Parodické profily tu budou tak dlouho, dokud se budou politici chovat směšně, říká odborník Jan Vašík

0Zobrazit komentáře

Kdo se pravidelně pohybuje v prostředí sociálních sítí, už se s nimi mnohokrát setkal. Řeč je o falešných profilech předních českých politiků, případně jiných mediálně známých osobností. A ačkoliv je někteří lidé vnímají spíše s despektem, jejich pozitivní vliv na veřejné dění je nepopiratelný. Dovedou totiž trefně reagovat na aktuální společenské problémy.

Falešné profily na sociálních sítích vznikají především z potřeby posílit povědomí o přešlapech lidí, kteří zastávají rozhodující pozice. K parodování na sociálních sítích se přitom nejlépe hodí výrazné osobnosti, které navíc ve veřejném prostoru působí dostatečně dlouho.

„To je i případ dvou v současnosti nejpopulárnějších parodických stránek, jimiž jsou twitterový účet falešného Karla Schwarzenberga a falešný facebookový profil Jiřího Ovčáčka,“ vysvětluje odborník na sociální sítě z agentury Fairy Tailors Jan Vašík. Falešného prezidentského mluvčího v současnosti sleduje více než 100 tisíc lidí a letos dokonce získal Křišťálovou lupu.

honza-vasik-fairy-tailors

Jan Vašík, Managing Director agentury Fairy Tailors

Parodické vzkazy od falešného knížete, tedy parodie Karla Schwarzenberga, baví dokonce více než 300 tisíc uživatelů. „Důvodem je samozřejmě kvalitní obsah, který je relevantní pro určitou cílovou skupinu. V druhé řadě je to pak pravidelnost a samozřejmě aktuálnost. Tedy klíčová kritéria pro jakoukoliv značku, která se snaží uspět na sociálních sítích,“ popisuje důvody úspěchu tzv. fake profilů Vašík, podle něhož je satira jako důsledek nespokojenosti hluboce zakořeněná v naší kultuře.

Ačkoliv to tak možná na první pohled nevypadá, také parodické účty však podléhají na sociálních sítích určitým pravidlům. „Na Twitteru musí satirický profil obsahovat jasné rozlišení už v názvu, například označením neoficiální nebo fanouškovský. Že se jedná o parodický profil, navíc musí být podle pravidel jasné i z popisu profilu pod fotografií,“ vysvětluje Vašík a dodává, že pro uživatele může být vodítkem také modrá fajfka vedle jména, kterou Twitter označuje ověřené a tedy pravé profily.

Mnohem benevolentnější k parodickým profilům je však podle něj v Česku nejpopulárnější síť Facebook. „Ten po svých uživatelích požaduje, aby nezveřejňovali obsah ani nepodnikali kroky, které zasahují do práv jiných osob nebo jinak porušují zákon,“ říká Jan Vašík. Facebook nicméně alespoň omezuje promovaný obsah z kategorie fake news, což znamená, že se správci stránek s parodickým obsahem musí spolehnout výhradně na organický dosah a nemohou ho podpořit reklamou.

Přesto se však mnoho lidí nechá napálit. „Považoval jsem vás za dobrého mluvčího, dokud jsem nenašel tuto vaši stránku,“ píše pan Ivan do zpráv falešného profilu Jiřího Ovčáčka. Toho, že stránka je jasně označena jako satirická, si pán, podle profilové fotografie již v důchodovém věku, zřejmě nevšiml, nebo si to neuvědomil. Podobných zmatených uživatelů se na tomto profilu vyskytuje více. Kromě těch, kteří jsou vystupováním hradního mluvčího znechuceni, nechybí ani ti, již třeba žádají o přímluvu za omilostnění svého příbuzného.

Je však třeba přiznat, že někdy lze příspěvek od falešného profilu jen stěží rozpoznat od kroků nebo výroků reálných lidí. Falešné profily totiž často posilují povědomí o přešlapech lidí, kteří zastávají rozhodující pozice, a proto se s realitou velmi úzce prolínají. Příkladem za všechny budiž ministr dopravy Dan Ťok, který v posledních dnech a týdnech řeší problémy na dálnici D1 a výstavbu dalších kilometrů. Vedle jeho oficiálního profilu @tok5934 se totiž objevil i parodický účet a někdy je skutečně těžké rozeznat, který je který. Původně se nacházel pod účtem @dantok1234, který však Twitter před několika dny zablokoval. Rychle se však objevil nový, @dantok12345, který doslova během pár dní nabral více sledujících, než má sám oficiální ministr dopravy.

Ve většině případů se přitom nejedná o nějakou propracovanou strategii, za kterou by měli stát PR agentury nebo marketingoví odborníci. „Často jsou to lidé žijící úplně normálním životem, kteří tuto činnost chápou spíše jako zábavu. Ostatně správa a budování fanouškovské základny u podobných stránek je velmi mravenčí práce, která vyžaduje určitou dávku talentu, smyslu pro humor a nadšení pro věc,“ míní šéf agentury Fairy Tailors, který se například s autorem neoficiálního profilu Jiřího Ovčáčka na Facebooku osobně sešel a natočil s ním rozhovor.

Falšování profilů není pochopitelně jen doménou Česka. V anglosaských zemích se ale objevují parodické profily častěji na Twitteru než na Facebooku. „Za oceánem slaví úspěchy především stránky související s prezidentem USA Donaldem Trumpem. Kromě profilu, který zesměšňuje jeho politické kroky, zde existuje například i stránka věnovaná jeho kravatám, vlasům nebo třeba jeho malování,“ popisuje situaci v zámoří Jan Vašík.

V Evropě se pak těší enormní popularitě falešný profil britské královny Alžběty, který má neuvěřitelných 1,5 milionu sledujících. Z parodických stránek státníků světových mocností slavil donedávna mimořádné úspěchy i falešný anglicko-jazyčný profil ruského prezidenta Vladimíra Putina s více než milionem sledujících. Ten byl však na základě stížnosti ruské strany v listopadu 2018 zrušen. „Jiné však zůstávají, a to i v méně liberálním Rusku,“ upozorňuje Vašík a dodává: „Dokud se budou politici chovat směšně, budou tu i lidé, kteří se jim budou smát. A to je dobře.“

queen-twitter

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Československý startup Virtooal začínal s vlasovými příčesky. Dnes má virtuální zrcadlo v e-shopech po celém světě

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

vit-endlerInsider

Foto: Virtooal

Vít Endler

0Zobrazit komentáře

Příběh, který začíná vlasovými příčesky, parukami a barevnými čočkami, nevypadá zrovna na nějaké technologické řádění. Jenže už v roce 2008, kdy si dvojice slovenských kolegů otevřela e-shop s vlasovými produkty, se začal rodit nápad na vymoženost, která se reálně zrodila až o téměř deset let později. Už tehdy podnikatel Ondřej Bagin a vývojář Peter Soós cítili potřebu lépe představit produkty, které prodávají. A tak vzniklo virtuální zrcadlo, díky kterému si lidé mohou různé produkty vyzkoušet přímo v e-shopu, aniž by museli někam chodit.

Pro klíčovou součást celého příběhu však musíme rychle přetočit z počátků v roce 2008 až do roku 2017, kdy si Ondřej Bagin s Peterem Soósem řekli, že chtějí svůj produkt posunout. A tím produktem pochopitelně nebyl e-shop s parukami, ale samotné virtuální zrcadlo. „Kluci hledali investora a původně to chtěli prodat i s jejich e-shopem, ale o ten jsem neměl zájem,“ směje se Vít Endler, který se nakonec stal pro projekt Virtooal, jak se původem slovenské virtuální zrcadlo jmenuje, prvním investorem.

Byl to totiž právě bývalý generální manažer Mall.cz, který se po více než šesti letech v největší tuzemské e-commerce skupině rozhlížel, kam dál zamíří. Jelikož moc dobře věděl, jak lidé na internetu nakupují a co jim chybí, přišlo mu virtuální zrcadlo jako vhodný projekt pro investici. Do Virtooal vložil milion korun a v roce 2017 se tak mohl již československý startup rozjet naplno.

Hlavně začít vydělávat

„Naším klíčovým parametrem je touha přenést na internet zážitek z nakupování offline. Vizualizujeme představu zákazníka, jak na něm bude daný produkt vypadat, a snažíme se přiblížit fyzickému kontaktu, jako je tomu při běžném nákupu v kamenném obchodě,“ popisuje základní myšlenku Virtooal Vít Endler, který startupu pomáhá nejen svými penězi, ale také bohatými zkušenostmi ze skupiny Mall Group, kde mimo jiné vybudoval polský Mall a později šéfoval tomu českému.

bagin-soos-virtooal

Foto: Virtooal

Spoluzakladatelé Virtooal, Ondřej Bagin a Peter Soós

Vzhledem k tomu, že se stal Vít Endler startupistou a investorem, jak sám říká, až na stará kolena po čtyřicítce, nefunguje Virtooal jako každý jiný startup. Zatímco pro mnoho mladých firem je dnes nejdůležitější co nejdříve vybrat co nejvíce peněz a následně za velké částky exitovat, manažerskými zkušenostmi ostřílený Endler chce především postavit životaschopný byznys.

„Pro nás je momentálně nejdůležitější náš cíl, že budeme co nejdříve vydělávat peníze. Nechceme jen vybrat miliony korun, abychom pak startup za čas prodali. Chceme tedy co nejdříve začít generovat nějaké peníze a také zisk,“ hlásí Endler, podle kterého by se měl letos Virtooal dostat na nulu a od příštího roku už hlásit černá čísla. Cílem pro rok 2019 je vygenerovat obrat přes 500 tisíc eur, což je necelých 13 milionů korun. Výhodou celého produktu je, že je snadno škálovatelný a může se prodávat prakticky komukoliv na světě.

Prostřednictvím virtuálního zrcadla Virtooal si dnes mohou zákazníci ve vybraných e-shopech zkoušet brýle, čočky, různé druhy líčení a make-upu nebo šperky. Československý tým navíc intenzivně pracuje také na jednom z nejžádanějších segmentů, kterým je móda. Jelikož se u módy pracuje s celým tělem, je to zatím technologicky náročnější, ale u menších záležitostí, jako jsou třeba čepice, klobouky, brýle nebo šperky, už dnes funguje Virtooal vcelku spolehlivě.

Desítky klientů na pěti kontinentech

Při nákupu v e-shopu se zákazníkovi objeví okénko právě s virtuálním zrcadlem, do kterého si buď nahraje svou fotku a následně mění různé produkty, nebo se prostřednictvím webkamery snímá živě. „To už se pak hodně přibližujete reálnému zážitku z kabinky,“ přitakává Endler, podle kterého je zatím největším problémem fakt, že e-shopy sice očekávají co nejvíce realistické zobrazení jeho produktů ve virtuálním zrcadle, ale zatím nejsou ochotné za technologii tolik platit.

virtooal-demo1

Virtooal tak nyní musí především hledat kompromis, aby celé řešení dávalo ekonomický smysl pro e-shop a zároveň poskytovalo co možná nejlepší zážitek pro nakupujícího. Reálnost celé zkušenosti s online výběrem a zkouškou produktů se ale prý podle Endlera rychle zlepšuje a pro internetové obchodníky má navíc připravených hned několik dalších bodů, proč by měli virtuální zrcadlo vyzkoušet.

Vedle zvýšení konverzního poměru díky tomu, že si zákazník dokáže lépe vizualizovat a představit daný produkt jde ještě o dvě další důležité věci, které dokáže Virtooal e-shopům přinést. „Díky nekonečnému regálu máte spoustu značek a můžete si je všechny vyzkoušet na jednom místě, což obvykle v kamenném obchodě nejde. Zároveň dokážeme díky virtuálnímu vyzkoušení předem snížit počet vratek, což je zejména pro módní byznys zásadní,“ popisuje propozici pro e-shopy Endler, který z Mallu dobře ví, jak může být vratkový proces zrádný. U nás s ním nyní například velmi bojuje český módní e-shop Zoot, se kterým ale zatím Virtooal nespolupracuje.

lili-berezkinova-nfibrecare

Přečtěte si takéLili Berezkinová z [n]fibrecare: Máme první suchou pleťovou masku s nanovlákny na světě. Vyrábíme ji v ČeskuLili Berezkinová z [n]fibrecare: Máme první suchou pleťovou masku s nanovlákny na světě. Vyrábíme ji v Česku

Po celém světě už má dnes startup sídlící v Brně přes 50 klientů a zvyšuje své obchodní aktivity, takže roste o 10 klientů měsíčně a pro rok 2019 je naplánovaný růst až o 50 klientů měsíčně. Cílem tak je do konce letošního roku nabrat dohromady 600 až 700 klientů, přičemž už nyní je možné najít československé virtuální zrcadlo v e-shopech na pěti kontinentech. V Česku Virtooal spolupracuje například s Eiffel Optic a ke konci roku 2018 uzavřel partnerství s českou kosmetickou značkou Dermacol.

„Dermacol se stal naším naším zákazníkem, ale také partnerem pro segment kosmetiky. Náš další vývoj zrcadla pro segment kosmetiky tak budeme intenzivně konzultovat s týmem Dermacolu, abychom vývoj směřovali správným směrem,“ prozrazuje Endler. Podle něj je však v České republice pro Virtooal maximálně jen pár desítek relevantních e-shopů, a proto cílí opravdu na celý svět. Ostatně i proto od loňského roku spolupracuje na rozvoji celého produktu také s dalším investorem, jímž se stal CS Development.

vit

Foto: Vít Endler

Vít Endler

Česká softwarová firma do Virtooal vložila necelých 10 milionů korun a získala za to největší podíl ve výši 35 %. Vít Endler drží 22,75 %, Ondřej Bagin 33,15 % a Peter Soós zbývajících 9,1 %.

Globální zásah i investor

Endler nicméně nevylučuje, že v blízké době firma přivítá dalšího investora. „Tentokrát už bychom ale chtěli někoho z Evropy a zároveň aby nešlo pouze o peníze, ale o strategického investora,“ naznačuje další kroky Endler. Virtooal má na trhu výhodu v tom, že nemá zatím příliš mnoho konkurentů. Z těch největších lze zmínit dva: kanadský ModiFace a francouzský FittingBox. A zatímco první jmenovaný se soustředil pouze na kosmetiku a před rokem ho pohltil kosmetický gigant L’Oréal, druhý se zase zabývá jen brýlemi.

„Jdeme na to úplně jinou cestou a snažíme se naopak vytvořit co nejvíce univerzální plugin pro e-shopy, jež od nás dostanou jedno řešení, které si snadno nainstalují a zároveň v něm vystaví všechny potřebné produkty, ať jde o brýle, čepice, kosmetiku a v blízké budoucnosti také oblečení,“ vypočítává odlišnosti Virtooalu od konkurence Endler, který přiznává, že zatím nejsou ve firmě rozhodnuti, jak do budoucna se svým byznysem naloží. Nevylučuje, že by je jednou mohl odkoupit někdo podobný jako L’Oréal v případě ModiFace.

virtooal-demo2

„Zatím máme jasno jen v tom, že chceme, aby jsme začali vydělávat peníze a už je do toho nemuseli dávat my,“ dodává s úsměvem. Aby se tak stalo, potřebuje Virtooal co nejrychleji expandovat a rozšiřovat se mezi e-shopy po celém světě. Již nyní lze plugin s virtuálním zrcadlem najít na největších e-commerce platformách, jako je Magento, Shopify nebo PrestaShop, odkud také bere Virtooal největší počet zákazníků. Nabízejí ho také lokální výrobci e-shopových řešení, jako je u nás například Shoptet, a pak se ve Virtooal snaží o přímý prodej, který je sice nejtěžší, ale pochopitelně nejvýnosnější.

Základem byznysu je pro československý startup předplatné, které e-shopy za využití virtuálního zrcadla platí, a pak také jeho případná úprava na míru. Do budoucna chce Virtooal také prodávat své zrcadlo jako reklamní plochu místo banneru. Jestli se chce Vít Endler se svým týmem otočit do zisku, ani mu nic jiného, než se prodávat, kde to půjde, nezbývá.