Oplzlá mužská fantazie. Festival v Cannes šokoval Idol, nová minisérie The Weeknda a tvůrce Euforie

Minisérie o temných stránkách slávy a hudebního průmyslu s Lily-Rose Depp v hlavní roli v Cannes vyvolala pozdvižení. V červnu vyjde na HBO.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

the-idol-weeknd-lily-rose-depp

Reprofoto: Max/YouTube

Lily-Rose Depp a Abel Tesfaye v novince HBO Idol

0Zobrazit komentáře

Letošní edice festivalu v Cannes, která na francouzské Riviéře probíhá až do soboty, je možná ještě rušnější než obvykle. Koncem minulého týdne svět obletěly první reakce na nového Indianu Jonese, o víkendu diváky uhranul Scoreseseho epický western Killers of the Flower Moon. Teď ukázka prvních dvou epizod minisérie Idol, za níž stojí tvůrce seriálu Euforia Sam Levinson a hudebník The Weeknd, vyvolala pozdvižení. Podle novinářů je to „odysea po hlavní stránce Pornhubu“ nebo oplzlá mužská fantazie.

Oficiálně má Idol zkoumat různé formy vykořisťování mladých zranitelných umělců v hudebním průmyslu prostřednictvím hrdinky Jocelyn (Lily-Rose Depp), popové zpěvačky vyrovnávající se s traumatem ze smrti rodičů. Zatímco se snaží dát dohromady nové album a koncertní tour, jednoho večera se vydá odreagovat do losangelského nočního klubu a seznámí se s jeho majitelem Tedrosem (Abel Tesfaye aka The Weeknd). Mezi oběma se rozvine toxický vztah.

Jocelyn prochází osobní krizí a snaží se vrátit zpět na vrchol. Jak její představitelka Lily-Rose Depp zmínila na tiskové konferenci v Cannes, neví přitom, komu může věřit, kdo jí skutečně pomůže a nepokusí se ji jen využít. The Weeknd je naopak fascinující charismatický zloduch s velkými ambicemi, ale nedostatkem skutečného talentu. Jocelyn se proto stane nejen jeho milenkou, ale také prostředkem naplnění vlastních tužeb být výraznou personou v zábavním průmyslu.

Na ploše pěti epizod má Idol ukazovat slávu, problémy fungování zábavního průmyslu nebo profesní i osobní vztahy, které v takovém prostředí mohou vznikat. „Chtěl jsem vytvořit temnou, zvrácenou fantazii o kritizovaném hudebním průmyslu,“ řekl Tesfaye na tiskové konferenci. „Vzít vše, co o něm vím, a zveličit to,“ dodal. Podle reakcí lidí, kteří v pondělí večer viděli první dvě epizody, dal spolu se Samem Levinsonem dohromady skutečně provokativní minisérii, ale ne nutně v dobrém slova smyslu.

Cannes a kontroverzní filmová, popřípadě televizní díla či filmaři, nejsou žádnými cizinci. Svoje novinky zde pravidelně představují režiséři jako Lars von Trier nebo Gaspar Noé točící nesimulovaný sex, před lety hlavní cenu dostalo lesbické drama Život Adèle kritizované pro své explicitní lesbické scény, předloni zase snímek Titan, jehož hlavní hrdinka má sex s autem. Idolu se přesto podařilo vyvolat menší pozdvižení a vlnu negativních reakcí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ačkoliv promítání zakončil pětiminutový potlesk vestoje, mezi publikem se prý ozývala označení jako „odpad“, „nechutnost“ a podobně. Internetové agregátory recenzí Metacritic a Rotten Tomatoes zase hlásí tragicky nízké skóre. Například podle serveru Variety se úvodní díly minisérie „snaží diváky přesvědčit, že sledují fungování Hollywoodu, ale velká část z toho obsahuje jen laciná klišé jako ze softcore porna.“

Recenze serveru The Daily Beast očekávané novince udělila ještě nižší hodnocení a komentovala ho slovy: „Idol je velká, drahá slátanina – slepenec líných „momentů“ se slizkým záměrem.“ Jiní kritici popisují, jak se minisérie pouze tváří provokativně bez silného jádra či sdělení. Pozitivněji laděné poznámky, kterých není mnoho, zmiňují hlavně velice dobrý herecký výkon Lily-Rose Depp, oddané jak ve scénách s explicitní nahotou, tak v emočně vypjatých momentech.

Idol se stal kontroverzním dlouho před premiérou. Nejdříve médii proletěly zprávy o tom, jak tvůrci po natočení dvou epizod vyhodili režisérku a celý projekt předělali, pak magazín Rolling Stone vydal článek o údajně chaotické produkci a toxické atmosféře na place. Levinson, Tesfaye, Depp i další herci se ale vůči těmto tvrzením vymezili.

Na tiskové konferenci v Cannes také zdůraznili, že šlo o jednu z nejvíce inspirativních zkušeností v jejich kariéře. Levinson přitom přiznal jistou úroveň desorganizace, popsal ji ale jako nevyhnutelnou, respektive záměrnou součást zvoleného tvůrčího procesu či práce pod časovým tlakem. V minulosti se reporty o údajných problémech při natáčení objevily také v souvislosti s jeho seriálem Euforie, který patří k nejsledovanějším v historii HBO.

Při čtení prvních ohlasů Idolu je třeba pamatovat, že kritici viděli pouze úvod většího celku, jehož účelem je hlavně představit ústřední témata. Pak se prý vydává překvapivými směry do více satirických poloh. Jestli se mu podaří navázat na divácké přijetí Euforie, se uvidí 4. června, kdy první epizoda vyjde na HBO. Vedle Tesfayeho a Depp se v novince objeví několik známých tváří jako Eli Roth, Troye Sivan, hudebník Moses Sumney nebo Jeannie Ruby Jane z veleslavné k-popové skupiny Black Pink.

David Attenborough a dinosauři jsou zpátky. Vychází druhá řada dokumentu Prehistorická planeta

V průběhu tohoto týdne na streamovací službě Apple TV+ vychází dokumentární série Prehistorická planeta od BBC. Diváky přenáší 66 milionů let do minulosti.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

prehistoric-planet-ii-apple-attenborough-3

Foto: Apple

Prehistorická planeta vychází na Apple TV+

0Zobrazit komentáře

V roce 1999 se spojili ti nejlepší přírodní dokumentaristé, shrnuli nejnovější archeologické poznatky, využili tehdy nejpokročilejší vizuální efekty a vytvořili šestidílnou sérii Putování s dinosaury. O více než dvě dekády později se událo prakticky totéž a před rokem na obrazovky dorazila Prehistorická planeta, v níž David Attenborough diváky provází po Zemi před 66 miliony lety. Dnes vyšla první epizoda druhé řady, která opět předvádí vrchol možností současné vědy, dokumentaristiky a speciálních efektů.

V průběhu tohoto týdne vyjde na streamovací službě Apple TV+ celkem pět epizod, každý den jedna. Všechny přitom mají svoje hlavní téma spojené s prostředím. První zkoumá prehistorický život na ostrovech, druhá na vyprahlých pustinách, další se pak vydávají do močálů, oceánů a specificky Severní Ameriky. Celou dobu nás přitom, stejně jako loni, doprovází Attenboroughův komentář a posledních několik minut každé epizody je věnováno vědeckým poznatkům či případným spekulacím, které formovaly to, co jsme právě viděli.

Prehistorická planeta je dílem známého studia BBC Natural History Unit, stojícího za dokumentárními hity jako Planeta Země, Modrá planeta nebo Naše planeta. To pro vytvoření fotorealistických záběrů z pradávné minulosti spojilo síly s producentem Jonem Favreauem a studiem MPC, tvůrci Knihy džunglí z roku 2016 nebo Lvího krále z roku 2019.

„Chtěli jsme divákům zprostředkovat pocit, že jsme vzali ty nejlepší filmaře z BBC Natural History Unit, posadili je do stroje času, poslali 65 milionů let do minulosti a nechali je natočit svět stejně, jako bychom natáčeli medvědy, lvy nebo tygry dnes,“ řekl v rozhovoru pro Evening Standard producent série Tim Walker. Na projektu vedle filmařů pracovali archeologové, paleobotanici, paleoklimatologové a další vědci.

Vedoucí animace Seng Lau v tomtéž rozhovoru vysvětlil, jak vytvořit fotorealistická prehistorická zvířata vyžaduje většinu jejich anatomie – od kostry přes svaly až po kůži – poskládat ve virtuálním prostředí a přesně je nasimulovat, aby zapadly do skutečných záběrů. Tým BBC se totiž pro zachycení prostředí vydal do divočiny, animované jsou tak jen prvky fauny a flóry, které dnes nelze zachytit naživo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Animátoři pak musejí na digitálních zvířatech ve skutečné přirodě co nejrealističtěji replikovat, jak by na jejich kůži vypadalo bláto, voda nebo odrazy slunečního světla, simulovat peří, srst nebo krev. Na tom se podílela celá oddělení, pracující jak s digitálními, tak se skutečnými modely pro některé detailní záběry.

Vše dohromady má působit jako slavná Planeta země, ale z prehistorické doby. Výsledek je prakticky stejný jako před rokem, jen samozřejmě s dosud neviděnými zvířaty a prostředími. Vrací se také všechna pozitiva, ale i některé nedostatky. Jelikož se tvůrci snažili výlet do minulosti zprostředkovat napínavými příběhy – stejně jako v současných přírodních dokumentech – omezují vyprávění na opakující se příhody s pářením, vychováváním mláďat nebo unikáním ze spárů silnějšího predátora.

Vzhledem k tomu, jak rozsáhlé znalosti a zkušenosti vytvořit celou sérii vyžadovalo, výsledek paradoxně působí poněkud povrchně. Znovu tak platí, že některé z nejzajímavějších informací zaznívají až v posledních několika minutách, kdy se kamera z daleké minulosti přesune do současného muzea a Attenborough vysvětluje vědu na pozadí předchozích výjevů.

prehistoric-planet-ii-apple-attenborough-2

Foto: Apple

Disney má baby Yodu, Apple má baby Velociraptora

diddy

Přečtěte si takéDiddy a jeho soud: Vše, co musíte vědětDiddy organizoval prostituci, hrozí mu 20 let. Shrnujeme nejzásadnější body z ostře sledovaného soudu

Ani vizuální zpracování není vždy stoprocentní a místy naráží na limity v možnostech technologie, rozpočtu nebo času animátorů. Objevují se tak záběry, které narušují iluzi stroje času, kde se skutečná prostředí a digitální zvířata najednou zvláštně rozdělí do dvou uměle spojených vrstev. Většinu času, a zvlášť v detailních záběrech, je nicméně efekt velice přesvědčivý a dokáže pohltit.

Také mezi historkami ze života dinosaurů se nakonec většinou najde dostatek prostoru pro zajímavé detaily o jejich chování, vývoji nebo přirozeném domovu. Hned první epizoda například obsahuje zajímavé zmínky o tom, jak se štěpily vývojové větve některých druhů nebo ukazuje málo známé předchůdce krokodýlů. Vždy přitom platí, že sledujeme zvířata s podobnými vzorci chování, jako mají ta dnešní, ne děsivé příšery z fikčních blockbusterů.