Online supermarkety Košík.cz a Rohlik.cz končí s prodejem klecových vajec

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

0Zobrazit komentáře

Už je to rok, co byla v České republice nejvýraznějším tématem vejce. Začalo se řešit, v jakých podmínkách se chovají slepice a jaká vejce vlastně tuzemské obchody prodávají. Vzhledem k mnoha záběrům, kdy slepice kladou vejce skutečně v otřesných podmínkách, a nevoli zákazníků se mnoho supermarketů a obchodních řetězců zavázalo, že ukončí prodej vajec z klecových chovů.

Iniciativy se nejvýrazněji chopily zejména potravinové e-shopy v čele s Rohlik.cz, pro které jsou podobná témata dlouhodobě vlastní, a připojily se k nim i všechny největší řetězce v zemi. Zatímco ty ale plánují zcela odstranit klecová vejce z nabídky až do roku 2025, internetové supermarkety už jednají nyní. Jako první oznámil definitivní konec vejcí z klecových chovů Košík.cz a vzápětí se k němu připojil i Rohlik.cz.

Konec trojkových vajec

Od úterý 28. května už Košík.cz, který patří do e-commerce skupiny Mall Group, nabízí pouze vejce z bio chovů, volného výběhu nebo halových chovů, tedy ta s označením 0, 1 a 2. Klecové „trojky“ už u něj nenajdete. Jde přitom o poměrně překvapivý tah, protože původní plán Košíku zněl, že vejce z klecových chovů vyřadí až v příštím roce.

„Díky vyjednávání jsme dokázali zajistit dostatek vajíček od českých chovatelů včetně lepších nákupních cen. Zbývající rozdíl v ceně jsme se rozhodli vzít na sebe, abychom neklecová vajíčka nabídli za cenu dostupnou pro každého,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz, který již loni na podzim upozorňoval, že okamžitým vyřazením klecových vajec by právě mohlo dojít ke zdražení.

tomas-jerabek-kosik2

Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz

Obchodní parametry, ke kterým došel s dodavateli, Košík prozradit nechtěl, ale výsledkem pro zákazníka je, že 10 vajec z chovu na podestýlce jsou nyní na Košíku k dostání místo za 40 korun o 10 korun levněji. „V našich možnostech a ani cílem samozřejmě není zadotovat všechna vajíčka z neklecových chovů. Chtěli jsme pouze zajistit, aby si neklecové vejce mohl koupit i zákazník, pro kterého byla vyšší cena bariéra,“ doplnil pro CzechCrunch Tomáš Jeřábek.

Závazek skončit s prodejem vajec z klecových chovů do konce letošního roku si dal také konkurenční Rohlik.cz Tomáše Čupra, který je jedničkou mezi tuzemskými internetovými e-shopy s potravinami. Nakonec i on jedná rychleji a od 1. června vyřadí „trojkové“ vejce ze své nabídky také.

ikea-cerny-most-praha2

Přečtěte si takéIKEA chystá rostlinnou zmrzlinu a burger. Testuje i veganskou verzi populárních masových koulíIKEA chystá rostlinnou zmrzlinu a burger. Testuje i veganskou verzi populárních masových koulí

„Při našem rychle rostoucím objemu jsme museli zainvestovat do farem, abychom byli schopni závazku dostát. Díky tomu se nám podařilo dostat dodatečné objemy tak, že již od 1. června budeme schopni prodávat pouze podestýlková vejce a vejce z volných chovů,“ prozradil pro CzechCrunch marketingový šéf Rohlik.cz Olin Novák s tím, že také jeho online supermarket nabídne jeden druh podestýlkových vajec za cenu klecových. Jde tedy o podobnou nabídku jako u Košíku.

Investice do farem i vejce ze zahraničí

Oba online supermarkety se nicméně shodují v tom, že pokrýt poptávku pouze podestýlkovými vejci je zatím velmi složité. Rohlík proto investuje do zmíněných farem v rámci My Food Centrum, v němž spolupracuje se sítí Sklizeno Petra Borkovce a RSJ Agro ze skupiny RSJ Investments Sicav, kde je například i miliardář Karel Janeček. Cílem investičního centra je podporovat menší pěstitele a odebírat od nich kvalitnější a ve výsledku i dostupnější potraviny.

tomas-cupr-rohlik.cz

Foto: Rohlik.cz

Tomáš Čupr, zakladatel a šéf Rohlik.cz

S obtížnější situací v době zvýšené poptávky po vejcích, která je například o Velikonocích nebo Vánocích, počítají i v Košíku. Řešením může být i dovoz vajec ze zahraničí. „Jsme otevření jakékoli nabídce, pokud bude dávat smysl a pocházet od dodavatele, který splňuje naše nároky a respektuje naši filozofii. Využití schopných zahraničních farmářů tedy může být jedna z cest – poohlížet se chceme především na jih a západ od nás,“ dodává šéf Košíku Jeřábek.

Konec klecových vajec i ve velkých supermarketech

V následujících letech pak můžeme očekávat, že vejce z klecových chovů budou odstraňovat i velké kamenné řetězce, ale tam je i vzhledem k objemům, v jakých vejce prodávají, situace ještě složitější. K závazku učinit tak nejpozději do roku 2025 se nicméně připojili všichni velcí hráči jako Tesco, Lidl, Globus, Ahold, Kaufland, Penny Market nebo Billa.

„Prodej vajec z klecových chovů jsme připraveni ukončit nejpozději v roce 2025. Urychlení tohoto procesu závisí na našich dodavatelích, pokud tedy oni budou schopni nás plně zásobovat vejci bezklecovými, zohledníme to samozřejmě v naší nabídce,“ uvedla pro CzechCrunch tisková mluvčí Billy Dana Bratánková. A stejné plány potvrzují i další zmíněné firmy.

„Náš závazek vyřadit do roku 2025 všechna klecová vejce ze sortimentu Globusu trvá a abychom ho mohl odpovědně naplnit, spolupracujeme na něm s našimi dodavateli. Nejde totiž jen o vyřazení, ale současně i o náhradu za vejce z podestýlkových chovů. A to může být v objemu potřebném pro Globus pro dodavatele výzva,“ potvrzuje mluvčí Rita Gabrielová s tím, že Globusu se v květnu podařilo nahradit čtyři druhy klecových vajec podestýlkovými a na dalších usilovně pracuje.

Podobný stav potvrzuje i tisková mluvčí Lidlu Zuzana Holá a dodává: „Poptávka po vejcích z podestýlky, která v našich prodejnách v tuto chvíli nabízíme jako alternativu k vejcím z klecových chovů, postupně roste. Také proto se snažíme o zařazení alternativ i z dalších druhů chovů do sortimentu našich prodejen.“

Budoucnost burgerů je v umělém mase. Trend nyní i díky investicím Billa Gatese míří z USA do Evropy

Filip HouskaFilip Houska

impossible-burgerInsider

Foto: Impossible Foods

Impossible Burger

0Zobrazit komentáře

Ještě před pár lety se řešilo, zdali plátek čedaru patří v hamburgerové žemli správně pod, nebo nad maso. Stejně tak panovaly debaty na téma, proč má být list salátu umístěn v horní polovině celé burgerové věže. Teď je ale rok 2019 a na celosvětově oblíbený fastfoodový pokrm začíná silně doléhat vliv jednoho z nejaktuálnějších gastronomických trendů: nahrazování skutečného masa za umělé, respektive rostlinné.

S jistotu lze navíc říct, že už nejde o žádný výstřel do tmy. Z umělých burgerů se pomalu stává velmi zajímavý a výdělečný byznys, jehož dopady brzy pocítí i Česko. Hned na úvod je však nutné podotknout, že hamburgery s náhražkou masa nejsou logicky žádnou novinkou. Snad každý vegetarián nebo vegan alespoň jednou zkoušel experimentovat s alternativními plackami například z rozmixovaných luštěnin nebo lilku, které následně griloval a používal jako základ do svých burgerů.

Šlo nicméně o naprosto odlišný princip: tyto variace byly výsadou dané domácnosti, potažmo vegetariánských a veganských restaurací. Netlačily se do zaběhlých řetězců, ani se neprofilovaly jako plnohodnotná náhražka masa. Byly limitované pouze na úzkou skupinu strávníků.

impossible-burger

Foto: Impossible Foods

Impossible Burger

Pomyslný zlom přišel v době, kdy se širší veřejnost začala zajímat o životní prostředí. Ochrana planety totiž nespočívá pouze v eliminaci plastů, což je dnes obrovské téma, ale samozřejmě také ve snížení dopadu skleníkových plynů, na jejichž produkci se výrazně podílí chovný dobytek, především pak krávy a býci.

Podle různých studií má například jeden 200gramový steak zatížit ovzduší až 15 kilogramy oxidu uhličitého. Byť se to těžko představuje, celá problematika má svou pravdu a lidstvo ji poslední roky začíná řešit více než kdy dříve. A to je ideální příležitost pro ambiciózní producenty masových náhražek.

Když tomu věří Gates, má to váhu

Pokud má mít jakýkoliv průmyslový trend dobré vyhlídky na úspěch mezi obyčejnými lidmi, je extrémně důležité, aby za ním stáli vlivní lidé, kteří mají ve veřejném prostoru důvěryhodné jméno. Mezi ně nepochybně patří i zakladatel Microsoftu Bill Gates, jenž se v roce 2017 postaral o poněkud netradiční krok.

Spolu s britským magnátem Richardem Bransonem, majitelem značky Virgin, a dalšími totiž investoval do firmy Memphis Meats, jejíž byznys spočívá v produkci „etického“ masa bez jakýchkoliv živočišných složek. Tím prakticky odstartoval zájem veřejnosti o alternativní flákoty a celá oblast rázem získala jistý punc serióznosti.

gates_082617x1

Gates investoval i do Beyond Meat a Impossible Foods

Spolu s Memphis Meats se začal hojně skloňovat i další výrobce – Beyond Meat. Společnost pod vedením zakladatele Ethana Browna od roku 2009 průběžně experimentovala s náhražkami masa vytvořenými z hráškového proteinu, kokosového mléka a dalších ingrediencí a byť nebyla zhruba tři čtvrtiny svého působení na trhu příliš mediálně viditelná, její snahy se přetvořily ve velký úspěch teprve před pár týdny.

Po vstupu na burzu se totiž tržní hodnota kalifornského Beyond Meat vyšplhala až k téměř čtyřem miliardám dolarů a šlo o nejúspěšnější vstup americké společnosti na burzu od roku 2008, kdy svět čelil finanční krizi.

Co je však ještě více fascinující, je skutečnost, že jde o „pouhého“ výrobce umělého masa, na které je stále pohlíženo s velmi smíšenými pocity. Jelikož je však zatím trh s rostlinnými náhražky podle Browna zatím zhruba stokrát menší než obří trh s masem, který má hodnotu kolem 1,4 bilionu dolarů, dříme v něm velký potenciál. A proto do něj bude Beyond Meat přispívat nejen aktuálními Beyond Burgers a Beyond Tacos, ale výhledově také rostlinnou slaninou, steaky a párky.

ethan-brown-beyond-meat2

Ethan Brown, zakladatel a CEO Beyond Meat

„Přestože byl protein skutečně důležitý pro naši evoluci a způsobil z evoluční perspektivy skvělé věci, zároveň nám zajistil vcelku velký mozek, který můžeme využít, abychom vymysleli, jak v této nejzákladnější oblasti inovovat,“ uvedl Brown v rozhovoru pro magazín Business Insider.

Ve hře je i Impossible Foods

Pravděpodobně největší humbuk ale momentálně dělá Impossible Foods, další kalifornský startup s cílem produkovat ideální náhražku masa z rostlinných surovin. Stejně jako ostatní podobně smýšlející firmy i Impossible Foods se stal populární až během posledních měsíců, kterým předcházely roky dřiny v laboratořích, jak popsal magazín Business Insider.

Od začátku se startup, který založil a vede Pat Brown (s Ethanem Brownem z Beyond Meat jsou pouze jmenovci), snažil, aby si jeho placky všiml nějaký velký fastfoodový řetězec, což se mu minulý rok povedlo s Burger Kingem. Nešlo ale o úspěch: maso se během opékání rozpadalo. Impossible Foods tudíž muselo přijít s novým postupem, respektive Impossible Burgerem 2.0.

impossible-foods

Laboratorní příprava budoucnosti hamburgerů ve výrobně v Oaklandu

Díky použití suroviny heme, která je založena na sojových bobech, mohli v Impossible Foods vytvořit novou verzi bez přítomnosti lepku včetně nižšího obsahu nasycených tuků, kterou nakonec Burger King přijal. Následně ji vypustil do restaurací v St. Louis a zákazníci si k obědu mohli objednávat takzvaný Impossible Whopper, rostlinnou alternativu ikonického Whopperu s totožnou chutí (alespoň dle reakcí prvních strávníků).

Jakmile se tato věc dostala do jednoho z nejrozšířenějších řetězců s rychlým občerstvením na světě, hned se o tom vědělo. Protože Impossible Whopper, který mimo jiné obsahuje o 15 procent méně tuku a 90 procent méně cholesterolu než originální varianta, v zámoří sklízí značné úspěchy mezi zákazníky i zaměstnanci jednotlivých poboček, začalo se debatovat o tom, zda se tato variace dostane i do Evropy. A ukazuje se, že ano.

billgates

Přečtěte si takéBill Gates představil pět knih, se kterými byste podle něj měli strávit letošní létoBill Gates představil pět knih, se kterými byste podle něj měli strávit letošní léto

Konkrétně švédský Burger King včera ve svých provozovnách nový Whopper s přídomkem Unbelievable zahrnul do nabídky a udává, že obsahuje kořenové hlízky sóji doplněné o sojový protein, kokosový olej a slunečnicový olej. Výhledově by se pak měl dostat i do České republiky, což pro deník E15 potvrdil ředitel Burger Kingu pro střední a jihovýchodní Evropu Daniel Ryška.

impossible-foods-burger-oakland-plant

Výrobní linka Impossible Foods v Oaklandu

„S vegetariánským burgerem Impossible Whopper na českém trhu v budoucnu počítáme,“ uvedl Ryška. Přesnější termín tuzemského debutu však zůstává skrytý pod rouškou tajemství. Dost možná tomu nebude hned, jelikož středoevropské (a jihovýchodoevropské) země zatím o tuto alternativu neprojevují takový zájem. Právě o zájmu pochybuje i například McDonald’s, který tento gastronomický trend také vnímá, ale zatím si nemyslí, že má na uvedených trzích budoucnost.

Rostlinné párky a další alternativy

Co se dále týče Impossible Foods, startup rozhodně nechce usnout na vavřínech. Již nyní má mít připravenou novou recepturu svého rostlinného burgeru, jehož základní složka je tvořena z geneticky upravené sóji, která nemá dle vědců, na něž se Pat Brown odvolává, tolik zatěžovat životní prostředí. Nehledě na to, že se bude soustředit i na produkci rostlinných párků, kterými aktuálně zásobuje pizzy amerického řetězce Little Caesars, a také posilovat svůj výrobní tým o nové členy.

Z veškerých iniciativ je tak patrné, že se burgery (respektive „kotouče“, jak chce Evropská unie) a další fastfoodové pokrmy s umělým masem mohou skutečně stát budoucností. Potvrzují to především i mnohamilionové investice, na nichž se vedle Gatese podílí třeba herec Leonardo DiCaprio (Beyond Meat), zpěvačka Katy Perry (Impossible Foods) nebo světoznámá tenistka Serena Williams (Impossible Foods). Zajímavé bude tento trend sledovat také s ohledem na růst obliby v hmyzích alternativách, které přináší také zdravotní benefity a nenáročnou, efektivnější přípravu.

Foto: Beyond Meat; Impossible Foods