Klíčové informace v době krize. České technologické firmy spustily linku 1212, info kartu a pomáhá i aplikace Záchranka

zachr
0Zobrazit komentáře

V České republice vstoupila v platnost nová bezpečnostní opatření, což může u některých vyvolávat neklid a pocity ohrožení. Vyvarovat se panice je však v těchto dnech důležitější než kdykoliv předtím. Je samozřejmě nutné vědět, co člověk během takových opatření může a nesmí dělat a jak se zachovat v případě, kdy má sám podezření nákazy.

Veškeré potřebné informace podávají média, jsou k nalezení na webových stránkách ministerstev, na speciálně vytvořené lince a aktuální informace můžete sledovat také prostřednictvím informační karty či aplikace Záchranka.

Mít neustálý přístup k informacím je v současné situaci velice důležité. A to nejen proto, abychom sami věděli, jak se chovat, ale abychom mohli dané informace předávat dál. Klíčovým faktorem je výběr správných informačních kanálů, které vám poskytnou nové informace přehledně, rychle a pravdivě.

Vůbec nejspolehlivějším zdrojem informací je v současné době samotná vláda, která informuje o svých nejnovějších opatřeních. Hlavní informační stránku naleznete zde.  Případně je k dispozici i mobilní informační karta, která je spravována Ministerstvem zdravotnictví. Tuto kartu si lze jednoduše stáhnout do mobilního zařízení a dočíst se z ní celou řadu důležitých informací týkající se koronaviru.

infokarta

Informační karta do mobilu s důležitými informacemi

Na přední straně karty je vůbec nejdůležitější informací stále aktualizovaný počet nakažených a počet testovaných osob. Po otevření celé karty se následně zobrazí důležité informace týkající se jednotlivých nařízení a opatření vlády. Zde dostanete informace o tom, jak se chovat v době zákazu volného pohybu osob na území celé České republiky, a dozvíte se jednotlivá vládní nařízení a doporučení.

Na spodní části informační karty najdete řadu doporučených internetových odkazů s aktuálními statistikami, odpověďmi na nejčastější otázky či informace pro jednotlivé skupiny osob, jako jsou zdravotníci či zaměstnavatelé a tak dále. Karta upozorňuje na změny svého obsahu pomocí notifikací, které můžeme spolu s celkovou aktualizací očekávat třikrát až pětkrát za den, jak pro CzechCrunch potvrdil Daniel Rajnoch, spoluzakladatel společnosti YourPass, která za vývojem informační karty stojí.

Nová linka 1212

Neméně důležitá jsou i uvedená telefonní čísla, a to zejména nově zřízená telefonní linka 1212. Ta byla vytvořena proto, aby odlehčila klasickým linkám 112 a 155, jež jsou určeny především pro osoby ve stavech akutních a stavech ohrožujících život. Linka 1212 slouží jako základní informační linka pro všechny občany, kteří se na ní mohou dozvědět obecné informace týkající se nákazy koronavirem.

Tvůrci projektu každopádně prozatím vyzývají českou veřejnost, aby místo telefonického kontaktu využila v první řadě kvalitní informace na webových stránkách koronavirus.mzcr.cz, protože infolinka 1212 prochází v prvních dnech náročnou zatěžkávací zkouškou a než se naškáluje kapacita operátorů, vyžádá si to nějaký čas.

Linka 1212, běžící na platformě tuzemského startupu Mluvii, je výsledkem víkendového snažení desítek osob z řad českých technologických firem, které nabídly svou pomoc v řešení problému zahlcených krizových linek. Projekt vznikal na Ministerstvu průmyslu a obchodu pod taktovkou skupiny pojmenované COVID19cz, jejíž součástí jsou Patrick Zandl z Prusa Research, Petr Šimeček, spoluzakladatel startupu Keboola, Dušan Šenkypl z Pale Fire Capital, další zástupci z firem jako Seznam, Alza, Liftago a nechybí ani Česko.Digital Jakuba Nešetřila.

covid-fb

„Mega poklona skvělým lidem na ministerstvu a desítkám dobrovolníků z party Covid19cz! Mám naději, že to společně zvládneme. Další důležité věci jsou před náma!,“ postoval včera na svém Facebooku Petr Šimeček.

O tomto snažení informoval na Facebooku také Patrick Zandl: „Víme, že knowledge base i callscripty nejsou dokonalé, průběžně se zlepšují. Infolinka také postupně zvládne přepojovat hovory i na jiné menší infolinky, které mají radit například podnikatelům, co dělat – zatím jen odkazuje na telefonní čísla, která jsou jinak špatně k dohledání. Linka 1212 dedikována právě COVIDu, nyní zvládá základní tři call skripty (informace o usnesení vlády, zdravotní, symptomatická a lékařská doporučení, obecné informace…).“

Josef Prusa_Prusa Research_005

Přečtěte si takéJosef Průša: Jak v Prusa Research minimalizujeme škody a vedle 3D tiskáren si vyrábíme i vlastní dezinfekceJosef Průša: Jak v Prusa Research minimalizujeme škody a vedle 3D tiskáren si vyrábíme i vlastní dezinfekce

Dalším krokem ve snaze vytvořit zcela efektivní linku, je nabrat dostatečný počet operátorů a více linku propojit s hygienou, pro co nejlepší trasování kontaktů a vytváření datové-analytické vrstvy, která by se mohla využít při rozhodování koho otestovat. O těchto krocích informoval na svém blogu Jan Barta, jeden z iniciátorů celé akce a partner investičního fondu Pale Fire Capital.

Podle čerstvých informací měla linka od včerejší půl deváté hodiny večerní do dnešní třetí hodiny ranní odbavit přibližně 3 600 hovorů. Nápor na linku 112 se díky tomu snížil až o 15 %. Informoval o tom Patrick Zandl na svém Twitteru.

Pomáhá i aplikace Záchranka

Funkci dalšího užitečného informačního kanálu na sebe převzala také česká aplikace Záchranka, za kterou stojí tým Filipa Maleňáka. Ta v běžných případech funguje coby nouzová aplikace pro přivolání rychlé záchranné služby. Po stisknutí jediného tlačítka je rychle vytočen operátor fungující na čísle 155, který je schopen poradit v krizové situaci a zároveň vysílá vůz na souřadnice, jež jsou mu automaticky odeslány ze zařízení volajícího.

zachranka-covid

Aktuální informace poskytuje také aplikace Záchranka

Tato aplikace na sebe nyní vzala novou funkci, kterou je zprostředkovávání informací Ministerstva zdravotnictví. Uživatelům se automaticky spustila nová sledovaná oblast zájmů, díky které je Ministerstvo zdravotnictví schopno v reálném čase posílat informace všem uživatelům aplikace.

„Pomocí notifikací systému Varovných upozornění šíříme informace, které dostáváme za úkol zveřejňovat od příslušných orgánů. Vše se přenáší v rámci nově zavedené celostátní oblasti COVID-19 info. Města a kraje zavedené v systému varování aplikace Záchranka mohou šířit informace i nezávisle, díky vlastnímu napojení na aplikaci,“ prozradil pro CzechCrunch Filip Maleňák.

face-mask

Přečtěte si takéKellnerovo PPF a Hausenblasův Adler. České firmy státu nabízejí zdravotní pomůcky a výrobu roušekKellnerovo PPF a Hausenblasův Adler. České firmy státu nabízejí zdravotní pomůcky a výrobu roušek

Tyto informace jsou poskytovány školenými operátory, zaměstnanci ministerstev, ale také dobrovolníky z řad veřejnosti. Linka funguje celostátně a je zcela zdarma. Prozatím je nicméně ve zkušebním provozu a před jejím vytočením je doporučeno projít stránky ministerstev, kde jsou k nalezení odpovědi na téměř všechny důležité otázky.

Aplikace Záchranka je ke stažení pro zařízení se systémy iOS (stahujte zde) i Android (stahujte zde) a je plně zdarma. Jedná se o respektovanou a zdravotníky vítanou pomůcku pro širokou veřejnost, která by nyní neměla chybět v telefonu každého občana.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym