Penta chce stavět od Transgasu až po Karlín. Vybudujeme moderní centrum Prahy, hlásí Dospiva
Miliardář Marek Dospiva se na konferenci Money Maker rozmluvil o svých plánech v centru Prahy. Počítá i se střechou nad kolejištěm hlavního nádraží.
Když Penta ještě sídlila v kancelářské části hotelu Marriott v těsném sousedství pražského Masarykova nádraží, její spolumajitel Marek Dospiva se tehdy moc rád díval ze střechy dolů. Ne snad, že by v tom našel nějaké zalíbení. Právě naopak. Dospivovi vadilo, co vidí. O pár let později udělala Penta první krok k tomu, aby metropoli proměnila. Tak vznikl plán na přebudování pražského centra.
„Když jsem byl malý, musel jsem sekat travnaté pásy u chodníku, kam se sousedovic psi chodili vyběhat. Už tehdy mi vadil všechen ten nepořádek okolo. V tom krásném centru, na které jsem se koukal z Marriottu, byla zanedbaná brownfieldová část, kam nikdo nechce jít. A je to hanba,“ uvedl jeden ze zakladatelů Penty na Money Makeru, největší investiční konferenci v Česku, jíž pořádá CzechCrunch.
Mezi lety 2004 a 2007 uzavřely České dráhy smlouvy s investory v čele s ING Real Estate o revitalizaci Masarykova nádraží. Když se Dospiva tenkrát ze střechy Marriottu začal pídit, komu pozemky patří, narazil právě na ING. „Tou dobou odcházeli z trhu, takže jsme koupili jejich pozemky a zasadili první vlaječku na Masarykově nádraží,“ popsal jeden z nejbohatších Čechů.
Od té doby se společnost strategicky posouvá dál a dál. Druhým zářezem byla budova někdejšího Rudého práva, kterou nechala Penta zbourat a postavila na místě svoje nové sídlo – Florentinum. Marek Dospiva byl znovu na střeše a pořád se mu nelíbilo, co vidí.
„Nabízelo se vyčistit celou Masaryčku. To jsme udělali se Zahou, která se rozpřáhla až za magistrálu, na pozemky ČSAD,“ popsal miliardář začátek spolupráce s ateliérem světoznámé architektky Zahy Hadid, ze které nakonec vznikla jen část, a to nedávno dokončená budova, která dostala jednoduše jméno Masaryčka.
Ale co teď? Masaryčkou to rozhodně nekončí. Ostatně na konci letošního listopadu se znovu přiblížila k životu ona vize, do které se rozpřáhla právě před několika lety zesnulá Zaha Hadid. Penta koupila nikoli pozemky ČSAD, ale celou společnost ČSAD Praha Holding a spolu s ní také kompletní nádraží na Florenci. Obchod před nedávnem potvrdil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Ze střechy Florentina je ale pořádný výhled. A to i na Vinohradskou třídu, kde Penta spolu s developerem PSN koupila pozemek pod někdejším Transgasem, brutalistickou budovou ze sedmdesátých let, kterou nechala zdemolovat a v místě nyní chystá bytový dům. „Bude tam minimálně stejně hezká budova,“ říká miliardář s nadsázkou.
Jen kousek od Vinohradské, konkrétně v Italské ulici naproti Vysoké škole ekonomické, pak Penta vybudovala komplex několika budov nazvaných Churchill. Sídlí tam Deloitte, Fortuna, kterou mimochodem Penta vlastní, a je tam také bytový dům. A právě mezi Churchillem a někdejším Transgasem nyní chystá developer velké věci.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Nakoupili jsme pozemky nad hlavním nádražím a pevně věříme, že ho zastřešíme. Prodloužíme tak Vinohradskou ulici směrem do centra,“ vylíčil šéf Penty na Money Makeru.
Developer má v plánu přestřešit podstatnou část kolejiště, což by znamenalo přemostění nejen v návaznosti na Vinohradskou třídu, ale také na druhé straně, u Churchilla. O něčem podobném ostatně už nyní Penta jedná se všemi zúčastněnými stranami, to znamená s hlavním městem i Správou železnic.
„Záměr byl Správě železnic představen. Mělo by se jednat o platformu, která by překryla nástupiště číslo 5, 6 a 7 až k Žižkovu. Ta jsou umístěna mimo stávající hlavní zastřešení,“ uvedl pro CzechCrunch mluvčí státní společnosti Jan Nevola.
„V nejbližší době s Pentou vytvoříme pracovní skupinu, která bude prověřovat možnost realizace jejich záměru s ohledem na projekty Správy železnic,“ doplnil. Na plány nad hlavním nádražím nedávno upozornil také deník E15. Šéf Penty mimo jiné uvedl, že doufá ve zklidnění magistrály.
Přestřešení kolejiště hlavního nádraží není nová úvaha. Před několika lety o něčem podobném hovořil i tehdejší generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec. Ideu si nechal prověřit také pražský Institut plánování a rozvoje. „Průchod na Žižkov, kudy denně projde na dvacet tisíc lidí, naznačuje, že by to dávalo velký smysl,“ dodal k úvahám mluvčí společnosti Penta Real Estate Martin Lánský.
Dodal, že podobně nyní uvažuje i celá řada jiných evropských metropolí, například Londýn, kde vznikla studie, podle které by se nad místní kolejiště vešlo až tři sta tisíc nových bytů. „Žádný větší detail v tuto chvíli na papíře není, jsme stále ve fázi vize. Máme zájem ji se Správou železnic a Prahou rozvíjet a určitě si to vyžádá širší debatu,“ doplnil Lánský.
Přes koleje se chce developerská společnost dostat až k Florenci, odtud dál do Karlína, čehož dosáhne právě zastavěním pozemků, které nyní developer koupil spolu s ČSAD. Zástavba by měla sahat až k hotelu Hilton v Pobřežní ulici v Karlíně. „To je naše vize a my vize naplňujeme. Vznikne tak moderní centrum města, jediný možný Central Business District, kde počítáme s více než sto tisíci metry kancelářských ploch a také s byty,“ popsal svůj záměr Dospiva.
„V části za magistrálou by jich mělo být minimálně čtyřicet procent, klidně i víc, to ale bohužel naráží na současné hygienické normy. Byť by tedy byla možná větší poptávka po bytech, je to komplikované,“ doplnil úspěšný developer a investor. „Chceme být na každý kousek betonu, který tady vylijeme, hrdí. Doufám, že to stihneme, než umřeme,“ uzavřel.