Osobní robotický sluha k vašim službám. Tvůrci skútru Vespa uvádí chytrý jezdící kufřík jménem Gita

Filip HouskaFilip Houska

gita-2

Foto: Piaggio Fast Forward

Osobní robotický sluha Gita

0Zobrazit komentáře

Pokud často cestujete, pravděpodobně víte, jak otravné a mnohdy i náročné může být tahání těžkého kufru nebo nošení tašky. Byť je to samozřejmě nedílnou součástí každého většího výletu, jsou situace, kdy by se hodilo mít tuto činnost vyřešenou bez nutnosti vynakládat sebemenší námahu. Nad tímto přemýšlí i italská společnost Piaggio, tvůrce ikonického skútru Vespa.

Piaggio v roce 2017 představilo vizi v podobě malého kulatého robota, jenž by vás na letištích, nádražích, městských chodnících i v obchodních domech následoval a přepravoval vaše věci, o které byste se jinak běžně starali ručně. Jeho pohyb měl být založen na senzorech a kamerách, přičemž o bezpečnost přepravovaných věcí by se starala čtečka otisku prstu, která by otevřela jen vám.

Velkým tématem byla i autonomie tohoto moderního jezdícího kufříku. Piaggio, respektive jeho startupová divize Piaggio Fast Forward z amerického Bostonu, totiž chtěla Gitu, jak pojízdný kufřík pojmenovala, vybavit takovými systémy, díky nimž by se pohybovala naprosto samostatně a čistě teoreticky by mohla i doručovat zboží z jednoho místa na druhé.

gita

Foto: Piaggio Fast Forward

Samojezdící kufřík Gita s designovým rukopisem tvůrců Vespy

Využití by samozřejmě mohlo být mnohem širší – z podstaty se jednalo o vozítko, které dokáže převést vše, co se do něj vleze s maximální váhou 18 kilogramů. Oblibu by si mezi běžnou veřejností nepochybně našlo. O to víc, když by dorazilo s jednoduchým designem.

Dosud však z Gity nebylo nic víc než prototyp, který Piaggio Fast Forward testovalo ve svých dílnách a připravovalo se na tržní debut. A ten nyní, po zhruba dvou letech, přichází.

Gita přijíždí, ale něco jí chybí

Piaggio Fast Forward skutečně s tímto robotickým vozítkem vyrukovalo a na první pohled vypadá vskutku moderně. Byť jeho design může připomínat spotřebič do domácnosti, nelze mu upřít přesné linie a jednoduché tvary, díky nimž působí elegantně i futuristicky. Kola pak do celého rozložení optimálně zapadají a jsou vidět jen z části.

Nápaditost Gity posilují i jednotlivá barevná provedení – lze si ji koupit v křiklavě žluté, jemně červené, námořnické modré a minimalistické šedé. Po vzhledové stránce pak jde o výrazný rozdíl oproti prototypu, který vypadal více industriálně a rozhodně ne tak uhlazeně.

gita-1

Foto: Piaggio Fast Forward

Gita má zvládnout rychlost okolo 9 až 10 km/h

Princip fungování Gity je jasný: zkrátka za vás bude tahat věci, které do ní naložíte. Ve srovnání s původními plány jde však u skutečného produktu o poměrně zásadní změnu. Gita 2019 se nedokáže pohybovat plně autonomně. Nelze ji vyslat v dešti ven a očekávat, že vám donese nákup až do osmého patra. Piaggio Fast Forward to vzalo za jiný konec.

Vozítko vybavilo řadou senzorů a kamer, které dokáží snímat osobu nacházející se v těsné blízkosti před ním. Jakmile bude mít tento terč na dosah, bude ho následovat, a to až čtyři hodiny v kuse na jedno nabití (pak musí být zhruba dvě hodiny napájeno).

elka4

Přečtěte si takéZačalo to trenýrkami pro skejťáky. Teď se chce Elka Jakuba Kofroně stát světovou značkou domácího oblečeníZačalo to trenýrkami pro skejťáky. Teď se chce Elka Jakuba Kofroně stát světovou značkou domácího oblečení

S Gitou navíc přijde i dedikovaná mobilní aplikace, v níž můžete kontrolovat stav baterie, odemykat prostor pro ukládání věcí a dokonce streamovat hudbu přes Bluetooth. K běžné funkčnosti však aplikace není potřeba.

gita-4

Foto: Piaggio Fast Forward

Prostor pro zhruba 18 kilogramů věcí

Raději z ní nespouštějte oči

Spolu s tím se nabízí dvě otázky – bezpečnost a průběh jízdy. Jak může Piaggio Fast Forward zaručit, že Gita nebude během svých asistenčních služeb odcizena? Stát se může i to, že se „nedopatřením“ napojí na jinou osobu a bude následovat ji. Podobných scénářů je několik a podle všeho toto firma příliš neřeší. Zkrátka si budete muset dávat větší pozor.

Co se týče průběhu jízdy, zatím není možné přesně říct, zdali bude Gita proaktivně reagovat na zrychlení (zpomalení) osoby nebo nahodilé zastavení. Piaggio nicméně upozorňuje, že je lepší tento moderní kufřík používat na rovných, hladkých cestách, které by ideálně měly být suché. Nedoporučuje písek, kamení, hrboly a podobně.

Vzhledem k tomu, že jde o zcela nový produkt na trhu, který by časem mohl změnit řadu věcí, je logické, že prodejní cena nebude z levného soudku. Piaggio Fast Forward nabízí Gitu za 3 250 dolarů, v přepočtu zhruba 75 tisíc korun.

Nyní je otázka, zdali se vám tyto peníze vyplatí za Gitu směnit, nebo si raději budete věci nosit stále v rukou. Pokud byste vybrali možnost první, nákupní dveře se vám otevřou v pátek 18. listopadu na mygita.com.

gita-3

Foto: Piaggio Fast Forward

Následovat vás může prakticky kdekoliv