Pátá generace rodiny přinesla českobudějovický byznys do Prahy. Papír Plojhar tu otevřel pobočku

Nové designové papírnictví sídlí v Praze v centru – podobně jako v Českých Budějovicích. Do budoucna chystá i svou značku.

Eliška NováEliška Nová

papir-plojhar-3

Foto: Michaela Klement

Jakub a Bohumil Plojharovi, čtvrtá a pátá generace papírníků

0Zobrazit komentáře

V roce 1888 si František Ployhar založil v Českých Budějovicích knihařskou dílnu, brzy přibyla také výrobna kartonáže a obchod s papírnictvím. Právě tím je tradiční rodinný obchod dodnes. Po 135 letech se ale společnost Papír Plojhar rozhodla rodnou hroudu opustit a vydat se do hlavního města. A dnes tak v Praze otevřela svou prodejnu.

Stejně jako v Českých Budějovicích se Plojharovi v Praze usídlili v centru. Nový obchod se nachází v Jindřišské ulici, vstupuje se do něj ovšem z ulice Politických vězňů. Tuzemská metropole na Papíru Plojhar nic nezměnila – rodinný podnik to je stále.

„Můj prapraděda si založil knihařskou dílnu, když se vrátil z cest po Francii a Německu, kde byl na zkušené. Po první světové válce do firmy nastoupili jeho tři synové, tehdy se firma rozšířila. Koncem dvacátých let už měla kolem čtyřiceti zaměstnanců,“ líčí Jakub Plojhar, který je ve vedení firmy. Doba ovšem nebyla obchodu vždy nakloněná.

V padesátých letech byla nuceně vložena do výrobního družstva, odkud jí zpátky  odkoupil dědeček Jakuba Plojhara v roce 1990. „Teď firma patří mému otci a strýci, ve vedení působím já, v dozorčí radě zasedá můj bratr Jan,“ vysvětluje, jak to s rodinou v papírnictví vlastně je. Dnes má podnik obrat 220 milionů korun a zisk před započtením daňových odpočtů byl loni 12 milionů.

papir-plojhar-kopie

Foto: Michaela Klement

Nová pobočka v Praze

Firma se zapsala do historie například hrou Dětská pošta. Složená byla ze sady papírů, obálek, složenek, známek a razítek, kterou dědeček Jakuba Plojhara vymyslel koncem šedesátých let. Vyráběla se dalších třicet let, dnes už ji v obchodech u Plojharů ale zákazníci nenajdou.

Vybírat ale naopak mohou ze sešitů, bloků, fixů nebo vodovek. Zkrátka ze všeho, co do papírnictví patří. Plojhar říká, že někdo má představu, že papírnictví by mělo být pultový prodej. Tady to je ale přesně naopak. Vše je venku v regálech a firma nabádá, aby si to lidé osahali. V novém papírnictví v Praze vznikl i velký stůl, kde firma plánuje pořádat různé workshopy a akce.

Papír Plojhar dnes sází především na kvalitní produkty, v nabídce má české i zahraniční zboží. „České produkty jsou zatím v menšině. Bohužel třeba psací potřeby nebo kancelářské vybavení se u nás už téměř nevyrábí, takže pro ně musíme sahat jinam. Většinu tedy tvoří západní Evropa. Nicméně věřím, že společně s českými výrobci můžeme růst dál,“ říká pokračovatel rodu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V plánu má rodinná firma, která stále dělá i kartonáž, jít ještě výš a papírenské produkty také začít vyrábět. „Na tento projekt se nesmírně těším. Věřím, že pokud se nám podaří najít schopné produktové designéry, bude to už jen kousek k vlastní produkci,“ uvádí Plojhar, jehož firma je pevně spojená právě s jihočeskou metropolí.

A proč se ale rozhodli expandovat do hlavního města? „O Praze jsme uvažovali už tak deset let. Nějak se to vybízí, abychom úspěch zkusili i ve větším městě. Navíc mám už teď silnou zákaznickou bázi z Prahy, jen k nám musela jezdit do Českých Budějovic,“ líčí papírník.

Nové sídlo z kartonu na míru

Sídlo v jihočeské metropoli rodina nechala v roce 2012 rekonstruovat. Na pomoc si přitom vzala architektku Lenku Míkovou. Po architektech sáhlo i tentokrát. Interiér obchodu v Praze navrhl Atelier Monday, který pracoval s tím, co je hlavním předmětem rodinného podnikání. Pražskou prodejnu tak tvoří právě papír.

papir-plojhar-2

Foto: Michaela Klement

Prodejna sídlí v Jindřišské ulici

„S papírem se v interiérech běžně nepracuje, bylo potřeba zvolit jiný přístup k návrhu a velmi úzce spolupracovat se samotnou firmou i jejími zástupci,“ líčí spoluzakladatelka ateliéru Tereza Ptáček. Některý nábytek se tudíž netradičně vyráběl přímo v sídle společnosti Plojhar.

Tak vznikl kartonový stůl i židle, papírenské výrobky jsou vystavené na nábytku z kartonu a design tvoří kartonové tubusy, které jsou za prodejním pultem. Pokud se podíváte pozorně, zjistíte, že za kartonovou instalací se ale schovávají třeba i šuplíky. „Interiér Papíru Plojhar tak v sobě propojuje tradici rodinné firmy s nevšední technologií výroby nábytku,“ dodává Ptáček.

Podlaha je litá polyuretanem, je na ní ale něco zvláštního. „Ručně jsme štětcem na podlahu nanesly barevné vlnky, jako bychom malovali na papír,“ líčí druhá spoluzakladatelka ateliéru Anna Teresa Hamerská s tím, že papírnictví by mělo přinášet radost dětem i dospělým.

papir-plojhar-1-kopie

Foto: Michaela Klement

Z kartonu je tu i stůl, u kterého je v plánu pořádat workshopy

Rohlik.cz otevře za více než 90 milionů sklad v Ostravě. Nákupy tam díky tomu doveze do hodiny

Největší český online supermarket zároveň po roce končí se zastropováním cen základních potravin. Už prý nedává smysl.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rohlik-kuryr

Foto: Rohlik.cz

Kurýr online supermarketu Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Oslovit nových až 450 tisíc domácností chce největší český online supermarket Rohlik.cz, který se chystá za několik týdnů otevřít nový sklad v Ostravě. Severovýchod Česka dosud pokrýval z brněnského distribučního centra, ale teď bude zákazníkům ještě blíže. Díky tomu nabídne rychlejší doručení přímo v Ostravě a nově pokryje také okolní oblasti. Nový sklad staví Rohlík, který založil Tomáš Čupr a v Česku mu aktuálně šéfuje Martin Beháň, v areálu CTP Ostrava Poruba. V něm obsadí devět tisíc metrů čtverečních. Celková investice do provozu a vybavení distribučního centra přesáhne 90 milionů korun.

„Díky tomuto kroku zlepšíme dostupnost doručovacích oken během dne pro naše zákazníky, nabídneme také patnáctiminutová doručovací okna i expresní dodávky za 60 minut. Standardní dobu doručení zkrátíme na pouhé tři hodiny. S novým skladem budeme moci efektivně pokrývat širokou oblast na severu Moravy, včetně odlehlejších lokalit,“ uvádí ředitel Rohlik.cz Martin Beháň. Poprvé kurýři Rohlíku svými závozy pokryjí například Bruntál, Rýmařov, Hranici, Valašské Meziříčí či Rožnov pod Radhoštěm. Olomouc, Přerov či Šternberk a jejich okolí se již nebudou zavážet z Brna, ale z nového ostravského skladu.

Expresní dodávky, tedy ty do šedesáti minut, se budou týkat především Ostravy a okolí, konkrétně oblasti od Hlučína a Bohumína na jih po Frýdek-Místek, ze západu po Studénku a na východ až po Havířov. Doručení na přesný patnáctiminutový slot bude k dispozici od Opavy po Karvinou a na jih až v Novém Jičíně a Frýdlantu. Své v pořadí páté distribuční centrum v Česku plánuje Rohlík v Ostravě Porubě otevřít na konci října. Od roku 2020 má sklad v průmyslovém parku Brno Líšeň a tři distribuční centra se nachází kolem Prahy. Nejnovější sklad je v Chrášťanech a je ve velké míře robotizovaný.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nový sklad v Ostravě zatím pokročilý automatizovaný systém Autostore mít nebude. Bude nicméně vybaven základními automatizovanými dopravníky pro horizontální a vertikální transport a do budoucna je možné rozšíření automatizace. Do konce roku chce odtud Rohlík distribuovat až pět tisíc objednávek denně, což má v celostátním měřítku představovat nárůst objednávek o desítky procent. Součástí skladových prostor bude také lékárna Benu, se kterou Rohlík spolupracuje v rámci rozvozu léků a dalších lékárenských produktů. Pro ostravské regiony se navíc rozšíří také lokální sortiment potravin.

Otevřením pátého distribučního skladu v Česku posiluje Rohlík svou expanzi do regionů, kterou v poslední době pod vedením Martina Beháně razí. Šéf české pobočky Rohlik Group, která v čele se zakladatelem Tomášem Čuprem expanduje po Evropě, říká, že loni se Rohlik.cz rozšířil do více než 2 500 nových obcí a měst a letos přidal téměř čtyři tisíce dalších lokalit. Jde například o Děčín, Kadaň, Klášterec nad Ohří nebo Telč. „Díky posledním krokům už bude naše služba dostupná pro 75 procent obyvatel v České republice,“ doplňuje Beháň.

cc-podcast

Přečtěte si takéŠéfové Notina a Rohlíku: Jsme výjimky a i nadále rychle rostemeJsme výjimky. Trh padá, ale dobře jsme se připravili a dál rosteme, říkají šéfové Notina a Rohlíku

V rámci celého Česka nyní Rohlík ukončuje zastropování cen potravin, se kterým přišel v reakci na dění v ekonomice loni v září. Tehdy se rozhodl na základě rostoucích cen zastropovat ceny u základních potravin na úkor své marže. Šlo například o máslo, olej, mouku, pečivo, mléčné výrobky, vejce, šunku nebo toaletní papír. Původní akci letos na jaře prodloužil až do konce léta. „Koncové ceny již klesly natolik, že zastropování už nedává smysl, proto jsme se rozhodli jej ukončit,“ prozradil Beháň. I nadále chce však Rohlík držet zastropované ceny u potravin pro speciální diety.

stuchlik

Přečtěte si takéJednou za čas je třeba zatřást a pár kolegů vyhodit, říká StuchlíkNoc dlouhých nožů firmě prospěje, říká Petr Stuchlík. Jednou za čas je třeba zatřást a pár kolegů vyhodit

V tuzemsku patří Rohlik.cz mezi vůbec největší online hráče. V našem žebříčku 100 největších e-shopů v Česku se před ním umístily jen Alza a Mall.cz. Celkový obrat skupiny Rohlik Group se v loňském roce vyšplhal na téměř 14 miliard korun a vzhledem k dění na trhu a v ekonomice také Tomáš Čupr výrazně tlačí na ziskovost.

Mezi desítkou největších e-shopů v Česku jsou také Tesco a Košík.cz, které svými potravinovými online obchody Rohlíku konkurují. Také strategie Košíku, který je zatím dlouhodobě ztrátový, je o expanzi v regionech. V rámci této strategie pokrývá všechna krajská města a jejich široké okolí. Velký centrální sklad má u Prahy, ve zbytku republiky mu dělají lokální sklady vybrané obchody Makro, se kterým je majetkově propojen. Nejrychlejší doručení napříč Českem zvládá od tří hodin od objednání.