Pandemie z dlouhodobého pohledu prospěje byznysu, digitalizaci řeší už téměř všichni, říká šéf Abra Software

Peter BrejčákPeter Brejčák

jar-rasa

Foto: Abra Software

Jaroslav Řasa, zakladatel společnosti Abra Software

Digitalizace je buzzwordem už několik let a tlak na efektivnější procesy ve firmách existoval také delší dobu. Až letošní pandemie a s ní související ekonomická krize ale více zvýraznila její důležitost – proto digitalizaci řeší už téměř každá firma. To hraje do karet i tuzemské technologické společnosti Abra Software vyvíjející informační systémy pro více než deset tisíc firem, pro které navíc urychlila vývoj svého produktu Flexi, aby jim co nejdříve s digitalizací pomohla.

„Karty stranou, bohužel to je spojené s řadou obtíží a zatěžkávacích zkoušek pro firmy. Ano, firmy dále pokračují a jsme moc rádi, že můžeme být jejich spojencem v této době. Ukazuje se, že kvalitní a moderní informační systémy významně pomáhají při přechodu na digitální ekonomiku,“ říká pro CzechCrunch zakladatel firmy Jaroslav Řasa.

Abra tak podle třiapadesátiletého manažera roste nejvíce díky tomu, že posledních několik let hodně investovala do vývoje – letos cílí na tržby okolo 300 milionů korun. Na druhou stranu však očekává, že se do několika měsíců projeví krach řady firem a na výsledcích softwarové společnosti se tak budou bít protichůdné síly.

jaroslav-rasa

Foto: Abra Software

Zakladatel Abra Software Jaroslav Řasa

Firmy totiž na krizi reagovaly různě. Nemálo z nich se prý během léta nechalo ukolébat, že po odeznění první vlny koronavirové pandemie se už život vrátí do normálních kolejí. Ty prozíravější ale pokračovaly a dokončovaly změny svých obchodních modelů na „bezkontaktní“.

Přizpůsobovat se však musely i v dalších procesech. Kromě nástupu práce z domova šlo především o oblast dodávek zboží a služeb tak, aby firmy dokázaly zaručit minimální osobní kontakt. Ve výrobních společnostech pak i o oddělení pracovníků, vytvoření skupin a podobně.

„Zkrátka spousta práce jak v informačních technologiích, tak na pracovištích, v logistice a organizaci práce vůbec,“ popisuje Řasa a predikuje, že změnám ještě není konec. „Musí se vše dotáhnout, problémy s covidem budou ještě minimálně rok. Fajn ale je, že to prospívá podnikání jako celku, urychlená digitalizace přináší úspory, uvolňuje lidem ruce a zjednodušuje práci.“

Svůj díl práce ovšem odvedla také samotná Abra. Ta svým zákazníkům nabízí dva hlavní produkty – ERP systém Abra Gen pro velké firmy a chytrý software pro menší byznys Abra Flexi, jenž v poslední době prošel několika většími novinkami, aby byl více přizpůsobený potřebám firem v současné nelehké době.

Software je teď plně cloudový, samotní uživatelé potřebují jen internetový prohlížeč a díky využití API je možné na systém napojit externí služby zákazníků, ať už jde o e-shop, interní aplikace nebo jiné nástroje. Vývojem prošel nejen základ systému, ale také lepší uživatelské rozhraní a zjednodušené ovládání.

„V programování platí přímá úměra. Čím příjemněji se program používá, tím vyšší investice padly na jeho vývoj. Abra Flexi si je naštěstí může dovolit,“ říká Řasa s odkazem na třicetiletou tradici firmy a její čtvrtmiliardové obraty. A věří si i navzdory relativně bohaté konkurenci v oblasti podobných softwarů.

Zakladatel Abry říká, že je Flexi komplexnější než produkty stejné kategorie, a to i díky pokročilé cenotvorbě, kompletaci pro výrobní firmy či jednoduché práci v obchodním „kolečku“. Účetních softwarů je sice hodně, ale v případě, že mají více agend, si je musí uživatelé stáhnout do počítače. A když fungují online, často nabízí jen omezený počet funkcí.

abra

Foto: Abra Software

Pražské kanceláře společnosti Abra Software

„Když ovšem řídíte firmu a máte pod sebou tým lidí, potřebujete víc. Proto nabízíme software, který toho hodně umí a zároveň se k němu můžete kdykoli a odkudkoli připojit. Fajnšmekři si Abra Flexi můžou pořádně technicky užít, vymyšlená je tak, že si technologičtí nadšenci hodně věcí dokážou udělat sami,“ doplňuje Řasa.

S tímto softwarem tak Abra oslovuje klienty jako například Prusa Research, Liftago, Le Premier nebo ESET. Obecně jde o dynamické firmy a startupy s potřebou přehledu na poli fakturací, účetnictví a evidencí skladových zásob a majetku.

Do této skupiny spadají také obchodníci, kteří v reakci na vývoj letošního roku stále více přecházejí z kamenného světa do online světa. Pro ně navíc Abra v Brně založila nové e-commerce centrum, což je projekt navržený pro firmy, které chtějí inovovat svůj prodejní proces.

„Stále jsou ještě zákazníci, kteří spustili e-shop, ale dál se tématu e-commerce nevěnují, což je chyba,“ říká Řasa s tím, že zákazníkům chce v této oblasti nabídnout možnost dovzdělat se například v SEO optimalizaci, Google Analytics, PPC a dalších nezbytných nástrojích.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Abra Software. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.