Panika a výhrůžky smrtí v herním průmyslu. Zaplaťte nám za každou instalaci hry, požaduje známý nástroj Unity
Na enginu Unity běží Beat Saber, používá ho i Bohemia Interactive. Podle nových podmínek by za své hry měli vývojáři začít platit mnohem více.
Představte si, že by výrobce motoru vašeho auta přišel s nápadem zpoplatnit každé nastartování. I když při koupi auta jste s ničím takovým nepočítali. Jistě, ten příklad trochu skřípe, ale současnou situaci ve videoherním průmyslu docela dobře přibližuje. Tvůrci populárního enginu Unity – tedy pomyslného motoru, který pohání jak úspěšné tituly od velkých studií, tak nezávislé hříčky na pár minut – vyděsili herní svět představením nových plánů na zpoplatnění své technologie.
Herní engine je jádro, bez kterého žádná videohra nemůže vzniknout. Doslovný překlad se nemýlí, je to prostě motor, na kterém hry běží. Je to složitá a komplexní věc, a tak většina vývojářů spoléhá na enginy vyvinuté třetími stranami. Třeba na nesmírně populární engine Unity. Ten používá třeba i český hit pro virtuální realitu Beat Saber. Nebo fantasy karty Hearthstone. Či populární lov kapesních příšer Pokémon Go.
Právě tvůrci Unity tento týden šokovali herní průmysl. Od prvního ledna 2024 chtějí za každou instalaci hry s jejich enginem poplatek. Nové nastavení má platit pro každou videohru, která překročí 200 tisíc instalací a zároveň během dvanácti měsíců utrží 200 tisíc dolarů (4,5 milionu korun). Jak firma uvádí na svých stránkách, pro majitele základní licence to znamená poplatek 20 centů za instalaci, dražší verze enginu zaplatí za jednotku méně podle objemu prodejů.
Jako by Adobe chtělo po uživatelích Photoshopu poplatek za každé zhlédnutí obrázku.
Jenže nové plány Unity mají přebít dosavadní podmínky a být aplikované retroaktivně. Což už tak komplexní situaci posouvá směrem ke střetům u soudu. Nicméně v případě zavedení by úprava zasáhla i hry, které jejich autoři vyvíjeli s představou úplně jiného zpoplatnění. Problém tedy není ani tak v samotné ceně – ačkoliv Unity je nesmírně populární především mezi menšími a nezávislými tvůrci, jejichž výdělky nebývají závratné –, ale ve špatné komunikaci tvůrců technologie a především v neočekávané změně.
Reakce zástupců firmy na sociálních sítích přinesly protichůdná vyjádření, Unity v záplavě znechucených vývojářů nedokázalo poskytnout uspokojivé odpovědi na ožehavé otázky. Například na to, jak přesně hodlá data sbírat, jak bude identifikovat pirátské kopie, případně jak chce odhalovat snahu o nekalý konkurenční boj v podobě hromadně nainstalovaných kopií ve snaze hru poškodit. Anebo jak vyřeší situaci třeba u předplatného Game Pass od Microsoftu, kde by poplatky měl platit právě technologický gigant…