Olomoučtí průkopníci ořechových másel chtějí naučit lidi snídat. Jednou možná i ve vlastním bistru

Nedávno ještě Šufan řešil spor o jméno s firmou Žufánek, teď už se může soustředit na ořechy i vlastní čokoládu.

sufan3Story

Foto: Šufan

Matěj Zavoral, Marek Dyntera a Lukáš Medek, spoluzakladatelé firmy Šufan

0Zobrazit komentáře

Marek Dyntera s Matějem Zavoralem se potkali na horách. Když společně zdolávali tisícovky a obdivovali kanadskou přírodu, neušlo jejich pozornosti, že každý správný horal tam svačí ořechová či arašídová másla. V Česku je však v regálech obchodů ještě před deseti lety nenašli, a protože oběma chyběla, pustili se do jejich výroby. Moravský Šufánek, později přejmenovaný na Šufan, se tak stal průkopníkem ořechových másel u nás. A byť do portfolia přidává stále něco nového, základem jsou čisté ořechové krémy ze surovin, které Šufan bere z nejbližších zdrojů.

Když olomoucký Šufan v roce 2014 začínal, konkurenci v Česku téměř neměl. To již nicméně dávno neplatí. Šufan s obratem třicet milionů dnes na trhu soupeří o místo nejméně s deseti dalšími českými výrobci, mezi které patří mimo jiné rodinná firma Lucky Alvin, jejíž obrat je zhruba třetinový, daleko větší podíl pak zabírá stamilionový Big Boy, u kterého nicméně velkou část obratu tvoří privátní výroba. Řada českých prodejců si totiž pod svou značkou nechává másla vyrábět na zakázku, čemuž se Šufan vyhýbá a věnuje se takřka pouze vlastním produktům.

Minulý rok firma expandovala na Slovensko, kde tržby odhaduje na desetinu celkového obratu. „Máme rozsáhlou síť zhruba tři sta padesáti zdravých výživ, kaváren a obchodů s delikatesami, kde se naše zboží prodává. Retail nám přináší zhruba čtvrtinové tržby,“ říká osmadvacetiletý Lukáš Medek, který se k zakladatelům Matěji Zavoralovi a Marku Dynterovi přidal jakožto společník v roce 2020.

Právě v té době řešila firma spor o název s lihovarem Žufánek, kterému se nelíbila podobnost s názvem Šufánek. Obojí je navíc označení pro naběračku používané v některých oblastech Čech a Moravy. Coby vystudovaný právník se Medek sporem, který řešil Úřad pro ochranu průmyslového vlastnictví, zabýval jen letmo – a navrhl věc raději neeskalovat.

sufan2

Foto: Šufan

Ořechová granola značky Šufan

„By by to zajímavý právní spor. Neměli jsme pocit, že při rozdílnosti portfolií ořechy versus alkohol si názvy tolik kolidují, ale ustoupili jsme. Někdy je lepší nechat spory stranou a zabývat se významnějšími věcmi. Chtěli jsme se soustředit na produkt. Jestli ho prodáváme jako Šufan, nebo Šufánek, je druhořadé,“ říká Medek, který má ve firmě na starost marketing a obchod.

Společnost tak v roce 2020 čekal kompletní rebranding, který stál stovky tisíc. Etikety sice získaly nový vizuál, nicméně pro zákazníky zůstal produkt rozpoznatelný díky rovným sklenicím se zlatým víčkem a logem zkřížených naběraček, tedy šufanů či žufanů, jak se říká na Hané, odkud Šufan pochází.

Energie potřebná v horách

Na počátku všeho stála vášeň pro hory, díky níž se seznámil dnes třiatřicetiletý Matěj Zavoral a sedmatřicetiletý Marek Dyntera. Zavoral, který žil v Kanadě delší dobu, se jednou vrátil na Vánoce domů a Dynterovi přislíbil pomoc s přestěhováním do Kanady, kde následně oba žili a pracovali. Kdyby nebylo výletů do hor, sotva by se servisní technik Dyntera a ve stavebnictví pracující Zavoral pustili do potravinářství.

Na výšlapy v Kanadě sami nosili sendvič se šunkou, zatímco horalé kolem svačili ořechová másla všeho druhu. Do hor či fitness se ořechová másla hodí, protože obsahují bílkoviny, tuky i sacharidy a mají vysokou energetickou hodnotu. Kvalitní ořechová másla navíc obsahují velké množství vlákniny, vitamínů, minerálních látek a antioxidantů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A právě taková másla si Šufan předsevzal vyrábět, neboť po návratu do Česka Dynterovi i Zavoralovi chyběla. „V začátcích bylo těžké vůbec protlačit na trh produkt, který v té době neměl ekvivalent. Legislativně pro ořechová másla neexistovala kategorie. Nové to bylo i pro zákazníky,“ vzpomíná Dyntera, který se spolu se Zavoralem učil vše od nuly, ať už po stránce výroby, či podnikání.

Do strojů na zpracování ořechů firma již investovala miliony, neboť potřebuje denně umlít stovky kilogramů ořechů. Tento rok plánuje Šufan zpracovat až sto tun surovin, většinou ořechů, případně bezlepkových ovesných vloček, semínek do granoly či kakaových bobů. „Dnes je na trhu spousta pomazánek na bázi ořechů, mnohdy s cukrem či jiným sladidlem. My máme jen čisté příchutě, tedy stoprocentní ořechy, případně v kombinaci s čokoládou naší vlastní výroby,“ říká Medek.

Výroba čokolády je přitom podle něj docela alchymie. Kakaové boby, které firma zpracovává, praží i mele, pochází z Peru. „Chtěli jsme mít kontrolu nad celým procesem a ladit si chuť čokolády podle svého. Chceme, aby zákazník poznal ve výrobcích náš rukopis. Ne čokoládu pouze nakupovat a lacině se odvolávat na to, že je belgická, byť to nemusí vůbec garantovat její kvalitu,“ objasňuje Medek.

Nejprodávanějším produktem překvapivě nejsou ořechové krémy, nýbrž kokosová hnízda.

Čokoládu vyrábí Šufan pro zpracování do ořechových másel či čokoládových kaší, chystá nicméně další produkty, které zatím nechce avizovat. Nejprodávanějším výrobkem překvapivě nejsou ořechové krémy, nýbrž kokosová hnízda, což jsou kokosové plátky slepené medem s ořechy a semínky. Hnízda Šufan také věnoval do olomouckého centra pomoci ukrajinským ženám a dětem.

„Dají se jíst přímo z pytlíku jako chipsy, zalít mlékem či rozdrobit na jogurt. Aktuálně chystáme novou řadu hnízd s novými příchutěmi,“ říká Medek. U jednoho druhu hnízd totiž Šufan šlápl vedle. Klikvová hnízda se u zákazníků nechytla. „Chtěli jsme být féroví a nenazývat plod brusinkou, když jí není. Pravou brusinku skoro nikdo nepoužívá, ale její název ano. Klikvu se nám bohužel nedaří prezentovat,“ přiznává marketér Medek, který měl k potravinám blízko již při studiu práv, kdy brigádničil třeba v podniku Naše maso.

Se zakladateli Šufanu se student práv seznámil díky práci na ministerstvu zemědělství, kde organizoval lokální trhy místních výrobců. „Po škole jsem věděl, že se právu věnovat nechci. Zajímám se o kvalitu potravin. V Šufanu se snažíme přinést na trh co možná nejvíce chuťově i nutričně vyváženou alternativu,“ říká Medek. Roli hraje nicméně i původ produktů, u kterých Zavoral, stojící za logistikou a nákupem, volí pokud možno evropské dodavatele.

Snídat jako v ořechovém nebi

Většina arašídových másel na českém trhu je vyrobena z argentinských arašídů, zatímco Šufan používá řecké. Evropské produkci dali podnikatelé z Moravy přednost také u mandlí, které odebírají ze Španělska. Kalifornské mandle, jež v českém importu dominují a tvoří osmdesát procent světové produkce, nesou tíhu velké úmrtnosti tamního včelstva. Kalifornské včely umírají v důsledku chemických postřiků a úbytku přirozeného prostředí v rozsáhlých mandloňových monokulturách.

sufan1

Foto: Šufan

100% kešu značky Šufan

„Udržitelnost se snažíme implementovat do našeho fungování víc a víc. Aktuálně řešíme udržitelnější obalový systém,“ dodává Dyntera, který má ve firmě na starost právě obalové hospodářství a celkovou výrobu, na které se v Šufanu dnes podílí již patnáctičlenný tým. „Odstranili jsme vrchní etiketu z víček, etikety máme z přírodního recyklovaného materiálu,“ dokresluje Dyntera. Zkoumá mimo jiné i možnosti v oblasti bezobalových systémů a upcyklování obalů.

Zdokonalovat chce Šufan nadále i výrobní procesy včetně automatizace. „Chceme dostat naše výrobky do co nejvíce domácností a pomoct tomu, aby lidé snídali kvalitně a hlavně spolu. Aby snídaně nebyla jen nezbytná součást dne, ale skvělý rituál na jeho startu. Náš velký sen je mít do budoucna Šufan bistra, kde by se snídalo jako v ořechovém nebi,“ uzavírá Medek.

Každé dva týdny vám ukážeme tipy na zajímavé restaurace, bary i kavárny.

Newsletter Deli | Poslední vydání

Večeřeli jsme v nejlepší restauraci na světě. Teď je první, která má tři michelinské hvězdy a veganské menu

Kaviár s holandskou omáčkou, krab se slunečnicí i humr s máslovou omáčkou, to vše bylo skvělé. Ale lilek byl naprosto nezapomenutelný.

eleven2-2Story

Foto: Eleven Madison Park

V Eleven Madison Park přešli od vyhlášené kachny k veganskému menu

0Zobrazit komentáře

Každý rok čekají milovníci jídla, restauratéři, šéfkuchaři i food kritici na zásadní moment – kdo se zapíše na seznam The World’s 50 Best Restaurants. Dlouhou řadu let se mezi nejlepšími restauracemi objevuje newyorský Eleven Madison Park. Jaké to je, zažít večeři v restauraci, která podle mnoha žebříčků patří k nejlepším na světě? Stihli jsme to ještě předtím, než se z vyhlášeného podniku stal veganský ráj, který ale zdaleka není jen pro vegany. A i to stojí za pozornost.

Co všechno se skrývá za dveřmi zážitkových restaurací? Těžká představa, dokud to člověk nezažije. Eleven Madison Park v New Yorku si pod vedením šéfkuchaře Daniela Humma nese svou výjimečnost právem, protože zážitek začíná už ve chvíli, kdy se blížíte k majestátní budově Metropolitan Life North v samotném srdci Manhattanu.

Když jsem v létě roku 2019 nasedla do letadla směr New York, už několik měsíců před odjezdem jsem měla potvrzenou rezervaci na adrese 11 Madison Avenue. Před návštěvou jsem seděla v parku s výhledem na Flatiron Building, nervózní a natěšená. V té době jsem pracovala jako sommelier v pražské michelinské restauraci La Degustation pod vedením Oldřicha Sahajdáka, který mi o Eleven Madison Park vyprávěl. Očekávala jsem velký zážitek.

Do rozlehlého prostoru restaurace s vysokými stropy jsem dost neohrabaně skrz otočné dveře přímo vpadla. Stačila jsem jen zatajit dech a už mě vítala obsluha v padnoucím saku, jako bych byla jediným hostem večera. Od tohoto okamžiku jsem byla na několik hodin součástí skvěle sehraného představení. Co jiné na začátek než sklenička vychlazeného Champagne. Tak jsem odstartovala degustační večeři a následně moje chuťové pohárky zažily něco, co nikdy předtím.

elevenmadisonpark-humm-min

Foto: Eleven Madison Park

Daniel Humm (uprostřed), šéfkuchař oceňované restaurace Eleven Madison Park

Ochutnala jsem vyhlášený kaviár s holandskou omáčkou, kraba se slunečnicí a humra s delikátní máslovou omáčkou, to vše za doprovodu vín z nového světa. Sympatické bylo, že každý stůl obsluhuje několik málo vybraných lidí, a tak brzy poznají, co máte rádi, jak rychle jíte a co od večeře očekáváte. Přizpůsobí se vám. Nikdy nezapomenu ani na čistě vegetariánský chod v podobě lilku. Kdysi jsem věřila, že jako všežravec nejvíc ocením masité chody či mořské plody. Chyba lávky.

Daniel Humm vyrůstal ve Švýcarsku, přičemž podstatné principy vaření a přístup k surovinám pochopil díky své matce už jako malý kluk. Jeho precizní práce se surovinami dokáže dát nejen masitým, ale i zeleninovým chodům úplně jiný rozměr. Z chuti lilku v Eleven Madison Park žiju do teď. A pak mě čekal poslední chod. Kachna s levandulovým glazé a medem. Pokud mě něco zklamalo, byl to právě roky uznávaný signature dish. Chvíli mi trvalo, než jsem přišla na pravý důvod – když totiž ochutnáte šťavnaté kachní prso z La Degustation, žádné jiné ho nepřekoná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rozhodně to však nezkazilo jinak skvělý zážitek. Jako host si ho navíc ještě můžete zpestřit a nakouknout pod ruce početného týmu kuchařů a cukrářů ve vysokých bílých čepicích v perfektně organizované kuchyni. Celou večeři jsem tak zakončila v místě, kde vznikly všechny pokrmy, které jsem ochutnala. Následně jsem si vychutnala petit fours, podepsala útratu a vyrazila vstřebávat pocity do víru města, které nikdy nespí.

Teď už bez masa

Od doby, kdy jsem vyhlášený podnik navštívila, se mnohé změnilo. Díky dřině a vytrvání se Humm vypracoval do pozice jednoho z nejuznávanějších šéfkuchařů světa. Tváří Eleven Madison Park je ostatně už přes deset let, avšak byť byli s kolegy před vypuknutím pandemie korunováni na nejlepší restauraci světa, rok nato se ocitli na pokraji bankrotu.

Humm byl nucen propustit všechny své zaměstnance a chybělo málo, aby o svou tříhvězdičkovou restauraci přišel. Uzavření podniků a přísná opatření tvrdě dopadla i na oceňovanou restauraci, jejíž provoz není nejlevnější, a když chybí hosté, nezachrání vás ani michelinská hvězda na dveřích. Daniel Humm si však dal slib – pokud restauraci na Manhattanu znovu otevře, nevrátí se ke kaviáru a dalším živočišným pokrmům.

elevenmadisonpark1

Foto: Eleven Madison Park

Newyorská restaurace Eleven Madison Park má tři michelinské hvězdy

„Bylo nadmíru jasné, že po tom všem, čím si lidé na celém světě prošli, jsme nemohli otevřít stejnou restauraci,“ uvedl pro The New York Times. „O tom, co znamená luxus, jsme museli začít smýšlet jinak. Nemohli jsme se navrátit k původnímu menu,“ dodává. Přestože v Eleven Madison Park vždy odebírali nejvybranější suroviny od malých pěstitelů a farmářů z okolí, rozhodl se Humm změnit koncept. A to zostra.

Hosté tak v jeho restauraci od minulého roku na menu nenajdou žádné živočišné produkty. „Je to obrovská výzva, vytvořit bez masa něco tak uspokojivého jako kachní prso s levandulí nebo pošírovaného humra. Recepty jsme za ty roky dovedli k dokonalosti,“ říká majitel a šéfkuchař oceňované restaurace. Celý systém toho, jak se stravujeme a přistupujeme k surovinám, není podle Humma v mnoha ohledech udržitelný.

Za poslední dva roky se ostatně diskuze okolo stravy založené na mase, mléčných výrobcích a dalších produktech ze zvířat zintenzivnila. Právě různá veganská hnutí mohou během následujících let zásadně ovlivnit a nasměrovat smýšlení a chování nejen kuchařů, ale i hostů po celém světě. Jde každopádně o rozhodnutí, se kterým mnoho lidí nesouhlasí, zatímco jiní ho radostně vítají.

Pete Wells, nejvěhlasnější food kritik píšící pro The New York Times, dokonce vynesl nad novým menu v luxusní restauraci zatracující verdikt. „Děláme věci, které by se po žádné kořenové zelenině neměly chtít,“ prohlásil Wells a obvinil Humma, že zašel s úpravou chodů mnohem dál, než bylo nutné. Newyorský šéfkuchař si však za svým rozhodnutím stojí.

„Kuchaři by měli vyhledávat suroviny zodpovědně a v souvislosti s klimatickými změnami, které se dějí,“ míní Humm. Po pětatřiceti letech zkušeností vnímá luxusní produkty a suroviny jako přežitek. Například takový kaviár už není divoký, je uměle pěstovaný, přitom stále žijeme v představě, že je to právě onen luxus, za který se vyplatí platit.

„Jídlo je úžasné na tolika různých úrovních. Je součástí života každého z nás, ale bohužel také mnoha světových problémů,“ popisuje Humm v podcastu The Rich Roll. Přeměna, kterou si restaurace prošla, je podle něj jedinečnou příležitostí, jak ukazovat a postupně napravovat problémy, se kterými se svět potýká.

Hosté už sice v Eleven Madison Park nedostanou žádné maso, ale vysoká cena za menu zůstává stejná. Za osm až deset chodů zaplatíte 335 dolarů (7 600 korun), a pokud se budete chtít napít, tak ještě o něco víc. Přesto se po znovuotevření restaurace objevilo přes 15 tisíc lidí čekajících na možnost rezervace. Že byl krok mistra Humma odvážný, dokazuje pár úvodních recenzí, které nebyly pozitivní. Servírovat lidem na talíř jídlo z obyčejných a poctivě vypěstovaných surovin, které bude stejně úžasné a nezapomenutelné jako humr či kaviár, je výzva, kterou si bude muset se svým týmem obhájit.

Každé dva týdny vám ukážeme tipy na zajímavé restaurace, bary i kavárny.

Newsletter Deli | Poslední vydání