Originální produkt, nebo nic. Otec a syn vyvinuli nosič kol, se kterým se cyklista nenadře
Zdychyncovi se rozhodli vyvinout takový nosič kol, který bude skladný a jehož montáž bude extrémně jednoduchá. Pronikli s ním i do ciziny.
Tomáš (vlevo) a Pavel Zdychyncovi
Nosič na kolo montovaný na závěsné zařízení automobilu je jednou z věcí, u kterých se může zdát, že příliš mnoho prostoru pro inovaci nenabízí. Firma TMK System otce a syna Zdychyncových ovšem ukazuje, že to možné je. Rozhodli se vytvořit produkt, díky kterému má být nakládání kol na auto naprosto jednoduchou záležitostí pro každého včetně seniorů nebo cyklistů s tělesným handicapem. A tak pod mottem „Buď budeme vyrábět originální produkty, nebo nebudeme vyrábět nic“ se pustili do vývoje a produkce rozložitelného nosiče.
Byť mají oba cyklistiku rádi, vždy se jí věnovali pouze jako koníčku. Pro Pavla Zdychynce jsou na prvním místě auta, kterým se coby automobilový inženýr věnoval i profesně v rámci svého působení na Ústavu pro výzkum motorových vozidel. A pak na počátku tisíciletí vznikl nápad na vývoj a výrobu prvních nosičů kol na tažné zařízení automobilu.
Následně začaly trh zaplavovat produkty jiných výrobců, v čele se značkou Thule, nicméně Pavel Zdychynec stále viděl v jejich konstrukčních řešeních slabiny. Zejména v nutnosti mít pořádnou sílu, aby člověk mohl s nosiči manipulovat a montovat je. Rozhodl se proto se svým synem Tomášem, který do té doby pracoval coby finanční auditor a následně působil v daňovém poradenství, rozjet projekt TMK System a pod ním vyrábět trochu jiný typ nosiče kol.
„Našim hlavním cílem bylo vyvinout nosič, který mohou kdykoliv a bez problémů využívat ženy a cyklisté ve věku 55 let a výše. Tedy lehce obsluhovatelný a skladný, který do té doby nebyl na trhu dostupný,“ vysvětluje Tomáš Zdychynec, který si vzal na starost obchod, zatímco jeho otec se věnuje výrobě.
Hned na začátku bylo jasné, že aby nosič splnil veškeré jejich požadavky, musí být tvořen z několika částí. To je také největší rozdíl mezi produkty TMK System a konkurencí. Díky rozložitelnosti uživatel vždy manipuluje jen s jedním segmentem o maximální váze 5 kilogramů.
Jenže právě ona rozložitelnost Zdychyncovi pořádně potrápila během vývoje. „Největší výzvou bylo vyvinout snadné uchycení na kouli a jednotlivé segmenty, aby se k sobě jednoduše a bez nářadí montovaly, a když do sebe ‚zacvaknou‘, byly pevně spojené a nehýbaly se. K utažení využíváme princip sedlovky jako u kol – to zná každý cyklista a funguje to. Zkrátka když převážíte 2 elektrokola o celkové hmotnosti šedesát kilo, musí být celý nosič skutečně pevný. Funkčnost našeho řešení potvrdilo splnění crash testu dle nejpřísnější německé normy bez komplikací,“ říká Tomáš Zdychynec.