Olomoučtí průkopníci ořechových másel chtějí naučit lidi snídat. Jednou možná i ve vlastním bistru
Nedávno ještě Šufan řešil spor o jméno s firmou Žufánek, teď už se může soustředit na ořechy i vlastní čokoládu.
Matěj Zavoral, Marek Dyntera a Lukáš Medek, spoluzakladatelé firmy Šufan
Marek Dyntera s Matějem Zavoralem se potkali na horách. Když společně zdolávali tisícovky a obdivovali kanadskou přírodu, neušlo jejich pozornosti, že každý správný horal tam svačí ořechová či arašídová másla. V Česku je však v regálech obchodů ještě před deseti lety nenašli, a protože oběma chyběla, pustili se do jejich výroby. Moravský Šufánek, později přejmenovaný na Šufan, se tak stal průkopníkem ořechových másel u nás. A byť do portfolia přidává stále něco nového, základem jsou čisté ořechové krémy ze surovin, které Šufan bere z nejbližších zdrojů.
Když olomoucký Šufan v roce 2014 začínal, konkurenci v Česku téměř neměl. To již nicméně dávno neplatí. Šufan s obratem třicet milionů dnes na trhu soupeří o místo nejméně s deseti dalšími českými výrobci, mezi které patří mimo jiné rodinná firma Lucky Alvin, jejíž obrat je zhruba třetinový, daleko větší podíl pak zabírá stamilionový Big Boy, u kterého nicméně velkou část obratu tvoří privátní výroba. Řada českých prodejců si totiž pod svou značkou nechává másla vyrábět na zakázku, čemuž se Šufan vyhýbá a věnuje se takřka pouze vlastním produktům.
Minulý rok firma expandovala na Slovensko, kde tržby odhaduje na desetinu celkového obratu. „Máme rozsáhlou síť zhruba tři sta padesáti zdravých výživ, kaváren a obchodů s delikatesami, kde se naše zboží prodává. Retail nám přináší zhruba čtvrtinové tržby,“ říká osmadvacetiletý Lukáš Medek, který se k zakladatelům Matěji Zavoralovi a Marku Dynterovi přidal jakožto společník v roce 2020.
Právě v té době řešila firma spor o název s lihovarem Žufánek, kterému se nelíbila podobnost s názvem Šufánek. Obojí je navíc označení pro naběračku používané v některých oblastech Čech a Moravy. Coby vystudovaný právník se Medek sporem, který řešil Úřad pro ochranu průmyslového vlastnictví, zabýval jen letmo – a navrhl věc raději neeskalovat.
„By by to zajímavý právní spor. Neměli jsme pocit, že při rozdílnosti portfolií ořechy versus alkohol si názvy tolik kolidují, ale ustoupili jsme. Někdy je lepší nechat spory stranou a zabývat se významnějšími věcmi. Chtěli jsme se soustředit na produkt. Jestli ho prodáváme jako Šufan, nebo Šufánek, je druhořadé,“ říká Medek, který má ve firmě na starost marketing a obchod.
Společnost tak v roce 2020 čekal kompletní rebranding, který stál stovky tisíc. Etikety sice získaly nový vizuál, nicméně pro zákazníky zůstal produkt rozpoznatelný díky rovným sklenicím se zlatým víčkem a logem zkřížených naběraček, tedy šufanů či žufanů, jak se říká na Hané, odkud Šufan pochází.
Energie potřebná v horách
Na počátku všeho stála vášeň pro hory, díky níž se seznámil dnes třiatřicetiletý Matěj Zavoral a sedmatřicetiletý Marek Dyntera. Zavoral, který žil v Kanadě delší dobu, se jednou vrátil na Vánoce domů a Dynterovi přislíbil pomoc s přestěhováním do Kanady, kde následně oba žili a pracovali. Kdyby nebylo výletů do hor, sotva by se servisní technik Dyntera a ve stavebnictví pracující Zavoral pustili do potravinářství.
Na výšlapy v Kanadě sami nosili sendvič se šunkou, zatímco horalé kolem svačili ořechová másla všeho druhu. Do hor či fitness se ořechová másla hodí, protože obsahují bílkoviny, tuky i sacharidy a mají vysokou energetickou hodnotu. Kvalitní ořechová másla navíc obsahují velké množství vlákniny, vitamínů, minerálních látek a antioxidantů.