Pátý Indiana Jones nenadchnul. První recenze mluví o zbytečném filmu, ale také hrdinově charismatu

Včera měl na festivalu v Cannes premiéru nový Indiana Jones. Podle prvních reakcí se zařadí vedle Království křišťálové lebky jako slabší film.

INDIANA JONES AND THE DIAL OF DESTINY

Harrison Ford roli slavného Indiany Jonese ztvárnil naposledy

Na konci června do kin zamíří Indiana Jones a nástroj osudu. Očekávání by se po včerejší premiéře na festivalu v Cannes možná měla mírnit. To a mnoho dalšího přináší nové vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Načítám formulář...

Ve francouzském Cannes právě probíhá jeden z hlavních filmových festivalů roku a včera večer zde měl premiéru očekávaný pátý díl ikonické dobrodružné série Indiana Jones a nástroj osudu. Hlavní děj snímku se odehrává na konci 60. let. Titulní hrdina žije poměrně poklidný život, vadí mu ale, že Američani ve snaze vyhrát závody o dobývání vesmíru proti Sovětskému svazu rekrutovali bývalé nacisty. Se svojí kmotřenkou Helenou (Phoebe Waller-Bridge) se proto vydává na další dobrodružství, při němž bude čelit členovi NASA, nacistovi Vollerovi a jeho děsivému plánu.

Nový Indiana Jones je prvním, na kterém se v žádné formě nepodílel režisér Steven Spielberg ani jeho kolega George Lucas. Místo toho měl projekt na starosti v roli režiséra i spoluscenáristy James Mangold stojící za chválenými snímky Logan a Le Mans ’66. Když Spielberg páté dobrodružství Indyho nedávno viděl, sám poznamenal, jak ho překvapil svou blízkostí étosu jeho vlastních filmů. „Myslel jsem, že jsem jediný, kdo takové filmy dokáže točit,“ řekl podle Variety po promítání s poznámkou, že je na Mangolda hrdý.

Kritici ale prozatím z většiny spíš nesouhlasí a snímek označují za jen mírně nadprůměrný. Například Geoffrey Macnab z The Independent popisuje, že se prý „sestává ze série honiček a soubojů spojených čím dál tím méně pravděpodobnými dějovými zvraty.“ Variety zase novinku označuje za horlivou, ale nakonec postrádající radost a IndieWire dokonce mluví o naprosté ztrátě času.

Recenze nicméně nejsou jen negativní, ale spíše smíšené. Opakují se mezi nimi zmínky o vynalézavých akčních scénách a výrazném drajvu, který pátý Indiana Jones má. Osmdesátiletý Harrison Ford pak podle většiny neztratil nic ze svého charismatu. Jo-Ann Titmarsh z London Evening Standardu zase svoje nadprůměrné hodnocení doplňuje poznámkou, že snímek „obsahuje skutečně dojemné scény, když tuto skvělou postavu sledujeme, jak se připravuje naposledy pověsit klobouk na hřebík.“ Je třeba zmínit, že festivalové recenze jsou mnohdy ovlivněné rychlým sledem mnoha projekcí a novináři bývají k filmům pod vlivem únavy či jiných velkých autorských děl kritičtější.

Co ukazují trailery

Killers of the Flower Moon

Killers of the Flower Moon je jeden z největších projektů v kariéře legendárního Martina Scorseseho. Představí počátky těžby ropy v Severní Americe a s tím spojenou chamtivost a vraždění původních obyvatel. V hlavních rolích filmu, který evokuje Tenkrát v Americe, hrají Leonardo DiCaprio a Robert De Niro.

Co hýbe světem filmu a televize

Druhou řadu Lokiho uvidíme v říjnu

Marvel oznámil svoje plány pro vydávání několika chystaných seriálů. Ve druhé polovině června vyjde Secret Invasion se Samuelem L. Jacksonem, pokračování Lokiho bude následovat v říjnu a v listopadu na Disney+ dorazí spin-off Hawkeye s názvem Echo. U toho se Marvel překvapivě rozhodl vydat všechny epizody najednou, jako to dělá Netflix.

Co si pustit

Air: Zrození legendy

Prime Video  |  Drama  |  2023 |  112 min.  |  ČSFD

affleck-air-2

Ben Affleck v roli šéfa společnosti Nike Phila Knighta

Air: Zrození legendy je třetí spoluprací Bena Afflecka a Matta Damona po skvělém Dobrém Willu Huntingovi a Posledním souboji. Ačkoliv je to technicky sportovní drama, hlavní hvězda, basketbalista Michael Jordan, se v něm prakticky neobjeví. Místo toho překvapivě dynamickým způsobem sleduje, jak se s ním manažer oděvní firmy Nike snažil uzavřít spolupráci, která změnila sport.

Pro přehled dalších trailerů, novinek z filmového světa a tipů, co si o víkendu pustit, se podívejte na kompletní vydání newsletteru Watch a přihlaste se k jeho odběru zde či v boxu v úvodu článku.