Opatření v řeči, které všichni rozumí. Dobrovolníci z Česko.Digital vytvořili za dva týdny informační Covid Portál

Jiří SvobodaJiří Svoboda

covid-portal2Insider

Foto: CzechCrunch

Česko.Digital, NAKIT a tým Dominika Feriho spouští nový web s informacemi o pandemii

0Zobrazit komentáře

Na jaře se postarali o web Dáme roušky, spustili platformu Učíme online a spolupracovali na ministerském webu s informaci o koronaviru. Teď si dobrovolníci z komunity Česko.Digital připisují další významný zářez. Ve spolupráci s poslancem Dominikem Ferim a Národní agenturou pro komunikační a informační technologie (NAKIT) spouští web nazvaný Covid Portál.

Jeho cílem je představit všechna pandemická opatření pohromadě a především v „lidské řeči“ – zkrátka tak, aby všem důležitým sdělením každý rozuměl. Rozčleňuje je do zhruba tří set životních situací, a tak jedné stránce popisuje všechny záležitosti spojené například s rouškami, nakupováním, volnočasovými aktivitami, ale i psychologickou pomocí.

„Zpracování opatření lidskou řečí je obrovsky potřeba. Myslím, že spousta lidí není připravena na odborné informace a statistická data. Místo toho je zajímají jednotlivé životní situace a hledají informace právě o nich,“ říká pro CzechCrunch Eva Pavlíková, provozní ředitelka Česko.Digital a hlavní koordinátorka projektu.

Výsledkem je komplexní příručka, v nichž šli tvůrci do nejmenších detailů. Sepsali tak i podrobná doporučení ohledně randění, lyžování nebo stěhování. Vše navíc opatřili sekcemi často pokládaných otázek a postupně funkce webů vylaďují. Web aktuálně běží v pilotním provozu od pátku a od té doby na něj přistoupilo už přes čtvrt milionu občanů. Pomohlo tomu i to, že ho Dominik Feri zveřejnil na Instagramu, kde má už přes 800 tisíc sledujících.

covidportal1

Foto: Repro Covid Portál

Covid Portál se snaží obsáhnout co nejvíce životních situací

Iniciátorem celého projektu je právě poslanec Dominik Feri, který se pro realizaci spojil s komunitou Česko.Digital. Tam na projektu pracovalo okolo stovky lidí. „Události, jako jsou Mikuláš, pečení cukroví nebo zabijačky jsou zdánlivě podružné věci, u nichž ale dochází k velké mobilitě a lidským kontaktům a tedy to může být fakt problém,“ upozorňuje pro CzechCrunch Feri.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Žádná konkrétní opatření se na ně přitom často nevztahují, a proto není Covid Portál napsaný jen ve smyslu můžete/nemůžete, ale má spíš prevenční ráz a chce omezovat rizikové situace,“ dodává čtyřiadvacetiletý poslanec za TOP 09, který si vzal se svým týmem na starost obsahovou stránku věci.

Web, který interpretuje opatření vydané vládou, se pochopitelně bez státní spolupráce neobejde. Třetí složkou spolupráce stal NAKIT v čele s vládním zmocněncem pro informační technologie a digitalizaci Vladimírem Dzurillou. Národní agentura dodala do procesu síťovou infrastrukturu a zajistila, aby všechny informace na webu byly verifikované s ministerstvy.

„Takový web mohl a měl vzniknout dřív.“

Už od jara ostatně část opozice i veřejnosti kritizovala vládu za to, že v komunikaci nových opatření jsou zásadní nedostatky a nejasnosti. Chybu přiznali i členové vlády Andreje Babiše, ale přehledný web nakonec přesto vznikl až na přelomu října a listopadu, tedy sedm měsíců po vypuknutí pandemie v Česku. Mnozí tak nyní argumentují, že už takový web měl být dávno, ale místo vlády ho nakonec museli vytvořit členové opozice a dobrovolníci.

„Takový web mohl a měl vzniknout dřív,“ přiznává Dzurilla. „Na druhou stranu je pro mě důležité, že vznikl a spolupráce na něm šla dobře ve dne v noci.“ Na otázku, proč se iniciativy chytili dobrovolníci a nikoliv vláda, Dzurilla odpověděl, že NAKIT by byl schopný web, jako je Covid Portál, postavit, ale rozhodl se oslovit Česko.Digital, a to i s ohledem na jejich předchozí zkušenosti. „Dělali jsme to, protože je to potřeba. Zúčtovat je to potřeba u voleb,“ napsala na Twitter Pavlíková.

ceskodigital_1

Foto: Natalia Bubochkina/ Česko.Digital

Eva Pavlíková, COO Česko.Digital (uprostřed)

Dobrovolníci ovšem podle Pavlíkové nemohli reagovat bez součinnosti z vedení státu. „Cítíme, že web koronavirus.mzcr.cz, s nímž jsme pomáhali na jaře, není úplně ideální a toto je druhý pokus, jak pomoct. Covid Portál ale nemohli udělat sami dobrovolníci, protože pak by zněl argument, že je to jen dojmologie a informace nesedí,“ upřesňuje provozní ředitelka Česko.Digital.

Dzurilla potvrdil, že web lze považovat za oficiální zdroj informací, protože všechny texty validují příslušné orgány. Ostatně zmiňuje, že dosud byla jedním z problémů skutečnost, že si informace držela na svých webech jednotlivá ministerstva. Další správa i obsahové aktualizace Covid Portálu tak bude na bedrech Dzurilly a ministerstev, od kterých bude NAKIT vyžadovat součinnost.

jakub-nesetril-boxed

Přečtěte si takéMusíme mít na stát vyšší nároky. Česko.Digital dělá projekty, na které nejsou peníze, říká v podcastu Jakub NešetřilMusíme mít na stát vyšší nároky. Česko.Digital dělá projekty, na které nejsou peníze, říká v podcastu Jakub Nešetřil

Ministerstvo zdravotnictví sice ještě v sobotu na Twitteru tvrdilo, že jediný oficiální zdroj informací je zmíněný web koronavirus.mzcr.cz. Dzurilla to však pro CzechCrunch označil za nešťastné vyjádření a nejasnost už by měla být vyřešena. „S premiérem a ministrem jsme si tohle dneska vyříkali. Snad už to bude fungovat,“ napsal Dominik Feri v reakci na Twitteru. A dnes to potvrdil i sám ministr zdravotnictví Jan Blatný.

Dobrovolnická organizace Česko.Digital, za kterou stojí Jakub Nešetřil, si za tvorbu webu nic neúčtovala, NAKIT na tvorbu webu vyhradil prozatím 300 tisíc korun a následný provoz se podle Dzurilly bude počítat v desítkách tisíc měsíčně.

Spojení s eRouškou a jednotné informace

V blízké budoucnosti je v plánu integrace webu s již existujícími portály, zejména pak s aplikacemi eRouška a YourPass. A vize po obsahové stránce? „Sdílená báze znalostí pro všechny kontaktní místa  a zcela sjednocené informace. Věřím, že to není nereálné,“ nastiňuje budoucnost Eva Pavlíková.

„Věřím, že koronavirus.mzcr.cz i Covid Portál mohou fungovat souběžně. Představuji si to tak, že 80 % lidí najde potřebné informace na Covid Portálu a zbylých 20 % půjde pro odbornější informace na ministerský web,“ upřesňuje poslanec Dominik Feri.

Podle Pavlíkové otevírá současná zkušenost i šanci pro další státní orgány, které se mohou z kooperace NAKITu a Česko.Digital inspirovat. Otázkou totiž podle ní zůstává, zda by akce, jako je Covid Portál, měli dělat dobrovolníci. „Z pohledu systému by bylo lepší v tom stát nechat. Teď je ale pro nás přednější, že můžeme pomáhat, než abychom řešili, zda to má dělat dobrovolník,“ uzavírá Pavlíková.

Očekávaný projekt českého Livesportu je tady. FlashNews jsou centrem veškerého dění, které vás zajímá

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

flashnewsInsider

Foto: FlashNews

Livesport spouští svou očekávanou aplikaci FlashNews

0Zobrazit komentáře

Přes 90 milionů uživatelů měsíčně, více než 75 milionů stažení aplikace a globální jednička. Svět bleskového informování o výsledcích sportovních zápasů už česká společnost Livesport ovládla a teď se chystá na další. Spouští projekt FlashNews, jehož ambice nejsou o nic nižší – chce být nejlepší platformou, na které se schází všechny důležité informace z celého světa.

„Spouštíme centrum všeho dění, kterým každý z nás žije a které ho skutečně zajímá,“ popisuje pro CzechCrunch přímočarou vizi Filip Horký, který je v Livesport News šéfem produktu a FlashNews je jednoznačně tím nejočekávanějším. „Startujeme v Česku, ale náš cíl je dobýt svět,“ potvrzuje.

Pro nezaujatého pozorovatele by to mohlo působit bláhově, ale takové myšlení je prostě v DNA Livesportu zakořeněné. Martin Hájek svou pražskou technologickou firmu relativně nenápadně vypracoval v největšího globálního hráče v poskytování sportovních výsledků a její konsolidované tržby se loni vyšplhaly na 2,5 miliardy korun, přičemž zisk je z toho v desítkách procent.

I proto si může čtyřicetiletý miliardář dovolit zabrousit do nových vod. V posledních měsících podpořil vznik startupu Dramox, který přenáší divadelní představení na internet, ale ještě větší ambice má právě s FlashNews. Pod vedením bývalého novináře Filipa Horkého v Livesportu vzniká aplikace, která by měla stačit každému uživateli na to, aby se v ní dozvěděl vše, co ho zajímá. A nutně to nemusí být jen zprávy.

filip-horky3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Filip Horký, šéf produktu v Livesport News

„Chceme, aby ve FlashNews uživatelé našli vše, co chtějí vědět a co může ovlivňovat jejich životy. Není to jen o běžném zpravodajství, ale můžete si přidat aktuální informace z vaší obce, oblíbené osobnosti veřejného života nebo třeba jen zprávy o vašem oblíbeném fotbalovém klubu,“ vypočítává Horký takřka neomezené možnosti projektu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Klíčovým prvkem FlashNews je právě maximální personalizace, díky které by měl uživatel dostávat pouze ty zprávy a informace, jež ho skutečně zajímají. Na první pohled se tak podobají například Twitteru, kde v rámci jedné časové osy odebíráte příspěvky těch, co sledujete. Princip fungování ale bude v případě tuzemského projektu trochu jiný.

Žádné tajemné algoritmy

„Všechny zprávy a zdroje, které se uživatel rozhodne odebírat, bude dostávat do jediného feedu, ve kterém budou příspěvky řazené výhradně podle času publikace. Nebudeme mít žádné tajemné algoritmy, které ze spousty sociálních sítí udělaly nepoužitelné místo, kde se člověk utopí v záplavě prazvláštního obsahu,“ vysvětluje zásadní vlastnost Filip Horký.

Právě algoritmicky vybírané a řazené příspěvky, kdy na Facebooku či Twitteru nutně nevidíme úplně všechno, co bychom chtěli a odebíráme, jsou velkým tématem. Takové mechanismy totiž uživatele uzavírají do názorových bublin, kdy je jim neustále servírován takový obsah, jaký – podle algoritmů, u nichž nevíme, jak fungují – chtějí vidět.

Toho se ve FlashNews chtěli vyvarovat, a tak je podle Horkého čas publikace každé zprávy pro její zařazení ve feedu ta nejzásadnější a jediná směrodatná veličina. Uživatel tak bude mít jistotu, že mu nic z toho, co sleduje, neunikne – všechno bude na jediném místě, bez nutnosti překlikávání či otevírání dalších aplikací.

flashnews

Ve FlashNews nemusíte sledovat jen klasické zprávy

Ostatně služby, které se snaží na jednom místě agregovat zprávy, nejsou ničím novým. Mezi nejznámější patří například Google News nebo RSS čtečky, avšak ve FlashNews staví na tom, že nabídka informací bude mnohem rozmanitější podle zájmů a preferencí.

„Máme v databázi přes 10 tisíc zdrojů, přičemž jen desetina jsou média. Máme většinu veřejných vývěsek z měst a obcí po celé zemi, všechny veřejné instituce, soudy, ministerstva, hygienické stanice, sportovní kluby i třeba známé osobnosti a jejich účty na sociálních sítích. Nabídku navíc stále rozšiřujeme,“ popisuje Horký.

„Chceme, aby se lidé dozvěděli i to, co zajímá jiné, a mohli vykouknout ze své bubliny.“

Podle osmadvacetiletého šéfa produktu, mezi něž patří také nedávno spuštěný FlashSport, mají všechny informace ve FlashNews stejnou hodnotu. „Nikoho neodsuzujeme, nikoho neupřednostňujeme. Je jedno, jestli jde o média, plastiky celebrit nebo odstávku vody ve vaší ulici,“ ujišťuje.

K některým zprávám ale přesto budou přistupovat s větší obezřetností. Jde o méně důvěryhodné, tzv. dezinformační weby, které mohou šířit různé konspirace či fake news. „Spojili jsme se s Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky a Konšpirátoři.sk, abychom dali dohromady seznam takových webů, na které budeme uživatele upozorňovat,“ říká Horký.

Pokud se uživatel rozhodne dezinformační weby sledovat, FlashNews mu v tom bránit nebudou. Bude je však třeba aktivně povolit v nastavení a i nadále se při jejich zobrazení ukáže oznámení, že jde o potenciálně nedůvěryhodný obsah. O jejich zařazení či vyřazení ale nebude rozhodovat žádný algoritmus či vyšší autorita.

Palec nahoru i mračící se smajlík

Unikátní technologické know-how ale ve FlashNews najdete nad každým příspěvkem – díky tomu mohou uživatelé sledovat i třeba jen konkrétní slova a výrazy, ale zároveň nebudou zahlcováni nerelevantním obsahem. „Naše technologie totiž chápe, o čem daný text je,“ vysvětluje Horký. Můžete tedy buď sledovat, co například Andrej Babiš sám napsal, nebo naopak sledovat všechny články, ve kterých je Andrej Babiš zmíněn a hraje v nich nějakou roli.

FlashNews jsou tedy postavené na co největší transparentnosti, ale přeci jen je tu jedna věc, která bude zakázaná – diskuze. „Nebyli jsme schopni vymyslet, jak toto extrémně nebezpečné prostředí plné nenávisti a výhružek více zkulturnit,“ přiznává Horký, ale hned dodává, že o vyjádření názoru uživatele úplně připravit nechtějí.

flashnews-iphone

Ve FlashNews můžete sledovat jen to, co vás zajímá

U každého článku se tak objeví možnost přidat klasický palec nahoru a také ohodnotit jeho jednotlivé aktéry, a to pozitivním, či negativním smajlíkem. Čeho tím chtějí ve FlashNews dosáhnout? „Palec nahoru bude jednoduché doporučení k přečtení pro ostatní. Když něco vyletí a bude to mít hodně palců, znamená to, že si to zřejmě zaslouží naši pozornost,“ vysvětluje Horký.

Zároveň však zdůrazňuje, že půjde pouze o doplňující informaci, která nebude mít žádný vliv na pořadí jednotlivých informací ve feedu – ten bude vždy řazen dle časové posloupnosti. Podobně bude fungovat i hodnocení jednotlivých osobností, které může upozornit třeba na zajímavé fenomény. „Chceme, aby se lidé dozvěděli i to, co zajímá jiné, a mohli vykouknout ze své bubliny,“ zmiňuje šéf FlashNews s tím, že v této oblasti se bude služba dál rozvíjet.

sebou-min

Přečtěte si takéZa záchranu gastra. Zlínští Creepy vytvořili aplikaci, která restauracím urychlí proces objednávekZa záchranu gastra. Zlínští Creepy vytvořili aplikaci, která restauracím urychlí proces objednávek

Klíčové je teď to, že FlashNews startují ostrý provoz a další vylepšení budou přibývat postupně. Každou funkci zároveň v Livesportu staví tak, aby byla jednoduše replikovatelná i v zahraničí a fungovala i v cizích jazycích. „Začínáme v Česku, ale už příští rok chceme jít do několika dalších zemí,“ hlásí Horký.

V Livesportu zatím na projekt během první roku vývoje padlo několik desítek milionů korun a další významné investice se očekávají, aby se mohl projekt naplno rozjet na co nejvíce trzích. O tom, kolik by mělo FlashNews využívat uživatelů, zatím vzhledem k brzkému stádiu nechtějí jejich tvůrci mluvit, ale ve firmě před sebou mají jasný milník. Livesport, respektive mezinárodní značka FlashScore dosahuje na 100 milionů uživatelů.

„S aplikací FlashNews máme velké ambice a věříme, že navážeme v nové oblasti na úspěchy Livesportu na poli sportovních aplikací. Těšíme se a doufáme, že znovu ukážeme, že i z České republiky se dají psát velké příběhy s mezinárodním úspěchem,“ neskrývá ambice Alexandr Kánský, provozní ředitel Livesport News.

A sledovat můžete ve FlashNews samozřejmě také CzechCrunch, aby vám nic důležitého neuniklo.