Pátá generace rodiny přinesla českobudějovický byznys do Prahy. Papír Plojhar tu otevřel pobočku
Nové designové papírnictví sídlí v Praze v centru – podobně jako v Českých Budějovicích. Do budoucna chystá i svou značku.
V roce 1888 si František Ployhar založil v Českých Budějovicích knihařskou dílnu, brzy přibyla také výrobna kartonáže a obchod s papírnictvím. Právě tím je tradiční rodinný obchod dodnes. Po 135 letech se ale společnost Papír Plojhar rozhodla rodnou hroudu opustit a vydat se do hlavního města. A dnes tak v Praze otevřela svou prodejnu.
Stejně jako v Českých Budějovicích se Plojharovi v Praze usídlili v centru. Nový obchod se nachází v Jindřišské ulici, vstupuje se do něj ovšem z ulice Politických vězňů. Tuzemská metropole na Papíru Plojhar nic nezměnila – rodinný podnik to je stále.
„Můj prapraděda si založil knihařskou dílnu, když se vrátil z cest po Francii a Německu, kde byl na zkušené. Po první světové válce do firmy nastoupili jeho tři synové, tehdy se firma rozšířila. Koncem dvacátých let už měla kolem čtyřiceti zaměstnanců,“ líčí Jakub Plojhar, který je ve vedení firmy. Doba ovšem nebyla obchodu vždy nakloněná.
V padesátých letech byla nuceně vložena do výrobního družstva, odkud jí zpátky odkoupil dědeček Jakuba Plojhara v roce 1990. „Teď firma patří mému otci a strýci, ve vedení působím já, v dozorčí radě zasedá můj bratr Jan,“ vysvětluje, jak to s rodinou v papírnictví vlastně je. Dnes má podnik obrat 220 milionů korun a zisk před započtením daňových odpočtů byl loni 12 milionů.
Firma se zapsala do historie například hrou Dětská pošta. Složená byla ze sady papírů, obálek, složenek, známek a razítek, kterou dědeček Jakuba Plojhara vymyslel koncem šedesátých let. Vyráběla se dalších třicet let, dnes už ji v obchodech u Plojharů ale zákazníci nenajdou.
Vybírat ale naopak mohou ze sešitů, bloků, fixů nebo vodovek. Zkrátka ze všeho, co do papírnictví patří. Plojhar říká, že někdo má představu, že papírnictví by mělo být pultový prodej. Tady to je ale přesně naopak. Vše je venku v regálech a firma nabádá, aby si to lidé osahali. V novém papírnictví v Praze vznikl i velký stůl, kde firma plánuje pořádat různé workshopy a akce.
Papír Plojhar dnes sází především na kvalitní produkty, v nabídce má české i zahraniční zboží. „České produkty jsou zatím v menšině. Bohužel třeba psací potřeby nebo kancelářské vybavení se u nás už téměř nevyrábí, takže pro ně musíme sahat jinam. Většinu tedy tvoří západní Evropa. Nicméně věřím, že společně s českými výrobci můžeme růst dál,“ říká pokračovatel rodu.