se přestat přemýšlet, na čem nás mohou nachytat. Vychutnávám si projížďku městem a začínám se těšit na odpoledních 10 minut pravdy. Ano, interview trvá přesně 10 minut, máme ale bodově připravený „to-mention“ list na A4, a tak bychom neměli nic podstatného zapomenout. Uvidíme.

Dopoledne máme v Rocket Space první cvičný interview s Braňkem Černým (snad mě nezabije za počeštění jeho jména) ze SquareONE. Dojmy jsou smíšené, stihli jsme zmínit tak pětinu věcí a nejsme s Martinem vyvážení v odpovědích. Ale dobrý start. K obědu dáváme burger s hranolkama už v Mountain View, kupujeme chladící box na česká piva a míříme na další cvičné interview s partnerem 500 startups, akcelerátorské dvojky v Mountain View. O třídu lepší. Dostávali jsme otázky na LTV, AAC, prodejní kanály, zkrátka jak budeme Visidom prodávat a čísla, čísla a čísla. Poslední nenápadná věta od našeho mentora zněla: „Tady v 500 startups jsme hodně trhově orientovaní, Y Combinator je dost specifický, jsou silně produktově orientovaní, budou vás ždímat na produktu…“

14003755158_0381b44c00_o

Přečtěte si takéNaše zkušenost s kalifornským akcelerátorem 500startupsNaše zkušenost s kalifornským akcelerátorem 500startups

A tak jsme vyrazili o něco jistější do Y Combinatoru. Kluci z Ave Innovation s námi dělali rozhovory před budovou YC na kameru do jejich dokumentu. Skrz sklo interview místnosti jsem zahlédl Sama Altmana, mísil se ve mne adrenalin s vyčerpaností. Už jsem to chtěl mít za sebou. V čekárně jsme se potkali s mnoha dalšími startupy, dvěma z nich jsme dokonce na místě zaregistrovali zkušební verzi Visidomu. „Guys from Visidom, you’re next,“ zavolala organizátorka a našich 10 minut slávy mohlo začít.

Čekali na nás celkem 4 partneři Y Combinatoru: Jessica Livingston, Paul Buchheit, Trevor Blackwell a Dalton Caldwell. Každý se představil, potřásl nám rukou, usadili jsme se ke stolu a Paul spustil: „So you’re trying to build another Google Analytics?“.

So you’re trying to build another Google Analytics?

Vysvětlování rozdílu mezi Visidom a Google Analytics mám na denním pořádku, a tak představuji, co vlastně děláme a že se nesnažíme nahradit Google Analytics (tedy zatím). Martin doplňuje naše představení dalšími podstatnými body. „How does that work?“ ptá se Trevor a my je s úsměvem zveme na demo. Seřadí se nám za zády a my ukazujeme nahranou návštěvu ze včerejšího dne, která vyplňuje kontaktní formulář. Pokyvují, zdá se, že je to zajímá.

Přejdeme na další funkce, očekáváme konec demo části a pokračování v interview, ale v tom to začne: „Isn’t that too complicated?“, „What should I focus on now on this page?“, „OK so how did you help this client by showing these reports?“. Snažíme se stručně reagovat na kanón otázek, vysvětlujeme, že jsme již určitým klientům poslali konkrétní návrhy na zlepšení. Aplikace návrhů je ale na straně klienta. „You know, that’s it. Sometimes people are just lazy to make a change on their website and you can’t do a thing about it.“

tcdisrupt
Visidom na TC Disrupt

Všichni se vrací na své pozice a pokračujeme v interview, koukám na čas a zbledne mi obličej – zbývají 4 minuty, polovinu interview jsme prokecali u dema. S Martinem si bereme k ruce „to-mention“ list a pálíme do nich jeden bod za druhým, připadal jsem si jak Horst Fuchs z Teleshoppingu. Ukazujeme dosavadní trakci: „AT&T of the Czech Republic has switched to us from our biggest competitor“. Ptají se nás na konkurenční řešení na trhu a proč jsme lepší. V podstatě papouškujeme, co nám říkají klienti, a to že jsme uživatelsky příjemnější, nemáme tisíce funkcí, ale jen ty zásadní, co běžné analytické nástroje nenabízí. To je moc nepřesvědčilo: „So you’re gonna beat them by having less functions?“. 10 minut je pryč. Opět jsme půlku věcí nestihli nebo zapomněli zmínit. Ale jsme rádi, že je to za námi. Porotě jsme předali český artefakt, pivo ve chladícím boxu, aby se jim lépe přemýšlelo. Jessica, která celou dobu jen sledovala naše chování a chemii, se z českého piva totálně rozzářila. A sami jsme to s Martinem zapili venku na ulici.

AT&T of the Czech Republic has switched to us from our biggest competitor

Shodli jsme se, že náš výkon byl tak na půl plynu a s trochou sarkasmu, že porota byla nejvíc nadšená při předávání pivek. Ale čekáme do večera – na telefonát s investicí nebo e-mail. Někdo mi kdysi řekl, že tyhle velké události končí dvěma způsoby – buď máš kapsy plné peněz nebo zkušeností. Večer nám přišel e-mail od Jessicy Livingston, že řešíme velký problém, ale v současném stavu nevidí dostatečnou konkurenční výhodu. Za 5 minut jsme už zase normálně zasedli k práci a život šel dál. Pár dnů to leží v hlavě, ale od začátku jsme věděli, že žádný akcelerátor nás nespasí a budeme si to muset oddřít sami. Mimo to odmítli i první přihlášku zakladatele Dropboxu, nebo původní projekt zakladatelů Optimizely. A tak šlapeme dál. Další týden jsme vystavovali na TechCrunch Disrupt v New Yorku, pochytali další nové uživatele a v létě nás čeká investiční kolečko.

Závěrem bych chtěl povzbudit domácí nadšence s americkým trhem, ať to do Y Combinatoru zkusí. Kdyby chtěl někdo další info ohledně YC, přihlášky nebo pohovoru, já i Martin jsme otevřeni pomoct, zodpovědět dotazy. Řečí čísel sice šance na postup nevypadá kdovíjak příznivě (byli jsme vybráni z okolo 3000 přihlášek mezi 300 startupů k interview a do programu se jich probojovalo kolem 80), na druhou stranu je to výborná zkušenost a super šance, jak se přestat plácat na místě. Už při čtení textů na webu YC mi bylo jasné, že jejich filosofie a metodiky jsou poměrně unikátní a ne nadarmo je YC označován za akcelerátor #1.

P1040981

Rubriku Startupy podporujíjt-retina